Protokół Nr XLV/06 obrad XLV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 roku

Protokół Nr XLV/06 obrad XLV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 roku
Protokół Nr XLV/06

Protokół Nr XLV/06

 

obrad XLV Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

 

Obrady   XLV  Sesji Rady Powiatu w   Suwałkach    odbyły   się w dniu 27 lipca  2006 roku w gabinecie Wicestarosty Suwalskiego (pok. 213)  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

 

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.

 

Ad. 1

 

Otwarcie obrad i powitanie gości.

 

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał Radnych Rady  Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 1). Ponadto poinformował, że w obradach uczestniczą Skarbnik Powiatu Elżbieta Nikonowicz i Sekretarz Powiatu Cezary G. Zwoliński.

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 Radnych,   istnieje więc   prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

 

Przyjęcie porządku obrad.

 

         Przewodniczący Rady   poinformował, że porządek otrzymaliście, czy  ktoś ma uwagi lub inne propozycje do otrzymanego porządku obrad.

Starosta Suwalski - wniósł o ujęcie w porządku obrad następujących punktów : "Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLI/245/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, podjęcie  uchwały w sprawie  ustalenia Regulaminu Przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku w roku szkolnym 2006/2007, podjęcie  uchwały w sprawie  ustalenia Regulaminu Przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku w roku szkolnym 2006/2007".

Przewodniczący Rady - poinformował, iż po punkcie 7 dotyczącym zmian w budżecie kolejno wprowadza punkty w brzmieniu zaproponowanym przez Starostę, zaś pozostałe ulegają przesunięciu.

Innych

 

Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 2).

 

Ad. 3

 

Przyjęcie protokołu z XLIV sesji Rady Powiatu.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu.

Uwag nie wniesiono.

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji Rady Powiatu:

za przyjęciem protokołu głosowało          - 14 Radnych

przeciwko                                         - 0

wstrzymało się od głosu                  - 0

 

Protokół z XLIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

 

 

Przewodniczący Rady - Sprawozdanie  z posiedzeń Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym  z posiedzeń w dniach 22 i 30 czerwca oraz 11, 17 i 19 lipca  Radni otrzymali z materiałami.

 

Uwag ani pytań nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z posiedzeń Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania  głosowało          - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

 

Od tego czasu odbyło się jeszcze jedno posiedzenie  Zarządu Powiatu, w dniu dzisiejszym proszę  o sprawozdanie.

Starosta Suwalski odczytał Sprawozdania z posiedzenia Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 r.

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z posiedzeń Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 roku :

 

za przyjęciem sprawozdania  głosowało          - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Powiatu w Suwałkach  z dnia 27 lipca 2006 roku zostało przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 4).

 

Ad. 5

 

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Nie wniesiono.

 

Ad. 6

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

W związku  z tym, iż nie złożono  interpelacji i zapytań, punkt jest bezzasadny.

 

Ad. 7

 

Podjęcie uchwały w sprawie  zmian  budżecie powiatu na 2006 rok.

 

Przewodniczący Rady - projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik nr 5), zapytał  czy są jakieś uwagi bądź zmiany do otrzymanego projektu.

Skarbnik Powiatu -  Panie Przewodniczący ! Szanowni Państwo ! w dniu dzisiejszym  Zarząd Powiatu uzupełnił projekt uchwały, który otrzymaliście otóż w § 2 uchwały  dz. 750 Starostwo Powiatowe rozdz. 4210 - zakup materiałów i wyposażenia zapisana  została kwota 38.000 zł na to zadanie. W związku  z  koniecznością zapisania środków na nadzór inwestorski w budynku, przy ul. Świerkowej 60, które przekroczyły środki zapisane w budżecie, zaszła konieczność uzupełnienia tych środków o kwotę 6.160 zł. Wobec powyższego z kwoty przeznaczonej na zakup materiałów i wyposażenia, kwota 6.160 zł została przesunięta na zadania inwestycyjne i to jest ta zmiana, którą Zarząd Powiatu wprowadził dzisiaj do projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu. Zmiana ta spowodowała, że w uzasadnieniu czyli w załączniku nr 1 do projektu  uchwały również został zapisany punkt, że zwiększa się środki na wydatki inwestycyjne związane z  modernizacją budynku, przy ul. Świerkowej. Wobec tej zmiany, zmianie uległ również załącznik Nr 2 do projekt uchwały tj. wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2006 roku i w pozycji modernizacja przyszłej siedziby  starostwa powiatowego -  kwota kosztorysowa -  planowane środki  na 2006 rok oraz środki własne budżetowe o tą kwotę  zwiększają się wydatki na modernizację przyszłej siedziby starostwa. Łącznie kwota na  modernizację przyszłej siedziby 1.466.319 zł, środki  w planie na rok 2006  tj. kolumna 6 - 1.227.498 zł i kolumna 7 - środki własne budżetowe - 462.540 zł i to jest ta zmiana.

