Protokół Nr XXII/04 obrad XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Protokół Nr XXII/04
obrad XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 29 czerwca 2004 roku w Sali Konferencyjnej w budynku znajdującym się w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) złożył gratulacje z okazji powołania na stanowisko Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach Panu Rutkowskiemu, oraz powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2). Odczytał podziękowania za zaproszenie na obrady Posła na Sejm RP p. Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 3).
Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych, co stanowi 100% ustawowego składu rady, w związku z czym istnieje prawomocne quorum do podejmowania uchwał.
Ad. 2
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali. Zapytał, czy są inne propozycje do zaproponowanego porządku obrad.
Starosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad następujących punktów : "Podjęcie uchwały w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania rodziców z ponoszenia opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej", "Podjęcie uchwały w sprawie zasad całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat za pobyt w placówce opiekuńczo wychowawczej", "Podjęcie uchwały w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz wysokości opłat za te usługi, "Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013", "Podjęcie uchwały w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne" oraz "Podjęcie uchwały w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne". Jako uzasadnienie wniosku o wprowadzenie tych punktów podał, że dwie uchwały inwestycyjne, to po prostu wynikło w ostatniej chwili, a chcemy złożyć wnioski o środki do Zintegrowanego Systemu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, a inne projekty zostały w ostatecznych wersjach przyjęte na posiedzeniu Zarządu Powiatu już po wysłaniu materiałów Radnym.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi lub propozycje. Nie wniesiono. Poinformował więc, że zaproponowane punkty przez Starostę Suwalskiego wprowadzi kolejno zaczynając od pkt 13, a pozostałe punkty ulegną przesunięciu. Zapytał czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad, nie wniesiono, po czym zarządził głosowanie. Zaproponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 4).
Ad. 3
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXI Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono, poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym w okresie 8-16 czerwca 2004 roku" Radni otrzymali, zapytał czy są uwagi lub pytania do otrzymanego sprawozdania. Nie wniesiono. Poddał przyjęcie sprawozdania pod głosowanie. "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym w okresie 8-16 czerwca 2004 roku" została przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 5). Poinformował ponadto, że miało miejsce jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu, które otrzymaliście dzisiaj z materiałami i poprosił Wicestarostę o jego odczytanie.
Wicesatrosta Suwalski odczytał "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 24 czerwca 2004 roku".
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub pytania do przedłożonego materiału, nie wniesiono. Poddał przyjęcie sprawozdania pod głosowanie. "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym w okresie 8-16 czerwca 2004 roku" została przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 6).
Ad. 5
Przewodniczący Rady poprosił Radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań.
Radny Stanisław Szwengier zwrócił się do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych zwrócił uwagę, że drogowskazy, które są przy drogach zasłaniają widoczność, np. z Wychodnego wjeżdżając na drogę naprawdę widoczność jest bardzo ograniczona i tak się dzieje przy wielu drogach.
Radna Beata Ordonowska zwróciła się z zapytaniem o podwyżki, czy zostały wypłacone, w jaki sposób i kto otrzymał.
Ad. 6
Przewodniczący Rady poprosił Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach o udzielenie odpowiedzi.
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach zobowiązał się do sprawdzenia takiego stanu rzeczy i do poprawienia tego na drogach powiatowych natomiast, jak powiedział, jeśli tak funkcjonują przy drogach wojewódzkich to nie mamy na to wpływu, ale oczywiście napiszemy pismo i zwrócimy na to uwagę.
Starosta Suwalski poinformował, że podwyżki zostały już opracowane i obejmują miesiąc czerwiec, z tym że pracownik który zajmuje się płacami jest na zwolnieniu lekarskim, więc zostaną wypłacone w miesiącu lipcu z wyrównaniem. Dotyczą w zasadzie wszystkich pracowników z wyjątkiem Naczelników Wydziałów i tych którzy mają wysokie wynagrodzenia. Podwyżki wynagrodzeń otrzyma właściwie 90% pracowników w Starostwie oczywiście nie wymienię tu imion i nazwisk gdyż jest ustawa o ochronie danych osobowych i właściwie nie są to podwyżki płac, co ich regulacja, niwelowanie różnic w miarę posiadanych środków. Są to kwoty od 200 do 350 zł i zrobiłem to w ten sposób, że każdy wydział otrzymywał określoną pulę pieniędzy i Naczelnicy przygotowali propozycje podwyżek dla poszczególnych pracowników.
