Protokół kontroli przeprowadzonej w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa
Tylko do użytku służbowego
Zarząd Powiatu
w Suwałkach
PROTOKÓŁ
z kontroli w zakresie
prawidłowości kwalifikowania wniosków, przygotowania dokumentacji i naliczania ekwiwalentu należnego właścicielom gruntów za wyłączenie gruntów z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej stosownie do przepisów z dnia 8 czerwca 2001 r o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz.U. Nr 73, poz. 764 z późn.zm.).
przeprowadzonej w
Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Suwałkach
od 15 do 20 lutego 2006r
Suwałki, luty 2006 r
P R O T O K Ó Ł
kontroli problemowej
przeprowadzonej w Wydziale Rolnictwa,Ochrony
Środowiska i Leśnictwa
w Starostwie Powiatowym w Suwałkach
Kontrolę przeprowadził inspektor d/s kontroli wewnętrznej Alina Łapińska w okresie od 15 do 20 lutego 2006 r., działający na podstawie upoważnienia Nr 6/06 do przeprowadzenia kontroli problemowej wydanego przez Zarząd Powiatu w Suwałkach .
ZAKRES KONTROLI
Przedmiotem kontroli była prawidłowość kwalifikowania wniosków, przygotowania dokumentacji i naliczania ekwiwalentu należnego właścicielom gruntów za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o trzy losowo wybrane, spośród dotychczas przeprowadzonych postępowań.
USTALENIA OGÓLNE
1.1. Stanowisko Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa w
Starostwie Powiatowym w Suwałkach zajmuje Pan Stanisław Żukowski od 01.06.2004r, poprzednio od 03.03.2004 r. do 31.05.204r zatrudniony na stanowisku p.o. Naczelnika.
Przed dniem 03.03.2004.r Naczelnikiem Wydziału był xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Bezpośrednio odpowiedzialny za realizację zadań w kontrolowanym zakresie jest xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx zatrudniony na podstawie umowy o pracę od dnia 01.01.1999 r.
1.2. Ostatnia kontrola w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa była przeprowadzana przez: Najwyższą Izbę Kontroli Delegatura w Białymstoku w zakresie przeznaczania gruntów rolnych do zalesień.
Kontrolę dotyczącą realizacji zadań w zakresie przeznaczania gruntów rolnych do zalesień przeprowadził kontroler Najwyższej Izby Kontroli w okresie od 8 do 25 kwietnia 2003r.
Nieprawidłowości polegające na uchybieniach w rejestrowaniu wpływających wniosków do Starostwa, trudności w ustaleniu kolejności ich wpływu oraz brakach załączonej do niektórych z nich dokumentacji opisał kontroler NIK w protokole kontroli z kwietnia 2003r.
W związku z powyższym niniejsza kontrola problemowa ogranicza sie do wyrywkowego skontrolowania składanych wniosków oraz kontroli poprawności naliczania ekwiwalentu wypłacanego zainteresowanym- zgodnie z zakresem kontroli.
1.3. Z Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego wynika, że w skład Wydziału
Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa wchodzi 5 stanowisk pracy.
Na dzień kontroli w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwazatrudnionych było 6 pracowników ( 5 pracowników i Naczelnik).
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE
Zgodnie z zakresem kontroli sprawdzono prawidłowość kwalifikowania wniosków oraz przygotowania dokumentacji i naliczania ekwiwalentu należnego właścicielom gruntów.
Kontrolującej okazano prowadzony ,,Rejestr wniosków o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia na terenie powiatu suwalskiego".
W okresie od 02.02.2002r do 06.10.2003r zarejestrowano 178 wniosków.
Stosownie do zakresu kontroli, zostały skontrolowane trzy wnioski z dotychczas przeprowadzonych postępowań w zakresie prawidłowość kwalifikowania wniosków, przygotowania dokumentacji i naliczania ekwiwalentu należnego właścicielom za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy wniosek składany do starosty powinien zawierać: ,, wypis i wyrys z operatu ewidencji gruntów, przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia zalesienia''.
Wyznaczone do kontroli wnioski o nr 5, 8, 11 zawierają dokumenty o których jest mowa w cytowanym wyżej przepisie prawnym.
Wnioski zarejestrowane od nr 1 do nr 18 rozpatrzono pozytywnie, oprócz wniosków zarejestrowanych pod numerami:
− nr 8 - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Suwałki - z uwagi na to, że przepisy ustawy z dnia 8 czerwca 2001r dotyczyły tylko właścicieli gruntów rolnych będących osobami fizycznymi, prowadzącymi gospodarstwa rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984r o podatku rolnym,
− nr 9 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - ze względu na brak akceptacji rady gminy na zmianę charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny. W efekcie wymiany korespondencji między Starostwem a zainteresowanym przełożono termin zalesienia na 2005r,
− nr 14 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - ze względu na negatywne stanowisko rady gminy, która nie zgodziła sie na zalesienie gruntów, ponieważ z wnioskiem w tej kwestii nie wystąpił właściciel gruntów.
