Protokół Nr XXXVII/05 obrad XXXVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 listopada 2005 roku
Protokół Nr XXXVII/05
obrad XXXVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XXXVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 29 listopada 2005 roku w Sali Kolegialnej (s. 112) w budynku znajdującym się w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2). Prowadzący obrady odczytał list Posła na Sejm RP Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 3). Poinformował ponadto, że Pani Prezes Dobrzyń telefonowała i przeprosiła za nieobecność, ale inne równie ważne obowiązki służbowe nie pozwoliły jej uczestniczyć w dzisiejszych obradach.
Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych, co stanowi 100% ustawowego składu Rady, istnieje więc prawomocne quorum do podejmowania uchwał.
Ad. 2
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek otrzymaliście, czy ktoś ma uwagi lub inne propozycje do otrzymanego porządku obrad. Nie wniesiono. Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik nr 4).
Ad. 3
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXVI Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono, poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXXVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady przypomniał, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 4, 9 , 15 i 21 listopada 2005 roku" radni otrzymali wraz z materiałami. Zapytał, czy są pytania.
Radny Stanisław Szwengier złożył zapytanie odnośnie pkt 18, jaki stanowiska zajął Zarząd Powiatu.
Radny Z. Filipowicz złożył zapytanie odnośnie tego samego punktu, co jego przedmówca oraz zapytał o pkt 8 otóż o jakich wierzytelności dotyczyło umorzenie. Innych pytań ani uwag nie wniesiono.
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, poinformował, że Zarząd Powiatu negatywnie ustosunkował się do połączenia się tych trzech stacji i skierował to stanowisko do Marszałka Województwa. Ponadto poinformował, że otrzymał w dniu wczorajszym pisemne podziękowanie od organizacji związkowej Pogotowia Ratunkowego za udzielone wsparcie. natomiast jeśli chodzi o zapytanie Radnego Filipowicza, poinformował, że wierzytelności dotyczyły spraw bardzo drobnych i poprosił o udzielenie głosu Pani Celinie Wawrzyn.
Pani Celina Wawrzyn, po udzieleniu jej głosu, poinformowała, że były to wierzytelności dotyczące Powiatowego Funduszu Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Rolnicy zwracają się z wnioskami o wydanie wyrysów i później wystawiane są faktury. Od roku 2001 były zaległości, mieliśmy protokoły nieściągalności od komornika i w tej chwili uchwałą zarządu zostały te wierzytelności dla 4 osób umorzone. Przewodniczący nadmienił, gdyż uczestniczył w tym posiedzeniu zarządu, że spośród tych czterech przypadków, był przypadek śmierci jednego z nich. Zapytał czy Radnych satysfakcjonują odpowiedzi. Radni Szwengier i Filipowicz powiedzieli, że tak, Radny Filipowicz dodał, że jeśli to dotyczy rolników to jest za.
Przewodniczący Rady zapytał czy są inne pytania do tych sprawozdań, nie wniesiono, poddał więc przyjęcie sprawozdań pod głosowanie.
"Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 4, 9 , 15 i 21 listopada 2005 roku" zostało przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 5). Ponadto poinformował, że odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w okresie między sesjami w dniu 25 listopada br. Poprosił o złożenie sprawozdania.
Wicestarosta Suwalski Sławomir Renkiewicz odczytał "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2005 roku".
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub zapytania do przedstawionego sprawozdania. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie.
"Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2005 roku" zostało przyjęte jednogłośnie ( Załącznik Nr 6).
Ad. 5
Przewodniczący Rady poprosił o składanie interpelacji i zapytań przez Radnych.
Przewodniczący Rady złożył interpelację do Zarządu Powiatu w Suwałkach dotyczącą sytuacji, jak wygląda na dzień dzisiejszy sprawa przyszłości związanej z budynkiem, wiem że po części było omawiane to na obu komisjach, ale być może zmieniło się to od tego czasu, chciałbym żeby Pan Starosta, ewentualnie członkowie zarządu wypowiedzieli się w tej sprawie, jaka jest nasza droga, jakie będziemy podejmowali działania, żeby ewentualnie lokalizację mieć już docelową. Zapytał czy ktoś jeszcze z Radnych zgłasza interpelacje lub zapytania. Nie wniesiono.
Ad. 6
Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście Suwalskiemu.