Przewodniczący Rady -  czy są pytania, nie było. Poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię.

Zygmunt Filipowicz - poinformował, że w dniu dzisiejszym Komisja Budżetowo - Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Uwag ani pytań nie wniesiono.

 

Głosowanie nad podjęciem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok:

 

za podjęciem uchwały  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Uchwała Nr XLV/263/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca  2006 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok została podjęta jednogłośnie (uchwała stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę  Nr XLI/245/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Przewodniczący Rady - projekt uchwały wprawdzie został dziś wprowadzony do porządku obrad (Załącznik nr 8), ale Radni otrzymali projekt uchwały podczas posiedzeń komisji w dniu dzisiejszym i przez obie komisje był opiniowany. Zapytał czy mimo to są jakieś pytania lub uwagi.

Uwag ani pytań nie wniesiono, wobec powyższego poprosił o opinie komisji.

Zygmunt Filipowicz - poinformował, że Komisja  Budżetowo - Gospodarcza na dzisiejszym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały i wniósł w imieniu komisji o jej podjęcie ( uchwała komisji stanowi załącznik nr  9 do protokołu).

Witold Kowalewski - poinformował, że Komisja Problematyki Społecznej pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały na posiedzeniu w dniu dzisiejszym i wniósł w imieniu komisji o jej podjęcie ( uchwała komisji stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

 

Głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę  Nr XLI/245/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

 

za podjęciem uchwały  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Uchwała Nr XLV/264/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lipca  2006 r. zmieniającej uchwałę  Nr XLI/245/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2006 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2006/2007.

 

Przewodniczący Rady - projekt uchwały został wprowadzony do dzisiejszego porządku obrad (Załącznik Nr 12), materiały zostały przekazane Radnym w dniu dzisiejszym. Poprosił o uzasadnienie, ponieważ tylko jedna komisja  opiniowała projekt uchwały.

Starosta Suwalski -  konieczność uchwalenia regulaminów  przyznawania stypendiów wynika z procedur jakim podlega fundusz unijny ZPORR działanie 2.2, dotyczy ono stypendiów przyznawanych zarówno młodzież ponadgimnazjalnej jak i studentom. Taki regulamin musimy co roku uchwalić na kolejny rok szkolny, on jest trochę różny w stosunku do poprzedniego regulaminu pod względem przyjętych zasad i kwot przyjętych do określania dochodów rolników to jedno, a po drugie zasad ubiegania się, udzielania i rozliczania stypendiów dla młodzieży szkolnej i akademickiej, Do tej pory rozliczali się na podstawie faktur dokumentującymi zakupione pomoce, teraz będzie się to odbywało w innej formie. Uczniowie będą składali wnioski wraz z zaświadczeniami, natomiast przyznane stypendium będzie przelewane na konto i będzie do dyspozycji ucznia. Czyli jest to w końcu to  uproszczenie tych całych procedur i ta cała gehenna, która trwała przez dwa lata zniknie. To są takie podstawowe zmiany, zaś kwoty stypendiów będą zbliżone.

Uwag ani pytań nie wniesiono.

 

Witold Kowalewski - poinformował, że Komisja Problematyki Społecznej pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały na posiedzeniu w dniu dzisiejszym i wniósł w imieniu komisji o jej podjęcie ( uchwała komisji stanowi załącznik nr 13 do protokołu).

