Protokół Nr XLI/06 obrad XLI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 roku
Protokół Nr XLI/06
obrad XLI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XLI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 15 marca 2006 roku w Sali Kolegialnej (s. 114) w budynku znajdującym się w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1430.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady, powitał Sekretarza i Skarbnika Powiatu, przeprosił że spotykamy się w takich warunkach, ale podyktowane było to prośbą Zarząd Powiatu o szybsze zwołanie sesji, z powodów, które za chwilę zostaną Państwu przedstawione, część tych materiałów otrzymaliście z materiałami. Prowadzący obrady serdecznie powitał Radnych i stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych, co stanowi 100 % ustawowego składu Rady, istnieje więc prawomocne Quorum do podejmowania uchwał.( Lista obecności - Załącznik Nr 1).
Ad. 2
Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad Państwo Radni otrzymali (Załącznik Nr 2), zapytał czy są inne propozycje do otrzymanego porządku obrad.
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, przeprosił w imieniu Zarządu Powiatu za ten tryb, poinformował, że głównym powodem takiego szybkiego zwołania sesji była konieczność złożenia wniosku do kontraktu wojewódzkiego, gdzie termin upływa 17 marca, a załącznikiem do tych wniosków musi być uchwała Rady Powiatu w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne i to jest jedyny i zasadniczy powód takiego przyspieszenia. Poinformował, że jednocześnie chcieliśmy korzystając z okazji, że cała rada zbierze się zaproponować dodatkowe punkty i bardzo proszę o uwzględnienie i przegłosowanie ujęcia tych punktów w porządku obrad. Starosta Suwalski wniósł o ujęcie następujących punktów : "Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych" oraz "Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego", ponadto poinformował, że wnosi autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu uchwały sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, otóż z materiałami otrzymaliście Państwo projekt uwzględniający jedno zadanie, które Powiat chce zgłaszać do kontraktu, natomiast po konsultacjach z marszałkiem województwa proponujemy jeszcze jedno zadania, w związku powyższym ten projekt uchwały musi mieć treść uwzględniającą te dwa zadania : 1- przebudowa nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi powiatowej Nr 1184B odc. Koniecbór - Stoki", a 2 - przebudowa nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi powiatowej Nr 1118B kamionka Poprzeczna - Maryna - Aleksandrowo - Żyliny - do drogi 653.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych ma jakieś inne uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Nie wniesiono. Przewodniczący zaproponował więc, aby punkty wniesione przez Starostę uwzględnić w sposób następujący, po pkt 6 wprowadza się punkt w brzmieniu "Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych", zaś punkt, który był punktem 7 "Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok" po zmianie będzie punktem 11, a punktem 10 będzie drugi punkt wniesiony przez Starost ę, a więc "Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego". Poinformował ponadto, że w zaproszeniu na sesję punkt 9 brzmiał "Podjęcie uchwały w sprawie kredytu termomodernizacyjnego", ale jednak ta uchwała będzie uchwałą w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego i w porządku obrad będzie w dalszym ciągu punktem 9. Zapytał czy wszystko jest zrozumiałe. Radni nie wnieśli zastrzeżeń. Przewodniczący Rady poddał więc pod głosowanie zaproponowany porządek obrad uwzględniający punkty wprowadzone przez Starostę. Porządek obrad, ze zmianami, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).
Ad. 3
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XL Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono, poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XL Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie między sesjami odbyły się dwa posiedzenia Zarządu Powiatu, w dniu 9 marca oraz w dniu dzisiejszym, poprosił o sprawozdanie.
Wicestarosta odczytał "Sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (9 marca 2006 r.) (Załącznik Nr 4) oraz poinformował, że na dzisiejszym posiedzeniu Zarządu Powiatu zajmowano się następującymi sprawami :
1. Zarząd Powiatu rozpatrzył prośbę Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach o użyczenie odkurzaczy oraz kontenera na śmieci.
2. Rozpatrzył prośbę p. Henryka Wojciechowskiego zam. Bakałarzewo Kolonia 6 dotyczącego wypłaty odszkodowania za działki wydzielone pod drogę powiatową.
3. Przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie realizacji zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
4. Postanowił zawrzeć porozumienia dotyczące przekazania środków finansowych przez gminy na działalność Ośrodków Interwencji Kryzysowej.