Radna Ordonowska zwróciła uwagę na fakt, iż za drugie półrocze tego roku Sekretarz, Skarbnik, Starstowie nie dostaną 13 pensji, a kadrze kierowniczej można byłoby to zrekompensować.
Starosta Suwalski powiedział, że ma być to 50% tak zwanej 13 - stki w przyszłym roku. Jeśli chodzi o budżet powiatu, myśmy nie wykorzystali całej puli środków jakie były do dyspozycji jakie wynikły z oszczędności w tym paragrafie dotyczącym wynagrodzeń w Starostwie.
Radna Ordonowska powiedziała, że staje trochę w obronie Naczelników, przecież naczelnik odpowiada za wydział i powinien zarabiać trochę więcej.
Starosta Suwalski zwrócił uwagę, że do tej pory dysproporcje, które były do tej pory sięgały 3 - krotności, więc to Naczelnicy rozumieją, że taka regulacja pomijająca ich jest uzasadniona.
Przewodniczący Rady podziękował za wyczerpujące odpowiedzi.
Ad. 7
Prowadzący obrady przypomniał, że Informacja Dyrektora ZS w Dowspudzie o stanie przygotowań do roku szkolnego wynika z rocznego planu pracy Rady Powiatu na ten rok w związku z czym poprosił Dyrektora Zespołu Szkół w Dowspudzie o przedłożenie takiej informacji.
Dyrektor ZS w Dowspudzie przedstawił "Informację o stanie przygotowań Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie do roku szkolnego 2004/2005" ( Informacja - Załącznik Nr 7). Na ręce Przewodniczącego Rady złożył podziękowania wszystkim Radnym uczestniczącym w ostatniej drodze życia swojego ojca.
Przewodniczący Rady poprosił o składanie pytań do Dyrektora ZS w Dowspudzie.
Radny Filipowicz powiedział, że będąc przy tym punkcie chce zaproponować by zobowiązać Zarząd Powiatu w Suwałkach żeby uformował taką małą manualną komisję, bo Pan Dyrektor ma wakacje i jest wolny i wreszcie przystąpić do konkretnego rozdziału gospodarstwa pomocniczego od części edukacyjnej. Bo te gospodarstwo albo będzie się rozwijało i pójdzie we właściwym kierunku, albo upadnie, ale nie będzie to miało skutków dla szkoły, będzie to samodzielny zakład. Po za tym uzasadniam to jeszcze tym, że będzie to miało duże skutki finansowe, jeśli powstałby zakład samodzielny, przy szkole nie bardzo, moglibyśmy powołać, jako powiat - właściciel gospodarstwa, fundację załóżmy związaną z tym Pacem, z Jaćwingami. Przecież możemy pozyskać ogromne pieniądze, a pieniądze przy fundacji lub stowarzyszeniu, które by powstało i było na bazie zakładu gospodarczego wspomagało by ten zakład i moglibyśmy rozwinąć sprawy turystyki i promocji tego powiatu. Takie pieniądze są i można je pozyskać z dwóch stron : funduszy strukturalnych samorządu wojewódzkiego jak również z funduszy strukturalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji. Przy rozłączeniu tych dwóch działalności jest wielka możliwość ku temu i można łatwiej przyjżeć się temu, czy to gospodarstwo łatwiej prowadzić dalej, czy ono ma być czy nie, ale należy je oddzielić od szkoły, gdyż może mieć to ujemne skutki dla szkoły. Ja się za bardzo nie orientuję jak może zostać oddzielona część oświatowa od gospodarczej ale mam nadzieję, że Pan Dyrektor Orłowski powie jak mogło by to wyglądać.
Przewodniczący Rady poprosił Dyrektora Orłowskiego by ustosunkował się do wypowiedzi Radnego Zygmunta Filipowicza.