Starosta Suwalski zwracając się Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! Szanowni Goście! sytuacje z grubsza znamy, tak jak zaznaczył Przewodniczący na ostatnich posiedzeniach komisji problemowych rady na ten temat już rozmawialiśmy, chcę wrócić do początku i przypomnieć jaka była geneza tej sytuacji. Zarówno rada poprzedniej kadencji ubiegała się o siedzibę w tym budynku, pisaliśmy do pana Wojewody wielokrotne wnioski o komunalizację tego budynku na rzecz Powiatu Suwalskiego, a przynajmniej części tego budynku, zgodnie z ustawą wprowadzającą reformę administracyjną państwa. Uważaliśmy, że się nam to należy, że Wojewoda powinien zapewnić siedzibę dla władz powiatu. Oczywiście historia tego naszego zabiegania o budynek jest znana, Pan Wojewoda negatywnie rozpatrywał nasze wnioski, skierowaliśmy kolejny wniosek do Ministerstwa Skarbu, gdzie również decyzja była negatywna, którą zaskarżyliśmy do naczelnego Sądu Administracyjnego. W międzyczasie były prowadzone prace związane z utworzeniem Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach, chcę tutaj powiedzieć, że rada poprzedniej kadencji w tym również uczestniczyła, sfinansowała Pełnomocnika d/s utworzenia tej wyższej uczelni, który przygotowywał dokumentację, mam na myśli Pana Jarosława Zielińskiego, obecnego Posła na Sejm RP. Taki komplet dokumentacji przekazałem Panu Prezydentowi Gajewskiemu, myślę, że on posłużył i pomógł w opracowaniu ostatecznej wersji koncepcji utworzenie taj wyższej uczelni, a także przygotowania wszelkiej dokumentacji dotyczącej uzyskanej akredytacji. Oczywiście w wyniku tych argumentów, które zostały nam przedstawione, zarówno przez pana Prezydenta jak i Pana Wojewodę, że ten budynek jest warunkiem, ażeby te akredytację uzyskać, po wielu rozmowach i negocjacjach, Pan Prezydent przedstawiał sprawę na sesji Rady, Rada wyraziła zgodę i wycofaliśmy skargę z NSA, ażeby nie blokować tej całej inicjatywy. No i od tego momentu zaczęły się nasze kłopoty wynikające z tego, że nie mając stałej siedziby musieliśmy myśleć o przyszłości. Pan Prezydent zaproponował nam budynek po Szkole Podstawowej Nr 8, wstępnie podpisaliśmy nawet porozumienie. Po otrzymaniu dokumentacji inwentaryzacyjnej i po przeanalizowaniu wielkości pomieszczeń biurowych, jaka tam była możliwa do pozyskania wynoszącej około 600 m, jest to o połowę mniej od powierzchni, która w tym budynku zajmowaliśmy, mam na myśli Starostwo, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Niestety ten budynek nie spełniał naszych potrzeb i w związku z tym zwróciliśmy się do Pana Prezydenta z informacją, że ten budynek nie spełnia naszych potrzeb, jest niewystarczający. W międzyczasie zrodziła się sytuacja tego typu, że Straż Graniczna przenosiła się z Suwałk i opuściła budynek przy ul. Świerkowej i zwróciliśmy się do Pana Prezydenta o przekazanie nam tego budynku po Straży Granicznej. W wyniku naszych działań, w wyniku wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych, a także pomocy Marszałka Województwa Podlaskiego uzyskało się tą całą procedurę związaną z przekazaniem tego budynku na ul. Świerkowej Agencji Mienia Wojskowego odwrócić i ten budynek ostatecznie w części niestety został przekazany na potrzeby Starostwa. Mówię : niestety w części, bo to oczywiście komplikuje nasze zamiary związane z remontami i modernizacją. Jest tam kilku współwłaścicieli, jest Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która tam już była, została również złożona propozycja, aby przeszła tam Państwowa Inspekcja Pracy, w piwnicach tego budynku mieści się strzelnica Powiatowej Komendy Policja i w związku z tym wszelkie działania związane z remontami i z termomodernizacją musimy uzgadniać z naszymi współlokatorami. Jest to uciążliwa droga i w związku z tym to trwa. Oczywiście jest zgoda wszystkich naszych współlokatorów na te wszystkie działania, nie mniej jednak te wszystkie działania muszą być dokonywane i są jeszcze pewne szczegóły, które muszą być dopracowywane i budzą wątpliwości niektórych naszych partnerów, m.in. faktury, które