Protokół Nr XVIII/04 obrad XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Protokół Nr XVIII/04 obrad XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 roku
Protokół Nr XVIII/04

Protokół Nr XVIII/04

 

obrad XVIII Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

Obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 25 marca 2004 roku w Sali Konferencyjnej w budynku położonym  przy ul. Noniewicza 10 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz Radnych Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 Radnych,  w związku z czym istnieje  prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

     Przewodniczący    Rady    przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali, zapytał czy są uwagi lub wnioski do otrzymanego porządku obrad.

         Starosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad, następujących punktów : "Informacja Starosty Suwalskiego w sprawie utworzenia w Suwałkach Akademii Techniczno - Humanistycznej",  oraz projektów uchwał związanych z dopasowaniem kwot osiągniętych w przetargach na drogi remontowane ze środków SAPARD : "Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119B Orłowo - Podwysokie - Żubrynek", "Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda", " Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo"  i  "Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu  na 2004 rok".

         Przewodniczący Rady zapytał czy są inne propozycje, nie wniesiono. Odczytał więc porządek obrad wprowadzając  następujące zmiany do otrzymanego przez Radnych porządku obrad : po pkt  6 zostanie wprowadzony    pkt 7   w    brzmieniu : "Informacja Starosty Suwalskiego w sprawie utworzenia w Suwałkach Akademii Techniczno - Humanistycznej",  pkt 14 zostanie przeniesiony w porządku i będzie pkt 8 w brzmieniu " Informacja o współpracy z Powiatowym Zrzeszeniem Ludowe Zespoły Sportowe w Suwałkach"  jako pkt 9 zostanie wprowadzony  pkt w brzmieniu "Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119B Orłowo - Podwysokie Żubrynek", jako pkt  10 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu : "Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda", jako pkt 11 zostanie wprowadzony pkt w brzmieniu:" Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę  Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" oraz jako pkt 12 zostanie wprowadzony pkt  w brzmieniu : "Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu  na 2004 rok" i jak poinformował Przewodniczący Rady Powiatu, kolejne punkty ulegają przesunięciu. Zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi do przedłożonego porządku obrad. Nie wniesiono. Zaproponowany  porządek obrad poddał pod głosowanie, który został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

         Przewodniczący Rady powitał Prezesa Powiatowego Zrzeszenia Ludowe Zespoły Sportowe - p. Henryka Krzesickiego, który dotarł na obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach oraz odczytał pismo Posła na Sejm RP - p. Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 4).

 

(Do obradujących dołączył Radny Stefan Biłda - 14 uprawnionych do głosowania).

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVII Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że  "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 24 lutego    do 15

 

marca 2004 roku)" (Załącznik Nr 5) otrzymali z materiałami zapytał, czy są pytania  do przedłożonego materiału?.

         Radna Ordonowska  wniosła pytanie dotyczące pkt 37 sprawozdania, otóż czy wspomniany tam kredyt dotyczy  budowy tych trzech dróg, czy jest przeznaczony na inne cele.

         Starosta Suwalski odpowiedział, że tak, właśnie na te trzy drogi.

         Przewodniczący zapytał Radną , czy ta odpowiedź jest zadowalająca?. Radna potwierdziła, że tak.

         Przewodniczący zapytał Radnych, czy są inne uwagi. Nie wniesiono. "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 24 lutego do 15 marca 2004 roku)"  zostało przyjęte jednogłośnie. Poinformował, że miało miejsce jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu  23 marca 2004 roku i poprosił Wicestarostę Sławomira Renkiewicza o odczytanie sprawozdania.

         Wicestarsota Suwalski odczytał "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 marca 2004 roku (Załącznik Nr 6).

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania do przeczytanego materiału, nie wniesiono.

         "Sprawozdanie działaności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 marca 2004 roku została przyjęte jednogłośnie.

( Do  obradujących dołączył Radny Jacek Bąk - 15 uprawnionych do głosowania).

 

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady  zwrócił się do Radnych z  propozycją składania interpelacji i zapytań.

         Radny Zygmunt Filipowicz zwrócił się z pytaniem do Zarządu Powiatu, w jakim czasie zostanie rozdzielone Gospodarstwo Pomocnicze od Zespołu Szkół w Dowspudzie, gdyż o tym się rozmawia, a chcę wiedzieć, czy prace z tym związane zostały już podjęte i kiedy to nastąpi.

         Radna Beata Ordonowska   wniosła a propos  budynku po szkole w Wiżajnach, dlaczego prośba Wójta  została potraktowana odmownie?.

         Radny Adam  Iwaszko wniósł pytanie do Powiatowego Lekarza Weterynarii odnośnie uboju krów w Poddubówku, dlaczego ubój dokonywany jest tylko raz w tygodniu w poniedziałek ewentualnie we wtorek rano, podobno tak zostało uzgodnione z Lekarzem Weterynarii, a przecież są przypadki kiedy trzeba ubić bydło z konieczności,  kiedy to można robić i jeśli coś takiego wystąpi co mają rolnicy robić ?. Wniósł jeszcze jedną  interpelację  właściwie, jak powiedział, do Naczelnika Wydziału Komunikacji, otóż chłopak tam obsługujący, słyszałem o tym od ludzi oraz sam byłem świadkiem niewłaściwej obsługi interesantów, wnoszę  o spowodowanie by jednak włożył trochę więcej serca w tę pracę.

         Radny Tadeusz Protasiewicz wniósł pytanie do Komendanta Policji, poinformował, że zbliża się wiosna, wzmagają się prace w polu, a ropa do ciągników jest po trzy złote, czy  wyciągane będą konsekwencje w stosunku do rolników i jakie jeżeli będą jeździć na ropie tzw. "czerwonej"?.

         Radny Stanisław Szwengier zapytał o kolczykownicę, czy to prawda, że  Powiatowy Lekarz Weterynarii zabronił kupna kolczykownicy do znakowania  zwierząt przez ARiMR dla sołtysa?

         Poseł Józef Laskowski powiedział, że znakownice będą na każdą wieś właśnie z Agencji i Lekarz Weterynarii nie powinien niczego zabraniać, a wracając do szkoły w Wiżajanch, przypomniał, że w roku ubiegłym podczas podejmowania uchwały Rady Powiatu dotyczącej likwidacji tej szkoły byłem temu przeciwny, powiem jeszcze raz, że sytuacja gospodarzy jest zła, będzie jeszcze gorsza kiedy wejdziemy do Unii, rolnicy nie będą  kształcić dzieci, bo nie stać ich nawet na bilety  na dojazd do szkoły i proszę Pana Starostę o  zrozumienie i pomoc w powstaniu tej szkoły, ta szkoła w Wiżajnach jest potrzebna. Przewodniczący Rady powiedział, że rozumie, iż to jest uzupełnienie interpelacji Radnej Ordonowskiej.

         Przewodniczący Rady wniósł interpelację do Zarządu Dróg Powiatowych i Zarządu Powiatu o wystąpienie do Marszałka Województwa, a korzystając z obecności Prezydenta Miasta Suwałk, by również rozważył  możliwość takiego wystąpienia,  mianowicie w kwestii drogi, która prowadzi do Gołdapi, ul. 23 października, poinformował, że będąc Radnym poprzedniej kadencji Rady Powiatu, też w gminie  stawiałem tę sprawę, zwracano się   do Urzędu Marszałkowskiego o zajęcie się ta sprawą, gdyż jest to droga wojewódzka  i  jak podkreślił nie jest to interpelacja do Prezydenta, ale wnoszę by poparł nasze starania i tak  w pierwszej kadencji dostałem odpowiedź na interpelację, że w związku z brakiem funduszy rozważymy to w latach 2002 - 2003, że ta droga będzie modernizowano i postawiono tam znak ograniczenia prędkości  do 60 km/h i było bardzo duże oburzenie mieszkańców wjeżdżających do Suwałk , obecnie stan nawierzchni drogi pogorszył się diametralnie  i zamiast obiecanej naprawy tej drogi postawiono znak ograniczenia prędkości do 40 km/h i jeszcze może być tak, że za rok ta droga w ogóle nie będzie przejezdna i uważam, że ze strony naszego Zarządu Powiatu by podjąć  jakieś działania i prośba do Prezydenta Miasta by włączył się w te działania, by  było wyraźne wystąpienie z opisem przebiegu  tych okoliczności, które  przytoczyłem i odpowiedzi na to.  Natomiast druga sprawa jak powiedział,  jest do  Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, gdyż zbliża się okres wypalania traw, czy są jakieś działania profilaktyczne podejmowane - jak to wygląda ze strony   zagrożeń pożarowych, by jednak takie działanie nie były karane mandatami, by nie było to na zasadzie "łap złodzieja",  a  może w tej chwili profilaktyką, pouczeniem.

         Zapytał, czy ktoś chce wnieść jeszcze jakieś zapytania.

         Wójt Gminy Rutka - Tartak, po udzieleniu mu głosu, zapytał, czy przy  punkcie dotyczącym podjęcia uchwały w sprawie opłat za zajęcie pasa drogowego będzie jakaś dyskusja, gdyż właśnie w tej sprawie  chciałby zabrać głos.

         Przewodniczący Rady powiedział, że oczywiście dyskusja będzie  i zapytał, czy jakieś jeszcze są interpelacje, zapytania. Nie wniesiono.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady poprosił Starostę o  udzielenie odpowiedzi Radnemu Filipowiczowi.