Liczba rozpatrzonych pozytywnie wniosków ograniczona była ,, rocznym limitem zalesienia''.
Pozostałe osoby, których wnioski nie zostały rozpatrzone pozytywnie, powiadomiono o przybliżonym terminie rozpatrzenia wniosków. Termin ten zależny jest od ,,rocznego limitu zalesienia", który został ustalony na 45 ha. W związku z tym, w każdym roku niewielu rolników może zalesić swoje grunty. Ostatnie wnioski zostaną rozpatrzone w 2021 - 2022 roku. Termin ten obliczono zakładając, że zalesień dokonywać się będzie na powierzchni około 50 ha rocznie.
Osoby, których wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, otrzymały decyzje o wyrażeniu
zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia. Decyzje wyrażające zgodę na zalesienie wydano według kolejności wpływu wniosków, jaki odnotowano w rejestrze prowadzonym w wydziale.
Po zalesieniu gruntów, Starosta Suwalski wydał decyzję ustalającą ekwiwalent miesięczny za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej stosownie do przepisów art. 7 ust. 2 i 5 ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. ( Zestawienie ekwiwalentów, pismo Nr OŚR.III.6110-1E/11/03 z dnia 08.09.2003r - Załącznik Nr 1).
Lista wypłat ekwiwalentu np. z dnia 08.09.2003r zawiera 15 właścicieli upraw leśnych uprawnionych do otrzymania wypłaty. Z listy tej, do kontroli wylosowane zostały osoby pod nr 5 - xxxxxxxxxxxxxxxxx - pow. zalesienia 2,0200 ha , nr 8 - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - pow. zalesienia 0,6267 ha , nr 11 - xxxxxxxxxxxxxxxxx - pow. zalesienia 11,8800 ha.
( Zał.Nr 2- sposób wyznaczenia do kontroli).
W aktach w/w osób znajdują się plany zalesień, protokoły z kontroli uprawy leśnej, oświadczenia o braku praw do pobierania emerytury lub renty oraz protokół z oceny udatności uprawy leśnej w aktach xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - dokonanej po raz pierwszy po upływie 2 lat od zalesienia gruntu rolnego ( zgodnie z art 8 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Sprawdzono sposób i prawidłowość naliczania ustalonych decyzjami ekwiwalentów. Wielkość poszczególnych ekwiwalentów obliczono mnożąc powierzchnię zalesionych gruntów przez stawkę ekwiwalentu określoną w art.7 ust 2 pkt 1 ustawy. Kwoty te zwaloryzowano stosownie do art.7 ust. 5 ustawy ,,Ekwiwalent podlega rocznej waloryzacji w wysokości określonej wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.''
Przykład wyliczenia ekwiwalentu:
1. 2,02 * 150,- zł * 1,9 = 308,75 zł
2. 0,6267 * 150,- zł * 1,9 = 95,79 zł
3. do ha 10,00 * 150,- zł * 1,9 = 1528,50 + powyżej 10 ha 1,88 ha * 50,- zł * 1,9 =
95,79 zł razem = 1624,29 zł
Ustalona wielkość ekwiwalentu w/w osób jest prawidłowa.
Z dniem 1 maja 2004 roku straciła moc ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz.U. Nr 73, poz. 764 oraz z 2003r. Nr 46, poz. 392). Zasady dotychczasowe stosuje się do miesięcznego ekwiwalentu za wyłączenie gruntów z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej, przyznanego przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o wspieraniu obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. z 2003r Nr 229, poz. 2273) .
Stosownie do zmiany przepisów prawnych, osoby, których wnioski nie zostały rozpatrzone pozytywnie z powodu niedostatecznej wysokości ,,limitu zalesienia'' oraz braku możliwości prawnych ustalenia takiego limitu na lata następne otrzymały decyzje umarzające
postępowanie administracyjne w sprawie przeznaczenia gruntów rolnych do zalesienia
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, wnioski o przystąpienie do programu zalesienia realizowanego w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich współfinansowanych z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji Rolnej składane są do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i maja do nich zastosowanie procedury dotyczące wniosków pomocowych .
W związku z powyższym do zadań Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa należy przygotowywanie wniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na
środki finansowe na wypłaty ekwiwalentów należnych w/w właścicielom gruntów.
Wnioski składane są do ARiMR w terminie do dnia 15 miesiąca poprzedzającego kwartał, w którym ma być wypłacany ekwiwalent.