musimy teraz rozliczać dotyczące kosztów związanych z funkcjonowaniem, eksploatacją, a więc ogrzewania, energii elektrycznej, wody itd. Mówię o tym, żeby Państwu uzmysłowić, że my nie możemy się tak z dnia na dzień tam przeprowadzić, budynek większość Radnych widziała, jest w stanie zdewastowanym, wymaga niestety remontu, nie da się tam funkcjonować poprzez przeniesienie umeblowania, naszego sprzętu i rozpocząć tam działalność. Musimy wykonać tam niezbędne remonty, wykonać instalację elektryczną, telefoniczną, informatyczną, żeby urząd mógł spełniać swoje funkcje. Oczywiście w międzyczasie miało miejsce rozpoczęcie działalności Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach od października, budynek Pan Prezydent przekazał uczelni i teraz zmienił się w ogóle właściciel w związku z czym porozumienia wcześniej zawarte z panem Prezydentem jakby ich nie było, ale myślę że prawa i obowiązki wynikające z własności przechodzą na nowego właściciela. Tka jest przynajmniej interpretacja naszych radców prawnych. Dodał, że prowadzimy rozmowy z panem rektorem i z Panem Kanclerzem, oczywiście zależy nam na tym żeby uczelnia się rozwijała, nie chcemy blokować tych prac modernizacyjnych związanych m.in. z tworzeniem akademickiej biblioteki, ale niestety Powiat Suwalski, Starostwo Powiatowe ma też funkcje, które musi pełnić, są tam m.in. takie, których nie można przerwać. mam na myśli bezpośrednią obsługę interesantów w wydziale geodezji i komunikacji , gdzie mamy stworzony zintegrowany system ewidencji pojazdów i kierowców, przekazujemy informacje do centrum. Całe to oprogramowanie zostało przez specjalną firmę, centralnie wyłonioną, zainstalowane i każde przenoszenie tego wydziału łączy się z kosztami, więc musimy myśleć o docelowym przeniesieniu do nowego obiektu, a nie przenoszeniu z piętra na piętro. W mięczyczasie, jeszcze państwu chce przypomnieć, że Zarząd Budynków Mieszkalnych, który przygotowywał pomieszczenia pod potrzeby wyższej uczelni w Suwałkach również do nas występował o przenoszenie się z miejsca na miejsce, myśmy oczywiście tego nie blokowali, przenosiliśmy się z II piętra na parter między innymi, teraz znowu jest prośba uczelni abyśmy się przeprowadzili z parteru znowu na górę i tak nasze funkcjonowanie jest bardzo utrudnione i zachwiane. Ostatnie wystąpienie Pana Kanclerza dotyczy opuszczenia parteru i właśnie w związku z tym, że pozyskała uczelnia środki właśnie na przygotowanie biblioteki. Z tym, że te terminy są bardzo krótkie, dla nas bardzo uciążliwe i w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwe do zrealizowania. Oczywiście staramy się zrobić wszystko, aby jak najszybciej opuścić i nie blokować tych prac natomiast nie da się wszystkiego zrobić z dnia na dzień. W tym momencie przygotowujemy kosztorys i dokumentację związana z remontem nie całego obiektu, a w pierwszym etapie tylko tego skrzydła gdzie te komórki organizacyjne Starostwa m. in. komunikacja, które chcielibyśmy przenieść jak najszybciej, mam na myśli skrzydło parteru. Do dnia 7 grudnia br. taka dokumentacja zostanie sporządzona, w międzyczasie jest przygotowywany jest audyt termomodernizacyjny na cały obiekt, ażeby móc skorzystać ze środków funduszu termomodernizacyjnego, o który będziemy się ubiegali. Chcę Państwu powiedzieć, że w budżecie na ten rok w Powiecie Suwalskim są zaplanowane środki w wysokości niecałe 400.000 zł i z takich środków możemy korzystać. Te środki w projekcie budżetu zostały również zaangażowane w pokrycie naszych długów wynikających z zaciąganych pożyczek, a także z niedoszacowania budżetu dochodów własnych, które w tej chwili występują, także do końca roku te pieniądze możemy wykorzystać, natomiast musimy znaleźć środki, ażeby pokryć ten deficyt w nowym budżecie. Przypomniał, że na poszczególnych komisjach omawialiśmy, właściwie poddaliśmy taki problem do rozważenia przez radnych - sprawę zaciągnięcia kredytu i na komisji budżetowej padła taka propozycja, żeby do tego tematu wrócić w momencie kiedy będzie kosztorys i będziemy wiedzieli