Protokół Nr XXXII/14

Protokół Nr XXXII/14 obrad XXXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z 27 lutego 2014 roku

Protokół Nr XXXII/14

z obrad XXXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady XXXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 27 lutego 2014 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

          Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.

 

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad i powitanie gości

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:

         

1.    Burzyński Marian

2.    Chlebus Andrzej

3.    Dziatkowski Marek

4.    Kleszczewski Zbigniew

5.    Kowalewski Witold

6.    Łanczkowski Andrzej

7.    Łuniewski Artur

8.    Mackiewicz Zbigniew

9.    Małachowski Sławomir

10.Ołdakowski Szczepan

11.Putra Szymon

12.Rogowski Tomasz

13.Szwengier Stanisław

14.Truchan Anna Danuta

15.Wierzchowska Mirosława

 

Przewodniczący Rady powitał: Pana Józefa Borkowskiego – w/z Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana Bogdana Wierzchowskiego - w/z Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach, Panią Katarzynę Łuniewską – Kopacz - w/z Powiatowego Lekarza Weterynarii
w Suwałkach, Pana Ryszarda Masłowskiego – Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach, Pana Mirosława Szczesnego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu  Ziemskiego Suwałki, Panią Izabellę Wasilewską – w/z Komendanta Placówki Straży Granicznej
w Augustowie,

Przewodniczący Rady powitał dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu suwalskiego: Panią Teresę Dzienuć - Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – w/z Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. L.M. Paca
w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzoch – Dyrektora Domu Dziecka
w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską - Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku oraz Kierownika Zakładu Aktywności Zawodowej „SOWA”, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego – Sekretarza Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów.  

Przewodniczący Rady powitał naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Teresę Zwolan, Panią Jolantę Sawicką, Panią Celinę Puchalską, Panią Ewę Kamińską, Pana Stanisława Żukowskiego oraz Pana Ryszarda Kalinowskiego (Lista zaproszonych Gości załącznik nr 1).

Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych – załącznik nr 2)

Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.    Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.    Przyjęcie porządku obrad.

3.    Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

4.    Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych.

6.    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

7.    Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem Starosty Suwalskiego                          z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2013 roku”.

8.    Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2013 roku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski”.

9.    Podjęcie stanowiska w sprawie włączenia powiatu suwalskiego                     i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

10.Podjęcie stanowiska w sprawie zamiaru rozformowania                              14. Suwalskiego Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej                          im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Suwałkach.

11.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości opłat                        za usunięcie i przechowywanie statku lub innego obiektu pływającego z obszarów wodnych Powiatu Suwalskiego w 2014 r.

12.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suwalskiego.

13.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

14.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania
i pozbawiana stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.

15.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

16.Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

17.Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady zapytał, czy są propozycje lub uwagi do zmiany porządku obrad sesji.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż w imieniu Zarządu Powiatu w Suwałkach proponuje uzupełnić porządek obrad sesji o dwa punkty
tj. „Podjęcie stanowiska w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa” oraz „Rozpatrzenie projektu uchwały
w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych”.

Dodał, iż w sprawie pierwszej Komitet Protestacyjny Gminy Augustów i Gminy Raczki zwrócił się z prośbą o poparcie działań i zabieganie Komitetu o szybkie
i właściwe określenie odszkodowania za wywłaszczone grunty pod obwodnicę Augustowa. W sprawie drugiej chodzi o to, iż w ubiegłym tygodniu starostwo powiatowe otrzymało informację o przyznanych środkach na realizację zadań dotyczących osób niepełnosprawnych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że zwrócił się do niego z prośbą Pan Prezydent Miasta Suwałk oraz Dowódca 14. Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach o nie podejmowaniu w chwili obecnej stanowiska Rady Powiatu w zamiaru rozformowania 14. Suwalskiego Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
w Suwałkach w związku z tym, że są prowadzone inne prace zmierzające
do utrzymania 14. Dywizjonu w Suwałkach.  Dodał, iż sygnalizował zaistniałą sytuację Panu Przewodniczącemu oraz na posiedzeniach Komisji Rady.