         Starosta Suwalski poinformował, że pierwsza interpelacja dotyczyła rozdzielenia Gospodarstwa Pomocniczego przy Zespole Szkół w Dowspudzie problem ten wynikł z rozważania jego stanu na ostatnim posiedzeniu Zarządu, pierwsza informacja jest taka, że to gospodarstwo w tej chwili jest na plusie , po ostatnich działaniach i właśnie  przygotowuje się do kolejnych działań  jakie  zostały zalecone przez ostatni Zarząd. Zobowiązaliśmy Dyrektora szkoły do przedstawienia do 29 marca koncepcji, takiej kompleksowej koncepcji Gospodarstwa Pomocniczego, którego zakres działań  obejmowałby wszystkie funkcje, poza funkcją edukacyjną, które szkoła będzie bezpośrednio prowadziła, natomiast całą obsługę, a więc  ogrzewanie,  obsługa internatu, obsługa tych wszystkich działań w zakresie turystyki a także rolnictwa  przeszłoby do Gospodarstwa Pomocniczego. Taką koncepcję   Dyrektor szkoły z Kierownikiem gospodarstwa ma nam przedstawić  właśnie na 29 marca z okazaniem przydziału zadań poszczególnym pracownikom, chodzi  o to by wykorzystać pracowników  z obsługi administracyjnej, którzy są zatrudnieni w szkole. Problem ten wynikł z tego, że Dyrektor przedstawił nam  propozycję wcześniej  nowej struktury organizacyjnej Gospodarstwa Pomocniczego, gdzie tylko niektóre zadania przekazuje gospodarstwu, między innymi, proponował przekazane gospodarstwu tej części związanej z  pałacem, a więc piwnic na rzecz prowadzenia przez to gospodarstwo działalności gastronomiczno - handlowej, przekazanie stajni, przekazanie rowerów, kajaków do prowadzenia  działalności turystycznej a także  jednego pietra w budynku Kordegardy gdzie  prowadzona byłaby działalność hotelową. Z tym, że  w tej strukturze, którą nam przedstawił Dyrektor szkoły  i Kierownik gospodarstwa była niespójna, po prostu nie było zabezpieczenia etatowego do obsługi tych wszystkich działań i na pytania które przy tej okazji zadawaliśmy, Dyrektor i  Kierownik nie bardzo potrafili odpowiedzieć. Sądzimy i tak uważa Zarząd, że te wszystkie zadania, jakie gospodarstwo  przejmuje,  jakie gospodarstwo przejmuje będzie odbywało się w ramach dotychczasowego zatrudnienia jakie występuje w szkole, bez zwiększania zatrudnienia, gdyż chodzi tu o ograniczenie kosztów w tej działalności i tak jak już powiedziałem Dyrektor został zobowiązany  do przedstawienia  ostatecznej koncepcji tego gospodarstwa. W zamierzeniu jest to po to, aby utrzymać  cały obiekt, właśnie w takim stanie jakim jest, to znaczy przy tym majątku jaki  w Dowspudzie aktualnie jest, mam na myśli szkołę i budynki oraz areał  jakim dysponuje gospodarstwo i po prostu w zamyśle jest to by pozyskiwać dodatkowe dochody poza subwencją oświatową, która jest  już niewystarczająca na utrzymanie tej szkoły, przy liczbie uczniów, która w tej chwili tam występuje  jest to około 300 uczniów. Chcę Państwa również poinformować, zresztą to będzie przy następnym punkcie interpelacji, że w tym roku  z subwencji oświatowej, która była nam przekazana w  założeniach, Minister Edukacji zmniejszył ją o 117 tys. zł, więc  musimy szukać innych źródeł dochodu, musimy szukać oszczędności i stąd  te działania są niezbędne, które chcemy przeprowadzić w  Dowspudzie.

         Przewodniczący Rady zapytał Radnego Zygmunta Filipowicza, czy odpowiedź go satysfakcjonuje?. Radny odpowiedział, że tak.

         Przewodniczący Rady poprosił Wicestarostę  o odpowiedź na  zapytanie  Radnej Beaty Ordonowskiej dotyczące  negatywnej odpowiedzi  Wójtowi  Gminy Wiżajny.

         Wicestarosta Sławomir Renkiewicz poinformował, że już w roku ubiegłym  zamykając szkołę w Wiżajnach, Zarząd  poddawał to działanie bardzo szerokiej analizie  i cały czas  analizowane były czynniki demograficzne, ekonomiczne i  wszystkie inne z tym związane. Obecnie po otrzymaniu pisma Wójta Gminy Wiżajny  również zostały poczynione takowe badania  i prognozy demograficzne na lata 2002 - 2015 dotyczące liczebności dzieci na terenie  powiatu suwalskiego przedstawiają się następująco :  w gimnazjum  w klasie III w Wiżajnach  jest 54 uczniów, w Rutce Tartak - 45, w Żytkiejmach - 25, w  Dubeninkach - 36; w klasach II  w Wiżajnach 41 uczniów, w Rutce Tartak -44, w Żytkiejmach - 20  i jak powiedział, w kolejnych latach liczba uczniów w gimnazjach będzie malała. Jeżeli chodzi o absolwentów gimnazjum w Dubeninkach  to jest duże prawdopodobieństwo przyjęcia do szkół funkcjonujących w Gołdapi,  jak wszyscy wiemy sytuacja demograficzna jest bardzo zła,  w  Zespole Szkół w Dowspudzie mamy kłopoty z naborem uczniów, zarówno w tym roku jak i w roku ubiegłym. Wiem również z kontaktów z Przewodniczącym Rady jako Dyrektora Szkoły  w Przerośli, że sytuacja w tamtejszym liceum  wcale nie jest lepsza. Jak wspomniał Starosta Suwalski subwencja oświatowa została zmniejszona  o 117 tys. zł i mamy kłopoty z  utrzymaniem tego kompleksu, a na utrzymanie następnej szkoły jako Powiat nas po prostu nie stać. Z wyliczeń naszych pracowników wynika, że  subwencja, którą otrzymalibyśmy na szkołę w Wiżajnach otrzymalibyśmy 90.000 zł, gdzie koszt wynagrodzenia nauczycieli wyniósłby około 60% tej kwoty, a są jeszcze koszty obsługi, koszty utrzymania budynku, wody, ścieków itd. Jeżeli chodzi o kierunki proponowane  do utworzenia szkoły w Wiżajanch, to przypominam, że takowe funkcjonują w Zespole Szkół w Dowspudzie i nie są za bardzo oblegane. Zważając na to, jak wspominałem na wstępie, że  liczba uczniów będzie się zmniejszać, to koszty jednostkowe przy utworzeniu szkoły w Wiżajnach będą cały czas wzrastać. Skoro  jednak Wójt zechciałby taką szkołę  utworzyć, to  może być organem prowadzącym dla tej szkoły jeżeli, jak wynika z pisma, posiada budynek  i zaplecze oraz kadrę, która mogłaby  w tej szkole nauczać. Myślę, że mogłaby to być taka szkoła jak w Zespole Szkół w Przerośli.

         Starosta Suwalski uzupełniając wypowiedź Wicestarosty  powiedział, że przy okazji likwidacji tej szkoły były omawiane różne jej aspekty,  nie wiem czy wszyscy wiedzą w jakich warunkach ta szkoła funkcjonowała, budynek ten nie był przystosowany  do  funkcji szkolnych, że nie spełniał żadnych norm ani sanitarnych, ani przeciwpożarowych i nie było możliwości tam  trzymania w tym właśnie obiekcie w dalszym ciągu szkoły.  Ponadto uczniowie byli tylko w jednej klasie - III  w liczbie 15 co dawało nam subwencję bardzo niską  i nie było szans na utrzymanie tej szkoły. Dodał także, że chce zakomunikować, że Zarząd Powiatu  przyjął koncepcję  odnośnie tego majątku, który tam został, że podzieliliśmy  ten majątek na trzy działki, jedna rolnicza i dwie budowlane  i chcemy przeznaczyć to do sprzedaży, po to aby uzyskać środki na inwestycje  między innymi na inwestycje drogowe które chcemy przeprowadzić również na terenie gminy Wiżajny.

         Poseł Józef Laskowski  powiedział, że wie  o tym, że sytuacja jest bardzo trudna, byli namawiani i ludzie i młodzież, żeby szli głosować za wejściem do unii, że będzie dobrze, jest źle a będzie  coraz gorzej, ludzie nie mają pracy, na wsi jest coraz większa bieda  i taka jest sytuacja i rozumiem  Pana Starostę odnośnie  oszczędności i  rozumiem, że jest już szkoła w Dowspudzie, ale rodziców nie stać by kształcić dzieci w Dowspudzie,  bo po prostu nie mają pieniędzy,  młodzieży jest coraz mniej  ale też możecie wystąpić do Posłów, Senatorów o pomoc, bo za lat dwadzieścia będzie wieś w ogólne niedouczona. Dodał, że chodzi o szkołę w Wiżajnach,  na pewno nie są tam dobre warunki, ale można to było zostawić  i przekształcić w Liceum Profilowane  - agroturystka. Proszę Państwa u nas w  gminie Wiżajny, czy z gminy Rutka Tartak czy z Dubeninek dojechać to jest około 12 km, to jednak do Gołdapi dojechać jest gorzej i drożej, a jednak te koszty na wsi są duże. Żeby nie było namawiania, że nie składajcie podań do tej szkoły to może by istniała, a tak to młodzież nie składała, ale przy dobrej woli Pana Wójta i Pana Starosty ta szkoła mogłaby powstać i wszyscy z okolic byliby zadowoleni. Proszę by Wójtowi nie odmawiać, a pomóc.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy Radną satysfakcjonuje odpowiedź, czy może ma jakieś jeszcze  pytania?.

         Radna Ordonowska  zapytała, co w tym piśmie oferował Wójt, bo to jest też dość istotne,  gdyż przypominam byłam przeciwna likwidacji tej szkoły.

         Starosta Suwalski powiedział, że wydaje mi się, że podobnie jak jest w Przerośli, to chyba mniejsze ryzyko, by dla tej szkoły organem założycielskim był Wójt  w oparciu o Zespól Szkół, mam na myśli szkołę podstawową i gimnazjum, na pewno koszty byłyby znacznie niższe niż tworzenie przez Powiat szkoły od podstaw np.  koszty administracyjne.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że wyraźnie udowodniono podczas badań i proszę się nie obrazić, ale taka jest prawda, że  Liceum  Profilowane nawet nie przygotowuje do matury, ani na egzaminy na studia, by rodzice byli tego świadomi,  a nie zawsze też do wykonywania zawodu, otóż Liceum Profilowane ma tylko 13h  w tygodniu przedmiotów ogólnokształcących, które przygotowują do matury i na studia, także rodzice muszą mieć tego świadomość.