jakie koszty są niezbędne do poniesienie, ażeby można było, przynajmniej częściowo przeprowadzić do tego nowego budynku. Korzystając z obecności pana Rektora i pana Kanclerza chciałbym usłyszeć, zresztą myśmy wystąpili na piśmie, ażeby określić nam te warunki brzegowe, do których musimy się dostosować czyli potrzeby przenoszenia się z parteru na któreś z pięter i jaka jest perspektywa później funkcjonowania w tym obiekcie, bo nie ukrywam, że możemy tylko realizować te inwestycje, te remonty w tamtym budynku stopniowo i w zasadzie metodami gospodarczymi. Nie mamy szans na pozyskanie pełnej kwoty, ogłoszenia przetargu i wyłonienia firmy, która zrobi to w ciągu dwóch - trzech miesięcy. Takiej możliwości niestety Powiat Suwalski nie posiada. Oczywiście szukamy tych możliwości finansowych, zwracałem się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska do Pana Prezesa Stelmaszka, który również deklarował swoją pomoc, również będę zwracał się do Marszałka Województwa Podlaskiego, Pana Janusza Krzyżewskiego w tej sprawie, o pomoc finansową i w zasadzie to są wszystkie możliwości. Byliśmy w tej sprawie w Urzędzie Marszałkowskim, w Wydziale Rozwoju Regionalnego i Funduszy Unijnych, rozmawialiśmy z Panem Dyrektorem na temat programów, które ewentualnie stwarzałyby szansę na pozyskanie środków na remonty tego typu obiektów. Niestety nie ma tego typu programów, które stwarzałyby szansę na pozyskanie środków z funduszy unijnych na remont i adaptację obiektów administracji publicznej i taka jest na dzień dzisiejszy prawda. Powiat Suwalski jest biedny, budżet na przyszły rok wynosi 11 mln 500 tys. złotych i jest bardzo skromny, mamy wszystkie wydatki naszych jednostek dotyczące bieżącego funkcjonowania niedoszacowane. Tak to jest na dzień dzisiejszy.
Przewodniczący Rady podziękował za wyczerpująca odpowiedź, zwrócił się do Pana Rektora i do Pana Kanclerza, czy któryś z Panów chce zabrać głos.
Rektor państwowej Wyższej szkoły Zawodowej w Suwałkach Michał Bołtryk, po udzieleniu mu głosu, zwracając się panie Przewodniczący! Wysoka rado! Szanowni Goście może ja powiem wprost, podzielam troskę Pana Starosty o miejsca pracy, z tym że ja chciałem zauważyć, że uchwałę przedwstępną Rada Miejska podjęła zanim powołano państwową Wyższa Szkołę Zawodową w Suwałkach i wokół zrobił się szum. natomiast faktycznie nasuwa się pewien wniosek zarówno dla Pana Starosty jak dla Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach, że najlepiej być na swoich śmieciach, przepraszam za to określenie, tylko samym gospodarzem, to się zgadza. Proszę Pastwa, no cóż może zacznę od tyłu od pytania pana Starosty jak możemy przedłużyć umowę na wynajem pomieszczeń, które do tej pory wynajmowało Starostwo w ZBM. otóż my określiliśmy z Panem Kanclerzem dwukrotnie, na początku w momencie kiedy powstała Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa po to aby zrobić sale wykładowe, ćwiczeniowe i to zostało zrobione bardzo sprawnie, oczywiście nie obeszło się to beż obciążeń dla najemców za co my serdecznie przepraszamy, ale jeżeli ma tu być Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, konkretnie w tej siedzibie, przy ul. Noniewicza 10 to musi mieć przede wszystkim zaplecze, a tym zapleczem dla każdej uczelni wyższej jest biblioteka. Niestety proszę Państwa nie powołamy żadnego nowego kierunku kształcenia jeśli nie będziemy mieli biblioteki. W momencie kiedy składa się nioski o nowe kierunki przyjeżdża reprezentant Państwowej Komisji Akredytacyjnej i przygląda się pomieszczeniom dydaktycznym, laboratoryjnym, ale przede wszystkim sprawdza czy uczelnia ma bibliotekę. Z tego tytułu wspólnie i z Zarządem i Samorządem Województwa podjęliśmy starania, ażeby pozyskać środki na adaptację pomieszczeń na potrzeby biblioteki tej uczelni, co się udało. Został powołany zespół projektantów, który przygotował projekt adaptacji części pomieszczeń w piwnicy i na parterze pod potrzeby przyszłej biblioteki. Tak się nieszczęśliwie złożyło, że chyba kilka pomieszczeń wydziału komunikacji, no trzeba po prostu