 

 

          Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad sesji.

          Propozycji zmian do porządku obrad sesji nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przekazał, iż proponuje, aby w miejsce punktu „10” tj. „Podjęcie stanowiska w sprawie zamiaru rozformowania                              14. Suwalskiego Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Suwałkach” wprowadzić punkt dotyczący „Podjęcia stanowiska
w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa”
oraz po pkt 15 wprowadzić pkt 16 tj. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych”, natomiast pktWolne wnioski i oświadczenia radnych” oraz pkt „Zamknięcie obrad” ulegną przesunięciu o jeden.

 

Zaproponowany porządek obrad sesji po wprowadzonej zmianie:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

4.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

7.     Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem Starosty Suwalskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2013 roku”.

8.     Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2013 roku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski”.

9.     Podjęcie stanowiska w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

10. Podjęcie stanowiska w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości opłat za usunięcie
i przechowywanie statku lub innego obiektu pływającego z obszarów wodnych Powiatu Suwalskiego w 2014 r.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suwalskiego.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania
i pozbawiana stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.

15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

17. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

18. Zamknięcie obrad.

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało              - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.3.

Przyjęcie protokołu z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo był wyłożony w Biurze Rady Powiatu. Zapytał, czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach:

 

 za przyjęciem porządku głosowało              - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Protokół z obrad XXXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.4.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzeń w dniach

13 i 23 grudnia 2013 r. oraz 7, 16, 23 stycznia i 5, 13 lutego 2014 r. Państwo Radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji.

Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

          Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało        - 15 Radnych

przeciwko                                                       - 0

wstrzymało się od głosu                                 - 0

 

          Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w Suwałkach w dniu 25 lutego br. odbyło się. Dodał, iż sprawozdanie z tego posiedzenia Zarządu Powiatu zostało Państwu Radnym przekazane w dniu dzisiejszym.

Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

          Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało        - 15 Radnych

przeciwko                                                       - 0

wstrzymało się od głosu                                 - 0

 

          Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 4).

 

Ad.5.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Nie wniesiono.

 

Ad.6.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

          Przewodniczący Rady zamknął punkt z uwagi na jego bezprzedmiotowość.

 

Ad.7.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem Starosty Suwalskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2013 roku”.

 

          Przewodniczący Rady przekazał, iż zgodnie z art. 38 b ust.3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Pan Starosta Suwalski w dniu
8 stycznia br. przedłożył na ręce Przewodniczącego Rady „Sprawozdanie
Starosty Suwalskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2013 r.” Dodał, iż to sprawozdanie zostało Radnym przekazane.

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Polityki Społecznej w dniu dzisiejszym zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zapoznała się z przedłożonym „Sprawozdaniem Starosty Suwalskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku w 2013 roku”. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedłożonego sprawozdania.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przekazał, iż w wyniku braku pytań i uwag uważa  „Sprawozdanie Starosty Suwalskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku w 2013 r.” za przyjęte (załącznik Nr 5).  

 

Ad.8.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2013 roku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski”.

 

          Przewodniczący Rady przekazał, iż obowiązek przedkładania organowi stanowiącemu sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli
na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski wynika z zapisów Karty Nauczyciela. Dodał, iż takie sprawozdanie zostało Radnym przedłożone do wiadomości wraz z materiałami.

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Polityki Społecznej w dniu dzisiejszym zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zapoznała się z przedłożonym „Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2013 roku na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski”. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedłożonego sprawozdania.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przekazał, iż w wyniku braku pytań i uwag uważa  „Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2013 roku
na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Powiat Suwalski”
za przyjęte (załącznik Nr 6).

Ad.9.

Podjęcie stanowiska w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

 

          Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższego stanowiska otrzymali Państwo Radni wraz z materiałami. Komisje Rady zapoznały się
z tymże projektem na swych posiedzeniach.

