Protokół Nr XVIII/04 obrad XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Protokół Nr XVIII/04
obrad XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 25 marca 2004 roku w Sali Konferencyjnej w budynku położonym przy ul. Noniewicza 10 w Suwałkach.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz Radnych Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).
Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 Radnych, w związku z czym istnieje prawomocne quorum do podejmowania uchwał.
Ad. 2
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali, zapytał czy są uwagi lub wnioski do otrzymanego porządku obrad.
Starosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad, następujących punktów : "Informacja Starosty Suwalskiego w sprawie utworzenia w Suwałkach Akademii Techniczno - Humanistycznej", oraz projektów uchwał związanych z dopasowaniem kwot osiągniętych w przetargach na drogi remontowane ze środków SAPARD : "Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119B Orłowo - Podwysokie - Żubrynek", "Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda", " Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" i "Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok".
Przewodniczący Rady zapytał czy są inne propozycje, nie wniesiono. Odczytał więc porządek obrad wprowadzając następujące zmiany do otrzymanego przez Radnych porządku obrad : po pkt 6 zostanie wprowadzony pkt 7 w brzmieniu : "Informacja Starosty Suwalskiego w sprawie utworzenia w Suwałkach Akademii Techniczno - Humanistycznej", pkt 14 zostanie przeniesiony w porządku i będzie pkt 8 w brzmieniu " Informacja o współpracy z Powiatowym Zrzeszeniem Ludowe Zespoły Sportowe w Suwałkach" jako pkt 9 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu "Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119B Orłowo - Podwysokie Żubrynek", jako pkt 10 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu : "Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda", jako pkt 11 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu:" Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" oraz jako pkt 12 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu : "Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok" i jak poinformował Przewodniczący Rady Powiatu, kolejne punkty ulegają przesunięciu. Zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi do przedłożonego porządku obrad. Nie wniesiono. Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, który został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).
Przewodniczący Rady powitał Prezesa Powiatowego Zrzeszenia Ludowe Zespoły Sportowe - p. Henryka Krzesickiego, który dotarł na obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach oraz odczytał pismo Posła na Sejm RP - p. Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 4).
(Do obradujących dołączył Radny Stefan Biłda - 14 uprawnionych do głosowania).
Ad. 3
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVII Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono, poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 24 lutego do 15
marca 2004 roku)" (Załącznik Nr 5) otrzymali z materiałami zapytał, czy są pytania do przedłożonego materiału?.
Radna Ordonowska wniosła pytanie dotyczące pkt 37 sprawozdania, otóż czy wspomniany tam kredyt dotyczy budowy tych trzech dróg, czy jest przeznaczony na inne cele.
Starosta Suwalski odpowiedział, że tak, właśnie na te trzy drogi.
Przewodniczący zapytał Radną , czy ta odpowiedź jest zadowalająca?. Radna potwierdziła, że tak.
Przewodniczący zapytał Radnych, czy są inne uwagi. Nie wniesiono. "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 24 lutego do 15 marca 2004 roku)" zostało przyjęte jednogłośnie. Poinformował, że miało miejsce jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 23 marca 2004 roku i poprosił Wicestarostę Sławomira Renkiewicza o odczytanie sprawozdania.
Wicestarsota Suwalski odczytał "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 marca 2004 roku (Załącznik Nr 6).
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania do przeczytanego materiału, nie wniesiono.
"Sprawozdanie działaności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 marca 2004 roku została przyjęte jednogłośnie.
( Do obradujących dołączył Radny Jacek Bąk - 15 uprawnionych do głosowania).
Ad. 5
Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnych z propozycją składania interpelacji i zapytań.
Radny Zygmunt Filipowicz zwrócił się z pytaniem do Zarządu Powiatu, w jakim czasie zostanie rozdzielone Gospodarstwo Pomocnicze od Zespołu Szkół w Dowspudzie, gdyż o tym się rozmawia, a chcę wiedzieć, czy prace z tym związane zostały już podjęte i kiedy to nastąpi.
Radna Beata Ordonowska wniosła a propos budynku po szkole w Wiżajnach, dlaczego prośba Wójta została potraktowana odmownie?.
Radny Adam Iwaszko wniósł pytanie do Powiatowego Lekarza Weterynarii odnośnie uboju krów w Poddubówku, dlaczego ubój dokonywany jest tylko raz w tygodniu w poniedziałek ewentualnie we wtorek rano, podobno tak zostało uzgodnione z Lekarzem Weterynarii, a przecież są przypadki kiedy trzeba ubić bydło z konieczności, kiedy to można robić i jeśli coś takiego wystąpi co mają rolnicy robić ?. Wniósł jeszcze jedną interpelację właściwie, jak powiedział, do Naczelnika Wydziału Komunikacji, otóż chłopak tam obsługujący, słyszałem o tym od ludzi oraz sam byłem świadkiem niewłaściwej obsługi interesantów, wnoszę o spowodowanie by jednak włożył trochę więcej serca w tę pracę.
Radny Tadeusz Protasiewicz wniósł pytanie do Komendanta Policji, poinformował, że zbliża się wiosna, wzmagają się prace w polu, a ropa do ciągników jest po trzy złote, czy wyciągane będą konsekwencje w stosunku do rolników i jakie jeżeli będą jeździć na ropie tzw. "czerwonej"?.
Radny Stanisław Szwengier zapytał o kolczykownicę, czy to prawda, że Powiatowy Lekarz Weterynarii zabronił kupna kolczykownicy do znakowania zwierząt przez ARiMR dla sołtysa?
Poseł Józef Laskowski powiedział, że znakownice będą na każdą wieś właśnie z Agencji i Lekarz Weterynarii nie powinien niczego zabraniać, a wracając do szkoły w Wiżajanch, przypomniał, że w roku ubiegłym podczas podejmowania uchwały Rady Powiatu dotyczącej likwidacji tej szkoły byłem temu przeciwny, powiem jeszcze raz, że sytuacja gospodarzy jest zła, będzie jeszcze gorsza kiedy wejdziemy do Unii, rolnicy nie będą kształcić dzieci, bo nie stać ich nawet na bilety na dojazd do szkoły i proszę Pana Starostę o zrozumienie i pomoc w powstaniu tej szkoły, ta szkoła w Wiżajnach jest potrzebna. Przewodniczący Rady powiedział, że rozumie, iż to jest uzupełnienie interpelacji Radnej Ordonowskiej.
Przewodniczący Rady wniósł interpelację do Zarządu Dróg Powiatowych i Zarządu Powiatu o wystąpienie do Marszałka Województwa, a korzystając z obecności Prezydenta Miasta Suwałk, by również rozważył możliwość takiego wystąpienia, mianowicie w kwestii drogi, która prowadzi do Gołdapi, ul. 23 października, poinformował, że będąc Radnym poprzedniej kadencji Rady Powiatu, też w gminie stawiałem tę sprawę, zwracano się do Urzędu Marszałkowskiego o zajęcie się ta sprawą, gdyż jest to droga wojewódzka i jak podkreślił nie jest to interpelacja do Prezydenta, ale wnoszę by poparł nasze starania i tak w pierwszej kadencji dostałem odpowiedź na interpelację, że w związku z brakiem funduszy rozważymy to w latach 2002 - 2003, że ta droga będzie modernizowano i postawiono tam znak ograniczenia prędkości do 60 km/h i było bardzo duże oburzenie mieszkańców wjeżdżających do Suwałk , obecnie stan nawierzchni drogi pogorszył się diametralnie i zamiast obiecanej naprawy tej drogi postawiono znak ograniczenia prędkości do 40 km/h i jeszcze może być tak, że za rok ta droga w ogóle nie będzie przejezdna i uważam, że ze strony naszego Zarządu Powiatu by podjąć jakieś działania i prośba do Prezydenta Miasta by włączył się w te działania, by było wyraźne wystąpienie z opisem przebiegu tych okoliczności, które przytoczyłem i odpowiedzi na to. Natomiast druga sprawa jak powiedział, jest do Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, gdyż zbliża się okres wypalania traw, czy są jakieś działania profilaktyczne podejmowane - jak to wygląda ze strony zagrożeń pożarowych, by jednak takie działanie nie były karane mandatami, by nie było to na zasadzie "łap złodzieja", a może w tej chwili profilaktyką, pouczeniem.
Zapytał, czy ktoś chce wnieść jeszcze jakieś zapytania.
Wójt Gminy Rutka - Tartak, po udzieleniu mu głosu, zapytał, czy przy punkcie dotyczącym podjęcia uchwały w sprawie opłat za zajęcie pasa drogowego będzie jakaś dyskusja, gdyż właśnie w tej sprawie chciałby zabrać głos.
Przewodniczący Rady powiedział, że oczywiście dyskusja będzie i zapytał, czy jakieś jeszcze są interpelacje, zapytania. Nie wniesiono.
Ad. 6
Przewodniczący Rady poprosił Starostę o udzielenie odpowiedzi Radnemu Filipowiczowi.