gdzieś przenieść, żeby można było wykonawcy, bo wykonawca jest już wyłoniony, przystąpić do adaptacji pomieszczeń na potrzeby biblioteki. W zasadzie sporne są te pomieszczenia, które zajmuje wydział komunikacji i tu proponowaliśmy nieraz Zarządowi Powiatu pomieszczenia na II czy III piętrze. Uczelnia musi mieć bibliotekę w tym roku, pierwszy powód to już powiedziałem, że chcemy ruszyć z nowymi kierunkami kształcenia, a drugi powód to taki, że zdobyliśmy środki w wysokości około 2 mln złotych na adaptację tych pomieszczeń i część tych środków, jeżeli ich w tym roku nie wykorzystamy to przepadnie nam po prostu. Trzeci powód to taki, że zamówiliśmy około 6 tysięcy książek, te książki już w tym miesiącu nadejdą i nie mamy fizycznej możliwości, gdzie te książki ustawić. Dlatego też powiedziałbym bardzo delikatnie, z wyczuciem sytuacji zwracamy się do najemców z prośbą o umożliwienie nam stworzenia frontu robót dla wykonawcy i prosimy i Zarząd Powiatu i innych najemców, żeby mogli przenieść się o piętro czy o dwa piętra wyżej. Chcę podkreślić, że w następnym roku kalendarzowym w zasadzie nie przewidujemy dalszej adaptacji tutaj w tym głównym budynku, bo są pilniejsze potrzeby jak powiedzmy z organizacją nowej siedziby pod kierunki techniczne. Spodziewamy się, że będzie to siedziba przy ul. Ogrodowej. Dlatego też w odpowiedzi na pytanie Pana Starosty mogę tutaj w imieniu swoim własnym powiedzieć, że jeżeli Zarząd Powiatu przeniesie Wydział Komunikacji na wyższe piętro, to gwarantujemy eksploatację tych pomieszczeń do końca trwania umowy, bodajże do końca 2006 roku co pozwoli Starostwu właśnie w tym czasie przeprowadzenie się po adaptacji swojej nowej siedziby. Nie chcielibyśmy utrudniać pracy Starostwu, ale naprawdę prosimy o zrozumienie tej szczególnej sytuacji w której znaleźliśmy się. Jeżeli Państwo mają cierpliwość to jeszcze powiem parę słów z jakimi nowymi kierunkami chcemy wystartować od nowego roku akademickiego 2006/2007. otóż w tej chwili przygotowujemy cztery wnioski na cztery nowe kierunki, mianowicie : pielęgniarstwo - a więc kierunek bardzo drogi, ale bardzo potrzebny i mamy monity, nie tylko ze strony Pań pielęgniarek ale tez ze szpitala wojewódzkiego w Suwałkach i innych organizacji i dlatego myślę, że jest duże uzasadnienie społeczne aby powołać kierunek pielęgniarstwo w Suwałkach. Drugim kierunkiem, który również na tych terenach, w tym powiecie jest bardzo potrzebny to turystyka i rekreacja o specjalności agroturystyka na obszarach przyrodniczych. Jeśli chodzi o trzeci kierunek to informatyka z ekonometrią a utworzenie tego kierunku pozwoli nam na utworzenie kolejnego kierunku, a mianowicie na neofilologię. Czwarty kierunek, który cieszy się wśród młodzieży w Polsce dużym zainteresowaniem to budownictwo z dwiema specjalnościami, mianowicie budownictwo ekologiczne i energooszczędne oraz konstrukcje budowlane i inżynierskie. mamy dziesiątki pism wspierających powstanie tych kierunków, zarówno z powiatu jak i z miasta Suwałki i innych ościennych powiatów. Dodał, że nasz wysiłek będzie daremny, jeżeli do momentu przyjazdu zespołu ekspertów państwowej Komisji Akredytacyjnej nie wykażemy się, że mamy stosowną bazę dydaktyczną i biblioteczną do kształcenia młodzieży tych nowych kierunków. Jeszcze raz podkreślił, że jest ze strony władz uczelni bardzo dobra wola, żeby te sprawy adaptacyjne przeszły w miarę bezboleśnie, żeby najemcy dotychczasowi naprawdę nie odczuli tego w sposób niewłaściwy, ale chcemy pokazać jeżeli uczelnia ma powstać, bo ona wciąż jeszcze powstaje, ona tak de facto nie powstała, bo otwarcie dwóch kierunków kształcenia jeszcze nie stanowi uczelni. Dopiero będzie można powiedzieć o uczelni jeżeli będzie co najmniej 5 - 8 kierunków kształcenia i kiedy będziemy kształcić aż trzy tysiące młodzieży dopiero będzie można odsapnąć, a tak musimy duży wysiłek ponieść, my wszyscy. Sądzę, że odpowiedziałem na pytanie Pana Starosty.
Przewodniczący Rady podziękował i udzielił głosu Kanclerzowi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach.