         Radna Ordonowska powiedziała, że oczywiście zdaje sobie sprawę, że  to nie są  odpowiedniki Liceum Ogólnokształcącego, ale chodzi o odpowiednie zawody, tu chodzi o dzieci z najuboższych rodzin  i  niejednokrotnie patologicznych i dostawały coś do ręki. W tej chwili ja osobiście to obserwuję na wsi, że dzieci kończą gimnazjum i nie idą nigdzie dalej do żadnej szkoły, więc tutaj trzeba by było rozważyć taką rzecz,  czy od razu lepiej, pewnie, że byłoby lepiej żeby dzieci szły od razu do najlepszych szkół,  ale czy nie jest lepszym z gorszego  ukończenie szkoły  w Wiżajnach niż siedzenie w domu.

         Prowadzący obrady dodał w uzupełnieniu wypowiedzi Pana Starosty , że jednak mniejszym ryzykiem jest utworzenie takiej szkoły przy szkole już istniejącej i   wówczas  jest ograniczenie kosztów o około 60%.

         Wicestarosta Renkiewicz powiedział, że jeszcze nie wspomniał o internacie w Dowspudzie, on jest  wykorzystywany  w  małym procencie, a koszt  to około 100 zł i tutaj jak Państwo sobie przypominają, że Pan Starosta  deklarował i cały Zarząd to popiera, że tym uczniom z tamtego regionu, rejonu Wiżajny, którzy zechcieliby podjąć naukę w Zespole Szkół w Dowspudzie  to można opracować program pomocowy i udzielić pomocy finansowej takiej, by było stać dojechać do szkoły  i w internacie zamieszkać. Wracając do naszej dyskusji powiedział, Szanowni Państwo Radni !  jeżeli którykolwiek z Was potrafi znaleźć wolne środki w budżecie powiatu to myślę, że wtedy możemy to rozważać.

         Wójt Gminy Rutka Tartak, po udzieleniu mu głosu, powiedział, że od  1 maja tego roku dzieci powyżej 15 roku życia  otrzymają  dofinansowanie do biletów około 64 zł i można się dogadać z Dyrekcją PKS, ustalić kursy i dowozić te dzieci do szkoły w Przerośli z Dubeninek i Żytkiejm, Wiżajn i Rutki Tartak, Proszę Państwa!  pomników nie można robić dodał, że nie chce nic mówić, ale za kilka lat tej szkoły w Przerośli też nie będzie , bo nie będzie już uczniów,  to Pan Poseł jest ustawodawcą, gminy polikwidowały szkoły podstawowe, my się zwracamy do rządzących dajcie  nam taką subwencję, chcemy aby tym dzieciom pokryć koszt, my nie chcemy zarabiać i mnie się wydaje, że jeżeli Poseł mówi takie rzeczy,  ile Wójt da,  do  Wójta codziennie drzwi się nie zamykają bo nie ma drogi, Wójt ma też inne zadania, no  Proszę

Państwa skąd ten Wójt weźmie, a Sejm nas obarcza zadaniami o których Państwo wiecie, to po pierwsze, a po drugie to proszę, by nasi rządzący nam chociaż nie przeszkadzali.

         Poseł Laskowski  powiedział zwracając się do Wójta, że nikt im nie przeszkadza, ale to nie chodzi o to, do Przerośli spory kawał, inna jest sytuacja w Przerośli inna w Wiżajnach, tak jak powiedziała Radna Ordonowska niech  ta edukacja nie kończy się na poziomie gimnazjum, można powołać też Zespół Szkół jest rzeczywiście i Dyrektor i nauczyciele, ja tylko proszę o przychylność.

         Przewodniczący Rady poprosił o odpowiedź na interpelację Radnego Adama Iwaszki - Powiatowego Lekarza  Weterynarii p. Wałeckiego.

         Pan Witold Wałecki powiedział, że  właśnie w tej sprawie rozporządzenie podpisał Minister a Lekarz Weterynarii musi je egzekwować. Jeżeli chodzi o ubój z konieczności bydła, to cieszmy się, że  ta ubojnia jest, która została jako jedyna w powiecie, w Sejnach jest tylko jedna, która pracuje tylko do maja, w Augustowie nie ma żadnej  jest tylko u nas w Poddubówku, ponieważ przepisy  mówią, że ubój bydła powyżej 30 miesiąca życia  musi być badany w kierunku BSE, a  musimy wieźć to mięso 260 km do badania, wozimy je raz w tygodniu, ze względu na brak środków finansowych, ale jest powiedziane, że uboje z konieczności można i trzeba ubić w rzeźni, ale jeśli przykładowo  ubite będzie w czwartek, już nie weźmiemy tej próby do badania w tym dniu,  więc próba jako taka  wypadnie  źle, a trzeba  ją zawieźć do Białegostoku, do badania na świeżo, bo inaczej ta próba wypada źle i te uboje z  konieczności może być tak zgłoszone, że właściciel  powiezie tę  próbę sam  na własny koszt, my na to się zgadzamy. W pozostałych okolicznościach to bydło jest ubijane, ale jako sztuki niezdatne, które są materiałem wysokiego ryzyka i są poddane utylizacji, spaleniu, tylko że trzeba dużo zapłacić, przepisy są bezwzględne. Druga sprawa, jeśli chodzi o kolczyki, więc od tego roku obowiązkiem znakowania zwierząt jest obciążany właściciel,  być może że w jakiejś rozmowie z rolnikami wypowiedziałem się, że nie radzę mieć tej samej kolczykownicy dla całej wsi i ręczę państwu, że w kresie jesiennym, kiedy ta kolczykownica będzie wędrowała od gospodarstwa do gospodarstwa to będzie różyca tak szła równolegle, gdyż  różyca  przenoszona jest przez kontakt z krwią, a przy kolczykowaniu ten kontakt jest. Dodał, że nie wierzy w to, że małe gospodarstwa będą miały własne kolczykownice, a to o czym wspomniałem to są ostrzeżenia, a nie zakazy. Jeśli chodzi o kolczykowanie bydła - w porządku, natomiast  trzoda - nie, gdyż różyca i białaczka zaatakuje stada.

         Wójt Gminy Przerośl - poinformował, że jako Wójt otrzyma z ARiMR kilka kolczykownic dla bydła, każdy Wójt wziął kilka i jak poinformował nikt nie zabraniał, a ja jako Wójt kupiłem  dla każdego sołtysa kolczykownicę i nie ma żadnego problemu. Pierwszy raz słyszę, że ktoś czegoś takiego zabraniał.

         Powiatowy Lekarz Weterynarii poprosił  by sery z Wiżajn reklamować, ale nie obiecywać  serowarkom  z Wiżajn, że będą mogły sprzedawać  swoje wyroby bez ograniczeń, wprawdzie przepisy unijne mówią o sprzedaży bezpośredniej, to nie będzie sprzedaży do Włoch, eksport owszem, ale będą ograniczenia sprzedaży bezpośredniej .

         Przewodniczący Rady  nawiązując do interpelacji Radnego Adama Iwaszki do Naczelnika Wydziału Komunikacji powiedział, że  on osobiście ma inne doświadczenia,  zupełnie odwrotne, słyszy w Powiecie opinie, że obsługa właśnie jest bardzo sympatyczna, także są inne spojrzenia.

         Starosta Suwalski  poinformował, że jest to sprawa dotycząca pracy Starostwa, a więc nie do Naczelnika Wydziału ja jestem zwierzchnikiem pracowników Starostwa Powiatowego w Suwałkach i biorę tę uwagę do serca i pouczymy pracowników jak mają obsługiwać petentów, jeśli do tej pory tego nie wiedzą.

          Pan  Andrzej Hajdenrajch  poproszony o udzielenie odpowiedzi poinformował, że rozumie, iż chodzi o konsekwencje  dla rolników korzystających z paliw mieszanych, otóż  ma dwie wiadomości : dobrą i złą. Wiadomość zła to taka, ze będziemy oczywiście kontrolować, bo mamy taki obowiązek, rola policji jest egzekwowanie przepisów prawa i  sytuacja gdzie ktoś jedzie na oleju opałowym jest bezprawna, wynika to przepisów, robimy to, robiliśmy to, gdyż władza ustawodawcza obliguje do stosowania i przestrzegania przepisów. Jakie są konsekwencje?.  Konsekwencje, w taryfikatorze, jeśli policja to ujawni to proponuje mandat karny w wysokości  500 zł określony w taryfikatorze, niezależnie od tego powiadamia urząd celny, który prowadzi niezależne postępowanie administracyjne  i stosuje  później jakieś tam konsekwencje finansowe,  natomiast dobra wiadomość, do tej pory nie ukaraliśmy żadnego rolnika, a w roku ubiegłym odnotowaliśmy  na terenie powiatu  8 przypadków, wszystkie dotyczyły pojazdów - ciągników, ale nie rolniczych. Nie mamy innego wyjścia, jesteśmy instytucją - organem powołanym do przestrzegania  do przestrzegania prawa, tego typu działanie jest bezprawne i w przypadku jego  ujawnienia musimy zareagować. Co więcej jesteśmy obligowani przez swoich przełożonych, by tego typu czynności  intensyfikować.

         Przewodniczący Rady powiedział, że jeśli chodzi o jego interpelację dotyczącą drogi, to proszę  Zarząd Powiatu o wystąpienie do odpowiednich władz, natomiast odnośnie wypalania traw proszę Zastępcę Komendanta Miejskiego PSP o odpowiedź.]