Starosta Suwalski poinformował, że pierwsza interpelacja dotyczyła rozdzielenia Gospodarstwa Pomocniczego przy Zespole Szkół w Dowspudzie problem ten wynikł z rozważania jego stanu na ostatnim posiedzeniu Zarządu, pierwsza informacja jest taka, że to gospodarstwo w tej chwili jest na plusie , po ostatnich działaniach i właśnie przygotowuje się do kolejnych działań jakie zostały zalecone przez ostatni Zarząd. Zobowiązaliśmy Dyrektora szkoły do przedstawienia do 29 marca koncepcji, takiej kompleksowej koncepcji Gospodarstwa Pomocniczego, którego zakres działań obejmowałby wszystkie funkcje, poza funkcją edukacyjną, które szkoła będzie bezpośrednio prowadziła, natomiast całą obsługę, a więc ogrzewanie, obsługa internatu, obsługa tych wszystkich działań w zakresie turystyki a także rolnictwa przeszłoby do Gospodarstwa Pomocniczego. Taką koncepcję Dyrektor szkoły z Kierownikiem gospodarstwa ma nam przedstawić właśnie na 29 marca z okazaniem przydziału zadań poszczególnym pracownikom, chodzi o to by wykorzystać pracowników z obsługi administracyjnej, którzy są zatrudnieni w szkole. Problem ten wynikł z tego, że Dyrektor przedstawił nam propozycję wcześniej nowej struktury organizacyjnej Gospodarstwa Pomocniczego, gdzie tylko niektóre zadania przekazuje gospodarstwu, między innymi, proponował przekazane gospodarstwu tej części związanej z pałacem, a więc piwnic na rzecz prowadzenia przez to gospodarstwo działalności gastronomiczno - handlowej, przekazanie stajni, przekazanie rowerów, kajaków do prowadzenia działalności turystycznej a także jednego pietra w budynku Kordegardy gdzie prowadzona byłaby działalność hotelową. Z tym, że w tej strukturze, którą nam przedstawił Dyrektor szkoły i Kierownik gospodarstwa była niespójna, po prostu nie było zabezpieczenia etatowego do obsługi tych wszystkich działań i na pytania które przy tej okazji zadawaliśmy, Dyrektor i Kierownik nie bardzo potrafili odpowiedzieć. Sądzimy i tak uważa Zarząd, że te wszystkie zadania, jakie gospodarstwo przejmuje, jakie gospodarstwo przejmuje będzie odbywało się w ramach dotychczasowego zatrudnienia jakie występuje w szkole, bez zwiększania zatrudnienia, gdyż chodzi tu o ograniczenie kosztów w tej działalności i tak jak już powiedziałem Dyrektor został zobowiązany do przedstawienia ostatecznej koncepcji tego gospodarstwa. W zamierzeniu jest to po to, aby utrzymać cały obiekt, właśnie w takim stanie jakim jest, to znaczy przy tym majątku jaki w Dowspudzie aktualnie jest, mam na myśli szkołę i budynki oraz areał jakim dysponuje gospodarstwo i po prostu w zamyśle jest to by pozyskiwać dodatkowe dochody poza subwencją oświatową, która jest już niewystarczająca na utrzymanie tej szkoły, przy liczbie uczniów, która w tej chwili tam występuje jest to około 300 uczniów. Chcę Państwa również poinformować, zresztą to będzie przy następnym punkcie interpelacji, że w tym roku z subwencji oświatowej, która była nam przekazana w założeniach, Minister Edukacji zmniejszył ją o 117 tys. zł, więc musimy szukać innych źródeł dochodu, musimy szukać oszczędności i stąd te działania są niezbędne, które chcemy przeprowadzić w Dowspudzie.
Przewodniczący Rady zapytał Radnego Zygmunta Filipowicza, czy odpowiedź go satysfakcjonuje?. Radny odpowiedział, że tak.
Przewodniczący Rady poprosił Wicestarostę o odpowiedź na zapytanie Radnej Beaty Ordonowskiej dotyczące negatywnej odpowiedzi Wójtowi Gminy Wiżajny.
Wicestarosta Sławomir Renkiewicz poinformował, że już w roku ubiegłym zamykając szkołę w Wiżajnach, Zarząd poddawał to działanie bardzo szerokiej analizie i cały czas analizowane były czynniki demograficzne, ekonomiczne i wszystkie inne z tym związane. Obecnie po otrzymaniu pisma Wójta Gminy Wiżajny również zostały poczynione takowe badania i prognozy demograficzne na lata 2002 - 2015 dotyczące liczebności dzieci na terenie powiatu suwalskiego przedstawiają się następująco : w gimnazjum w klasie III w Wiżajnach jest 54 uczniów, w Rutce Tartak - 45, w Żytkiejmach - 25, w Dubeninkach - 36; w klasach II w Wiżajnach 41 uczniów, w Rutce Tartak -44, w Żytkiejmach - 20 i jak powiedział, w kolejnych latach liczba uczniów w gimnazjach będzie malała. Jeżeli chodzi o absolwentów gimnazjum w Dubeninkach to jest duże prawdopodobieństwo przyjęcia do szkół funkcjonujących w Gołdapi, jak wszyscy wiemy sytuacja demograficzna jest bardzo zła, w Zespole Szkół w Dowspudzie mamy kłopoty z naborem uczniów, zarówno w tym roku jak i w roku ubiegłym. Wiem również z kontaktów z Przewodniczącym Rady jako Dyrektora Szkoły w Przerośli, że sytuacja w tamtejszym liceum wcale nie jest lepsza. Jak wspomniał Starosta Suwalski subwencja oświatowa została zmniejszona o 117 tys. zł i mamy kłopoty z utrzymaniem tego kompleksu, a na utrzymanie następnej szkoły jako Powiat nas po prostu nie stać. Z wyliczeń naszych pracowników wynika, że subwencja, którą otrzymalibyśmy na szkołę w Wiżajnach otrzymalibyśmy 90.000 zł, gdzie koszt wynagrodzenia nauczycieli wyniósłby około 60% tej kwoty, a są jeszcze koszty obsługi, koszty utrzymania budynku, wody, ścieków itd. Jeżeli chodzi o kierunki proponowane do utworzenia szkoły w Wiżajanch, to przypominam, że takowe funkcjonują w Zespole Szkół w Dowspudzie i nie są za bardzo oblegane. Zważając na to, jak wspominałem na wstępie, że liczba uczniów będzie się zmniejszać, to koszty jednostkowe przy utworzeniu szkoły w Wiżajnach będą cały czas wzrastać. Skoro jednak Wójt zechciałby taką szkołę utworzyć, to może być organem prowadzącym dla tej szkoły jeżeli, jak wynika z pisma, posiada budynek i zaplecze oraz kadrę, która mogłaby w tej szkole nauczać. Myślę, że mogłaby to być taka szkoła jak w Zespole Szkół w Przerośli.
Starosta Suwalski uzupełniając wypowiedź Wicestarosty powiedział, że przy okazji likwidacji tej szkoły były omawiane różne jej aspekty, nie wiem czy wszyscy wiedzą w jakich warunkach ta szkoła funkcjonowała, budynek ten nie był przystosowany do funkcji szkolnych, że nie spełniał żadnych norm ani sanitarnych, ani przeciwpożarowych i nie było możliwości tam trzymania w tym właśnie obiekcie w dalszym ciągu szkoły. Ponadto uczniowie byli tylko w jednej klasie - III w liczbie 15 co dawało nam subwencję bardzo niską i nie było szans na utrzymanie tej szkoły. Dodał także, że chce zakomunikować, że Zarząd Powiatu przyjął koncepcję odnośnie tego majątku, który tam został, że podzieliliśmy ten majątek na trzy działki, jedna rolnicza i dwie budowlane i chcemy przeznaczyć to do sprzedaży, po to aby uzyskać środki na inwestycje między innymi na inwestycje drogowe które chcemy przeprowadzić również na terenie gminy Wiżajny.
Poseł Józef Laskowski powiedział, że wie o tym, że sytuacja jest bardzo trudna, byli namawiani i ludzie i młodzież, żeby szli głosować za wejściem do unii, że będzie dobrze, jest źle a będzie coraz gorzej, ludzie nie mają pracy, na wsi jest coraz większa bieda i taka jest sytuacja i rozumiem Pana Starostę odnośnie oszczędności i rozumiem, że jest już szkoła w Dowspudzie, ale rodziców nie stać by kształcić dzieci w Dowspudzie, bo po prostu nie mają pieniędzy, młodzieży jest coraz mniej ale też możecie wystąpić do Posłów, Senatorów o pomoc, bo za lat dwadzieścia będzie wieś w ogólne niedouczona. Dodał, że chodzi o szkołę w Wiżajnach, na pewno nie są tam dobre warunki, ale można to było zostawić i przekształcić w Liceum Profilowane - agroturystka. Proszę Państwa u nas w gminie Wiżajny, czy z gminy Rutka Tartak czy z Dubeninek dojechać to jest około 12 km, to jednak do Gołdapi dojechać jest gorzej i drożej, a jednak te koszty na wsi są duże. Żeby nie było namawiania, że nie składajcie podań do tej szkoły to może by istniała, a tak to młodzież nie składała, ale przy dobrej woli Pana Wójta i Pana Starosty ta szkoła mogłaby powstać i wszyscy z okolic byliby zadowoleni. Proszę by Wójtowi nie odmawiać, a pomóc.
Przewodniczący Rady zapytał, czy Radną satysfakcjonuje odpowiedź, czy może ma jakieś jeszcze pytania?.
Radna Ordonowska zapytała, co w tym piśmie oferował Wójt, bo to jest też dość istotne, gdyż przypominam byłam przeciwna likwidacji tej szkoły.
Starosta Suwalski powiedział, że wydaje mi się, że podobnie jak jest w Przerośli, to chyba mniejsze ryzyko, by dla tej szkoły organem założycielskim był Wójt w oparciu o Zespól Szkół, mam na myśli szkołę podstawową i gimnazjum, na pewno koszty byłyby znacznie niższe niż tworzenie przez Powiat szkoły od podstaw np. koszty administracyjne.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że wyraźnie udowodniono podczas badań i proszę się nie obrazić, ale taka jest prawda, że Liceum Profilowane nawet nie przygotowuje do matury, ani na egzaminy na studia, by rodzice byli tego świadomi, a nie zawsze też do wykonywania zawodu, otóż Liceum Profilowane ma tylko 13h w tygodniu przedmiotów ogólnokształcących, które przygotowują do matury i na studia, także rodzice muszą mieć tego świadomość.