Dyrektor Jan Orłowski powiedział, że bardzo podoba mu się pomysł Radnego, po za tym powiedział, że ostatnio czytał artykuł w prasie, w którym było zapisane, że takich gospodarstw w Polsce już prawie nie ma, natomiast te które funkcjonują są malutkie i funkcjonują jako warsztat dydaktyczny. Natomiast w stosunku do tego konkretnego pytania to rzeczywiście to jest bardzo rozsądna propozycja by to oddzielić, bo w tym momencie gospodarstwo podobnie jak szkoła nie ma osobowości prawnej, a podmiot gospodarczy, który nie ma osobowości prawnej po prostu nie może zaciągać zobowiązań, są pewne kłopoty niekiedy z uzyskiwaniem środków pomocowych i wtedy, gdyby rzeczywiście powstał czy to zakład budżetowy, czy to fundacja, która mogłaby prowadzić działalność gospodarczą, która byłaby własnością powiatu ton wtedy rzeczywiście można byłoby to wszystko robić. Bo w tej sytuacji jako Dyrektor, bo Dyrektorzy, którzy mają tylko szkoły to jest im łatwiej, a dla mnie zawsze obrywa się za gospodarstwo i trudno w tej sytuacji, jaka była do tej pory aby wynik finansowy był pozytywny. Także moim zdaniem jest to możliwe, chociaż procedura wynika z ustawy o finansach publicznych to jest tak, że nastąpiła likwidacja gospodarstwa i powołanie nowego tworu, czy byłby to zakład budżetowy, a jeśli fundacja to powiat byłby fundatorem, fundator zarządzałby tą fundacją, a fundacja może też prowadzić działalność gospodarczą.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście Suwalskiemu.
Starosta Suwalski zwrócił uwagę, że chciałby tę sytuację bardziej naświetlić, bo Pan Dyrektor najchętniej pozbyłby się tej biedy jaką jest gospodarstwo, które zawsze było żywe i szukało się zawsze rozwiązań aby ten cały ośrodek w Dowspudzie funkcjonował jako całość, ja to rozumiem , że najłatwiej to byłoby się tego pozbyć oddać dla powiatu i mieć spokój, azajmować się tylko szkołą. Chcę jeszcze raz powiedzieć, co już niejednokrotnie mówiłem na sesjach, że szkoła w Dowspudzie w takim kształcie jakim widzi ją Dyrektor i zajmowanie się tylko szkołą nie ma szans przetrwania bez udziału środków powiatu. Subwencja oświatowa jest z roku na rok coraz niższa i niewystarczająca na funkcjonowanie tej szkoły. Te kierunki jakie tam się ostatnio wprowadziło nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, ubywa szkół w Suwałkach i propozycja nauki dla młodzieży zawsze będzie bardziej konkurencyjna niż szkoły w Dowspudzie. Ta szkoła i cała ta baza w Dowpsudzie może funkcjonować jako ośrodek edukacyjno - turystyczny i sportowy dopiero ma sens i zaistnienie i funkcjonowanie jako ośrodek powiatowy. Uatrakcyjnienie szkoły o te funkcje z zakresu turystyki, sportu, kultury, które tam planujemy dadzą szansę na pozyskanie młodzieży, która tam znajdzie sobie dodatkowe zajęcia. Modernizacja obiektów sportowych, obiektów zabytkowych, a także oferta turystyczna będzie dawała szansę na przetrwanie tego ośrodka z tak dużymi tradycjami, który zawsze pełnił rolę nie tylko ośrodka edukacyjnego, a także wiódł prym w innych dziedzinach i tak to powinno funkcjonować. Szkoła i Zarząd Powiatu już stara się opracować nowe działania gospodarstwa przesuwając pewne działania, które wykonywała szkoła, a które mogło gospodarstwo prowadzić. Jest opracowana taka propozycja nowej struktury organizacyjnej gospodarstwa, gdzie te funkcje w zakresie turystyki, obsługi kolonii, wypożyczalni rowerów, kajaków, prowadzenia działalności kulturalno - rozrywkowej w ruinach pałacu jest przygotowane i to jest szansa na uzyskiwanie dochodów przez gospodarstwo z innych źródeł niż tylko z produkcji