         Pan Dariusz Siwicki  powiedział, że problem  wypalania traw nasila się w okresie wczesnowiosennym  i z tym problemem boryka się Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicze Straże Pożarne. W ubiegłym roku  odnotowaliśmy 300 pożarów  powstałych na skutek  wypalania traw, co  stanowi około 80% wszystkich pożarów. Wypalanie traw   powoduje wiele zagrożeń, gdyż podczas wypalania bardzo często dochodzi do przerzutów ognia i często dochodzi do zapalenia zabudowań obszarów wiejskich. Bardzo dużym problemem powstałym w wyniku wypalania traw jest zagrożenie dla środowiska naturalnego lasów, przynosi olbrzymie straty ekologiczne, co na dzień dzisiejszy powoduje powiększanie się dziury ozonowej, co powoduje zwiększenie zachorowalności u ludzi, między innymi  powszechne występowanie alergii. Ponadto pożary w rowach i pasach przydrożnych  stwarzają zagrożenie w ruchu drogowym. Gęste zadymienie w istotny sposób ogranicza widoczność  na drodze, prowadząc do poważnych kolizji i wypadków drogowych. Poinformował, że w roku ubiegłym podczas wypalania traw w naszym powiecie jedna osoba zginęła. W tym roku Komenda podjęła szereg działań propagandowych, między podjęliśmy takie działanie poprzez oddziaływanie na  świadomość społeczną, wynikiem tego było wydanie ulotki "Dawno temu w trawie", ulotka ta została wydana przy wsparciu Urzędu Miasta, OSP w Suwałkach, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Pożarnictwa, PZU S.A., Regionalnej Dyrekcji lasów Państwowych w Białymstoku oraz Wigierskiego Parku Narodowego. Straż Pożarna chce te ulotkę rozpropagować  wśród  mieszkańców naszego regionu, a szczególnie wśród dzieci i młodzieży.  Organizujemy też pogadanki w szkołach na terenie miasta, które odbywają się przy udziale tylko strażaków, natomiast na terenie powiatu wraz z pracownikami WPN. Poinformował, że ponadto uczestniczą w sesjach rad gmin, współdziałają z mieszkańcami, chcemy dotrzeć jak powiedział, do najszerszej liczby mieszkańców. Komenda Wojewódzka PSP wyszła z apelem  do Kurii Biskupiej, by ten problem był poruszany na mszach, chcemy docierać do ludzi za pośrednictwem Tygodnika Suwalskiego, ta ulotka został wydana w nakładzie 1.500 egzemplarzy. Ponadto, jak poinformował, że z chwilą wejścia do unii grożą kary  za wypalanie traw,  mogą być  wstrzymane dopłaty dla rolników. Ponadto, jak poinformował, za wypalanie traw w wielu przypadkach grozi kara mandatu w wysokości 500 zł oraz kara aresztu lub pozbawienia wolności do lat 8.

         Przewodniczący Rady zapytał więc, czy nawet w rowie przydrożnym nie można wypalać tej trawy i zgrabionych liści ?.

         Pan Krzysztof Siwicki odpowiedział, że nie, nie można, ponieważ bardzo często dochodzi do niekontrolowanego spalania, wiatr zmienia kierunek  i często podpalają się pobliskie budynki.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady poprosił Starostę Suwalskiego o wprowadzenie w treść informacji.

         Starosta Suwalski zwracając się do zebranych Panie Przewodniczący!, Wysoka Rado!, Szanowni Państwo!  jeszcze będąc Radnym Sejmiku Samorządowego Województwa Podlaskiego ubiegłej kadencji, między innymi ja, podejmowałem uchwałę  o utworzeniu wyższych szkół zawodowych  w Suwałkach  i w Łomży, ta inicjatywa była przez Sejmik jednoznacznie popierana, byli powołani pełnomocnicy do spraw utworzenia tych uczelni, były  prowadzone  pewne prace, niestety nie przyniosły oczekiwanego efektu w postaci utworzenia w Suwałkach  wyższej szkoły zawodowej. Chcę tutaj zakomunikować, że taka wyższa szkoła powstała w Łomży  w poprzednim roku, natomiast Suwałki niestety nie doczekały się. W ubiegłym roku taką inicjatywę podjął Pan Prezydent, na ten temat wielokrotnie rozmawialiśmy  i w wyniku działania Prezydenta jeszcze poprzedniej kadencji udało  się utworzyć  w  Suwałkach Zamiejscowy Wydział Politechniki Białostockiej, Wydział Mechaniczny. W tej chwili chodzi o utworzenie uczelni pod nazwą Akademia  Techniczno - Humanistyczna, Prezydent wystosował do mnie pismo, w którym informuje o wszelkich działaniach jakie do tej pory zostały podjęte i jaki ma mieć charakter ta uczelnia i prosi o wsparcie tej inicjatywy. Chcę tutaj zaznaczyć, że Zarząd  Powiatu w Suwałkach  niejednokrotnie taką współpracę deklarował  i poparcie   utworzenia wyższej uczelni. Jest to bardzo cenna inicjatywa, w Powiecie Suwalskim, w mieście Suwałki kończy corocznie  około 1300 absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, z czego część podejmuje studia wyższe, natomiast znaczna część rejestruje się jako bezrobotni absolwenci i właśnie wśród  bezrobotnych absolwentów  dominują osoby z wykształceniem średnim, czy policealnym i nie tylko dlatego, że nie dostali się na żadną uczelnię, ale przede wszystkim dlatego, że większości po prostu na to nie stać podjąć nauki  w dużych miastach, w ośrodkach akademickich, a u nas na uczelniach płatnych. Dlatego też uważam, że  Powiat Suwalski, Rada Powiatu w Suwałkach powinna poprzeć tę inicjatywę i w miarę swoich możliwości  wesprzeć działania Pana Prezydenta. Ja chcę jeszcze  zakomunikować, że myśmy poparcie, czy tą współpracę zadeklarowali nie tylko  słownie, ale także praktycznie, przekazałem część  dokumentacji, która została opracowana  przez poprzedniego Pełnomocnika  Marszałka  d/s  utworzenia wyższej uczelni, a także  przekazaliśmy ostatnio deklaracje przyjęcia w naszych jednostkach studentów do odbywania praktyk  zawodowych i chcę tu powiedzieć, że jest to dobra wola ze strony powiatu, że została zaakceptowana. Poinformował, że  zaprosił Prezydenta Miasta Suwałk  i zwracam się z uprzejmą prośbą do  Rady z prośbą o umożliwienie  zabrania głosu przez Pana Prezydenta, ażeby dokładnie poinformował nas o całej inicjatywie, o koncepcji, o tym jakie działania  poczynił i jakie są konieczności podjęcia kolejnych działań, aby ta uczelnia mogła zaistnieć.

         Przewodniczący Rady udzielił głosu Prezydentowi Miasta Suwałk.