Radna Ordonowska powiedziała, że oczywiście zdaje sobie sprawę, że to nie są odpowiedniki Liceum Ogólnokształcącego, ale chodzi o odpowiednie zawody, tu chodzi o dzieci z najuboższych rodzin i niejednokrotnie patologicznych i dostawały coś do ręki. W tej chwili ja osobiście to obserwuję na wsi, że dzieci kończą gimnazjum i nie idą nigdzie dalej do żadnej szkoły, więc tutaj trzeba by było rozważyć taką rzecz, czy od razu lepiej, pewnie, że byłoby lepiej żeby dzieci szły od razu do najlepszych szkół, ale czy nie jest lepszym z gorszego ukończenie szkoły w Wiżajnach niż siedzenie w domu.
Prowadzący obrady dodał w uzupełnieniu wypowiedzi Pana Starosty , że jednak mniejszym ryzykiem jest utworzenie takiej szkoły przy szkole już istniejącej i wówczas jest ograniczenie kosztów o około 60%.
Wicestarosta Renkiewicz powiedział, że jeszcze nie wspomniał o internacie w Dowspudzie, on jest wykorzystywany w małym procencie, a koszt to około 100 zł i tutaj jak Państwo sobie przypominają, że Pan Starosta deklarował i cały Zarząd to popiera, że tym uczniom z tamtego regionu, rejonu Wiżajny, którzy zechcieliby podjąć naukę w Zespole Szkół w Dowspudzie to można opracować program pomocowy i udzielić pomocy finansowej takiej, by było stać dojechać do szkoły i w internacie zamieszkać. Wracając do naszej dyskusji powiedział, Szanowni Państwo Radni ! jeżeli którykolwiek z Was potrafi znaleźć wolne środki w budżecie powiatu to myślę, że wtedy możemy to rozważać.
Wójt Gminy Rutka Tartak, po udzieleniu mu głosu, powiedział, że od 1 maja tego roku dzieci powyżej 15 roku życia otrzymają dofinansowanie do biletów około 64 zł i można się dogadać z Dyrekcją PKS, ustalić kursy i dowozić te dzieci do szkoły w Przerośli z Dubeninek i Żytkiejm, Wiżajn i Rutki Tartak, Proszę Państwa! pomników nie można robić dodał, że nie chce nic mówić, ale za kilka lat tej szkoły w Przerośli też nie będzie , bo nie będzie już uczniów, to Pan Poseł jest ustawodawcą, gminy polikwidowały szkoły podstawowe, my się zwracamy do rządzących dajcie nam taką subwencję, chcemy aby tym dzieciom pokryć koszt, my nie chcemy zarabiać i mnie się wydaje, że jeżeli Poseł mówi takie rzeczy, ile Wójt da, do Wójta codziennie drzwi się nie zamykają bo nie ma drogi, Wójt ma też inne zadania, no Proszę
Państwa skąd ten Wójt weźmie, a Sejm nas obarcza zadaniami o których Państwo wiecie, to po pierwsze, a po drugie to proszę, by nasi rządzący nam chociaż nie przeszkadzali.
Poseł Laskowski powiedział zwracając się do Wójta, że nikt im nie przeszkadza, ale to nie chodzi o to, do Przerośli spory kawał, inna jest sytuacja w Przerośli inna w Wiżajnach, tak jak powiedziała Radna Ordonowska niech ta edukacja nie kończy się na poziomie gimnazjum, można powołać też Zespół Szkół jest rzeczywiście i Dyrektor i nauczyciele, ja tylko proszę o przychylność.
Przewodniczący Rady poprosił o odpowiedź na interpelację Radnego Adama Iwaszki - Powiatowego Lekarza Weterynarii p. Wałeckiego.
Pan Witold Wałecki powiedział, że właśnie w tej sprawie rozporządzenie podpisał Minister a Lekarz Weterynarii musi je egzekwować. Jeżeli chodzi o ubój z konieczności bydła, to cieszmy się, że ta ubojnia jest, która została jako jedyna w powiecie, w Sejnach jest tylko jedna, która pracuje tylko do maja, w Augustowie nie ma żadnej jest tylko u nas w Poddubówku, ponieważ przepisy mówią, że ubój bydła powyżej 30 miesiąca życia musi być badany w kierunku BSE, a musimy wieźć to mięso 260 km do badania, wozimy je raz w tygodniu, ze względu na brak środków finansowych, ale jest powiedziane, że uboje z konieczności można i trzeba ubić w rzeźni, ale jeśli przykładowo ubite będzie w czwartek, już nie weźmiemy tej próby do badania w tym dniu, więc próba jako taka wypadnie źle, a trzeba ją zawieźć do Białegostoku, do badania na świeżo, bo inaczej ta próba wypada źle i te uboje z konieczności może być tak zgłoszone, że właściciel powiezie tę próbę sam na własny koszt, my na to się zgadzamy. W pozostałych okolicznościach to bydło jest ubijane, ale jako sztuki niezdatne, które są materiałem wysokiego ryzyka i są poddane utylizacji, spaleniu, tylko że trzeba dużo zapłacić, przepisy są bezwzględne. Druga sprawa, jeśli chodzi o kolczyki, więc od tego roku obowiązkiem znakowania zwierząt jest obciążany właściciel, być może że w jakiejś rozmowie z rolnikami wypowiedziałem się, że nie radzę mieć tej samej kolczykownicy dla całej wsi i ręczę państwu, że w kresie jesiennym, kiedy ta kolczykownica będzie wędrowała od gospodarstwa do gospodarstwa to będzie różyca tak szła równolegle, gdyż różyca przenoszona jest przez kontakt z krwią, a przy kolczykowaniu ten kontakt jest. Dodał, że nie wierzy w to, że małe gospodarstwa będą miały własne kolczykownice, a to o czym wspomniałem to są ostrzeżenia, a nie zakazy. Jeśli chodzi o kolczykowanie bydła - w porządku, natomiast trzoda - nie, gdyż różyca i białaczka zaatakuje stada.
Wójt Gminy Przerośl - poinformował, że jako Wójt otrzyma z ARiMR kilka kolczykownic dla bydła, każdy Wójt wziął kilka i jak poinformował nikt nie zabraniał, a ja jako Wójt kupiłem dla każdego sołtysa kolczykownicę i nie ma żadnego problemu. Pierwszy raz słyszę, że ktoś czegoś takiego zabraniał.
Powiatowy Lekarz Weterynarii poprosił by sery z Wiżajn reklamować, ale nie obiecywać serowarkom z Wiżajn, że będą mogły sprzedawać swoje wyroby bez ograniczeń, wprawdzie przepisy unijne mówią o sprzedaży bezpośredniej, to nie będzie sprzedaży do Włoch, eksport owszem, ale będą ograniczenia sprzedaży bezpośredniej .
Przewodniczący Rady nawiązując do interpelacji Radnego Adama Iwaszki do Naczelnika Wydziału Komunikacji powiedział, że on osobiście ma inne doświadczenia, zupełnie odwrotne, słyszy w Powiecie opinie, że obsługa właśnie jest bardzo sympatyczna, także są inne spojrzenia.
Starosta Suwalski poinformował, że jest to sprawa dotycząca pracy Starostwa, a więc nie do Naczelnika Wydziału ja jestem zwierzchnikiem pracowników Starostwa Powiatowego w Suwałkach i biorę tę uwagę do serca i pouczymy pracowników jak mają obsługiwać petentów, jeśli do tej pory tego nie wiedzą.
Pan Andrzej Hajdenrajch poproszony o udzielenie odpowiedzi poinformował, że rozumie, iż chodzi o konsekwencje dla rolników korzystających z paliw mieszanych, otóż ma dwie wiadomości : dobrą i złą. Wiadomość zła to taka, ze będziemy oczywiście kontrolować, bo mamy taki obowiązek, rola policji jest egzekwowanie przepisów prawa i sytuacja gdzie ktoś jedzie na oleju opałowym jest bezprawna, wynika to przepisów, robimy to, robiliśmy to, gdyż władza ustawodawcza obliguje do stosowania i przestrzegania przepisów. Jakie są konsekwencje?. Konsekwencje, w taryfikatorze, jeśli policja to ujawni to proponuje mandat karny w wysokości 500 zł określony w taryfikatorze, niezależnie od tego powiadamia urząd celny, który prowadzi niezależne postępowanie administracyjne i stosuje później jakieś tam konsekwencje finansowe, natomiast dobra wiadomość, do tej pory nie ukaraliśmy żadnego rolnika, a w roku ubiegłym odnotowaliśmy na terenie powiatu 8 przypadków, wszystkie dotyczyły pojazdów - ciągników, ale nie rolniczych. Nie mamy innego wyjścia, jesteśmy instytucją - organem powołanym do przestrzegania do przestrzegania prawa, tego typu działanie jest bezprawne i w przypadku jego ujawnienia musimy zareagować. Co więcej jesteśmy obligowani przez swoich przełożonych, by tego typu czynności intensyfikować.
Przewodniczący Rady powiedział, że jeśli chodzi o jego interpelację dotyczącą drogi, to proszę Zarząd Powiatu o wystąpienie do odpowiednich władz, natomiast odnośnie wypalania traw proszę Zastępcę Komendanta Miejskiego PSP o odpowiedź.]