rolniczej. Natomiast ja uważam, że to powinno funkcjonować w dalszym ciągu jako ośrodek edukacyjny jak i w zakresie turystyczno gospodarczym. Dodał, że postaramy się opracować koncepcję zagospodarowania całej Dowspudy, będziemy występowali w kierunku ogłoszenia przetargu na opracowanie takiej koncepcji, wystąpiliśmy do Politechniki Białostockiej, Wydziału Architektury o udział tego wydziału i studentów, magistrantów, którzy w oparciu o Dowspudę mogliby te prace magisterską napisać, przygotowując koncepcję zagospodarowania. Chcemy ogłosić przetarg na remont Kordegardy, pod kątem jego zagospodarowania na potrzeby hotelowo - usługowe, gdzie na piętrze byłyby pokoje o podwyższonym standardzie, a na parterze pomieszczenia nawiązujące do tradycji Dowspudy, do historii związanej z Pacem i opracowanie tej dokumentacji da nam szansę ubiegania się o środki o których mówił Radny Filipowicz, o środki z Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego - są tam działy, które umożliwiają ubieganie się o środki na inwestycje o charakterze zabytkowo - kulturowym, a także na obiekty sportowe, które wymagają modernizacji i poprzez to podniesie się też atrakcyjność szkoły. Zwróciliśmy się do firm, które takie obiekty wykonują, a jednocześnie projektują, będziemy się z nimi konsultowali w ten piątek na temat opracowania dokumentacji technicznych, tak samo rozmawialiśmy z architektami z Suwałk na temat opracowania tego typu dokumentacji i określenie ewentualnych kosztów, po to aby przygotować ten obiekt do ubiegania się o środki z zewnątrz. Tak Zarząd widzi tę sprawę.
Radny Filipowicz, po udzieleniu mu głosu, powiedział, że nie we wszystkim mnie to zadowala, dlatego że ja od ponad roku ubiegam się o podział tych kompetencji i jutro, może nie wszyscy wiedzą ale mam sylwestra rolniczego, gdyż kończy się rok rolniczy, byłby czas najwyższy ażeby te kompetencje przy Zespole Szkół były faktycznie, prawnie podzielone, ażeby wiedział Dyrektor za co odpowiada i co ma robić oraz żeby wiedział też kierownik gospodarstwa, a tego dotychczas nie ma, nad czym ubolewam, a o co do tej pory występowałem. Podział tych kompetencji musi być, ja będę stale o to wnioskował.
Starosta Suwalski powiedział, że taki podział już jest.
Radny Filipowicz zwrócił uwagę, że jednak nie za bardzo jest to wszystko podzielone, przynajmniej nikt mnie o tym nie poinformował, chociaż niejednokrotnie o to występowałem.
Przewodniczący Rady powiedział, że jeśli chodzi o podział kompetencji, to myślę, że Zarząd przedstawi Radnemu, natomiast dziwi mnie rozbieżność, bo Radny ma jedną koncepcję, Zarząd ma inną a Dyrektor jeszcze inną. Rozbieżność między Zarządem a Dyrektorem jest bardzo dziwna, gdyż Pan jako Dyrektor odpowiadając na pytanie Radnego powiedział, że rozdzieliłby to, natomiast Zarząd widzi to w inny sposób, temat ten jest przedmiotem wielu Zarządów i jest to zastanawiające, bo taką informację o chęci podziału trzeba było przekazać Panu Staroście i Wicestaroście i członkowi Zarządu na posiedzeniu Zarządu i wtedy może nie byłoby tej całej dyskusji.
Dyrektor Orłowski powiedział, że to była odpowiedź na pytanie Radnego, sprawa rozłączenia gospodarstwa była poruszana przez jego kierownika, natomiast jako Dyrektor muszę realizować koncepcje Zarządu i tutaj nic nie mogę powiedzieć.
Radna Beata Ordonowska zwróciła uwagę, że zrozumiała to w ten sposób, bo padło konkretne pytanie do Dyrektora jak można to zrobić i Dyrektor na nie odpowiedział.
Przewodniczący Rady powiedział, że zrozumiał to w ten sposób, że jest to koncepcja też Dyrektora, jeśli tak to przepraszam.