         Prezydent Miasta Suwałk - Józef Gajewski, że    w zasadzie nie muszę udowadniać potrzeby utworzenia wyższej uczelni w Suwałkach przy 7 tys. bezrobotnych, stosunek  do ubiegłego roku wynosi 24%  i jest to bardzo duży problem naszego miasta i regionu, a  także powiatu, gdzie  większość bezrobotnych to ludzie z wykształceniem podstawowym i zawodowym, ludzie którzy mają problemy z  zorganizowaniem pracy i zapewnieniem minimalnych warunków życia.  Natomiast brak miejsc pracy powoduje to, że ludzi nie stać na kształcenie dzieci   w ośrodkach akademickich położonych daleko od Suwałk ze względu na niskie dochody i myślę, że jest to działanie, które powinno  posłużyć do tworzenia  warunków  by taka uczelnia mogła powstać na terenie Suwalszczyzny. Ta inicjatywa, która została podjęta przez poprzedni Zarząd Miasta Suwałki jak również przez Panią Starostę poprzedniej kadencji  i  stanęło to na tym, że po analizie przedłożonych dokumentów przez  pełnomocnika poprzedniego Zarządu  Województwa Podlaskiego  zostały  rozpatrzone niestety negatywnie. W związku z tym, że istnieje już Wydział Zamiejscowy Politechniki Białostockiej, gdzie kształci się 340 studentów i wszystkie działania były skierowane w kierunku Politechniki, była wielka życzliwość ze strony kierownictwa uczelni, Pana Rektora, Dziekanów niektórych Wydziałów. Z tej życzliwości, zapewnień  że w Suwałkach będzie drugi Wydział  - budownictwo lądowe, które miało być zlikwidowane w Augustowie i przeniesione do nas, była szansa i jest utworzenia filii Politechniki Białostockiej , do sierpnia tak było, ale Senat uczelni postanowił by likwidować  oddziały zamiejscowe w ogóle,  kierownictwo uczelni doszło do wniosku, że należy wydatki zmniejszać, nie stać uczelni by  utrzymywać  kolejne wydziały, ponadto od 1.01.2005 r.  wejdzie rozporządzenie MENiS, które jednoznacznie  określa liczbę studentów przypadających na 1 pracownika naukowego  i to również  zdeterminowało  kierownictwo uczelni do likwidacji zamiejscowych wydziałów, w tej chwili przypada 130 studentów na 1 pracownika naukowego, a powinno 90,a  nie stać uczelni by utrzymywać wydziały  w terenie, nie stać by utrzymać kadrę naukową w terenie, po za tym nie stać by ściągnąć naukowców z innych uczelni, bo nie byłoby środków na normalne funkcjonowanie uczelni  i w ten sposób dwa kolejne posiedzenia Senatu uczelni  zostały zakończone wnioskami, które zostały skierowane do Rektora, żeby likwidować wydziały zamiejscowe. Decyzja  zapadła o likwidacji wydziałów zamiejscowych w Hajnówce i w Augustowie, tym bardziej, że te wydziały mogą być u nas. My jako miasto  dajemy środki na normalne, codzienne funkcjonowanie tego wydziału w postaci ponoszenia kosztów  związanych z codziennymi wydatkami, jakie to są koszty to możecie Państwo sobie wyobrazić. Te budynki oświaty naszej, jak się je utrzymuje,  do nich doprowadza media i za to ponosi koszty, to Politechnika może sobie funkcjonować. Po drugie jest jeszcze sprawa z przystosowaniem niektórych pomieszczeń, obiektów i sal  wykładowych, ćwiczeniowych i to też miasto zapewniło. Ja chcę zaznaczyć, że w ostatnich latach wydaliśmy grubo ponad milion złotych na modernizację  Centrów Kształcenia Praktycznego, czyli warsztaty, przy Zespole Szkół Technicznych , tworzymy bazę dla przyszłej suwalskiej uczelni, dlatego nie szczędzimy ani sił, ani wydatków dla naszych mieszkańców, bo taka jest potrzeba  kształcenia młodzieży.  Stąd też podjęliśmy działania od miesiąca  listopada ze stworzeniem szansy utworzenia uczelni w Suwałkach. Występowałem do Marszałka i wspólnie powołaliśmy nowego pełnomocnika  prof. dr hab. Paweł Szuszczyński, jest on od roku 1995 mieszkańcem Suwałk, jest to pracownik Politechniki Białostockiej, naszego Wydziału Zamiejscowego i pracuje nad  programem zapewnienia  i stworzenia wszystkich dokumentów do utworzenia uczelni. Program jest przygotowywany, ma być to uczelnia Akademia  Techniczno - Humanistyczna, gdzie będą wydziały techniczno -  informatyczny kończący się tytułem inżyniera oraz wydział humanistyczno - ekonomiczny kończący się tytułem licencjata. Na wydziałach tych będzie kilka kierunków: mechaniczny, zarządzenie instrumentami projektowania, filologie polska, niemiecka, angielska. Dodał, że myśli, iż po trzech latach  ruszenia uczelnia będzie liczyła około 1.500 studentów, na studiach zaocznych i dziennych.  Jeśli chodzi o kadrę naukową, to w tej chwili następuje wymiana doświadczeń, prowadzone są rozmowy,  szukania kadry naukowo -  dydaktycznej i idziemy w kierunku składania konkretnych już materiałów w Ministerstwie.  Jak powiedział, to jeszcze nie wszystko, bo bardzo ważną rzeczą jest baza, po rozmowach z Minister Łybacką w którym brał udział Marszałek Krzyżewski oraz brali udział niektórzy posłowie naszego województwa i doszliśmy do wstępnego porozumienia, że będziemy mogli  coś robić jeśli województwo zadeklaruje środki, jeśli środki zadeklaruje miasto, przynajmniej w pierwszych latach na  powstanie i funkcjonowanie tej uczelni. Pani Minister deklaruje wstępnie kwotę 2 mln złotych, miasto 1  do  1,5 mln rocznie  i tyle samo Marszałek i to są sprawy, które są przed nami, na razie chcemy złożyć komplet dokumentów, który będzie przeanalizowany i jeśli uzyskalibyśmy akredytację  na tą uczelnię, to w roku przyszłym mamy szansę  znalezienia się w wykazie zadań, które mogą być finansowane z budżetu państwa i ewentualnie wtedy dopiero możemy powiedzieć, że "ruszamy", ale żeby ruszyć  to musimy od razu na starcie przekazać tej powstającej uczelni  odpowiednią bazę. Jako miasto deklarowaliśmy w zeszłym  roku na naradzie takiej, regionalnej, gdzie byli Panowie Wójtowie, był Pan Starosta  w dniu 29 stycznia 2003 roku, był Pan Wojewoda Marek Strzaliński powiedzieliśmy, że mamy pomysł polegający na  tym, że będziemy tworzyli uczelnię i będziemy tworzyli ewentualnie coś innego i na potrzeby te widzimy możliwość skomunalizowania  budynku przy ul. Noniewicza 10 w Suwałkach. Ja wciąż  wypowiedzi publicznej  Pana Wojewody, a także mam to na piśmie  ufam i  mam nadzieję, że ten proces będziemy mogli dokończyć. W tej chwili Urząd Miasta jest organem zarządzającym tym budynkiem, w tej chwili proces komunalizacyjny został wstrzymany, ponieważ Starosta Suwalski złożył odwołanie  od decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych, ale o tym na pewno Państwo Radni wiecie doskonale. Chcę jeszcze powiedzieć, że  my przygotowujemy bazę tą, która jest przy ul. Sejneńskiej 35, tam będzie  dostosowywany budynek praktyczno mieszkaniowy, tam będą pomieszczenia na mieszkania dla naukowców jak i pomieszczenia ćwiczeniowe dla studentów. Zainwestowaliśmy w ten budynek  600 tys zł i jest już tam wyposażenie. Są przygotowane dwie aule przy ul. Sejneńskiej 35, ale potrzebne są kolejne aule i my jako miasto zadeklarowaliśmy ten budynek   do zaadaptowania na potrzeby  tejże uczelni. Po rozmowach z Panem Marszałkiem  o tym, że wprowadzi do tego budynku swoje kolegium, a w tym budynku przewidziana jest stołówka na potrzeby studentów, bursa przy ul. Sejneńskiej wykorzystana byłaby jako akademik, ponieważ jest w tej chwili niewykorzystana, Poinformował, że ażeby mieć bazę, to trzeba ją przygotować,  w tym budynku miałby być Rektorat,  biblioteka, sale ćwiczeniowe i wykładowe, prace modernizacyjne w tym budynku będą kosztowały około 3 mln zł i żeby mieć pewność, że to właśnie ten budynek będzie  na potrzeby tej uczelni  podjąłem  działania by zlikwidować szkołę podstawową Nr 8  z zamiarem jej przekazania  na potrzeby Starostwa Powiatowego, gdyż taki budynek wystarczy na wasze potrzeby, w tej chwili podjęta została ostateczna uchwała o likwidacji szkoły podstawowej Nr 8, rodzice wyrazili zgodę, kuratorium także,   rok szkolny, zgodnie z przepisami,  kończy się z dniem 31 sierpnia i ten budynek będzie można przejąć, możemy iść do notariusza i podpisać z Panem Starostą   umowę przedwstępną lub przyrzeczenia o przekazaniu tego budynku po szkole.  Zaapelował,  do zebranych by podjąć wspólne działania, by uczelnia mogła powstać, żeby zapewnić funkcjonowanie i rozwój, żeby wspólnie podjąć tę inicjatywę. Szanowni Państwo !, niezależnie od tego  zakładamy powstanie Parku Naukowo - Technologicznego w Suwałkach, ta inicjatywa jest aktualna, pomysł będzie realizowany wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego, która też wyasygnowała pieniądze około 100 tys zł, 24 kwietnia podpiszemy umowę konsorcjum, w skład tego parku wchodzą uczelnie : Politechnika Warszawska, Politechnika Białostocka, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Instytut Łączności,  Państwowy Instytut Geologiczny, Polsko Litewska Izba Rynków Wschodnich, Miasto Suwałki, jest to lista otwarta, każdy z konsorcjantów wnosi swoje, jedni wnoszą potencjał intelektualny, badania, projekty i  siedziba tego parku byłaby w tym budynku. Jak powiedział, najlepiej by było, żebyście Państwo  złożyli taką deklarację z której wynika, że proces komunalizacji tego budynku będzie odblokowany  i wtedy ten budynek jest zagwarantowany na rzecz potrzeb tworzenia wyższej uczelni. Wiąże się to z tworzeniem nowych miejsc pracy jak i perspektywą rozwoju. Jeśli chodzi o uczelnię to chyba nie muszę   Państwa przekonywać, chcę poinformować, że młodzi suwalczanie  żywo interesują się  utworzeniem  tutaj wyższej uczelni, powstała inicjatywa na  rzecz utworzenia wyższej uczelni w Suwałkach w budynku byłego Urzędu Wojewódzkiego, przy ul. Noniewicza 10 i mam tu przy sobie listę osób z podpisami popierającymi tę inicjatywę, a trzeba zrobić wszystko, by ta uczelnia powstała, by mieli lepszy start i lepsze przygotowanie.

         Prezydent Miasta powiedział, że przy okazji powie o drodze  w sprawie której interpelację złożył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach ,  otóż  podpisane mamy już wszystkie kontrakty, dzisiaj z rana nastąpiło przekazanie placu budowy  i  rozpoczynamy inwestycje pod nazwą "poprawa jakość dróg w Suwałkach" współfinansowanego ze środków  przedakcesyjnych ISPA. Już machina rusza i do końca października  tego roku będziemy mieli rozkopane wszystkie ulice i wykonana dokumentacja, będzie tam pełna kanalizacja, wodociągi, będzie cały szereg nawierzchni utwardzonych , będzie stacja uzdatniania wody, będzie porządkowana   instalacja energetyczna i szereg innych zadań i chcę powiedzieć, że  ul. 23 Października jest  objęta tym programem i sądzę, że w tym roku niestety będzie rozkopana, będzie położony wodociąg i kanalizacja, a my opracowujemy dokumentację techniczną  na porządkowanie ulic : 23 Października, Sikorskiego do torów ( do kopalni piasku PKP), następnie przebicie ul. Grunwaldzkiej aż do ul. Powstańców Wielkopolskich i uporządkowanie ul. Bakałarzewskiej jest to zadanie, na które wydamy około 18 mln zł i chcemy to sfinansować  za środków ISPA. Powiedział, że jeśli  te wnioski przejdą to inwestycje te będą realizowane w roku przyszłym i wniósł o przychylne podjęcie działań związanych z tym budynkiem zmierzających do utworzenia wyższej uczelni.

         Przewodniczący Rady, że  jest problem, gdyż Rada Powiatu w  Suwałkach w stanowisku z dnia 24 września 2003 r. zobowiązała Zarząd Powiatu do prowadzenia wszelkich działań i odczytał treść tego stanowiska (Załącznik  Nr 7). Zwrócił się z takim zapytaniem, czy rada powiatu zwolni Zarząd Powiatu z tych działań, w tej chwili jest skarga skierowana do NSA i otworzył dyskusję  na ten temat, powiedział, że sa dzi iż Rada Powiatu podejmie stanowisko odpowiednie na następnej sesji.