Pan Dariusz Siwicki powiedział, że problem wypalania traw nasila się w okresie wczesnowiosennym i z tym problemem boryka się Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicze Straże Pożarne. W ubiegłym roku odnotowaliśmy 300 pożarów powstałych na skutek wypalania traw, co stanowi około 80% wszystkich pożarów. Wypalanie traw powoduje wiele zagrożeń, gdyż podczas wypalania bardzo często dochodzi do przerzutów ognia i często dochodzi do zapalenia zabudowań obszarów wiejskich. Bardzo dużym problemem powstałym w wyniku wypalania traw jest zagrożenie dla środowiska naturalnego lasów, przynosi olbrzymie straty ekologiczne, co na dzień dzisiejszy powoduje powiększanie się dziury ozonowej, co powoduje zwiększenie zachorowalności u ludzi, między innymi powszechne występowanie alergii. Ponadto pożary w rowach i pasach przydrożnych stwarzają zagrożenie w ruchu drogowym. Gęste zadymienie w istotny sposób ogranicza widoczność na drodze, prowadząc do poważnych kolizji i wypadków drogowych. Poinformował, że w roku ubiegłym podczas wypalania traw w naszym powiecie jedna osoba zginęła. W tym roku Komenda podjęła szereg działań propagandowych, między podjęliśmy takie działanie poprzez oddziaływanie na świadomość społeczną, wynikiem tego było wydanie ulotki "Dawno temu w trawie", ulotka ta została wydana przy wsparciu Urzędu Miasta, OSP w Suwałkach, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Pożarnictwa, PZU S.A., Regionalnej Dyrekcji lasów Państwowych w Białymstoku oraz Wigierskiego Parku Narodowego. Straż Pożarna chce te ulotkę rozpropagować wśród mieszkańców naszego regionu, a szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Organizujemy też pogadanki w szkołach na terenie miasta, które odbywają się przy udziale tylko strażaków, natomiast na terenie powiatu wraz z pracownikami WPN. Poinformował, że ponadto uczestniczą w sesjach rad gmin, współdziałają z mieszkańcami, chcemy dotrzeć jak powiedział, do najszerszej liczby mieszkańców. Komenda Wojewódzka PSP wyszła z apelem do Kurii Biskupiej, by ten problem był poruszany na mszach, chcemy docierać do ludzi za pośrednictwem Tygodnika Suwalskiego, ta ulotka został wydana w nakładzie 1.500 egzemplarzy. Ponadto, jak poinformował, że z chwilą wejścia do unii grożą kary za wypalanie traw, mogą być wstrzymane dopłaty dla rolników. Ponadto, jak poinformował, za wypalanie traw w wielu przypadkach grozi kara mandatu w wysokości 500 zł oraz kara aresztu lub pozbawienia wolności do lat 8.
Przewodniczący Rady zapytał więc, czy nawet w rowie przydrożnym nie można wypalać tej trawy i zgrabionych liści ?.
Pan Krzysztof Siwicki odpowiedział, że nie, nie można, ponieważ bardzo często dochodzi do niekontrolowanego spalania, wiatr zmienia kierunek i często podpalają się pobliskie budynki.
Ad. 7
Przewodniczący Rady poprosił Starostę Suwalskiego o wprowadzenie w treść informacji.
Starosta Suwalski zwracając się do zebranych Panie Przewodniczący!, Wysoka Rado!, Szanowni Państwo! jeszcze będąc Radnym Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego ubiegłej kadencji, między innymi ja, podejmowałem uchwałę o utworzeniu wyższych szkół zawodowych w Suwałkach i w Łomży, ta inicjatywa była przez Sejmik jednoznacznie popierana, byli powołani pełnomocnicy do spraw utworzenia tych uczelni, były prowadzone pewne prace, niestety nie przyniosły oczekiwanego efektu w postaci utworzenia w Suwałkach wyższej szkoły zawodowej. Chcę tutaj zakomunikować, że taka wyższa szkoła powstała w Łomży w poprzednim roku, natomiast Suwałki niestety nie doczekały się. W ubiegłym roku taką inicjatywę podjął Pan Prezydent, na ten temat wielokrotnie rozmawialiśmy i w wyniku działania Prezydenta jeszcze poprzedniej kadencji udało się utworzyć w Suwałkach Zamiejscowy Wydział Politechniki Białostockiej, Wydział Mechaniczny. W tej chwili chodzi o utworzenie uczelni pod nazwą Akademia Techniczno - Humanistyczna, Prezydent wystosował do mnie pismo, w którym informuje o wszelkich działaniach jakie do tej pory zostały podjęte i jaki ma mieć charakter ta uczelnia i prosi o wsparcie tej inicjatywy. Chcę tutaj zaznaczyć, że Zarząd Powiatu w Suwałkach niejednokrotnie taką współpracę deklarował i poparcie utworzenia wyższej uczelni. Jest to bardzo cenna inicjatywa, w Powiecie Suwalskim, w mieście Suwałki kończy corocznie około 1300 absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, z czego część podejmuje studia wyższe, natomiast znaczna część rejestruje się jako bezrobotni absolwenci i właśnie wśród bezrobotnych absolwentów dominują osoby z wykształceniem średnim, czy policealnym i nie tylko dlatego, że nie dostali się na żadną uczelnię, ale przede wszystkim dlatego, że większości po prostu na to nie stać podjąć nauki w dużych miastach, w ośrodkach akademickich, a u nas na uczelniach płatnych. Dlatego też uważam, że Powiat Suwalski, Rada Powiatu w Suwałkach powinna poprzeć tę inicjatywę i w miarę swoich możliwości wesprzeć działania Pana Prezydenta. Ja chcę jeszcze zakomunikować, że myśmy poparcie, czy tą współpracę zadeklarowali nie tylko słownie, ale także praktycznie, przekazałem część dokumentacji, która została opracowana przez poprzedniego Pełnomocnika Marszałka d/s utworzenia wyższej uczelni, a także przekazaliśmy ostatnio deklaracje przyjęcia w naszych jednostkach studentów do odbywania praktyk zawodowych i chcę tu powiedzieć, że jest to dobra wola ze strony powiatu, że została zaakceptowana. Poinformował, że zaprosił Prezydenta Miasta Suwałk i zwracam się z uprzejmą prośbą do Rady z prośbą o umożliwienie zabrania głosu przez Pana Prezydenta, ażeby dokładnie poinformował nas o całej inicjatywie, o koncepcji, o tym jakie działania poczynił i jakie są konieczności podjęcia kolejnych działań, aby ta uczelnia mogła zaistnieć.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Prezydentowi Miasta Suwałk.
Prezydent Miasta Suwałk - Józef Gajewski, że w zasadzie nie muszę udowadniać potrzeby utworzenia wyższej uczelni w Suwałkach przy 7 tys. bezrobotnych, stosunek do ubiegłego roku wynosi 24% i jest to bardzo duży problem naszego miasta i regionu, a także powiatu, gdzie większość bezrobotnych to ludzie z wykształceniem podstawowym i zawodowym, ludzie którzy mają problemy z zorganizowaniem pracy i zapewnieniem minimalnych warunków życia. Natomiast brak miejsc pracy powoduje to, że ludzi nie stać na kształcenie dzieci w ośrodkach akademickich położonych daleko od Suwałk ze względu na niskie dochody i myślę, że jest to działanie, które powinno posłużyć do tworzenia warunków by taka uczelnia mogła powstać na terenie Suwalszczyzny. Ta inicjatywa, która została podjęta przez poprzedni Zarząd Miasta Suwałki jak również przez Panią Starostę poprzedniej kadencji i stanęło to na tym, że po analizie przedłożonych dokumentów przez pełnomocnika poprzedniego Zarządu Województwa Podlaskiego zostały rozpatrzone niestety negatywnie. W związku z tym, że istnieje już Wydział Zamiejscowy Politechniki Białostockiej, gdzie kształci się 340 studentów i wszystkie działania były skierowane w kierunku Politechniki, była wielka życzliwość ze strony kierownictwa uczelni, Pana Rektora, Dziekanów niektórych Wydziałów. Z tej życzliwości, zapewnień że w Suwałkach będzie drugi Wydział - budownictwo lądowe, które miało być zlikwidowane w Augustowie i przeniesione do nas, była szansa i jest utworzenia filii Politechniki Białostockiej , do sierpnia tak było, ale Senat uczelni postanowił by likwidować oddziały zamiejscowe w ogóle, kierownictwo uczelni doszło do wniosku, że należy wydatki zmniejszać, nie stać uczelni by utrzymywać kolejne wydziały, ponadto od 1.01.2005 r. wejdzie rozporządzenie MENiS, które jednoznacznie określa liczbę studentów przypadających na 1 pracownika naukowego i to również zdeterminowało kierownictwo uczelni do likwidacji zamiejscowych wydziałów, w tej chwili przypada 130 studentów na 1 pracownika naukowego, a powinno 90,a nie stać uczelni by utrzymywać wydziały w terenie, nie stać by utrzymać kadrę naukową w terenie, po za tym nie stać by ściągnąć naukowców z innych uczelni, bo nie byłoby środków na normalne funkcjonowanie uczelni i w ten sposób dwa kolejne posiedzenia Senatu uczelni zostały zakończone wnioskami, które zostały skierowane do Rektora, żeby likwidować wydziały zamiejscowe. Decyzja zapadła o likwidacji wydziałów zamiejscowych w Hajnówce i w Augustowie, tym