Pan Zdzisław Siemaszko uzupełniając wypowiedź Pana Rektora, bo mówiliśmy o pomieszczeniach wydziału komunikacji, natomiast ja tak poinformowałem Pana Starostę, że z innymi pomieszczeniami nie przewidywaliśmy innych problemów z tymi, które znajdują się na parterze, a które trzeba przenieść na inne piętro, widziałem, że niektórzy nawet są już spakowani, to o tych pomieszczeniach już nie rozmawiamy.
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu powiedział, że jest jedna niewiadoma Panie Rektorze i Panie Kanclerzu z tym wydziałem komunikacji, bo z tymi pozostałymi to wiemy, że mamy się przenieść, ale też nie możemy tak jak Pan kanclerz powiedział w piątek, że mamy w poniedziałek się przenieść, to nie jest tak możliwe z dnia na dzień i ja bardzo bym prosił żebyście Państwo odpowiedzieli nam na piśmie, że możemy do końca września czy do końca roku 2006 przebywać i wtedy my mamy jasną perspektywę. natomiast z wydziałem komunikacji to jest większy problem i chcę jeszcze raz podkreślić, że to się wiąże z kosztami, my za każdym przeinstalowania tego programu musimy ponieść kwotę około 30 tysięcy złotych, więc lepiej to włożyć w remont nowego budynku niż dwukrotnie ponosić taką kwotę. Dlatego panie Kanclerzu chcę nawiązać do Pana wcześniejszej deklaracji, że ten wydział komunikacji do 15 stycznia ma się przenieść. Zapytał, czy tak?, bo tak Pan to wcześniej przedstawił.
Kanclerz PWSZ w Suwałkach powiedział, że jeżeli jest taka wola to będziemy jakoś radzić, ale żeby data 15 stycznia była data końcową.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Radnemu Filipowiczowi.
Radny Z. Filipowicz zwracając się Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! powiedział, że nie jest prawnukiem, ale uważa, że zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym powołanym z tej struktury jakiej jest, strona rządowa nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, bo otrzymaliśmy ten budynek, zainwestowane były pieniądze na pewno nie powiatu tylko rządowe, bo powiat jako takich dochodów nie ma, następnie w ustawie nigdzie nie pisze, że Wojewoda jest zobowiązany dać nam pomieszczenia i zapewnić nam lokum, dwa, trzy, cztery i pięć, a potem róbta co chceta. Nie i teraz zgodnie z ustawą my nie dostaliśmy pomieszczeń tylko dostaliśmy miejsce na pomieszczenia samorządu powiatowego, bo niestety u Andrzeja w chlewie jest lepszy porządek jak w tym budynku i chlew u Andrzeja łatwiej byłoby przystosować do pomieszczeń Starostwa niż te pomieszczenia po straży granicznej, ja tam byłem to jest zwykłe nie wiadomo co. Tam nawet z ulicy śmierdzi, nie tylko, że jest tam brud i bałagan i syf, ja nie wiem jak ta abwera tam urzęduje na tej górze, do nich nie dochodzi ten smród czy oni w ogóle węchu nie mają, ale tam są okropne rzeczy. Teraz ja zwracam się do Zarządu, interweniować, występować, straszyć nawet sądem, toż my nie mamy pieniędzy na to, jeżeli te 400.000 zł, które mamy wydamy w tym roku, bo ja mówię z tej pozycji, że jakoś czuję się odpowiedzialny za ten budżet powiatu w imieniu komisji, to musimy wziąć kredyt, z czego my mamy ten kredyt spłacać jak dostaniemy połowę tego budżetu co w tym roku, przecież to kpina nie z powiatu, ale z mieszkańców tego powiatu ziemskiego, to nie ma innej alternatywy, niech rozwiążą nam ten powiat, albo niech dadzą do diabła pieniądze i niech nie robią z ludzi durniów. Po za tym chciałbym tu powiedzieć nie jako Radny, ale jako szef struktur związkowych rolników, my nie pozwolimy na to, żeby był choć dzień lub dwa przerwy w obsłudze wydziału komunikacji i tego nie może być bo jest zintegrowany system, trzeba zainstalować wszystko tam dla Pana Naczelnika a potem przejść do tego żeby nie było przerwy i trzeba zapłacić pieniądze no i skąd my mamy wziąć te pieniądze, jak my tych pieniędzy nie mamy. Ja nie wiem, jeżeli do 15 stycznia damy radę przejść z wydziałem komunikacji to będzie bardzo dobrze, tylko ja proszę nie odstępować od tego drążyć, żądać niech ktoś pomoże w przygotowaniu tej siedziby, bo to nie tylko nasza sprawa jest, to jest sprawa rządu.
Przewodniczący Radny zapytał czy ktoś z zebranych chce zabrać głos w dyskusji, nie było chętnych.