         Radna Ordonowska  powiedziała, że nie ulega dyskusji paląca potrzeba utworzenia wyższej uczelni z której korzystałaby nasza  młodzież i takie projekty były już podejmowane, ale z tego co sobie przypominam, to byli tutaj eksperci, którzy orzekli, że ten budynek nie spełnia wymogów  budynku na potrzeby wyższej uczelni, gdyż wysokość nie jest odpowiednia, a tutaj przecież nie ma trzech metrów i nie uda się przecież tego podnieść. Prezydent Gajewski odpowiedział, że  w tym budynku jest odpowiednia wysokość, gdyż wymagana jest wysokość 3 m i taka jest, zwrócił uwagę, że sufity w tej chwili są podwieszane.

         Wójt Gminy Wiżajny zwrócił uwagę, że ten budynek chcecie oddać, a budynku w Wiżajanch na potrzeby szkoły średniej nie, oddajcie ten budynek.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że na zabezpieczenie siedziby powiatu Pan Prezydent oferuje budynek p szkole podstawowej Nr 8, ale jak powiedział mówiliśmy o kosztach, jeśli nawet tylko koszt modernizacji to będzie to kwota około 1 mln zł, a skąd mamy to wziąć, z dróg? ,  Rady nie stać na ten gest, natomiast idea tworzenia uczelni, idea jest ważna i cenna, ale jeśli Zarząd wycofa się ze skargi do NSA, to skąd mamy pewność, że nie zostaniemy bez budynku, przecież jak powiedział, od pół roku już umowy nie mamy podpisanej na wynajem pomieszczeń, gdzie wszystkie inne instytucje w tym budynku te umowy mają od dawna, to jakie mogą być gwarancje, że będziemy mieli budynek, że mamy zapewnione lokum.

         Radny Filipowicz zwrócił się z pytaniem, dlaczego  ta umowa nie jest podpisana do tej pory ?.

         Starosta Suwalski powiedział, że zanim odpowie na to pytanie, chce zacząć od czegoś innego,  na temat komunalizacji tego budynku z Panem Prezydentem rozmawiamy już od dawna,  doszło do spotkania  23 grudnia, gdzie chcieliśmy wymienić nasze uwagi odnośnie naszego przejścia i możliwości przystosowania budynku oferowanego przez Prezydenta  na potrzeby Starostwa Powiatowego w Suwałkach,  podpisaliśmy w tej sprawie odpowiednie porozumienie, gdzie Pan Prezydent zadeklarował przekazanie tego budynku z chwilą likwidacji tej szkoły i to czyni, jest tam taki  § 4 w tym porozumieniu, gdzie jest zapis, iż "do czasu  przystosowania  do potrzeb powiatu suwalskiego budynku położonego  opisanego w § 1 (chodzi o SP Nr 8) przyjętego na podstawie umowy o której mowa  w § 3, do ukończenia prac remontowych, Powiat Suwalski korzystać będzie  z nieruchomości położonej  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10, na podstawie  umowy najmu, na zasadach i w zakresie wzajemnie określonym przez strony". Poinformował, że było zawarte drugie porozumienie,  które dotyczyło warunków najmu tych  pomieszczeń tutaj, gdzie Pan Prezydent  idąc nam "na rękę" i uwzględniając nasze potrzeby inwestowania w budynek nowo przejęty zrezygnował z pobierania  czynszu,  nie jest to kwota duża, ale zawsze, na i płacimy tylko koszty eksploatacji. Jeśli chodzi o umowę, to wspólnie z Dyrektorem ZBM  ustaliliśmy co będzie w umowie i w styczniu tego roku przedstawiliśmy  tę umowę do podpisania, to mimo moich wielokrotnych monitów do Pana Dyrektora tej umowy nie podpisał, nie wiem co jest tego przyczyną, próbowałem się raz z Panem Dyrektorem umówić i jeszcze raz rozmawiać na ten  temat, to niestety nie miał czasu,  wystąpiłem w formie pisemnej w sprawie umowy oraz  o wyjaśnienie niektórych pozycji kosztów to do tej pory nie mam odpowiedzi. Jeśli chodzi o budynek szkoły Nr 8  próbowaliśmy dziś i wczoraj określić potrzeby w zakresie remontów ażeby tam  móc funkcjonować i według nas niezbędne prace  to : wymiana stolarki, remont instalacji c.o. i wody, zabezpieczenie wejść, udrożnienie kanałów wentylacyjnych,   wymiana instalacji elektrycznej, wyburzenie i budowa ścianek działowych tak ażeby przystosować to do potrzeb biurowych z malowaniem i położeniem posadzek, zainstalowanie sieci komputerowej, którą tutaj mamy, instalacja centrali telefonicznej i  instalacja alarmowa, i jak Pan Prezydent oszacował koszty remontu na potrzeby uczelni to u nas są podobne i  w skali tego remontu jest to kwota od 900 tys. zł do 1 mln 200 tys. zł. Jaki możliwości ma Powiat Suwalski bazując na własnym budżecie, to Państwo wiecie, budżet jest bardzo skromny, ostatnio jeszcze obcięty o 2 mln zł w stosunku do  roku ubiegłego. Są możliwości tego typu, że możemy ubiegać się o pożyczkę częściowo umorzoną  w wysokości 25% na termomodernizację  ( wymiana stolarki okiennej, ocieplenie, naprawę dachu), możemy ubiegać się o pożyczkę z PFRON na likwidację barier architektonicznych to tyle, a resztę trzeba wykonać ze środków własnych i z kredytu.

         Prezydent Miasta Suwałk powiedział, że musimy patrzeć na kwestię tylko własnego interesu i własnego podwórka, ja bardzo przepraszam, ale wszyscy mamy zamiar kształcić tu dzieci, tu się mają uczyć dzieci nie tylko z miasta lub powiatu i myślę, że ta sprawa powinna determinować wszystkich. Jeżeli my miasto wkładamy corocznie kilkaset tysięcy złotych, żeby cała młodzież mogła na tym jednym wydziale się kształcić, jeśli my jako miasto chcemy remontować ten budynek, a innej bazy nie ma. Teraz wychodzi na to, że my dajemy budynek, ja mogę iść do notariusza z panem Starostą podpisać umowę, że przekazujemy budynek z dniem 31 sierpnia , bo kończy się rok szkolny i wszystko jest w porządku. Przykro mi, że do tej pory umowa z Dyrektorem ZBM nie została podpisana  i ta sprawa jest do załatwienia między mną a Panem Dyrektorem.  Wracając do tego o czym mówiłem, jeśli my z panią Minister  jesteśmy w stanie zadeklarować i podpisać takie porozumienie, że będziemy corocznie w pierwszych latach  z budżetu miasta przekazywać 1,5 mln zł, wydać pieniądze na budowę auli kolejnych to niestety trzeba to robić, będą przyjeżdżały komisje, które będą badały wszystko, całą dokumentację, tylko że sprawa budynku przy ul. Noniewicza 10 jest zawieszona i powstaje pytanie, kto będzie chciał te 6 tys. m2  utrzymywać. Co chcę jeszcze powiedzieć, że miasto ma 31 mln to niezrównoważony deficytu, i taki kredyt zaciąga w  tym roku miasto z czego 21 mln idzie  na dopłacanie do oświaty i te koszty ponosi podatnik suwalski,  a Państwo się zastanawiacie, czy ten budynek oddać, czy  wycofać sprawę, zróbcie to Państwo w imię przyszłości, jeżeli miasto  w tej chwili ma 54 mln zadłużenie i w przyszłym roku będzie jeszcze się zadłużać, by korzystać z szans jakie dają środki unijne i jak Pan Starosta powiedział, że  można wziąć kredyt, to trzeba go brać. To nie jest to moje prywatne widzimisię, to niej sprawa tylko miasta Suwałki, tylko tu jest przyszłość, młodzież zostaje w innych miastach i tam wykorzystywany jest ich potencjał, ja jestem zdeterminowany, zrozumcie, że tylko takimi działaniami  coś zdobędziemy, tam gdzie młodzież zostaje coś osiągają i nasi najzdolniejsi uczniowie zasilają Białystok, Warszawę, nie można myśleć tylko w sposób  czysto administracyjny, kto będzie rozwijał nasz region.

         Radny Zygmunt Filipowicz  oczywiście jestem całym  sercem za tym, żeby uczelnia powstała, a Panie  Prezydencie proszę nas naprawdę zrozumieć, że my się martwimy, my mamy tylko budżet w wysokości 13 mln i nie wiemy jak powiązać ten koniec z końcem i boimy się  jednej rzeczy, że  my tego budynku nie utrzymamy,  za co my tamten budynek i ja bym chciał o jednej rzeczy, ja już mówiłem i prosiłem, może zespół prawny pana Prezydenta by pomógł, czy nie musi nam pomóc Urząd Wojewódzki, przecież ustawa o samorządzie powiatowym mówi wyraźnie, że lokale dla powiatu musi zapewnić Wojewoda   na danym terenie i my z przyczyn obiektywnych  musimy opuścić lokal. który otrzymaliśmy  od Wojewody i czy my nie możemy żądać od  Wojewody  partycypacji w przygotowaniu  następnego lokalu, bo z tego zostaliśmy wypędzeni z tego lokalu, ale taka jest prawda, że ten lokal  musimy opuścić, czy nie można iść tym tropem. Obiekt ten wymaga remontu i dostosowania  do funkcjonowania, a może Pan  Prezydent, by pięknie napisał, że w związku z otoczeniem budynkami zabytkowymi, bo już się dowiadywałem  w funduszach strukturalnych, obiekt ten wymaga  dostosowania do otoczenia, załóżmy zrobienie dachu, czy nie można skorzystać z działu 7 i z tych pieniędzy skorzystać, tylko wszyscy musimy się zastanowić,  bo nam wziąć kredyt  1 mln zł na dwa czy trzy lata, no nie damy rady spłacić. A oszczędzać  już bardziej nie możemy, urzędników już mamy tak przerzedzonych, że już nie ma z czego zwalniać, a chyba nie ma sensu blokowanie się nawzajem i trzeba  się jakoś porozumieć.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są  jakieś propozycje Rady Powiatu?.