bardziej, że te wydziały mogą być u nas. My jako miasto dajemy środki na normalne, codzienne funkcjonowanie tego wydziału w postaci ponoszenia kosztów związanych z codziennymi wydatkami, jakie to są koszty to możecie Państwo sobie wyobrazić. Te budynki oświaty naszej, jak się je utrzymuje, do nich doprowadza media i za to ponosi koszty, to Politechnika może sobie funkcjonować. Po drugie jest jeszcze sprawa z przystosowaniem niektórych pomieszczeń, obiektów i sal wykładowych, ćwiczeniowych i to też miasto zapewniło. Ja chcę zaznaczyć, że w ostatnich latach wydaliśmy grubo ponad milion złotych na modernizację Centrów Kształcenia Praktycznego, czyli warsztaty, przy Zespole Szkół Technicznych , tworzymy bazę dla przyszłej suwalskiej uczelni, dlatego nie szczędzimy ani sił, ani wydatków dla naszych mieszkańców, bo taka jest potrzeba kształcenia młodzieży. Stąd też podjęliśmy działania od miesiąca listopada ze stworzeniem szansy utworzenia uczelni w Suwałkach. Występowałem do Marszałka i wspólnie powołaliśmy nowego pełnomocnika prof. dr hab. Paweł Szuszczyński, jest on od roku 1995 mieszkańcem Suwałk, jest to pracownik Politechniki Białostockiej, naszego Wydziału Zamiejscowego i pracuje nad programem zapewnienia i stworzenia wszystkich dokumentów do utworzenia uczelni. Program jest przygotowywany, ma być to uczelnia Akademia Techniczno - Humanistyczna, gdzie będą wydziały techniczno - informatyczny kończący się tytułem inżyniera oraz wydział humanistyczno - ekonomiczny kończący się tytułem licencjata. Na wydziałach tych będzie kilka kierunków: mechaniczny, zarządzenie instrumentami projektowania, filologie polska, niemiecka, angielska. Dodał, że myśli, iż po trzech latach ruszenia uczelnia będzie liczyła około 1.500 studentów, na studiach zaocznych i dziennych. Jeśli chodzi o kadrę naukową, to w tej chwili następuje wymiana doświadczeń, prowadzone są rozmowy, szukania kadry naukowo - dydaktycznej i idziemy w kierunku składania konkretnych już materiałów w Ministerstwie. Jak powiedział, to jeszcze nie wszystko, bo bardzo ważną rzeczą jest baza, po rozmowach z Minister Łybacką w którym brał udział Marszałek Krzyżewski oraz brali udział niektórzy posłowie naszego województwa i doszliśmy do wstępnego porozumienia, że będziemy mogli coś robić jeśli województwo zadeklaruje środki, jeśli środki zadeklaruje miasto, przynajmniej w pierwszych latach na powstanie i funkcjonowanie tej uczelni. Pani Minister deklaruje wstępnie kwotę 2 mln złotych, miasto 1 do 1,5 mln rocznie i tyle samo Marszałek i to są sprawy, które są przed nami, na razie chcemy złożyć komplet dokumentów, który będzie przeanalizowany i jeśli uzyskalibyśmy akredytację na tą uczelnię, to w roku przyszłym mamy szansę znalezienia się w wykazie zadań, które mogą być finansowane z budżetu państwa i ewentualnie wtedy dopiero możemy powiedzieć, że "ruszamy", ale żeby ruszyć to musimy od razu na starcie przekazać tej powstającej uczelni odpowiednią bazę. Jako miasto deklarowaliśmy w zeszłym roku na naradzie takiej, regionalnej, gdzie byli Panowie Wójtowie, był Pan Starosta w dniu 29 stycznia 2003 roku, był Pan Wojewoda Marek Strzaliński powiedzieliśmy, że mamy pomysł polegający na tym, że będziemy tworzyli uczelnię i będziemy tworzyli ewentualnie coś innego i na potrzeby te widzimy możliwość skomunalizowania budynku przy ul. Noniewicza 10 w Suwałkach. Ja wciąż wypowiedzi publicznej Pana Wojewody, a także mam to na piśmie ufam i mam nadzieję, że ten proces będziemy mogli dokończyć. W tej chwili Urząd Miasta jest organem zarządzającym tym budynkiem, w tej chwili proces komunalizacyjny został wstrzymany, ponieważ Starosta Suwalski złożył odwołanie od decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych, ale o tym na pewno Państwo Radni wiecie doskonale. Chcę jeszcze powiedzieć, że my przygotowujemy bazę tą, która jest przy ul. Sejneńskiej 35, tam będzie dostosowywany budynek praktyczno mieszkaniowy, tam będą pomieszczenia na mieszkania dla naukowców jak i pomieszczenia ćwiczeniowe dla studentów. Zainwestowaliśmy w ten budynek 600 tys zł i jest już tam wyposażenie. Są przygotowane dwie aule przy ul. Sejneńskiej 35, ale potrzebne są kolejne aule i my jako miasto zadeklarowaliśmy ten budynek do zaadaptowania na potrzeby tejże uczelni. Po rozmowach z Panem Marszałkiem o tym, że wprowadzi do tego budynku swoje kolegium, a w tym budynku przewidziana jest stołówka na potrzeby studentów, bursa przy ul. Sejneńskiej wykorzystana byłaby jako akademik, ponieważ jest w tej chwili niewykorzystana, Poinformował, że ażeby mieć bazę, to trzeba ją przygotować, w tym budynku miałby być Rektorat, biblioteka, sale ćwiczeniowe i wykładowe, prace modernizacyjne w tym budynku będą kosztowały około 3 mln zł i żeby mieć pewność, że to właśnie ten budynek będzie na potrzeby tej uczelni podjąłem działania by zlikwidować szkołę podstawową Nr 8 z zamiarem jej przekazania na potrzeby Starostwa Powiatowego, gdyż taki budynek wystarczy na wasze potrzeby, w tej chwili podjęta została ostateczna uchwała o likwidacji szkoły podstawowej Nr 8, rodzice wyrazili zgodę, kuratorium także, rok szkolny, zgodnie z przepisami, kończy się z dniem 31 sierpnia i ten budynek będzie można przejąć, możemy iść do notariusza i podpisać z Panem Starostą umowę przedwstępną lub przyrzeczenia o przekazaniu tego budynku po szkole. Zaapelował, do zebranych by podjąć wspólne działania, by uczelnia mogła powstać, żeby zapewnić funkcjonowanie i rozwój, żeby wspólnie podjąć tę inicjatywę. Szanowni Państwo !, niezależnie od tego zakładamy powstanie Parku Naukowo - Technologicznego w Suwałkach, ta inicjatywa jest aktualna, pomysł będzie realizowany wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego, która też wyasygnowała pieniądze około 100 tys zł, 24 kwietnia podpiszemy umowę konsorcjum, w skład tego parku wchodzą uczelnie : Politechnika Warszawska, Politechnika Białostocka, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Instytut Łączności, Państwowy Instytut Geologiczny, Polsko Litewska Izba Rynków Wschodnich, Miasto Suwałki, jest to lista otwarta, każdy z konsorcjantów wnosi swoje, jedni wnoszą potencjał intelektualny, badania, projekty i siedziba tego parku byłaby w tym budynku. Jak powiedział, najlepiej by było, żebyście Państwo złożyli taką deklarację z której wynika, że proces komunalizacji tego budynku będzie odblokowany i wtedy ten budynek jest zagwarantowany na rzecz potrzeb tworzenia wyższej uczelni. Wiąże się to z tworzeniem nowych miejsc pracy jak i perspektywą rozwoju. Jeśli chodzi o uczelnię to chyba nie muszę Państwa przekonywać, chcę poinformować, że młodzi suwalczanie żywo interesują się utworzeniem tutaj wyższej uczelni, powstała inicjatywa na rzecz utworzenia wyższej uczelni w Suwałkach w budynku byłego Urzędu Wojewódzkiego, przy ul. Noniewicza 10 i mam tu przy sobie listę osób z podpisami popierającymi tę inicjatywę, a trzeba zrobić wszystko, by ta uczelnia powstała, by mieli lepszy start i lepsze przygotowanie.
Prezydent Miasta powiedział, że przy okazji powie o drodze w sprawie której interpelację złożył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach , otóż podpisane mamy już wszystkie kontrakty, dzisiaj z rana nastąpiło przekazanie placu budowy i rozpoczynamy inwestycje pod nazwą "poprawa jakość dróg w Suwałkach" współfinansowanego ze środków przedakcesyjnych ISPA. Już machina rusza i do końca października tego roku będziemy mieli rozkopane wszystkie ulice i wykonana dokumentacja, będzie tam pełna kanalizacja, wodociągi, będzie cały szereg nawierzchni utwardzonych , będzie stacja uzdatniania wody, będzie porządkowana instalacja energetyczna i szereg innych zadań i chcę powiedzieć, że ul. 23 Października jest objęta tym programem i sądzę, że w tym roku niestety będzie rozkopana, będzie położony wodociąg i kanalizacja, a my opracowujemy dokumentację techniczną na porządkowanie ulic : 23 Października, Sikorskiego do torów ( do kopalni piasku PKP), następnie przebicie ul. Grunwaldzkiej aż do ul. Powstańców Wielkopolskich i uporządkowanie ul. Bakałarzewskiej jest to zadanie, na które wydamy około 18 mln zł i chcemy to sfinansować za środków ISPA. Powiedział, że jeśli te wnioski przejdą to inwestycje te będą realizowane w roku przyszłym i wniósł o przychylne podjęcie działań związanych z tym budynkiem zmierzających do utworzenia wyższej uczelni.