5. Rozpatrzył wniosek p. Andrzeja Czatrowskiego właściciela firmy ABC Projekty - Inwestycje o zmniejszenie wysokości odsetek karnych za opóźnienie w realizacji umowy na opracowanie dokumentacji dostosowania budynku przy ul. Świerkowej 60 , na potrzeby Starostwa Powiatowego w Suwałkach.
6. Ustalił warunki aneksowania umowy z wykonawcą pierwszego etapu robót w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach w zakresie terminu i wartości robót dodatkowych.
7. Zapoznał się z informacją dotyczącą prac przygotowawczych do uruchomienia kolejnych robót remontowych w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.
8. Zapoznał się z informacją dotyczącą kosztów termomodernizacji budynku przy ul. Świerkowej 60.
9. Rozpatrzył wniosek o przyznanie stypendium.
10. Podjął uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie umorzenia wierzytelności.
11. Przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego.
12. Przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego.
13. Przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
14. Przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok.
15. Zapoznał się z rozstrzygnięciem nadzorczym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dotyczącego uchwały Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 stycznia 2006 roku w sprawie budżetu powiatu na 2006 rok.
16. Zapoznał się z uchwałą w sprawie zmiany warunków zatrudnienia p. Stanisława Dziemiana - Dyrektora PCPR.
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś ma pytania do przedstawionego
sprawozdania z pracy Zarządu.
Radny Stanisław Szwengier zapytał, za ile będą użyczone odkurzacze i
kontener na śmieci, czy za darmo?
Starosta Suwalski poinformował, że Kanclerz PWSZ w Suwałkach zwrócił się o użyczenie do 15 kwietnia i poinformował, że Zarząd zobowiązał p. Sekretarza do prowadzenie rozmów, że w zamian za użyczenie powinien nas zwolnić przynajmniej przez jeden miesiąc z opłacania czynszu i takie rozmowy p. Sekretarz podejmie.
Radny Witold Kowalewski zapytał czego dotyczyło rozstrzygniecie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie budżetu na ten rok?
Starosta Suwalski odczytał uchwałę Nr 660/06 z dnia 20 lutego 2006 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej ( kopia uchwały - Załącznik Nr 5). Skarbnik Powiatu nadmieniła, że generalnie chodzi o to, że nie ujęliśmy pewnych artykułów z nowej ustawy o finansach publicznych, które były obowiązujące. Ponadto poinformowała, że w dzisiejszej uchwale w sprawie zmian w budżecie uwzględnia wszystkie zalecenia RIO.
Przewodniczący Rady zapytał czy są inne pytania lub uwagi do sprawozdań. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcia sprawozdań pod głosowanie.
"Sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Powiatu w okresie międzyseyjnym" ( z dnia 9 marca oraz 15 marca 2006 r. zostały przyjęte jednogłośnie.
Ad. 5
Przewodniczący Rady zapytał czy Radni mają interpelacje lub zapytania?.
Radny Zygmunt A. Filipowicz zwrócił się z pytaniem do Starosty Suwalskiego oraz do Sekretarza Powiatu, ale najpierw postanowił uzasadnić swoje pytanie. Poinformował, że Wicepremier naszego rządu Ludwik Dorn, najwyższy urzędnik w państwie przed kilkoma dniami postawił następującą tezę( dodał, że może mieć takie pytania od wyborców) mówił najpierw, że w jego urzędzie, a teraz mówi, że we wszystkich urzędach państwowych od góry do dołu zatrudnionych jest pełno pijaków i zomowców. Radny Filipowicz zażądał odpowiedzi od p. Starosty i p. Sekretarza czy w naszym urzędzie są zatrudnieni pijacy i zomowcy.
Przewodniczący Rady stwierdził, że innych interpelacji ani zapytań nie ma.
Ad. 6
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, zwracając się panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Powiedział, że po pierwsze to rozumie, że p. Premier Dorn mówił o urzędnikach państwowych. Radny Filipowicz i inni Radni powiedzieli, że nie mówił o wszystkich urzędnikach, też samorządowych. Starosta powiedział, że jeśli chodzi o urzędników Powiatu Suwalskiego, a więc naszych jednostek i starostwa, że on nie stwierdza ani pijaków ani zomowców, nie ma takiej dokumentacji na podstawie której mógłby stwierdzić, że ktoś tam pracował w ZOMO.