 

         Radna Ordonowska  zwróciła uwagę, że podtrzymanie stanowiska lub zwolnienie z niego Zarządu Powiatu będzie zbyt pochopne, należałoby zobowiązać Zarząd Powiatu do przeanalizowania wszystkich możliwości, czy dowiedzenie się  o tych możliwościach, sprawa powinna iść na Komisje rady i wtedy podejmiemy decyzję, oczywiście cały czas mając na uwadze ogromną potrzebę powstania  wyższej  uczelni.

         Wójt Gminy Jeleniewo powiedział, że należałoby dowiedzieć się, czy powiatu w ogóle będą istniały i w jakim sensie.

         Przewodniczący Rady powiedział, że mówi się  nie o likwidacji,  a o łączeniu powiatów, np. grodzki z ziemskim.

         Starosta Suwalski powiedział, że przyjmuję propozycję, którą Radna Ordonowska skierowała i Pan Przewodniczący, natomiast jeśli chodzi o rozpoznanie w sprawie tego budynku, to musimy mieć pełną dokumentację tego budynku po SP Nr 8, by przymierzyć się do rozmów pomocowych i innych, a w tej chwili tej  dokumentacji nie mamy.

         Prezydent Miasta powiedział, że sprawdzi to, ale chyba tylko szczątki tej dokumentacji zostały.

         Starosta Suwalski zwrócił uwagę zebranych na przykład Łomży, która była w podobnej sytuacji jak nasz powiat i też Wojewoda nie  skomunalizował na rzecz powiatu ziemskiego budynku, powiat ziemski otrzymał budynek od marszałka, przeniósł się w inne miejsce i zwracał się  do Wojewody o refundację kosztów adaptacji tamtego budynku, sprawa oparła się też o NSA i niestety powiat ziemski przegrał i środków od Wojewody uzyskał. natomiast jeśli chodzi o likwidację powiatów, to jestem proszę Państwa po Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, gdzie był Wicepremier Oleksy i Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jednocześnie, który na tym spotkaniu zdementował te plotki o likwidacji powiatów, jest tylko  prowadzona analiza odnośnie łączenia się , czy liczby powiatów dostosowanych do potrzeb lokalnych, na pewno  w pierwszej kolejności jest sytuacja powiatów grodzkich i ziemskich. Z tym, że z tych  wypowiedzi Pana Oleksego i Pana Janika  wynika, że do końca tej kadencji nie przewiduje się  likwidacji i cały czas zapewnia się, że będzie to cały  czas proces dobrowolności, czyli stworzenia takich warunków, by te powiaty łączyły się dobrowolnie.

         Przewodniczący Rady podziękował Prezydentowi za uczestnictwo,  zaprosił do uczestniczenia w dalszej części obrad o ile obowiązki pozwolą natomiast sprawa będzie przedmiotem posiedzeń komisji i na kolejną sesję wypracowane będzie stanowisko.

         Starosta Suwalski wniósł do Przewodniczącego Rady Powiatu o zwolnienie go z dalszej części obrad, gdyż jest delegacja z USA, z Agencji TDA i należy przedstawić działania jakie do tej pory poczyniliśmy, Agencja  która finansuje nam projekt elektrowni  wiatrowych, dodał, że postara się wrócić jeszcze na obrady sesji.

         Przewodniczący Rady zwolnił Starostę Suwalskiego ( 14 uprawnionych do głosowania).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady  poinformował, że ten punkt jest wynikiem jego inicjatywy, Powiatowe Zrzeszenie LZS  w Suwałkach jest  jedną z nielicznie współpracujących w tak dużym zakresie  organizacją, która też wpisuje się w nasze działania i zaprosiłem Prezesa Pana Henryka Krzesickiego na obrady sesji ponadto poprosił Panią Grażynę Kuklińską  o przedstawienie informacji o tej współpracy.

         Pani Grażyna Kuklińska odczytała informację stanowiącą Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu. Dodała, że imprezy organizowane są z sercem, profesjonalnie, świadczy o tym ilość uczestników w tych imprezach i tak w roku 2002  w zawodach  organizowanych wzięło udział  1450 osób, w 2003 roku około 4000 tys., na 2004 rok  było bardzo duże zainteresowanie musieliśmy podzielić na dwa dni.

         Wicestarosta Suwalski dodał, że młodzież jest bardzo zadowolona, a informacja jest bardzo wyczerpująca i taką współpracę należy dalej kontynuować.

         Przewodniczący rady podziękował również w imieniu  Radnych i jeśli chodzi o współpracę, to uważam, że był to strzał w 10 - tkę i życzę sobie by ta wspólpraca dalej układała się pomyślnie.

         Pan Henryk Krzesicki - Prezes PZ LZS w Suwałkach powiedział, że działalność społeczna ma  to do siebie, że kosztuje trochę nerwów i stresu, ażeby załatwić sprawy  nie dla siebie, ale dla młodzieży, informacja , którą przedstawiła pani Grażyna jest bardzo  wysoka pozytywna oceną pracy LZS, ja również pozytywnie i wysoko oceniam prace z  Rada Powiatu, z Panem, Starostą z Panem Prezydentem Miasta Suwałki jak również z Wójtami Gmin. Zawody, które robimy w Suwałkach, to przed nami zawody z trzema powiatami i nasza młodzież ma okazję porównać swoje siły z młodzieżą z innych powiatów, a zarazem wykorzystanie obiekt suwalskiego stadionu. bardzo często widujemy pana Starostę  Renkiewicza i Panią Grażynę Kuklińską na naszych zawodach, wcześniej widywaliśmy Pana Gryszkiewicza na zawodach, choć w poprzednim układzie tych pieniędzy nie było, ale ja to rozumiem nie zawsze pieniądze są najważniejsze. Dla obrazu ja widzę to tak, najważniejsi są ludzie, następnie baza i trzecia sprawa środki.  Ludzi mamy dobrych, we wszystkich gminach mamy ludzi dobrych, młodych dobrych nauczycieli,  mamy jedna bazę sportową i bardzo mało środków, tak jak zresztą i inni. Ogłosiliśmy taki konkurs: współzawodnictwo szkół, wystąpiliśmy do Starostów o  ewentualne zabezpieczenie środków finansowych  na nagrody, jam prosiłbym   jeśli będziecie Państwo mieli jakąś rezerwę i rozważyli sprawę, czy nie warto kilka złotych, 2 - 3 tys. złotych przeznaczyć  na nagrody dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla nauczycieli i dyrektorów tych szkół , a my byśmy prawdopodobnie czy będą te pieniążki na początku roku szkolnego, nie pierwszego września w formie otwarcia roku sportowego, nie musi być to tam, gdzie jest stadion lekkoatletyczny, potrafimy zrobić inne imprezy, które byłyby przy okazji. Na zakończenie chcę bardzo serdecznie podziękować Państwu, za zrozumienie spraw młodzieży, chcę poinformować, że jest to inwestycja bardzo celowa i opłacalna. Naukowcy obwieszczają, jedni mówią, że mamy 8 zł, inni, że 10 zł zysku  z każdej złotówki zainwestowanej na sport. Nie żałujcie pieniędzy na sport, nie żałujcie pieniędzy  dla młodzieży, a będzie mniej narkomanii, mniej alkoholizmu jak również innych złych oddziaływań  na młodzież. Ponadto chcę poinformować, że Powiatowe Zrzeszenie Ludowych Zespołów Sportowych w Suwałkach  zostało wyróżnione na szczeblu wojewódzkim, jako najlepsze Powiatowe Zrzeszenie LZS, potwierdzone certyfikatem, osobiście przez Ministra Sportu, decyzją Prezydium postanowiliśmy przekazać  dla Powiatu Suwalskiego na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach, po czym nastąpiło przekazanie certyfikatu z nadzieją  by nie zapominano o Ludowych Zespołach Sportowych.

         Przewodniczący Rady podziękował  za  wyróżnienie i zarządził 5 minut przerwy od godz. 14 35 - 1440.

 

Ad. 9

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem  Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 9) i poprosił Wicestarostę Suwalskiego o  uzasadnienie.

         Wicestarosta Suwalski poinformował, iż  konieczne dostosowanie jest sum, które uzyskano w przetargach na wykonanie tych dróg.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej  o odczytanie opinii.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/48/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  zmieniającej uchwałę Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1119 B;  Orłowo- Podwysokie -  Żubrynek" (Załącznik Nr 10).

         Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała Nr  XVIII/91/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę  Nr X/53/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1119 B;  Orłowo- Podwysokie -  Żubrynek" została podjęta jednogłośnie(Załącznik Nr 11).

 

Ad. 10

         Prowadzący obrady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem  Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 12) i poinformował, że uzasadnienie jest identyczne jak przy poprzednim projekcie uchwały i poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/49/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  zmieniającej uchwałę Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1142 B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda" (Załącznik Nr 13).

         Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/92/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę  Nr X/54/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1142 B; odcinek Biała Woda - Żywa Woda" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 14).

 

Ad. 11

Prowadzący obrady przypomniał Radnym, że projekt uchwały z uzasadnieniem  Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 15) i poinformował, że uzasadnienie jest identyczne jak przy poprzednim projekcie uchwały i poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/50/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  zmieniającej uchwałę Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "modernizacja drogi powiatowej Nr 1147 B; odcinek : Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" (Załącznik Nr 16).

Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają jakieś pytania, uwagi do projektu uchwały?, nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

 

Uchwała Nr XVIII/93/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę  Nr X/55/03 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uwzględnienia w projekcie budżetu powiatu na 2004 rok wydatków na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja drogi powiatowej Nr 1147 B; odcinek Bakaniuk - Franciszkowo - Józefowo" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).

 

Ad. 12

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 18), zapytał, czy są uwagi lub pytania do przedłożonego projektu uchwały. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii Komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 20/51/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej  z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 19).

         Prowadzący obrady raz jeszcze zapytał  czy są pytania. Nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/94/04 Rady Powiatu w Suwałkach  z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 20).

 

Ad. 13

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 21). Zapytał czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o  odczytanie opinii.

         Przewodniczący  Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/40/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie  określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach  środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 22).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/45/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r.  w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie  określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach  środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 23).

         Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/95/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2004 w ramach  środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 24).

 

Ad. 14

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 25) oraz, że był tematem posiedzeń obu Komisji Rady Powiatu i został na nich szczegółowo omówiony. Zapytał, czy jednak Radni mają uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o odczytanie  opinii.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/41/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu  Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania (Załącznik Nr 26).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/46/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu  Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania (Załącznik Nr 27).

Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/96/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu  Powiatu Suwalskiego podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywanego zadania  została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 28).

 

Ad. 15

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt  uchwały otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 29) oraz, że był tematem posiedzeń obu Komisji Rady Powiatu i został na nich szczegółowo omówiony. Zapytał, czy jednak Radni mają uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu Komisji o odczytanie  opinii.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/42/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi ( Załącznik Nr 30).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 19/47/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r.  w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi ( Załącznik Nr 31).

         Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że pytań ani uwag nie ma zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/97/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  32).

 

Ad. 16

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że  projekt Radni otrzymali (Załącznik Nr 33)  i zapytał, czy są uwagi do projektu uchwały.

( Do obradujących powrócił  Starosta Suwalski - 15 uprawnionych do głosowania).

Radna Ordonowska  zwrócił uwagę, że  Komisja Budżetowo -Gospodarcza już dwukrotnie zajmowała się tym projektem, miała  wątpliwości co do  wysokości opłat, rozmawiałam dzisiaj w przerwie obrad z Wójtem Gminy Szypliszki, a więc z gminy, której jestem Radną i muszę powiedzieć, że po obejrzeniu uchwały sejmiku w tej sprawie, nasze  stawki są wysokie o 50% wyższe niż na drogach wojewódzkich i dodała, że w tej chwili nie będzie głosowała "za" podjęciem tej uchwały. Przecież gminy  kopią pod drogami, wykonują  różnego rodzaju inwestycje i będą musiały za to  płacić, a to odbije się na mieszkańcach wsi, także proszę o rozwagę.

         Przewodniczący Rady zapytał czy to jest wniosek formalny, Radna potwierdziła.        

Wójt Gminy Rutka Tartak zwrócił uwagę  obecnych, że drogi wojewódzkie mają wręcz stawki o 100% niższe niż na drogach powiatowych, rolnicy nieodpłatnie przekazują  grunty  pod drogi, a te stawki wzięte są nie wiadomo skąd,  wiem że jest konieczność podjęcia takiej uchwały, ale niech te stawki będą realne. Poparł wniosek Radnej.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej poinformował, że rzeczywiście było to omawiane na posiedzeniu Komisji Budżetowo - Gospodarczej i rzeczywiście będzie biło to w rolników, ale jeżeli drogi krajowe i wojewódzkie mają niższe stawki to jest coś nie tak.

         Wójt Gminy Szypliszki poprosił Radnych o rozwagę, przypomniał, że gminy współfinansują zadania powiatowe, ponadto może to zahamować wiele inicjatyw gminnych.

         Przewodniczący Rady powiedział, że  wnioski są sensowne i oddał głos Staroście Suwalskiemu.

         Starosta Suwalski poinformował, że  przyjmuje wnioski do wiadomości, ponadto wskazał, że powiat nie chce zarabiać na samorządach gminnych. Zwrócił uwagę, że w tej chwili nie ma Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, ale jestem również za tym, aby to przełożyć na kolejną sesję, no i oczywiście tak to ustalić, by nie zagrażać samorządom gminnym, ale myślę, że jest możliwość zwalniania z tych opłat samorządy gminne.

         Wójt Jan Racis powiedział, że dziś uchwała i kwestia  zwolnień z opłat, ale z chwilą wejścia do unii zacznie się egzekwowanie tych opłat.

         Starosta Suwalski powiedział, że trzeba przeanalizować, przecież z tych opłat można remontować drogi.

         Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wnioskiem  Radnej Ordonowskiej, by tym projektem zając się na następnej sesji, po wnikliwszym  rozpatrzeniu przez  Zarząd Powiatu.

         "Za"  przyjęciem wniosku głosowało 14 Radnych i 1 Radny "wstrzymał się od głosu". Uchwała w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego będzie przedmiotem obrad kolejnej sesji.

 

Ad. 17

         Przewodniczący  Rady powiedział, że przechodzimy do projektu najważniejszej uchwały w roku, bardzo ważnej dla Zarządu Powiatu i udzielił głosu  Przewodniczącemu Zarządowi Powiatu w Suwałkach.

            Pan Szczepan Ołdakowski  - Starosta Suwalski przypomniał Radnym, że sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok otrzymali, które to  jest podstawą do udzielenia lub nie udzielenia absolutorium. Zaplanowane dochody powiatu wykonane zostały  w 98, 71 % i wynosiły     14.114.113 zł.

    Realizacja dochodów przebiegała prawidłowo. Dochodami, które  miały wpływ na  nie wykonanie planu były :

- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (92,89 %), na który Starostwo  nie       miało wpływu,

-  dochody z tytułu dotacji celowych w dz. 851 - ochrona zdrowia (84,51 %) w kwocie niższej niż  faktyczne potrzeby, dla których przyjęto szacunkową liczbę bezrobotnych przy   opłaceniu  składki na ubezpieczenie   zdrowotne.

 Zaplanowane wydatki budżetowe wykonane zostały  w 96,26 % i wynosiły  14.596.401 zł.

        Zmiany  planu wydatków w budżecie powiatu dokonywane  były na bieżąco.

 Na wskaźnik realizacji planu  wydatków  wpływ miało między innymi niewykonanie planu  w rozdz   . 80130   - Szkoły zawodowe  -   94 %.  W związku    z otrzymaniem w miesiącu grudniu 2003 roku środków  z rezerwy oświatowej  na  modernizację internatu w    Zespole Szkół, termin realizacji zadania został  przesunięty na 2004 rok.

         Ponadto    niewykorzystane   zostały środki   budżetowe   w  rozdz. 75020 -   starostwa powiatowe  w  związku z nieotrzymaniem  obciążenia  za  telefony  za  IV kwartał  2003 r. Termin płatności tych zobowiązań  nastąpi w 2004 r.

 Niedobór   budżetowy   za    dany rok   budżetowy   czyli  2003   wynosił   482.288 zł., a realizacja   zaplanowanych   dochodów  i  wydatków przebiegała   zgodnie z planem. Starosta Suwalski wniósł do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach.

         Przewodniczący Rady poprosił Skarbnika Powiatu o odczytanie opinii RIO o przedłożonym sprawozdaniu.

         Skarbnik Powiatu odczytała  Uchwałę Nr RIO.V5/7/2004 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 marca 2004 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Suwałkach sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 34).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok i wniesienie o udzielenie lub nie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier odczytał opinie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 35).

         Przewodniczący rady poprosił Skarbnika Powiatu o przedłożenie opinii RIO o przedłożonym wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

         Skarbnik Powiatu Elżbieta Nikonowicz odczytała uchwałę Nr RIO.V4A/8/04 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 marca 2004 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Suwałkach wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium (Załącznik Nr 36).

         Przewodniczący Rady poprosił  Przewodniczących Komisji: Budżetowo - Gospodarczej i  Problematyki Społecznej o opinie o projekcie uchwały.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 15/39/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu (Załącznik Nr 37).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo -  Gospodarczej Nr 19/44/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu (Załącznik Nr 38).

         Przewodniczący  Komisji Rewizyjnej zwrócił uwagę Przewodniczącego Rady Powiatu, iż  nie wniósł jeszcze do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

         Przewodniczący Rady przeprosił  Przewodniczącego  Komisji Rewizyjnej, tłumacząc to zmęczeniem  i poprosił o odczytanie wniosku.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał  wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwałkach z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok (Załącznik Nr 39).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVIII/98/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu została podjęta przy 14 głosach "za" i 1 Radnym "wstrzymującym się od głosu" (Załącznik Nr 40).

         Przewodniczący Rady udzielił głosu  Przewodniczącemu Zarządowi Powiatu w Suwałkach.

         Starosta Suwalski podziękował w imieniu Zarządu Powiatu za  udzielenie absolutorium Zarządowi i konstruktywną postawę., kiedy to walczył Zarząd Powiatu o   środki i realizację zadań na miarę potrzeb i postawa  Rady pomagała każdorazowo, ale  powiedział, że nasuwa mu się taka refleksja, kiedy to w roku ubiegłym głosowano nad udzieleniem absolutorium  Zarządowi Powiatu poprzedniej kadencji, to obecny Zarząd Powiatu głosował "Za" jego udzieleniem.

 

 

Ad. 18

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego (Załącznik Nr 41) oraz  informacje o wystąpieniu Marszałka  Województwa Podlaskiego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie dopłat bezpośrednich oraz oświadczenie Senatora Jana Szafrańca w tej samej sprawie (Załącznik Nr 42) Radni otrzymali z materiałami. Ponadto poinformował, że Dyrektor Szkiruć przedłożył do zaopiniowania projekt ochrony WPN, radni go otrzymali i ewentualne uwagi proszę wnosić do Zarządu Powiatu do końca marca. Zwrócił uwagę Radnych na fakt, że uchwała budżetowa na rok 2004 została uchylona w postępowaniu nadzorczym prze Regionalną Izbę Obrachunkową w części dotyczącej Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, uchwały takie został  uchylone w tej części w kilku powiatach,  niektóre powiaty zaskarżyły te uchwały do NSA i czekamy na wyrok sądu i wówczas zostaną podjęte ewentualnie  dalsze kroki. Przewodniczący Rady przypomniał Radnym o obowiązku złożenia  oświadczeń majątkowych do końca kwietnia. Zapytał, czy ktoś chce wnieść jakieś informacje  jeszcze podczas tych obrad. Nie wniesiono.

 

 

Ad. 19

 

            Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 15 30.

 

         Na tym  protokół zakończono i podpisano.

 

 

                                                                           Przewodniczący Rady

                                                                           Sławomir Małachowski

 

Protokołowała :

A. Kruchelska

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

        

        

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02