 

Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2006/2007:

 

za podjęciem uchwały  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Uchwała Nr XLV/265/06 Rady Powiatu w  Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2006/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

 

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku akademickim 2006/2007.

 

Przewodniczący Rady - projekt uchwały został wprowadzony do dzisiejszego porządku obrad (Załącznik Nr 15), materiały zostały przekazane Radnym w dniu dzisiejszym. Ponieważ  uzasadnienie do tego projektu jest w zasadzie takie same, to wydaje mi się, że uzasadnienie nie jest konieczne.

 

Radni podzielili to zdanie, poprosił więc o opinię komisji.

 

Witold Kowalewski - poinformował, że Komisja Problematyki Społecznej pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały na posiedzeniu w dniu dzisiejszym i wniósł w imieniu komisji o jej podjęcie ( uchwała komisji stanowi załącznik nr 16 do protokołu).

 

Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom  w roku akademickim

2006/2007:

 

za podjęciem uchwały  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Uchwała Nr XLV/266/06 Rady Powiatu w  Suwałkach z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom  w roku akademickim 2006/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

 

Ad. 11

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

Przewodniczący Rady - proszę o zgłaszanie  wolnych wniosków, oświadczeń lub zapytań.

Zygmunt Filipowicz -  Wysoka Rado ! Komisja Budżetowo - Gospodarcza na dzisiejszym posiedzeniu postanowiła wystąpić do Rady, ażeby podjąć działania dotyczące panującej suszy. Aby dziś przygotować wystąpienie  do Wojewody  Podlaskiego o przyspieszenie działań związanych z niwelowaniem skutków suszy.

Starosta Suwalski odczytał projekt stanowiska : W związku z panującą od wielu tygodni suszą Rada Powiatu w Suwałkach zwraca się z apelem do Pana Wojewody o przyśpieszenie prac związanych działalnością komisji do szacowania skutków suszy oraz  z podjęciem decyzji
o ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej na obszarze województwa, a w tym naszego powiatu. Przyśpieszenie jest konieczne z uwagi na rozpoczynające się żniwa. Działania te są niezbędne ze względu na bardzo trudną sytuację w jakiej znaleźli się rolnicy na terenie naszego powiatu, co będzie skutkowało znacznym załamaniem produkcji zwierzęcej.

Radny Stefan Biłda - wnioskuję, ażeby odstąpić od szacowania strat, bo to jest bzdura, to jest potrzebne tylko rolnikowi, który ma zdolności kredytowe i z takim szacunkiem idzie do banku i bierze preferencyjny kredyt. Dzisiaj na sesji Rady Gminy rozdawałem wnioski dla sołtysów, każdy bierze 100% ile rolników tyle wniosków. Co się potem dzieje to szok, dziennie robi się 10 wniosków, jeśli wpłynie ich 500 to będziemy robić to do zimy, a wówczas będzie już po żniwach.

Radny Filipowicz - taka jest procedura, w ciągu dwóch dni tych przepisów nikt nie zmieni, a bank z kolei nie da kredytu jeśli nie będzie miał szacunku strat od komisji szacującej.

Starosta Suwalski - rzeczywiście to chodzi o przepisy, w stanowisku tym trzeba dopisać, że to przepisy utrudniają szybką pomoc. Trzeba napisać, że aktualnie obowiązujące przepisy w tym zakresie  uniemożliwiają podjęcie szybkich działań pomocowych skierowanych do rolników.

Radny Stanisław Szwengier - proszę, aby były tez ujęte problemy w kwotami mlecznymi, jest susza, mało paszy i będzie mniej mleka, trudno będzie wykonać plany.