W 2005 roku z wnioskami o wypłacenie ekwiwalentu z tytułu likwidacji gospodarstwa rolnego poprzez zalesienie zwróciły się trzy osoby:
− xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - zalesił 5,1700 ha gruntów rolnych ,
− xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - zalesił 6,3714 ha gruntów rolnych,
− xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - zalesił 11,8800 ha gruntów rolnych.
Dwie pierwsze osoby otrzymały decyzje przyznające ekwiwalent podwyższony o 50% stosownie do art. 7 ust.4 ,,ustawy zalesieniowej'', natomiast xxxxxxxxxxxxxxxxxxx decyzją OŚR.III.6110-1/6/05 z dnia 01.07.05r odmówiono zmiany poprzedniej decyzji i przyznania podwyższonego ekwiwalentu z tytułu likwidacji gospodarstwa rolnego ze względu na to, że nie został wypełniony warunek zawarty w treści art. 7 ust. 4 ustawy. Zgodnie wymienionym przepisem ekwiwalent podwyższa się o 50%, jeżeli równocześnie z przeznaczeniem gruntu do zalesienia następuje likwidacja gospodarstwa rolnego prowadzonego osobiście przez właściciela lub spadkodawcę, lub darczyńcę co najmniej 5 lat, a właściciel zalesionego gospodarstwa nie jest właścicielem gruntu rolnego lub działki siedliskowej o powierzchni większej niż 0,8 ha. Wniesione przez xxxxxxxxxxxxxxxxxxx do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach odwołanie spowodowało zmianę decyzji Starosty Suwalskiego w części dotyczącej powierzchni gruntów zalesionych i wysokości ekwiwalentu. Decyzja była ostateczna w administracyjnym toku postępowania. Strony miały prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w przypadku niezgodności decyzji z prawem.
Stosownie do wyjaśnień uzyskanych od Naczelnika Wydziału, uznano argumentację Samorządowego Kolegium Odwoławczego za zgodną z obowiązującym prawem, interesem społecznym jak też słusznym interesem strony, i w związku z tym nie było sensu wnoszenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
W związku ze zmianą wprowadzoną decyzją SKO xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx wypłacany jest ekwiwalent w podwyższonej wysokości.
Skontrolowano poprawność naliczenia ekwiwalentu w/w wnioskodawcom w zestawieniu z dnia 02.02.06r. przekazanym do Wydziału Finansowo - Budżetowego w/m. Jest to ostatnia
lista wypłat i zawiera 15 uprawnionych do pobrania ekwiwalentu na łączną kwotę 12.602,16 zł.- (Zał. Nr 3).
1. 5,17 ha * 239,20 zł = 1236,66 zł
2. 6,3714 ha * 239,20 zł = 1524,04 zł
3. 11,88 ha ( 10,00 ha * 239,20 zł + 1,76 ha * 79,74 zł) = 2532,34 zł
Ekwiwalenty naliczono rzetelnie, zgodnie z przekazanymi przez ARiMR zwaloryzowanymi stawkami ekwiwalentu za 1 ha zalesionej powierzchni dla poszczególnych przedziałów zalesionych gruntów ( Zał. Nr 4), uwzględniające ewentualne dopłaty i potrącenia
wynikające z ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia ( z późn.zm.).
Na powyższych ustaleniach czynności kontrolne zakończono. Integralną część protokołu kontroli stanowią następujące załączniki:
1. Zestawienie ekwiwalentów, pismo Nr OŚR.III.6110-1E/11/03 z dnia 08.09.2003r -
Załącznik Nr 1,
2. Sposób wyznaczenia osób do kontroli Załącznik Nr 2,
3. Zestawienie ekwiwalentów, pismo Nr OŚR.III.6110-1E/2/06 z dnia 02.02.2006r -
Załącznik Nr 3.
4. Wartości zwaloryzowanych stawek ekwiwalentu Załącznik Nr 4.
Naczelnika Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Suwałkach powiadomiono o prawie zgłaszania w ciągu 3 dni od daty podpisania niniejszego protokołu pisemnych zastrzeżeń i wyjaśnień zgodnie z § 12 Uchwały Nr XXXI/44/2000 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 19 maja 2000 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręczono Naczelnikowi Wydziału.
Kontrolę odnotowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Suwałkach pod poz. 8.
Suwałki, dnia 27 lutego 2006 r.
Kontrolujący: Za jednostkę kontrolowaną:
NACZELNIK WYDZIAŁU
/-/ A. Łapińska /-/ mgr. inż. Stanisław Żukowski
(inspektor d/s kontroli wewnętrznej) (Naczelnik Wydziału Rolnictwa,
Ochrony Środowiska i Leśnictwa )
Metryka strony