Sekretarz Powiatu, po udzieleniu mu głosu, zwracając się Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! poinformował, że będąc już 7 lat Sekretarzem Powiatu nie przypominam sobie, a jestem w 100% przekonany, że nie było w historii starostwa powiatowego i powiatowych jednostek organizacyjnych przypadku naruszenia dyscypliny pracy polegającego na spożyciu alkoholu w miejscu pracy. Dodał, że czuje się stwierdzeniem p. Premiera Dorna jako urzędnik urażony i obraża to wszystkich ciężko pracujących urzędników, nie tylko w Powiecie Suwalskim.
Przewodniczący Rady zapytał czy Radnego Filipowicza satysfakcjonują odpowiedzi. Radny powiedział, że tak.
Ad. 7
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały wprawdzie dziś został wprowadzony, ale był przedmiotem dyskusji na obu komisjach w dniu dzisiejszym (Załącznik Nr 6), Zapytał czy mimo to Radni mają pytania dotyczące projektu uchwały w sprawie podziału środków PFRON. Nie było. Poprosił więc Przewodniczących obu komisji o opinie.
Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 47/138/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych 1 roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 7).
Przewodniczący Komisji Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 41/132/06 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych 1 roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Załącznik Nr 8).
Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu, że pytań nie ma poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Uchwała Nr XLI/245/06 rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych 1 roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie (Załącznik nr 9).
Ad. 8
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 10), ale pojawiła się zmiana o której mówił p. Starosta na posiedzeniu Komisji Budżetowo - Gospodarczej. Poprosił Starostę, aby przedstawił zmiany całej Radzie.
Starosta Suwalski poinformował, że w ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy informację z Urzędu Marszałkowskiego o naborze wniosków do Kontraktu Wojewódzkiego, z której wynika, że termin do składania wniosków upływa z dniem 17 marca, i w związku z tym ażeby złożyć wnioski to niezbędna jest uchwała w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne jako załącznik do tego wniosku. Po konsultacjach z Zarządem Dróg Powiatowych a także Zarządem Województwa postanowiliśmy złożyć dwa zadania do kontraktu wojewódzkiego, jedno to jest przebudowa nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi Koniecbór - Stoki w gm. Raczki oraz wniosek w sprawie dokończenia zadania pn. przebudowa nawierzchni żwirowej na bitumiczną drogi Kamionka Poprzeczna - Maryna - Aleksandrowo - Żyliny. Poinformował, że te zadania są w sumie niewielkie, pierwsze o wartości 512.000 zł, a drugie o wartości 352.755 zł, warunkiem również jest, że co najmniej 10% środków musi pochodzić z udziału własnego, tych finansowanych z kontraktu. Dodał, że te środki również są uwzględnione w projekcie tej uchwały, one mogą pochodzić z budżetu powiatu jak i zarówno z deklaracji gmin, zresztą tutaj jedna i druga gmina deklarowały swój udział w realizacji tych zadań.
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania do Zarządu, do p. Starosty w sprawie proponowanych limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne. Radni nie wnieśli pytań, zaś Przewodniczący zapytał czy mamy deklaracje na piśmie od tych Wójtów, czy są to ustne zapewnienia. Starosta odpowiedział, że to Zarząd Dróg Powiatowych uzgadniał z Wójtami jednej i drugiej gminy i osobiście ja takie deklaracje słyszałem od jednego i drugiego Wójta. Ponadto nadmienił, że Wójt Gminy Raczki deklaruje 300.000 zł. Przewodniczący zwrócił uwagę, że zawsze możemy odstąpić od robienia tych dróg. Przewodniczący zapytał czy ktoś z Radnych ma pytania, nie wniesiono. Przewodniczący Rady poprosił więc o opinię Komisji Budżetowo - Gospodarczej.
Przewodniczący Komisji Zygmunt Filipowicz odczytał uchwałę Nr 47/137/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne (Załącznik Nr 11).