Starosta Suwalski powtórzył jeszcze raz, że całkowite oddzielenie gospodarstwa od szkoły jest według Zarządu niemożliwe i niecelowe a tego względu, że tam, powinien być jeden gospodarz, a nie dwóch i uzasadniałem dlaczego szkoła sama nie przetrwa nie związana z całym ośrodkiem jakim jest Dowspuda. Sprawa tego oddzielania i przekazywania tych zadań ma też inne przeszkody, typu wejście w życie nowej ustawy o VAT, gdzie pewne działania jakie gospodarstwo może wykonywać w imieniu szkoły są obciążane podatkiem VAT i zwracaliśmy się o interpretację do Urzędu Skarbowego np. przekazanie do eksploatacji przez gospodarstwo kotłowni i tutaj okazało się, że nie można bo szkoła musiałaby płacić za usługę z podatkiem VAT za energię cieplną. Są tego typu dylematy prawne, które w dalszym ciągu chcemy wyjaśniać, ale przekazywanie i rozszerzanie zakresu działania gospodarstwa trwa.
Przewodniczący Rady zapytał czy są jeszcze jakieś pytania do Dyrektora.
Wicestarosta Suwalski zapytał o internat, wiadomym jest, że dwóch pracowników internatu idzie na emeryturę, między innymi Kierownik i zapytał jak Pan Dyrektor widzi przygotowanie w takiej sytuacji internatu do przyjęcia uczniów w nowy roku szkolnym.
Dyrektor Orłowski odpowiedział, że zgodnie z liczbą uczniów którzy już się uczą i zgodnie z deklaracją kandydatów będzie to grupa do 35 uczniów, a więc to będzie jedna grupa na którą przypada 49 godzin dydaktycznych, w tej chwili pozostaje w internacie jedna osoba , a 19 godzin zagospodarujemy, natomiast samo otwarcie, będzie Dyrektor Szkoły i Wicedyrektor więc przejmiemy i otworzymy.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania, nie wniesiono. Podziękował Dyrektorowi za informację.
Ad. 8
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 8) i zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego projektu uchwały. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 24/59/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie opłaty za pobyt w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku w 2004 roku (Załącznik Nr 9).
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/51/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 roku w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie opłaty za pobyt w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku w 2004 roku (Załącznik Nr 10).
Przewodniczący Rady raz jeszcze zapytał czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono, zarządził więc głosowanie .
Uchwała Nr XXII/109/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie opłaty za pobyt w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku w 2004 roku została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 11).
Ad. 9
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami ( Załącznik Nr 12) i zapytał czy są uwagi do przedłożonego materiału. Nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 24/60/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie utworzenia środków specjalnych w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku w 2004 roku (Załącznik Nr 13).
Prowadzący obrady, po stwierdzeniu że pytań ani uwag nie ma, zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/110/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia środków specjalnych w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku w 2004 roku została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 14).
Ad. 10
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali z materiałami ( Załącznik Nr 15) i zapytał czy są uwagi do przedłożonego materiału.
Radna Beata Ordonowska powiedziała, że na posiedzeniu komisji już wyraziła swoją opinię i w dalszym ciągu ma zastrzeżenia , dlatego że ten kredyt obciąży budżet na dwie kadencje, na tą i przyszłą, w roku 2007 nowa rada otrzyma w spadku 300 tys. zł kredytu i prawdopodobnie będzie musiała zaciągnąć kredyt na wprowadzenie Starostwa do nowej siedziby, następna kadencja, a może i ta pod koniec roku 2006 będzie zajmowała się spłatą długu, weźcie to pod uwagę, część z was będzie ubiegała się o mandaty, co powiecie swoim wyborcom.