Przewodniczący Rady, że jest problem, gdyż Rada Powiatu w Suwałkach w stanowisku z dnia 24 września 2003 r. zobowiązała Zarząd Powiatu do prowadzenia wszelkich działań i odczytał treść tego stanowiska (Załącznik Nr 7). Zwrócił się z takim zapytaniem, czy rada powiatu zwolni Zarząd Powiatu z tych działań, w tej chwili jest skarga skierowana do NSA i otworzył dyskusję na ten temat, powiedział, że sa dzi iż Rada Powiatu podejmie stanowisko odpowiednie na następnej sesji.
Radna Ordonowska powiedziała, że nie ulega dyskusji paląca potrzeba utworzenia wyższej uczelni z której korzystałaby nasza młodzież i takie projekty były już podejmowane, ale z tego co sobie przypominam, to byli tutaj eksperci, którzy orzekli, że ten budynek nie spełnia wymogów budynku na potrzeby wyższej uczelni, gdyż wysokość nie jest odpowiednia, a tutaj przecież nie ma trzech metrów i nie uda się przecież tego podnieść. Prezydent Gajewski odpowiedział, że w tym budynku jest odpowiednia wysokość, gdyż wymagana jest wysokość 3 m i taka jest, zwrócił uwagę, że sufity w tej chwili są podwieszane.
Wójt Gminy Wiżajny zwrócił uwagę, że ten budynek chcecie oddać, a budynku w Wiżajanch na potrzeby szkoły średniej nie, oddajcie ten budynek.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że na zabezpieczenie siedziby powiatu Pan Prezydent oferuje budynek p szkole podstawowej Nr 8, ale jak powiedział mówiliśmy o kosztach, jeśli nawet tylko koszt modernizacji to będzie to kwota około 1 mln zł, a skąd mamy to wziąć, z dróg? , Rady nie stać na ten gest, natomiast idea tworzenia uczelni, idea jest ważna i cenna, ale jeśli Zarząd wycofa się ze skargi do NSA, to skąd mamy pewność, że nie zostaniemy bez budynku, przecież jak powiedział, od pół roku już umowy nie mamy podpisanej na wynajem pomieszczeń, gdzie wszystkie inne instytucje w tym budynku te umowy mają od dawna, to jakie mogą być gwarancje, że będziemy mieli budynek, że mamy zapewnione lokum.
Radny Filipowicz zwrócił się z pytaniem, dlaczego ta umowa nie jest podpisana do tej pory ?.
Starosta Suwalski powiedział, że zanim odpowie na to pytanie, chce zacząć od czegoś innego, na temat komunalizacji tego budynku z Panem Prezydentem rozmawiamy już od dawna, doszło do spotkania 23 grudnia, gdzie chcieliśmy wymienić nasze uwagi odnośnie naszego przejścia i możliwości przystosowania budynku oferowanego przez Prezydenta na potrzeby Starostwa Powiatowego w Suwałkach, podpisaliśmy w tej sprawie odpowiednie porozumienie, gdzie Pan Prezydent zadeklarował przekazanie tego budynku z chwilą likwidacji tej szkoły i to czyni, jest tam taki § 4 w tym porozumieniu, gdzie jest zapis, iż "do czasu przystosowania do potrzeb powiatu suwalskiego budynku położonego opisanego w § 1 (chodzi o SP Nr 8) przyjętego na podstawie umowy o której mowa w § 3, do ukończenia prac remontowych, Powiat Suwalski korzystać będzie z nieruchomości położonej w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10, na podstawie umowy najmu, na zasadach i w zakresie wzajemnie określonym przez strony". Poinformował, że było zawarte drugie porozumienie, które dotyczyło warunków najmu tych pomieszczeń tutaj, gdzie Pan Prezydent idąc nam "na rękę" i uwzględniając nasze potrzeby inwestowania w budynek nowo przejęty zrezygnował z pobierania czynszu, nie jest to kwota duża, ale zawsze, na i płacimy tylko koszty eksploatacji. Jeśli chodzi o umowę, to wspólnie z Dyrektorem ZBM ustaliliśmy co będzie w umowie i w styczniu tego roku przedstawiliśmy tę umowę do podpisania, to mimo moich wielokrotnych monitów do Pana Dyrektora tej umowy nie podpisał, nie wiem co jest tego przyczyną, próbowałem się raz z Panem Dyrektorem umówić i jeszcze raz rozmawiać na ten temat, to niestety nie miał czasu, wystąpiłem w formie pisemnej w sprawie umowy oraz o wyjaśnienie niektórych pozycji kosztów to do tej pory nie mam odpowiedzi. Jeśli chodzi o budynek szkoły Nr 8 próbowaliśmy dziś i wczoraj określić potrzeby w zakresie remontów ażeby tam móc funkcjonować i według nas niezbędne prace to : wymiana stolarki, remont instalacji c.o. i wody, zabezpieczenie wejść, udrożnienie kanałów wentylacyjnych, wymiana instalacji elektrycznej, wyburzenie i budowa ścianek działowych tak ażeby przystosować to do potrzeb biurowych z malowaniem i położeniem posadzek, zainstalowanie sieci komputerowej, którą tutaj mamy, instalacja centrali telefonicznej i instalacja alarmowa, i jak Pan Prezydent oszacował koszty remontu na potrzeby uczelni to u nas są podobne i w skali tego remontu jest to kwota od 900 tys. zł do 1 mln 200 tys. zł. Jaki możliwości ma Powiat Suwalski bazując na własnym budżecie, to Państwo wiecie, budżet jest bardzo skromny, ostatnio jeszcze obcięty o 2 mln zł w stosunku do roku ubiegłego. Są możliwości tego typu, że możemy ubiegać się o pożyczkę częściowo umorzoną w wysokości 25% na termomodernizację ( wymiana stolarki okiennej, ocieplenie, naprawę dachu), możemy ubiegać się o pożyczkę z PFRON na likwidację barier architektonicznych to tyle, a resztę trzeba wykonać ze środków własnych i z kredytu.
Prezydent Miasta Suwałk powiedział, że musimy patrzeć na kwestię tylko własnego interesu i własnego podwórka, ja bardzo przepraszam, ale wszyscy mamy zamiar kształcić tu dzieci, tu się mają uczyć dzieci nie tylko z miasta lub powiatu i myślę, że ta sprawa powinna determinować wszystkich. Jeżeli my miasto wkładamy corocznie kilkaset tysięcy złotych, żeby cała młodzież mogła na tym jednym wydziale się kształcić, jeśli my jako miasto chcemy remontować ten budynek, a innej bazy nie ma. Teraz wychodzi na to, że my dajemy budynek, ja mogę iść do notariusza z panem Starostą podpisać umowę, że przekazujemy budynek z dniem 31 sierpnia , bo kończy się rok szkolny i wszystko jest w porządku. Przykro mi, że do tej pory umowa z Dyrektorem ZBM nie została podpisana i ta sprawa jest do załatwienia między mną a Panem Dyrektorem. Wracając do tego o czym mówiłem, jeśli my z panią Minister jesteśmy w stanie zadeklarować i podpisać takie porozumienie, że będziemy corocznie w pierwszych latach z budżetu miasta przekazywać 1,5 mln zł, wydać pieniądze na budowę auli kolejnych to niestety trzeba to robić, będą przyjeżdżały komisje, które będą badały wszystko, całą dokumentację, tylko że sprawa budynku przy ul. Noniewicza 10 jest zawieszona i powstaje pytanie, kto będzie chciał te 6 tys. m2 utrzymywać. Co chcę jeszcze powiedzieć, że miasto ma 31 mln to niezrównoważony deficytu, i taki kredyt zaciąga w tym roku miasto z czego 21 mln idzie na dopłacanie do oświaty i te koszty ponosi podatnik suwalski, a Państwo się zastanawiacie, czy ten budynek oddać, czy wycofać sprawę, zróbcie to Państwo w imię przyszłości, jeżeli miasto w tej chwili ma 54 mln zadłużenie i w przyszłym roku będzie jeszcze się zadłużać, by korzystać z szans jakie dają środki unijne i jak Pan Starosta powiedział, że można wziąć kredyt, to trzeba go brać. To nie jest to moje prywatne widzimisię, to niej sprawa tylko miasta Suwałki, tylko tu jest przyszłość, młodzież zostaje w innych miastach i tam wykorzystywany jest ich potencjał, ja jestem zdeterminowany, zrozumcie, że tylko takimi działaniami coś zdobędziemy, tam gdzie młodzież zostaje coś osiągają i nasi najzdolniejsi uczniowie zasilają Białystok, Warszawę, nie można myśleć tylko w sposób czysto administracyjny, kto będzie rozwijał nasz region.