Przewodniczący Rady oczytał nowy, uzupełniony projekt uchwały (Załącznik nr 12) i zarządził głosowanie. "Za" podjęciem uchwały głosowało 14 Radnych, zaś 1 "wstrzymał się od głosu".
Uchwała Nr XLI/246/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została podjęta (Załącznik nr 13).
Ad. 9
Przewodniczący Rady przypomniał, że Radni otrzymali projekt uchwały, ale bez podanej kwoty (Załącznik Nr 14) , gdyż kwota nie była obliczona, przypomniał, że mówimy o kredycie termomodernizacyjnym i poprosił Starostę Suwalskiego o wprowadzenie szczegółowe.
Starosta Suwalski powiedział, że jeśli p. Przewodniczący pozwoli, to będzie mówił od razu o dwóch kredytach, gdyż są one ze sobą związane.
Przewodniczący wyraził zgodę.
Starosta Suwalski poinformował, że cały czas będziemy mówili o konieczności przeprowadzenia remontu na ul. Świerkowej, gdzie ma być siedziba Powiatu Suwalskiego i chodzi o to, ażeby ten remont jak najszybciej, jak najsprawniej wykonać i ograniczać koszty związane z naszym funkcjonowaniem zarówno tutaj jak i utrzymywaniu tamtego obiektu bez zasiedlenia. Koszty są znaczne i im szybciej się przeprowadzimy tym lepiej. W tej chwili kończymy remont 1 skrzydła i przeniesiemy tam w miesiącu kwietniu wydział komunikacji a następnie przystąpimy do dalszych prac. Poinformował, że próbowaliśmy pozyskiwać środki na termomodernizację z innego źródła, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, niestety po moim rozpoznaniu okazało się, że w tym roku nie ma takiej możliwości, aby uzyskać dotację. W związku z tym, ażeby przeprowadzić te prace termomodernizacyjne należy sięgnąć po kredyt termomodernizacyjny, jest to najkorzystniejsza forma kredytu, przypomniał, że jest ona z tą premią termomodernizacyjną w wysokości 25% wielkości kredytu zaciągniętego. Dodał, że z audytu termomodernizacyjnego, jaki mamy wykonany na cały obiekt, wynika że mamy pokryć 80% kosztów termomodernizacji dotyczących naszej siedziby i jest to kwota około 410.000 zł i w związku z tym jest taka propozycja zaciągnięcia tego kredytu. Ponadto poinformował, żeby wykonać wcześniej wszystkie prace remontowe, to nam brakuje środków własnych do przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a także na dalsze remonty dotyczące piętra tego budynku. W związku z tym mamy propozycję, która będzie dotyczyła zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokości jeszcze dodatkowo 1.000.000 zł. Starosta przypomniał, że w uchwale budżetowej zostało przyjęte zaciągnięcie kredytu w wysokości 500.000 zł na to, żeby pokryć koszty obsługi długu i deficytu budżetowego jaki mamy. Teraz proponujemy zaciągnięcie dodatkowo 1.000.000 zł i spłacenie wcześniejsze kredytu, który już mamy, zaciągniętego w banku pocztowym, który już mamy i jest to kredyt najmniej korzystny, zaciągnięty na okres najkrótszy, bo na 5 lat. Starosta poinformował, że za chwilę przedstawimy symulację zadłużenia, a także rat kredytu z odsetkami do spłacenia, jakie będziemy mieli w ciągu roku. Umożliwi to nam zarówno wykonanie w pełni termomodernizacji budynku, a także zostanie jeszcze kwota około 230.000 zł na kolejne prace dotyczące remontu tego budynku na ul. Świerkowej, czyli przystąpienie do remontu piętra. Starosta ponadto poinformował, że Zarząd Powiatu wystąpił z wnioskiem do Marszałka Województwa o wsparcie finansowe z budżetu województwa na potrzeby związane z remontem naszego obiektu i to jest możliwe, tak przewiduje ustawa o samorządzie wojewódzkim i mamy takie przykłady, gdzie samorząd wojewódzkie wspiera samorządy powiatowe w trudnej sytuacji finansowej. Poinformował, że rozmawiał, z Marszałkiem Województwa, jak i Wicemarszałkami, Przewodniczącym Sejmiku, a także z Przewodniczącym Komisji Finansów a także z radnymi z naszego terenu, którzy obiecali poprzeć nasz wniosek i trzeba mieć nadzieję, że uda nam się kilkaset tysięcy złotych uzyskać na te zadania związane z remontem. Poinformował, że również występujemy do Premiera Rządu też o środki finansowe , o wsparcie na remont tego obiektu i adaptację na potrzeby Starostwa z budżetu państwa i poinformował, że tutaj swoją pomoc zadeklarował Minister Zieliński, pismo dotyczące tej sprawy wczoraj zostało mu przekazane. Poinformował ponadto, że mówił o kwocie 410.000 zł dotyczącej kredytu termomodernizacyjnego , a kredyt zaciągnąć możemy tylko na tą część, która dotyczy bezpośrednio powiatu, natomiast musimy wykonać termomodernizację całego budynku. Zgodnie z porozumieniem z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Państwowej Inspekcji Pracy oni pokryją zgodnie z udziałem w tej nieruchomości swoją część termomodernizacji.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, szczególnie tych Radnych, którzy nie są członkami Komisji Budżetowo - Gospodarczej, którzy już to opiniowali. Przypomniał, że okres spłaty to lata 2006-2011 i kwota 410.000 zł. Pytań nie było, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię komisji.