Starosta Suwalski poinformował, że powiat suwalski planuje zaciągnąć kredyt nie na przejedzenie, nie na działalność bieżącą ale na działalność inwestycyjną i tak postępują wszystkie samorządy. Samorządy powiatowe są w szczególnej sytuacji, bo prawodawca niestety tak je usytuował w systemie finansów publicznych, że środki własne na realizację działań prorozwojowych czy inwestycyjnych są bardzo skromne. W związku z tym nie udałoby się prawie żadnych działań rozwojowych i inwestycyjnych prowadzić bez udziału kredytu, te wszystkie działania realizują również inne samorządy właśnie w oparciu o pożyczki, o kredyty. Staramy się oczywiście, tak samo jak inni, korzystać z preferencyjnych kredytów, jak najniżej oprocentowanych, m. in. z WFOŚ, również staramy się przestrzegać takiej zasady, że udział własny tylko tam angażujemy, gdzie mamy szansę na środki z zewnątrz i daje nam to większą możliwość wykonania zadania na większą skalę. Ta propozycja kredytu w wysokości 1.200.000 zł rzeczywiście obciąży powiat na okres dziesięciu lat i roczna rata kredytu, tak jak Radna Ordonowska powiedziała będzie wynosiła około 300 czy 315 tys. zł w 2007 roku, co stanowi 2,48% rocznych dochodów powiatu, gdzie w ustawie o finansach publicznych mówi się, że tą graniczną kwotą obciążającą budżet powiatu w ciągu roku jest kwota 15% dochodów powiatu, także będzie bardzo minimalnie zadłużeni. Zgadzam się, że możliwości dochodowe powiatu są niskie i spłaty tych rat kredytu będą jakieś tam problemy tworzyły natomiast nikt w tej chwili nie może powiedzieć, ja również, jakie będą dochody, na pewno u nas ta sytuacja, jeśli chodzi o przepisy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także o poziomie tych dochodów zmieniają się i niestety ta wiedza jest jeszcze niewystarczająca. Dodał jeszcze, że ma jeszcze jeden argument, żeby jednak sięgnąć po kredyt i zrealizować te zadania, dzięki temu planowane zadania inwestycyjne w drogownictwie wykonamy w następujących ilościach : uda nam się dzięki temu, że już mamy zapewnione środki z zewnątrz, m. in. z SAPARD, z Kontraktu Wojewódzkiego, z deklaracji samorządów gminnych w kwocie 930 tys. zł na ten rok, żeby te środki wykorzystać to musimy zaciągnąć kredyt. Uda nam się zrealizować 28, 5 km dróg powiatowych, zmodernizować i pokryć asfaltem, odnowić 2 km, a także przebudować z gruntowych na żwirowe 10 km, jest to naprawdę w sytuacji powiatu rekordowa ilość i wielkość tych działań i wydaje mi się, że przy takim zaangażowaniu, gdzie tylko 39 % stanowią środki własne, a reszta to środki pozyskane z zewnątrz i byłoby grzechem nie skorzystać z takiej szansy.
Wicestarosta Suwalski powiedział, że w sytuacji kiedy weszliśmy do Unii Europejskiej i tych środków zewnętrznych jest tak dużo i można je pozyskać, to ja osobiście uważam, że samorząd który nie jest zadłużony, oczywiście mam tu na myśli dług bezpieczny.
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Budżetowo - Gospodarczej.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej Zygmunt A. Filipowicz zwracając się Panie Przewodniczący!, Wysoka Rado! na posiedzeniu Komisji w dniu 21 czerwca rozmawialiśmy, rozważaliśmy ten kredyt, bo z pozycji zwykłego zjadacza chleba są to ogromne pieniądze, ale faktem jest i tu należy się uznanie Pani Ordonowskiej byłej Starościnie i byłemu Przewodniczącemu Rady, że pozostawili powiat bez długów, bo inne samorządy powiatowe są zadłużone nawet tym niebezpieczną granicą 60 %, chociaż Wysoka Rado te sześćdziesiąt nie jest takie straszne, ja skończyłem 60 i wcale dobrze się czuję, ale dla samorządów to jest niebezpieczne i przypuszczam, że nie byłoby tej propozycji dzisiaj zaciągnięcia kredytu, gdybyśmy za tę przysłowiową złotówkę kredytu nie mogli uzyskać już nie z kredytu, ale tak za "Bóg zapłać" 1, 20 zł, myśmy to brali pod uwagę i to nas przekonało, nie bralibyśmy tego kredytu, gdyby on nie skutkował możliwością uzyskania ogromnych pieniędzy, większych od tego kredytu. Dlatego po rozpatrzeniu podjęła uchwałę Nr 24/62/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego, którą odczytał (Załącznik Nr 16), przy jednym głosie "przeciwko" i jednym członkiem nieobecnym.
Prowadzący obrady zapytał czy są inne uwagi, nie wniesiono, odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie. "Za" podjęciem uchwały glosowało 11 Radnych, 1 był "przeciwko" i 3 Radnych "wstrzymało się od głosu".
Uchwała Nr XXII/111/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).
Ad. 11
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, ze z materiałami otrzymali projekt uchwały, dziś otrzymali projekt po zmianach (Załącznik Nr 18) i poprosił Starostę o poinformowanie Radnych o zmianach, jaki zaistniały w nowym projekcie uchwały.