Radny Zygmunt Filipowicz oczywiście jestem całym sercem za tym, żeby uczelnia powstała, a Panie Prezydencie proszę nas naprawdę zrozumieć, że my się martwimy, my mamy tylko budżet w wysokości 13 mln i nie wiemy jak powiązać ten koniec z końcem i boimy się jednej rzeczy, że my tego budynku nie utrzymamy, za co my tamten budynek i ja bym chciał o jednej rzeczy, ja już mówiłem i prosiłem, może zespół prawny pana Prezydenta by pomógł, czy nie musi nam pomóc Urząd Wojewódzki, przecież ustawa o samorządzie powiatowym mówi wyraźnie, że lokale dla powiatu musi zapewnić Wojewoda na danym terenie i my z przyczyn obiektywnych musimy opuścić lokal. który otrzymaliśmy od Wojewody i czy my nie możemy żądać od Wojewody partycypacji w przygotowaniu następnego lokalu, bo z tego zostaliśmy wypędzeni z tego lokalu, ale taka jest prawda, że ten lokal musimy opuścić, czy nie można iść tym tropem. Obiekt ten wymaga remontu i dostosowania do funkcjonowania, a może Pan Prezydent, by pięknie napisał, że w związku z otoczeniem budynkami zabytkowymi, bo już się dowiadywałem w funduszach strukturalnych, obiekt ten wymaga dostosowania do otoczenia, załóżmy zrobienie dachu, czy nie można skorzystać z działu 7 i z tych pieniędzy skorzystać, tylko wszyscy musimy się zastanowić, bo nam wziąć kredyt 1 mln zł na dwa czy trzy lata, no nie damy rady spłacić. A oszczędzać już bardziej nie możemy, urzędników już mamy tak przerzedzonych, że już nie ma z czego zwalniać, a chyba nie ma sensu blokowanie się nawzajem i trzeba się jakoś porozumieć.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są jakieś propozycje Rady Powiatu?.
Radna Ordonowska zwróciła uwagę, że podtrzymanie stanowiska lub zwolnienie z niego Zarządu Powiatu będzie zbyt pochopne, należałoby zobowiązać Zarząd Powiatu do przeanalizowania wszystkich możliwości, czy dowiedzenie się o tych możliwościach, sprawa powinna iść na Komisje rady i wtedy podejmiemy decyzję, oczywiście cały czas mając na uwadze ogromną potrzebę powstania wyższej uczelni.
Wójt Gminy Jeleniewo powiedział, że należałoby dowiedzieć się, czy powiatu w ogóle będą istniały i w jakim sensie.
Przewodniczący Rady powiedział, że mówi się nie o likwidacji, a o łączeniu powiatów, np. grodzki z ziemskim.
Starosta Suwalski powiedział, że przyjmuję propozycję, którą Radna Ordonowska skierowała i Pan Przewodniczący, natomiast jeśli chodzi o rozpoznanie w sprawie tego budynku, to musimy mieć pełną dokumentację tego budynku po SP Nr 8, by przymierzyć się do rozmów pomocowych i innych, a w tej chwili tej dokumentacji nie mamy.
Prezydent Miasta powiedział, że sprawdzi to, ale chyba tylko szczątki tej dokumentacji zostały.
Starosta Suwalski zwrócił uwagę zebranych na przykład Łomży, która była w podobnej sytuacji jak nasz powiat i też Wojewoda nie skomunalizował na rzecz powiatu ziemskiego budynku, powiat ziemski otrzymał budynek od marszałka, przeniósł się w inne miejsce i zwracał się do Wojewody o refundację kosztów adaptacji tamtego budynku, sprawa oparła się też o NSA i niestety powiat ziemski przegrał i środków od Wojewody uzyskał. natomiast jeśli chodzi o likwidację powiatów, to jestem proszę Państwa po Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, gdzie był Wicepremier Oleksy i Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jednocześnie, który na tym spotkaniu zdementował te plotki o likwidacji powiatów, jest tylko prowadzona analiza odnośnie łączenia się , czy liczby powiatów dostosowanych do potrzeb lokalnych, na pewno w pierwszej kolejności jest sytuacja powiatów grodzkich i ziemskich. Z tym, że z tych wypowiedzi Pana Oleksego i Pana Janika wynika, że do końca tej kadencji nie przewiduje się likwidacji i cały czas zapewnia się, że będzie to cały czas proces dobrowolności, czyli stworzenia takich warunków, by te powiaty łączyły się dobrowolnie.
Przewodniczący Rady podziękował Prezydentowi za uczestnictwo, zaprosił do uczestniczenia w dalszej części obrad o ile obowiązki pozwolą natomiast sprawa będzie przedmiotem posiedzeń komisji i na kolejną sesję wypracowane będzie stanowisko.
Starosta Suwalski wniósł do Przewodniczącego Rady Powiatu o zwolnienie go z dalszej części obrad, gdyż jest delegacja z USA, z Agencji TDA i należy przedstawić działania jakie do tej pory poczyniliśmy, Agencja która finansuje nam projekt elektrowni wiatrowych, dodał, że postara się wrócić jeszcze na obrady sesji.
Przewodniczący Rady zwolnił Starostę Suwalskiego ( 14 uprawnionych do głosowania).
Ad. 8
Przewodniczący Rady poinformował, że ten punkt jest wynikiem jego inicjatywy, Powiatowe Zrzeszenie LZS w Suwałkach jest jedną z nielicznie współpracujących w tak dużym zakresie organizacją, która też wpisuje się w nasze działania i zaprosiłem Prezesa Pana Henryka Krzesickiego na obrady sesji ponadto poprosił Panią Grażynę Kuklińską o przedstawienie informacji o tej współpracy.
Pani Grażyna Kuklińska odczytała informację stanowiącą Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu. Dodała, że imprezy organizowane są z sercem, profesjonalnie, świadczy o tym ilość uczestników w tych imprezach i tak w roku 2002 w zawodach organizowanych wzięło udział 1450 osób, w 2003 roku około 4000 tys., na 2004 rok było bardzo duże zainteresowanie musieliśmy podzielić na dwa dni.
Wicestarosta Suwalski dodał, że młodzież jest bardzo zadowolona, a informacja jest bardzo wyczerpująca i taką współpracę należy dalej kontynuować.
Przewodniczący rady podziękował również w imieniu Radnych i jeśli chodzi o współpracę, to uważam, że był to strzał w 10 - tkę i życzę sobie by ta wspólpraca dalej układała się pomyślnie.
Pan Henryk Krzesicki - Prezes PZ LZS w Suwałkach powiedział, że działalność społeczna ma to do siebie, że kosztuje trochę nerwów i stresu, ażeby załatwić sprawy nie dla siebie, ale dla młodzieży, informacja , którą przedstawiła pani Grażyna jest bardzo wysoka pozytywna oceną pracy LZS, ja również pozytywnie i wysoko oceniam prace z Rada Powiatu, z Panem, Starostą z Panem Prezydentem Miasta Suwałki jak również z Wójtami Gmin. Zawody, które robimy w Suwałkach, to przed nami zawody z trzema powiatami i nasza młodzież ma okazję porównać swoje siły z młodzieżą z innych powiatów, a zarazem wykorzystanie obiekt suwalskiego stadionu. bardzo często widujemy pana Starostę Renkiewicza i Panią Grażynę Kuklińską na naszych zawodach, wcześniej widywaliśmy Pana Gryszkiewicza na zawodach, choć w poprzednim układzie tych pieniędzy nie było, ale ja to rozumiem nie zawsze pieniądze są najważniejsze. Dla obrazu ja widzę to tak, najważniejsi są ludzie, następnie baza i trzecia sprawa środki. Ludzi mamy dobrych, we wszystkich gminach mamy ludzi dobrych, młodych dobrych nauczycieli, mamy jedna bazę sportową i bardzo mało środków, tak jak zresztą i inni. Ogłosiliśmy taki konkurs: współzawodnictwo szkół, wystąpiliśmy do Starostów o ewentualne zabezpieczenie środków finansowych na nagrody, jam prosiłbym jeśli będziecie Państwo mieli jakąś rezerwę i rozważyli sprawę, czy nie warto kilka złotych, 2 - 3 tys. złotych przeznaczyć na nagrody dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla nauczycieli i dyrektorów tych szkół , a my byśmy prawdopodobnie czy będą te pieniążki na początku roku szkolnego, nie pierwszego września w formie otwarcia roku sportowego, nie musi być to tam, gdzie jest stadion lekkoatletyczny, potrafimy zrobić inne imprezy, które byłyby przy okazji. Na zakończenie chcę bardzo serdecznie podziękować Państwu, za zrozumienie spraw młodzieży, chcę poinformować, że jest to inwestycja bardzo celowa i opłacalna. Naukowcy obwieszczają, jedni mówią, że mamy 8 zł, inni, że 10 zł zysku z każdej złotówki zainwestowanej na sport. Nie żałujcie pieniędzy na sport, nie żałujcie pieniędzy dla młodzieży, a będzie mniej narkomanii, mniej alkoholizmu jak również innych złych oddziaływań na młodzież. Ponadto chcę poinformować, że Powiatowe Zrzeszenie Ludowych Zespołów Sportowych w Suwałkach zostało wyróżnione na szczeblu wojewódzkim, jako najlepsze Powiatowe Zrzeszenie LZS, potwierdzone certyfikatem, osobiście przez Ministra Sportu, decyzją Prezydium postanowiliśmy przekazać dla Powiatu Suwalskiego na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach, po czym nastąpiło przekazanie certyfikatu z nadzieją by nie zapominano o Ludowych Zespołach Sportowych.
Przewodniczący Rady podziękował za wyróżnienie i zarządził 5 minut przerwy od godz. 14 35 - 1440.
Ad. 9
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 9) i poprosił Wicestarostę Suwalskiego o uzasadnienie.
Wicestarosta Suwalski poinformował, iż konieczne dostosowanie jest sum, które uzyskano w przetargach na wykonanie tych dróg.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/48/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1119 B; Orłowo- Podwysokie - Żubrynek" (Załącznik Nr 10).
Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/91/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119 B; Orłowo- Podwysokie - Żubrynek" została podjęta jednogłośnie(Załącznik Nr 11).
Ad. 10
Prowadzący obrady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 12) i poinformował, że uzasadnienie jest identyczne jak przy poprzednim projekcie uchwały i poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/49/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1142 B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda" (Załącznik Nr 13).
Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/92/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142 B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 14).
Ad. 11
Prowadzący obrady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 15) i poinformował, że uzasadnienie jest identyczne jak przy poprzednim projekcie uchwały i poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/50/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1147 B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" (Załącznik Nr 16).
Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/93/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147 B; odcinek Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).
Ad. 12
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 18), zapytał, czy są uwagi lub pytania do przedłożonego projektu uchwały. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/51/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 19).
Prowadzący obrady raz jeszcze zapytał czy są pytania. Nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/94/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 20).
Ad. 13
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 21). Zapytał czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/40/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 22).
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/45/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 23).
Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/95/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 24).
Ad. 14
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 25) oraz, że był tematem posiedzeń obu Komisji Rady Powiatu i został na nich szczegółowo omówiony. Zapytał, czy jednak Radni mają uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/41/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania (Załącznik Nr 26).
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/46/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania (Załącznik Nr 27).
Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/96/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 28).
Ad. 15
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 29) oraz, że był tematem posiedzeń obu Komisji Rady Powiatu i został na nich szczegółowo omówiony. Zapytał, czy jednak Radni mają uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o odczytanie opinii.
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/42/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi ( Załącznik Nr 30).
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/47/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi ( Załącznik Nr 31).
Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/97/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 32).
Ad. 16
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt Radni otrzymali (Załącznik Nr 33) i zapytał, czy są uwagi do projektu uchwały.
( Do obradujących powrócił Starosta Suwalski - 15 uprawnionych do głosowania).
Radna Ordonowska zwrócił uwagę, że Komisja Budżetowo -Gospodarcza już dwukrotnie zajmowała się tym projektem, miała wątpliwości co do wysokości opłat, rozmawiałam dzisiaj w przerwie obrad z Wójtem Gminy Szypliszki, a więc z gminy, której jestem Radną i muszę powiedzieć, że po obejrzeniu uchwały sejmiku w tej sprawie, nasze stawki są wysokie o 50% wyższe niż na drogach wojewódzkich i dodała, że w tej chwili nie będzie głosowała "za" podjęciem tej uchwały. Przecież gminy kopią pod drogami, wykonują różnego rodzaju inwestycje i będą musiały za to płacić, a to odbije się na mieszkańcach wsi, także proszę o rozwagę.
Przewodniczący Rady zapytał czy to jest wniosek formalny, Radna potwierdziła.
Wójt Gminy Rutka Tartak zwrócił uwagę obecnych, że drogi wojewódzkie mają wręcz stawki o 100% niższe niż na drogach powiatowych, rolnicy nieodpłatnie przekazują grunty pod drogi, a te stawki wzięte są nie wiadomo skąd, wiem że jest konieczność podjęcia takiej uchwały, ale niech te stawki będą realne. Poparł wniosek Radnej.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej poinformował, że rzeczywiście było to omawiane na posiedzeniu Komisji Budżetowo - Gospodarczej i rzeczywiście będzie biło to w rolników, ale jeżeli drogi krajowe i wojewódzkie mają niższe stawki to jest coś nie tak.
Wójt Gminy Szypliszki poprosił Radnych o rozwagę, przypomniał, że gminy współfinansują zadania powiatowe, ponadto może to zahamować wiele inicjatyw gminnych.
Przewodniczący Rady powiedział, że wnioski są sensowne i oddał głos Staroście Suwalskiemu.
Starosta Suwalski poinformował, że przyjmuje wnioski do wiadomości, ponadto wskazał, że powiat nie chce zarabiać na samorządach gminnych. Zwrócił uwagę, że w tej chwili nie ma Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, ale jestem również za tym, aby to przełożyć na kolejną sesję, no i oczywiście tak to ustalić, by nie zagrażać samorządom gminnym, ale myślę, że jest możliwość zwalniania z tych opłat samorządy gminne.
Wójt Jan Racis powiedział, że dziś uchwała i kwestia zwolnień z opłat, ale z chwilą wejścia do unii zacznie się egzekwowanie tych opłat.
Starosta Suwalski powiedział, że trzeba przeanalizować, przecież z tych opłat można remontować drogi.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wnioskiem Radnej Ordonowskiej, by tym projektem zając się na następnej sesji, po wnikliwszym rozpatrzeniu przez Zarząd Powiatu.
"Za" przyjęciem wniosku głosowało 14 Radnych i 1 Radny "wstrzymał się od głosu". Uchwała w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego będzie przedmiotem obrad kolejnej sesji.
Ad. 17
Przewodniczący Rady powiedział, że przechodzimy do projektu najważniejszej uchwały w roku, bardzo ważnej dla Zarządu Powiatu i udzielił głosu Przewodniczącemu Zarządowi Powiatu w Suwałkach.
Pan Szczepan Ołdakowski - Starosta Suwalski przypomniał Radnym, że sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok otrzymali, które to jest podstawą do udzielenia lub nie udzielenia absolutorium. Zaplanowane dochody powiatu wykonane zostały w 98, 71 % i wynosiły 14.114.113 zł.
Realizacja dochodów przebiegała prawidłowo. Dochodami, które miały wpływ na nie wykonanie planu były :
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (92,89 %), na który Starostwo nie miało wpływu,
- dochody z tytułu dotacji celowych w dz. 851 - ochrona zdrowia (84,51 %) w kwocie niższej niż faktyczne potrzeby, dla których przyjęto szacunkową liczbę bezrobotnych przy opłaceniu składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Zaplanowane wydatki budżetowe wykonane zostały w 96,26 % i wynosiły 14.596.401 zł.
Zmiany planu wydatków w budżecie powiatu dokonywane były na bieżąco.
Na wskaźnik realizacji planu wydatków wpływ miało między innymi niewykonanie planu w rozdz . 80130 - Szkoły zawodowe - 94 %. W związku z otrzymaniem w miesiącu grudniu 2003 roku środków z rezerwy oświatowej na modernizację internatu w Zespole Szkół, termin realizacji zadania został przesunięty na 2004 rok.
Ponadto niewykorzystane zostały środki budżetowe w rozdz. 75020 - starostwa powiatowe w związku z nieotrzymaniem obciążenia za telefony za IV kwartał 2003 r. Termin płatności tych zobowiązań nastąpi w 2004 r.
Niedobór budżetowy za dany rok budżetowy czyli 2003 wynosił 482.288 zł., a realizacja zaplanowanych dochodów i wydatków przebiegała zgodnie z planem. Starosta Suwalski wniósł do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach.
Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Powiatu o odczytanie opinii RIO o przedłożonym sprawozdaniu.
Skarbnik Powiatu odczytała Uchwałę Nr RIO.V5/7/2004 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 marca 2004 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Suwałkach sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 34).
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok i wniesienie o udzielenie lub nie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier odczytał opinie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 35).
Przewodniczący rady poprosił Skarbnika Powiatu o przedłożenie opinii RIO o przedłożonym wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.
Skarbnik Powiatu Elżbieta Nikonowicz odczytała uchwałę Nr RIO.V4A/8/04 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 marca 2004 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Suwałkach wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium (Załącznik Nr 36).
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji: Budżetowo - Gospodarczej i Problematyki Społecznej o opinie o projekcie uchwały.
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/39/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu (Załącznik Nr 37).
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej Nr 19/44/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu (Załącznik Nr 38).
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwrócił uwagę Przewodniczącego Rady Powiatu, iż nie wniósł jeszcze do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.
Przewodniczący Rady przeprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, tłumacząc to zmęczeniem i poprosił o odczytanie wniosku.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 39).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu i poddał pod głosowanie.
Uchwała Nr XVIII/98/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu została podjęta przy 14 głosach "za" i 1 Radnym "wstrzymującym się od głosu" (Załącznik Nr 40).
Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Zarządowi Powiatu w Suwałkach.
Starosta Suwalski podziękował w imieniu Zarządu Powiatu za udzielenie absolutorium Zarządowi i konstruktywną postawę., kiedy to walczył Zarząd Powiatu o środki i realizację zadań na miarę potrzeb i postawa Rady pomagała każdorazowo, ale powiedział, że nasuwa mu się taka refleksja, kiedy to w roku ubiegłym głosowano nad udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu poprzedniej kadencji, to obecny Zarząd Powiatu głosował "Za" jego udzieleniem.
Ad. 18
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego (Załącznik Nr 41) oraz informacje o wystąpieniu Marszałka Województwa Podlaskiego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie dopłat bezpośrednich oraz oświadczenie Senatora Jana Szafrańca w tej samej sprawie (Załącznik Nr 42) Radni otrzymali z materiałami. Ponadto poinformował, że Dyrektor Szkiruć przedłożył do zaopiniowania projekt ochrony WPN, radni go otrzymali i ewentualne uwagi proszę wnosić do Zarządu Powiatu do końca marca. Zwrócił uwagę Radnych na fakt, że uchwała budżetowa na rok 2004 została uchylona w postępowaniu nadzorczym prze Regionalną Izbę Obrachunkową w części dotyczącej Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, uchwały takie został uchylone w tej części w kilku powiatach, niektóre powiaty zaskarżyły te uchwały do NSA i czekamy na wyrok sądu i wówczas zostaną podjęte ewentualnie dalsze kroki. Przewodniczący Rady przypomniał Radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych do końca kwietnia. Zapytał, czy ktoś chce wnieść jakieś informacje jeszcze podczas tych obrad. Nie wniesiono.
Ad. 19
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 15 30.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady
Sławomir Małachowski
Protokołowała :
A. Kruchelska
Metryka strony