Radny Zygmunt Filipowicz - sprawa następna, która stanęła na posiedzeniu Komisji Budżetowo - Gospodarczej, ażeby  zobowiązać i upoważnić Zarząd  Powiatu do opracowania do Ministra Rolnictwa, Wicepremiera A. Lepera z następującym problemem : proszę sobie wyobrazić, że  jeżeli ktoś ma kwotę mleczną 100 tysięcy litrów i sprzeda 70 tysięcy litrów, to nic nie starci, ale kiedy sprzeda 69 tysięcy litów, to na rok kolejny dostanie tylko 69 tysięcy, a te 31 tysięcy przepadnie. Dodał, że nawet  w tych rejonach, gdzie zboża są niezłe, bo są tereny gdzie te zboża są  dobre, np. na terenie gminy Bakałarzewo, ale pastwiska są i tak spalone przez słońce, kukurydza tak samo i teraz już zaczną karmić kiszonkami na zimę, to co będzie zimą, co dadzą bydłu?. Wniósł o upoważnienia Zarządu do opracowania  takiego wystąpienia.

Przewodniczący Rady - ponieważ jest to wniosek formalny, proszę o jego przegłosowanie.

 

Głosowanie nad  wnioskiem Radnego Filipowicza w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do przygotowania wystąpienia w imieniu Rady w związku  kwotami mlecznymi :

 

za poparciem wniosku  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Zarząd Powiatu w Suwałkach został zobowiązany  do przygotowania wystąpienia w sprawie kwot mlecznych jednogłośnie.

 

Przewodniczący Rady - poprosił Starostę Suwalskiego o ponowne odczytanie treści stanowiska z naniesionymi poprawkami.

 Po odczytanie projektu stanowiska zarządził głosowanie.

 

Głosowanie nad poparciem stanowiska w sprawie  panującej suszy::

 

za poparciem stanowiska  głosowało            - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Stanowisko w sprawie  przyspieszenia prac związanych z szacowaniem skutków suszy zostało podjęte jednogłośnie i stanowi załącznik  Nr  18 do protokołu.

 

Przewodniczący Rady -  poinformował, że zgodnie  z ustawą o samorządzie  powiatowym należy  złożyć oświadczenia majątkowe na trzy miesiące przed upływem kadencji czyli   do dnia 27 sierpnia wg stanu na dzień składania za 2006 rok.

 