Starosta Suwalski wniósł autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok w związku z koniecznością zabezpieczenia dodatkowych środków na wydatki bieżące proponuję dokonanie zmian w § 2 uchwały w tym zwiększyć w dz. 758, rozdz. 75818 rezerwa ogólna i celowa, zwiększyć wydatki w dz. 852 rozdz. 85201 placówki opiekuńczo wychowawcze na sfinansowanie letniego wypoczynku dzieci z Domu Dziecka w Pawłówce oraz w dz. 854 rozdz. 85417 szkolne schroniska młodzieżowe na funkcjonowanie bieżącej działalności schroniska.
Przewodniczący rady zapytał, czy są jakieś pytania, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię.
Przewodniczący Komisji odczytał uchwałę Nr 24/63/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 19) i poinformował, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisja zaopiniowała te zmiany pozytywnie.
Prowadzący obrady odczytał projekt uchwały, po stwierdzeniu, że uwag nie ma i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/112/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 20).
Ad. 12
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 21), przypomniał, że projekt uchwały zakłada wprowadzenie zakazu używania obiektów pływający wyposażonych w silniki spalinowe na jeziorach Okmin i Ożewo, z wnioskiem takim wystąpiła Spółka z o.o. w Czarnakowiźnie "Pod sieją", dodał że Wójt Gminy Suwałki pozytywnie zaopiniował ten zakaz, czy są pytania. Nie wniesiono, poprosił więc o opinię Komisji Budżetowo - Gospodarczej.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 24/61/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 21 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany uchwały Nr XI/64/03 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 24 września 2003 r. w sprawie zakazu używania obiektów pływających wyposażonych w silniki spalinowe na wybranych akwenach wodnych Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 22).
Prowadzący obrady odczytał projekt uchwały, po stwierdzeniu, że nie ma pytań zarządził głosowanie.
Uchwała nr XXII/113/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XI/64/03 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 24 września 2003 r. w sprawie zakazu używania obiektów pływających wyposażonych w silniki spalinowe na wybranych akwenach wodnych Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 23).
Ad. 13
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 24), poinformował, że projekt był opiniowany dzisiaj przez obie komisje. Zapytał czy są jakieś uwagi, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/67/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania rodziców z ponoszenia opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej (Załącznik Nr 25).
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/48/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania rodziców z ponoszenia opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej (Załącznik Nr 26).
Prowadzący obrady odczytał projekt uchwały i zarządził glosowanie.
Uchwała Nr XXII/114/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania rodziców z ponoszenia opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 27).
Ad. 14
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 28), poinformował, że projekt był opiniowany dzisiaj przez obie komisje. Zapytał czy są jakieś uwagi, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/68/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat za pobyt w placówce opiekuńczo wychowawczej (Załącznik Nr 29).
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/49/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat za pobyt w placówce opiekuńczo wychowawczej (Załącznik Nr 30).
Prowadzący obrady odczytał projekt uchwały i zarządził glosowanie.
Uchwała Nr XXII/115/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie warunków całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat za pobyt w placówce opiekuńczo wychowawczej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 31).
Ad. 15
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 32), poinformował, że projekt był opiniowany dzisiaj przez obie komisje. Zapytał czy są jakieś uwagi, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/69/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz wysokości opłat za te usługi (Załącznik Nr 33)
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/50/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz wysokości opłat za te usługi wnosząc do projektu uchwały zmianę w § 5 ust. 1 pkt 1, który otrzymuje brzmienie "orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub legitymacja osoby niepełnosprawnej", gdyż taka nazwa widnieje w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Załącznik Nr 34).
Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do projektu uchwały i propozycji Komisji Problematyki Społecznej, nie wniesiono. Odczytał więc projekt uchwały z poprawką Komisji Problematyki Społecznej i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/116/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz wysokości opłat za te usługi została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 35).
Ad. 16
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt Radni otrzymali dzisiaj (Załącznik Nr 36), poinformował, że projekt był opiniowany dzisiaj przez obie komisje. Zwrócił się z pytaniem do Zarządu Powiatu, czy będzie to wykonywane we własnym zakresie, czy konieczne będzie zlecenie na zewnątrz. Starosta odpowiedział, że we własnym zakresie. Przewodniczący zapytał czy są jakieś inne uwagi, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/64/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przystąpienia do opracowania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 (Załącznik Nr 37).