Przewodniczący Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 47/139/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego (Załącznik nr 15), nadto poinformował, że długo komisja o tym dyskutowała, rozpatrywała punkt po punkcie i poinformował, że komisja doszła do wniosku, że innej alternatywy nie ma.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik nr 16), zapytał czy są pytania, nie wniesiono. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.
Uchwała Nr XLI/247/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).
Ad. 10
Przewodniczący Rady przypomniał, że jest projekt wprowadzony dziś do porządku obrad (Załącznik Nr 18) i udzielił głosu Staroście Suwalskiemu.
Starosta Suwalski powiedział, że właściwie na ten temat już mówił, ale powtórzę, że wynosić on będzie 1.000.000 zł, z którego chcemy spłacić wcześniej kredyt zaciągnięty w banku pocztowym i pokryć udział własny związany z termomodernizacją. Po dokonaniu tej symulacji, po rozliczeniu zostaje nam jeszcze kwota około 230.000 zł, którą chcemy przeznaczyć na remont budynku na ul. Świerkowej. Nadmienił, że do uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu jest załącznik przedstawiający symulację, wielkość rat, obciążeń w poszczególnych latach, spłatą wszystkich kredytów i odsetek, a także stosunek zadłużenia do dochodów powiatu. Poinformował, że taki jest wymóg ustawy o finansach publicznych, że to zadłużenie w ciągu roku nie może przekroczyć 60% wielkości dochodów, a także rata jaką spłacamy w ciągu roku nie może przekroczyć 15 % dochodów i te dane są podane, że spłata roczna będzie w granicach 4,5,8% dochodów, natomiast to zadłużenie na koniec tego roku będzie wynosiło około, ponad 24% dochodów powiatu.
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania, gdyż tego projektu Radni nie mieli, nie wniesiono. Poprosił więc o opinię Komisji Budżetowo - Gospodarczej.
Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 47/140/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego (Załącznik Nr 19).
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego wraz uzasadnienie do tego projektu (Załącznik Nr 20).
Radna Ordonowska powiedziała, że głosuje za pod takim samym warunkiem jaki postawiła na komisji a więc, że ani złotówka z tego kredytu nie pójdzie na inne cele niż wymienione w uzasadnieniu.
Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi. Nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego pod głosowanie.
Uchwała Nr XLI/248/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego długoterminowego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 21).
Ad. 11
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 22), ale w związku przyjętymi dziś poprzednio uchwałami projekt ten ulega zmianie. Zapytał, czy Radni potrzebują wyjaśnień do tej części, którą otrzymali. Nie zgłoszono takiej potrzeby. Przewodniczący Rady poprosił więc Skarbnika Powiatu o poinformowanie na czym te zmiany, nowe zmiany teraz polegają.