Starosta Suwalski - ja mam trzy informacje, ale zacznę od podziękowania, że zgodziliście się na ten termin sesji, na mój wniosek. Pierwsza informacja dotyczy rozstrzygnięcia przetargu na remont Kordegardy w Dowspudzie. W poniedziałek upływał termin  składania ofert i rozstrzygnięcia przetargu na remont tego zabytkowego obiektu. Chcę Państwa poinformować, że żadna oferta nie wpłynęła, w związku  z tym nie doszło do rozstrzygnięcia przetargu i w zasadzie jest już  sprawa zamknięta. Nie ma czasu na powtórzenie przetargu i jeszcze jedną próbę wyłonienia wykonawcy. Dwie firmy z Augustowa  wzięły specyfikację  istotnych warunków zamówienia i po przeanalizowaniu zwłaszcza terminu wykonania  czyli 20 października, żadna z firm nie złożyła oferty.  Wydaje mi się, że problem wyniknął z tego, że  nie mieliśmy udziału własnego, umowa z Phare była podpisana już  grudniu ubiegłego roku, natomiast ta sytuacja z budynkiem i gnębienie nas przez szkołę, żebyśmy wyprowadzali się z budynku, spowodowało, że wszystkie środki poszły na remont budynku przy ul. Świerkowej. Szukaliśmy innego rozwiązania, w lutym złożyliśmy  wniosek z prośbą do p. Wojewody, ażeby wystąpił do UKIE o współfinansowanie i taki wniosek był przez nas przygotowany i złożony u Pana  Wojewody, natomiast służby Pana Wojewody traktowały to jakoś tak dziwnie, wielokrotnie zmieniali ten wniosek, nie wiedzieli w jakich działach i paragrafach ująć te środki, które myśmy tam planowali. Potem okazało się, że  to co złożył Pan Wojewoda należało w miesiącu czerwcu zmienić, inny wniosek trzeba było zmienić i  tak przez te działania urzędników, Wojewody i UKIE kilka miesięcy nam upłynęło i w związku z tym dopiero w czerwcu uzyskaliśmy zapewnienie o współfinansowaniu, od lutego do czerwca  trwała ta cała procedura, a teraz w ciągu trzech miesięcy mamy wydać te pieniądze i zrealizować taką inwestycję.  Ponadto poinformował, że w przypadku  budynku przy ul. Świerkowej wpływały oferty, które przewyższały kwotę zapisaną w budżecie i  była taka sytuacja, że pierwszy unieważniliśmy przetarg, potem były negocjacje z zachowaniem konkurencji i  na koniec było zamówienie z wolnej ręki i wyniku tego trybu udało się wyłonić wykonawcę. Dodał, że jeśli chodzi o Kordegardę to  była szansa i taka okazja szybko się nie powtórzy. Starosta Suwalski powiedział, że druga informację, która pragnie się przekazać to program wizyty delegacji Powiatu Suwalskiego w Powiecie Muritz. Poinformowała, że Starosta Seidel wystąpił  do nas z propozycją i programem rewizyty w ramach tego porozumienia, które mamy podpisane z tym powiatem i mamy wyjazd do powiatu w Niemczech od 21  do 26 sierpnia. Przedstawił program wyjazdu Program wizyty delegacji z Powiatu Suwalskiego w powiecie Müritz : 22.08 przyjazd delegacji z Polski powitanie /przyjęcie przez przedstawiciela Akademii Europejskiej,kolacja,  23.08 -wykład Starosty Powiatu Suwalskiego dotyczący gospodarczegoi turystycznego rozwoju powiatu, jak również prezentacja przyszłych zamierzeń (włącznie z dyskusją). 24.08 - Zwiedzanie instytucji gospodarczych i turystycznych            od  9.30 na obszarach   wiejskich: zagroda niedźwiedzi w StuerC - Plac w Zislow (użytkownik - gmina)Klasztor oraz muzeum organowe w Salchow, Zwiedzanie stadniny koni Groß Kelle , 25.08 -Przejażdżka łódką po jeziorze Müritz do Rechlin, Zwiedzanie miejscowości Rechlin, Zwiedzanie parku rekreacyjnego Müritz z Mariną, Prezentacja projektu Lagunendorf, Zwiedzanie muzeum techniki przejazdów powietrznych, 26.08 - Pożegnanie delegacji z Polski, odjazd . Delegacja zgodnie z ich sugestią i naszą będzie 6 osobowa i proponuję, żeby z ramienia Powiatu, oprócz mnie, bo ja będę tam prezentację tam przedstawiał, pracownik wydziału programowania, inwestycji i rozwoju, tłumacz, przedstawiciel szkoły w Dowspudzie zajmujący się końmi, także reprezentant branży turystycznej, czy to nowopowstałej Suwalskiej Lokalnej  Organizacji Turystycznej czy innych organizacji związanych z turystyką, no i oczywiście proponuję udział przedstawicielowi Rady Powiatu. Zwrócił się Starosta do Przewodniczącego o wytypowanie Radnego bądź jeśli są chętni to o zgłoszenie się.

Przewodniczący Rady - rozmawiałem z Wiceprzewodniczącym Stefanem Biłdą i  tym razem on będzie reprezentował Radę, gdyż wyraził zgodę na dzień dzisiejszy. Jeśli będzie inne sytuacja to ktoś inny pojedzie.