Ad. 7
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 7) zapytał czy są jakieś pytania do zmian w budżecie powiatu na 2005 rok. Nie wniesiono, poprosił więc o opinię Komisji Budżetowo- Gospodarczej.
Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 42/122/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok (Załącznik nr 8).
Przewodniczący Rady raz jeszcze zapytał czy są pytania, nie wniesiono. Odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Uchwała nr XXXVII/226/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 8).
Ad. 8
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Załącznik Nr 9) oraz treść skargi Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 10) i projekt ten został przygotowany przez Komisję Rewizyjną (Poinformował, że zanim poprosi Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie uchwały chciałbym wszystkich Państwa zapoznać i dodać, że w dniu dzisiejszym dotarły do mnie dodatkowe informacje od skarżącego, jest to uzupełnienie skargi oraz protokół z kontroli wydziały architektury Starostwa i to zostało przekazane Państwu przed obradami. Ponadtodo tego uzupełnienia zostały załączone wnioski ( których nie kserowano bo jest bardzo dużo, ale można oczywiście z nimi zapoznać) do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki o dokonanie kontroli inwestycji, do Prokuratury Rejonowej w Suwałkach o udział w tej kontroli oraz wniosek do Starosty Suwalskiego o udostępnienie dokumentacji. Przewodniczący Rady zaproponował, że odczyta pismo, które wpłynęło na jego ręce, pismo jest skierowane do Rady Powiatu w Suwałkach, natomiast w pierwszym zwrocie jest do mnie, a później Państwo radni podejmą stosowną decyzję. Odczytał uzupełnienie skargi (Załącznik Nr 11). Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z tym, że w dniu dzisiejszym mieliśmy przegłosować propozycję Komisji Rewizyjnej i podjąć uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Suwalskiego. Przewodniczący zapytał Radnych jak widzą dalsze postępowanie, przedstawię swoją propozycję ,a później może Państwo wyrazicie swoją wolę. Poinformował, iż w związku z tym, że Komisja Rewizyjna nie widziała całości dokumentacji, trzeba by było, aby Radni zapoznali się z całością dokumentacji, szczególnie Komisja Rewizyjna, zarządziłbym teraz przerwę, ten punkt rozpatrzylibyśmy po przerwie, a tą sprawą zajęłaby się Komisja Rewizyjna w trakcie przerwy i ewentualnie skorygowałaby lub zostawiła projekt przedstawiony Państwu. Dodał, że jeśli ktoś z Radnych miałby ochotę wziąć udział w tym posiedzeniu, to za zgodą Przewodniczącego może uczestniczyć. Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje. Nie wniesiono. Poprosił Pana Andrzeja Klimowicza i Panią Irenę Kaczanowską o uczestniczenie z głosem doradczym w posiedzeniu komisji. Po czym udzielił głosu Staroście Suwalskiemu.
Starosta Suwalski powiedział, że ponieważ jest tutaj głównym oskarżonym więc chciałby swoje zdanie na ten temat również wyrazić. Uważam i tak jakby potwierdzam wniosek Pana Przewodniczącego, że należy podjęcie uchwały odłożyć do momentu rozpatrzenia kolejnych aspektów tej sprawy, które do mnie dzisiaj dotarły i nie mam możliwości pełnego ustosunkowania się do tych zarzutów, które tutaj dodatkowo zostały sformułowane. W moim imieniu całe postępowanie prowadził wydział geodezji i architektury, z mojego upoważnienia została podpisana decyzja. Chce Państwu przytoczyć fakt, który również decydował o projekcie uchwały Komisji Rewizyjnej. Jest to decyzja Wojewody Podlaskiego do którego również odwoływał się Pan Krzysztof Karoń w sprawie unieważnienia decyzji Starosty Suwalskiego dotyczącej zezwolenia na budowę i w uzasadnieniu tej decyzji Pan Wojewoda pisze tak : rozpoznając wniosek Pana Krzysztofa Karonia ustalono, że skarżący jako właściciel działki o nr geodezyjnym takim a takim, nie należy do żadnej z wymienionej grupy w przytoczonym powyżej art. 28 ust. 2 powołanego Prawa budowlanego, ponieważ zarówno funkcja jak i usytuowanie obiektów objętych kwestionowaną decyzją wykluczają możliwość jakiegokolwiek oddziaływania skarżonego zamierzenia budowlanego na nieruchomość wnioskodawcy, co oznacza, że wnioskodawca tej inwestycji nie wprowadza żadnych ograniczeń w zagospodarowaniu działki zainteresowanego i tym samym w rozumieniu art. 3 pkt 20 Prawa budowlanego działka skarżącego nie może być uznana w sprawie przedmiotowego zezwolenia jako obszar oddziaływania obiektu". Starosta poinformował, że na tej podstawie wydział geodezji odmówił udostępnienia dokumentacji o którą się zwracał, używając tego argumentu. Pozwolenia na budowę zostało wydane na podstawie decyzji o warunkach zabudowy jaką wydał Wójt Gminy Jeleniewo i jeżeli były tam błędy to nie naszą rolą jest dochodzenie prawdy, do tego są organy odwoławcze, które zajęły się tą sprawą i w międzyczasie została uchylona decyzja Wójta Gminy Jeleniewo i w związku z tym sprawa nabiera zupełnie innego kształtu. Mówię o tym, ażeby zebrani nabrali przekonania, że Powiat Suwalski nie działa niezgodnie z prawem. Powiat Suwalski działał w ramach prawa i w dalszym ciągu nie widzę tutaj winy ani swego wydziału ani własnej.