Skarbnik Powiatu poinformowała, że nie do końca otrzymaliście wszystkie zmiany, gdyż nowa sytuacja wymusiła wprowadzenie nowych zmian nie ujęłam kredytów w tamtym projekcie, otóż w § 1 pkt 1 dochodzi kwota 150.289 zł, jest to kwota zwiększająca budżet wynikająca z partycypacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Państwowej Inspekcji Pracy w kosztach termomodernizacji, ponadto w § 1 ust. 2 zwiększa się budżet powiatu w dz. Starostwa Powiatowe rozdz. 75020 o kwotę 1.126.116 zł, jest to kwota wynikająca z kredytu 996.099 zł i przeznaczona na termomodernizację, zaś kwota 230.017 zł na prace modernizacyjne w budynku i źródłem pokrycia tych wydatków będzie kredyt termomodernizacyjny (wcześniej omawiany) oraz kredyt bankowy długoterminowy i to są te różnice, których u siebie w uchwale nie macie. Dodała, że budżet po dokonanych zmianach wynosi: po stronie dochodów 15.954.946 zł, a po stronie wydatków 17.615.722 zł. Skarbnik Powiatu dodała, że deficyt budżetowy wynosi 1.660.776 zł a źródłem pokrycia deficytu będzie kredyt bankowy 1.260.776 zł oraz wolne środki na rachunku bieżącym z rozliczenia roku ubiegłego w kwocie 400.000 zł .
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania.
Radna Ordonowska zapytała, tak kwota 990.000 zł, czyli prawie milion na termomodernizację, to jest kwota całości, a te pieniądze z ABW i PIP kiedy dostaniemy, po wykonaniu termomodernizacji? Starosta odpowiedział, że tak.
Przewodniczący Rady zapytała czy są jeszcze jakieś pytania, nie wniesiono. Nadmienił, że ta uchwala zmieniła się dzisiaj o kwoty, będące wynikiem podjętych w dniu dzisiejszym uchwał w sprawie zaciągnięcia kredytów i poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.
Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 47/141/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok (Załącznik Nr 23).
Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu że pytań ani uwag nie ma, odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie, przypominając raz jeszcze, że głosujemy nad zmienionym projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok (Załącznik Nr 24).
Uchwała Nr XLI/249/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 25).
Ad. 12
Przewodniczący Rady przypomniał o tym, że termin składania oświadczeń majątkowych upływa z dniem 30 kwietnia, poinformował, że Prezes Mleczarni SUDOWIA odpowiedziała Radnemu Ostrowskiemu na jego zapytanie, a odpowiedź została mu przekazana. Przeprosił Radnych za tryb zwołania sesji i podziękował za wyrozumiałość, za stuprocentową obecność gdyż świadczy to o dużej dojrzałości do pracy na tych funkcjach.
Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, podziękował Przewodniczącemu oraz całej Radzie za zrozumienie tej wyjątkowej sytuacji. Poinformował, że to umożliwi przeprowadzenie kolejnych procedur i przyspieszy prace związane z realizacją tego przedsięwzięcia, jakim jest remont budynku na ul. Świerkowej. Przypomniał również, że mamy zawarta umowę z uczelnią tutejszą na wynajem pomieszczeń w tyj budynku do końca września, więc czas jest bardzo trudny. Dodał, że kanclerz tej uczelni zwracał się do p. Sekretarza z informacją, że chce wejść na parter z kolejnymi pracami remontowymi pod potrzeby biblioteki akademickiej w miesiącu kwietniu, więc mamy tutaj bardzo gorący okres i bardzo dużo reperkusji związanych z naszym funkcjonowaniem. Poinformował, że druga przyczyna to taka, że mamy przyznane środki przez Głównego Geodetę Kraju środki na remont naszego ośrodka geodezyjnego, które tez są środkami terminowymi, występowaliśmy już o przesunięcie terminu ich wykorzystania i nasza prośba została uwzględniona, ale dotyczy to pierwszej połowy roku. Dlatego tez, jak powiedział, te wszystkie działania są niezbędne, ażeby jak najszybciej tam wyremontować i przeprowadzić się.
Przewodniczący Rady poinformował, że następne obrady planuje już w kwietniu po świętach, wstępnie będzie to 20 kwietnia, czwartek.
Ad. 13
Przewodniczący rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XLI sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1530.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
/-/Sławomir Małachowski
Protokołowała :
/-/ Agnieszka Kruchelska
Metryka strony