Starosta Suwalski - trzecie informacja i chyba najważniejsza i prośba jednocześnie do Rady, abyście wyrazili swoje zdanie i to będzie wiązało się   z przygotowaniem odpowiedniej uchwały na kolejną sesję. Poinformował, że w ubiegły piątek z Dyrektorem Zespołu Szkół w Dowpsudzie odwiedziliśmy Ministerstwo Rolnictwa, Departament Oświaty Rolniczej, rozmawialiśmy z Zastępcą Dyrektora Departamentu, który zajmuje się przejmowaniem szkół rolniczych pod resort rolnictwa i zwróciliśmy się z zapytaniem czy istnieje możliwość przejęcia szkoły w Dowspudzie i na jakich zasadach. Więc  jest taka informacja, że tak i ja podjąłem ten krok z uwagi na fakt, iż Suwałki podjęły już pewne działania, jest juz nawet uchwała intencyjna Rady Miasta o przekazaniu tej szkoły, w trakcie przygotowywane jest porozumienie z Ministerstwem dotyczące przejęcia szkoły na ul. Ogrodowej. Pan Dyrektor poinformował nas, że Ministerstwo planuje  zorganizowania takiej sieci szkół regionalnych zajmujących się edukacją rolniczą wspólnie z ośrodkami doradztwa rolniczego i takich szkół prowadzonych przez Ministerstwo Rolnictwa będzie około 70 w kraju. W budżecie na przyszły rok, Ministerstwo planuje środki około 3 mln złotych na jedną szkołę. My w tej chwili mamy w budżecie zarezerwowane środki  około 1,5 mln, łącznie z internatem. W związku  z tym dla dobra szkoły i kontynuacji edukacji rolniczej, warto byłoby zastanowić się nad przekazaniem szkoły pod resort rolnictwa. Tutaj chcę dać pod rozwagę, otóż trzeba wziąć pod uwagę ten fakt, czy przekazać cały majątek, czy wydzielić ta część, która związana jest z oświatą rolniczą, czyli szkołę, gospodarstwo, a zostawić te obiekty, które związane byłyby z naszym działaniem podjętym, dotyczącym rozwoju Powiatowego Ośrodka Turystyki, Kultury, Rekreacji i Sportu. Dodał, że przekazanie części jest możliwe, ziemia zostanie przekazana razem z gospodarstwem, około 120 ha i to gospodarstwo będzie prowadzone i może będzie w lepszej kondycji niż teraz. Dodał, że jest sugestia Pana Dyrektora, żeby uchwała ta była podjęta jak najszybciej, gdyż Ministerstwo we wrześniu przystępuje do opracowywania ostatecznego budżetu, więc dobrze byłoby w sierpniu na sesji taka uchwałę podjąć. Jeżeli państwo wyrazicie zgodę na to, to Zarząd przystąpi do przygotowania projektu takiej uchwały i do przekazania tej szkoły. Moje zdanie jest takie, że  funkcjonowanie szkoły w Dowspudzie jako tej rolniczej poza tym systemem jaki będzie funkcjonował przy Ministerstwie to będzie jeszcze bardziej trudne.

Radny Filipowicz - na pewno Ministerstwo Rolnictwa będzie rozwijać to rolnictwo i tradycje więc ja myślę, że trzeba wszystko oddać.

Radna Ordonowska -  myślę, że nie, że trzeba oddać tylko część związaną ze szkołą, bo pozostała częścią Ministerstwo ni będzie zainteresowane.

Starosta Suwalski - przecież mamy opracowaną już dokumentację dotycząca Kordegardy, części internatu na schronisko młodzieżowe, na camping a także na obiekty sportowo - rekreacyjne w całości. Jest już w budżecie samorządu, w programie wojewódzkim ujęta rozbudowa bazy sportowej na lata 2007 -2013 do współfinansowania i wydaje mi się, że samorząd ma większe możliwości ubiegania się o środki unijne na realizację tych zadań z zakresu rozwoju turystyki. Starosta zasugerował,  aby część wydzielić, tę część związaną z edukacją przekazać a resztę zatrzymać, ewentualnie poszukać jakiegoś podmiotu, który w imieniu powiatu prowadziłby taką działalność. Część obiektów może być jako współwłasność, np. internat. Poprosił o uwagi, opinie Radnych i sugestie co do projektu ewentualnej uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady - wiecie najlepiej co można oddać, a co zostawić, cały czas na tym pracujecie.

Radna Ordonowska -  całości nie należy oddawać, bo to może zostać zmarnowane, Ministerstwo nie będzie tym zainteresowane. Przecież dużo pieniędzy zostało w to wszystko włożone, by to oddać lekką ręką.