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/53/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przystąpienia do opracowania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 (Załącznik Nr 38).
Prowadzący obrady odczytał projekt uchwały i zarządził glosowanie.
Uchwała Nr XXII/117/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie przystąpienia do opracowania Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 39).
Ad. 17
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt otrzymali Radni dzisiaj przed sesją (Załącznik Nr 40), był opiniowany przez Komisję Budżetowo - Gospodarczą. Poinformował, że tytuł tej uchwały i kolejnej jest identyczny, z tym że dotycząc dwóch różnych inwestycji. Zapytał czy są pytania do projektu dotyczącego przebudowy nawierzchni drogi powiatowej Nr 1139B Wołownia - Czerwonka - Kaletnik. Nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/65/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne (Załącznik Nr 41).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/118/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 42).
Ad. 18
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt otrzymali Radni dzisiaj przed sesją (Załącznik Nr 43), był opiniowany przez Komisję Budżetowo - Gospodarczą. Zapytał czy są pytania do projektu dotyczącego przebudowy nawierzchni dróg powiatowych Nr 1111B, 1112B, 1114B Filipów - Olszanka - Jemieliste - Łanowicze Duże - Śmieciuchówka - Morgi. . Nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię.
Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 25/66/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne (Załącznik Nr 44).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/119/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 45).
Ad. 19
Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 46), zapytał czy są uwagi lub pytania. nie wniesiono, poprosił Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o opinię.
Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 19/52/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego (Załącznik Nr 47).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XXII/120/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 48).
Ad. 20
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś chce w tym punkcie zabrać głos.
Starosta Suwalski w nawiązaniu do wypowiedzi Dyrektora Zespołu Szkół w Dowspudzie , który mówił o dożynkach powiatowych, otóż sprawa jest jeszcze nie wyjaśniona do końca, wprawdzie Zarząd w planie pracy na ten rok przyjął organizację dożynek powiatowych, natomiast zwrócił się do nas z taką propozycją ks. biskup Diecezji Ełckiej o zorganizowanie dożynek diecezjalnych łącznie z powiatowymi i proponowany termin to 12 wrzesień. Ta sprawa jest jeszcze otwarta dlatego, że Zarząd Województwa Podlaskiego planuje zorganizowanie na terenie naszego powiatu dożynek wojewódzkich i tutaj jakby z taką inicjatywą wystąpił Wójt Gminy Suwałki, zgłosił chęć zorganizowania takich dożynek, na dzień dzisiejszy czy wczorajszy, bo wczoraj konsultowałem to z Marszałkiem Województwa, ta sprawa nie został rostrzygnięta, czy te dożynki będą połączone nasze z wojewódzkimi i odbędzie się to wszystko w Dowspudzie, czy będą to dożynki wojewódzkie i odbędą się w gminie Suwałki, konkretnie w Starym Folwarku, jeżeli tak to mija się z celem organizowanie drugiej takiej imprezy dożynkowej na terenie powiatu. Więc wtedy gdyby te dożynki byłyby w gminie Suwałki, to my rezygnujemy z organizacji dożynek własnych.
Przewodniczący Rady powiedział, że sesja była planowana na 24 czerwca, ale zwołałem ją na 29, żeby wszystko przed urlopami zakończyć, nie planuję sesji w lipcu, chyba, że zajdzie taka konieczność, Zarząd lub Radni zgłoszą taki wniosek, a następna sesja planowana będzie w ostatni czwartek sierpnia, czyli 26 sierpnia. Czy są inne wnioski i oświadczenia.
Pan Jan Wdowiak Przewodniczący Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej, korzystając z okazji poinformował, że wychodzi czasopismo rolnicze Agro Izba, które rozchodzi się w liczbie 4.000 egzemplarzy w województwie podlaskim, zachęcił do czytania i rozdał Radnym i gościom egzemplarze.
Starosta Suwalski poinformował, że w ten piątek, sobotę i niedzielę odbywa się Festiwal Muzyki Celtyckiej w Dowspudzie i zaprosił wszystkich do uczestniczenia w koncertach i innych okolicznościowych warsztatach.
Ad. 21
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 14 50.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady
Sławomir Małachowski
Protokołowała :
A. Kruchelska
Metryka strony