Przewodniczący Rady powiedział, że intencją Rady przy rozpatrywaniu skargi nie jest oskarżanie na ta chwilę nikogo i myślę, że musimy się trzymać procedur.
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu dodał, że musimy wziąć pod uwagę pewien fakt, że to nie jest ostatnie pismo Pana Karonia. Może być tak, że przygotujemy kolejną wersję uchwały Komisji Rewizyjnej, a więc projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie rozpatrzenia skargi i znowu wpłynie w dniu kolejnych obrad pismo i co wtedy?.
Przewodniczący Rady powiedział, że po to zaproponował dodatkowe rozpatrzenie skargi po to, aby uniknąć kolejnego pisma skarżącego, chyba, że teraz na Przewodniczącego Rady lub na Radę, nie wiem kto teraz by to rozpatrywał. Zaproponował jednak przyjęcie tego co zaproponował, a więc przerwa i w jej trakcie Komisja Rewizyjna tym się zajmie i myślę, że wystąpienie Pana Starosty było potrzebne, aby goście, ponieważ Radni znają sprawę, nie odnieśli wrażenia, że Starosta działa poza prawem. Zapytał czy jest jakaś inna propozycja rozwiązania tego. Nie było. Poddał więc pod głosowanie własną propozycję, a więc przerwa i Komisja Rewizyjna w jej trakcie zapozna się z dostarczonym materiałem, dodatkowym i ewentualnie zaproponuje nowy projekt uchwały. "Za" takim rozwiązaniem głosowało 15 Radnych.
Przewodniczący Rady zarządził 10 minutową przerwę, która trwała od godz. 1300 - 1310.
Po przerwie do obradujących nie dołączył Radny Mieczysław Ostrwoski
( 14 uprawnionych do głosowania).
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie propozycji Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał uchwałę Nr 20/15/05 Komisji Rewizyjnej z dnia 23 listopada 2005 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Suwalskiego (Załącznik Nr 12) i poinformował, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisja Rewizyjna, po zapoznaniu się z dostarczonymi materiałami, jednogłośnie podtrzymała pierwotną wersję uchwały z dnia 23 listopada br.
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania odnośnie tego projektu uchwały, nie wniesiono. Odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie. "Za" podjęciem uchwały głosowało 13 Radnych zaś Starosta Suwalski wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr XXXVII/227/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Suwalskiego została podjęta (Załącznik Nr 13).
Ad. 9
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały z uzasadnieniem Radni otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 14). zapytał czy są pytania co do treści projektu, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących Komisji problemowych o odczytanie opinii komisji.
Przewodniczący Komisji Zygmunt Filipowicz odczytał uchwałę Nr 42/124/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie nawiązania współpracy z Powiatem Śakiai - Litwa (Załącznik Nr 15).
Przewodniczący Komisji Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 36/118/05 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 24 listopada 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie nawiązania współpracy z Powiatem Śakiai - Litwa (Załącznik Nr 16).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Uchwała nr XXXVII/228/05 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie nawiązania współpracy z Powiatem Śakiai - Litwa została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).
Ad. 10
Przewodniczący Rady poprosił o składanie wolnych wniosków lub zapytań.
Radny Stanisław Szwengier wniósł, aby na kolejną sesję ponowić zaproszenie dla Pani Dobrzyń Prezes SM SUDOWIA w Suwałkach.
Przewodniczący Rady przychylił się do wniosku i poinformował, że takie zaproszenie wystosuje. Innych wniosków nie było.
Ad. 11
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XXXVII sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1430.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Sławomir Małachowski
Protokołowała:
Agnieszka Kruchelska
Metryka strony