Starosta Suwalski -  poinformował, że  pytał Dyrektora Departamentu o zwrot poniesionych nakładów, jakie Powiat ponosił na modernizację różnych obiektów , np. nowa kotłownia, wymiana okien w szkole czy też termomodernizacja internatu, zresztą  w uchwale intencyjnej Rady Miasta też  taki był zapis, że Miast przekazuje pod warunkiem zwrotu nakładów, więc zwroty nakładów mogą być negocjowane tylko te, które zostały poniesione bezpośrednio z budżetu powiatu, natomiast wszystkie inne ze środków pomocowych, unijnych nie podlegają zwrotowi na pewno, a nasze to tez jeszcze sprawa do negocjacji. Dodał, że jest jeszcze jedna sprawa, drugi rok z rzędu  Ministerstwo dofinansowuje wyposażenia gospodarstw w sprzęt i w tym roku składaliśmy wniosek i załapiemy się, ale w roku przyszłym skorzystają tylko te szkoły, które będą prowadzone przez Ministerstwo.

Radny Biłda - a kotłowanie komu, jak jest tyko jedna, bo mieszkańcy bloków maja wspólnotę mieszkaniową.

Radny Gryszkiewicz - a co miasto przekazuje?

Starosta Suwalski - są w trakcie opracowywania, ale z tego co wiem ziemię miasto zostawia sobie w całości, gdyż  w mieście ziemia ma inną wartość, a te obiekty gospodarcze, szklarnie przekaże chyba szkole na bazę dydaktyczną.

Przewodniczący Rady - proponuję, aby  złożyć, poprzeć taki wniosek, aby Zarząd Powiatu przygotował  projekt uchwały w kierunku rozdzielenia tego majątku, oddania części edukacyjnej Ministerstwu a resztę pozostawić sobie, bo innych głosów nie słyszałem.

Radny Biłda - czy przekazywane jest to notarialnie?

Starosta Suwalski - nie, w drodze porozumienia, gdyż wynika to z ustawy o systemie oświaty, jest taki artykuł, który mówi, że samorząd może dobrowolnie przekazać szkołę rolniczą na rzecz Ministerstwa Rolnictwa, do prowadzenia.

 

Głosowanie nad upoważnieniem Zarządu Powiatu do przygotowania projektu uchwały w sprawie przekazania części majątku ZS w Dowspudzie  Ministerstwu Rolnictwa:

 

Za upoważnieniem   głosowało                     - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                            - 0

 

Jednogłośnie upoważniono Zarząd Powiatu w Suwałkach  do przygotowania projektu uchwały przekazującej część majątku edukacyjnego  Dowspudy Ministerstwu Rolnictwa do prowadzenia.

 

Radny Stanisław Szwengier - poinformował, że Prezes SM Sudowia w Suwałkach zaprasza na sesje do siebie, udostępni salę i chce pokazać nową linię produkcyjną.

Przewodniczący Rady - to bardzo miłe, w obecnej sytuacji wezmę zaproszenie pod uwagę.

Starosta Suwalski - poinformował, że  planowaliśmy zorganizowanie  dożynek powiatowych 10 września i teraz mam dylemat, czy w sytuacji panującej suszy i właściwie klęski  czy organizować dożynki,  bo to może mieć nie najlepszy wydźwięk, żeby nie było, że powiat się bawi, a sytuacja jest nie do zabawy.

Radni wyrazili zdanie, iż dożynki nie mają nic z tym wspólnego,  to jest święto plonów, nie ważne jakie one były, to jest podziękowania. Zdaniem radnych należy dożynki zorganizować.

Radny Szwengier - zaproponował, aby wybierać, nagradzać rolników typowanych nie przez ODR.

Starosta Suwalski - poprzednio było przez Wójtów, a teraz chcemy, żeby to Starostwo  z ODR-em typowało.

Radny Stanisław Szwengier - czy my, jako rada nie możemy złożyć takich propozycji.

Starosta Suwalski - proszę, aby radni się zastanowili  i zgłaszali kandydatury do Naczelnika Żukowskiego poskładali swoje propozycje. Ponadto poinformował, że w dniu 3 sierpnia w godz. 6 00- 800  będzie program "Kawa czy herbata" z Suwalszczyzny, znad jeziora Hańcza z miejscowości Mierkinie. Zaprosił do oglądania.

 

Ad. 12

 

Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski  zamknął obrady XLV sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1355.

 

         Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

   /-/ Sławomir Małachowski

 

 

 

 

 

Protokołowała :

/-/ Agnieszka Kruchelska

        

 

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2006-09-04

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2006-09-04