          Przewodniczący Rady odczytał projekt stanowiska Rady Powiatu
w Suwałkach w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk
do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej (załącznik Nr 7).

Dodał, iż propozycja jest taka, aby to stanowisko skierować do Prezydenta RP, Premiera RP, Ministra Spraw Zagranicznych, Wojewody Podlaskiego, posłów deputowanych do Europarlamentu, posłów z okręgu województwa podlaskiego, Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu, Starostów pięciu powiatów, wójtów gmin powiatu suwalskiego, Prezydenta Miasta Suwałk, mediów. 

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedłożonego projektu stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 25 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Uwag do projektu nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 25 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Uwag do projektu nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej poinformował, iż Komisja w dniu 27 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Uwag do projektu nie wniesiono.

           

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

 

za przyjęciem stanowiska głosowało             - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0 Radnych

 

Stanowisko Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie włączenia powiatu suwalskiego i miasta Suwałk do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej zostało podjęte jednogłośnie (załącznik Nr 8).

 

Ad.10.

Podjęcie stanowiska w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższego stanowiska otrzymali Państwo Radni wraz z materiałami. Komisje Rady zapoznały się
z tymże projektem na swych posiedzeniach.

          Przewodniczący Rady odczytał projekt stanowiska Rady Powiatu
w Suwałkach w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa (załącznik Nr 9). Dodał, iż propozycja jest taka, aby to stanowisko skierować do Premiera RP, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Wojewody Podlaskiego, Posłów z województwa podlaskiego, Wójtów gmin powiatu suwalskiego, Starosty Augustowskiego, Komitetu Protestacyjnego Gminy Augustów i Gminy Raczki, Mediów.

          Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż na poprzedniej sesji Rady Powiatu zgłaszał propozycję zajęcia stanowiska przez Radę Powiatu w sprawie powyższej, jednakże spotkało się to z chłodnym przyjęciem przez Pana Starostę i kolegów Radnych. Dodał, iż tym bardziej cieszy się, że w dniu dzisiejszym stanowisko to, na tyle dojrzało, że Zarząd Powiatu postanowił wprowadzić to na dzisiejszej sesji Rady. Dodał, iż podpisuje się pod tym stanowiskiem dwiema rękoma, ponieważ rozbieżność między odszkodowaniami wynosi ponad 20 zł za m 2, takich dysproporcji być nie może i stanowisko takie należy podjąć. Warto byłoby przekazać to stanowisko do Wojewody Podlaskiego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

          Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższego stanowiska miała przygotować jedna z Komisji, natomiast w związku z tym, że Zarząd Powiatu włączył się w działania i przygotował wspólne stanowisko, wobec tego Komisja nie musiała już tego robić.

Starosta Szczepan Ołdakowski wyjaśnił, iż odnośnie tego chłodnego przyjęcia propozycji Pana Radnego Mackiewicza, wiedza Zarządu Powiatu
o tym co się dzieje w sprawie odszkodowań była praktycznie żadna, natomiast na spotkaniach jakie były organizowane czy to w gminie Raczki, czy gminie Augustów Starosta, ani też nikt z powiatu suwalskiego nie był zapraszany. Stąd tez taka wstrzemięźliwość w tej sprawie. Natomiast w ostatnim czasie Komitet Protestacyjny Gminy Augustów i Gminy Raczki, który zorganizował pikietę w ubiegły poniedziałek zwrócił się do Starosty Suwalskiego z prośbą o poparcie ich działań, dlatego też w związku z tym Zarząd Powiatu podjął takie działania. Dodał, iż w dniu dzisiejszym również miał wizytę przedstawicieli tego Komitetu informujących, że w następny poniedziałek również będzie się taka pikieta odbywała i również z prośbą o poparcie. Dlatego też zasadne jest działanie Zarządu Powiatu, aby takie stanowisko podjąć. Przedstawiciele tego Komitetu wskazali, iż z przeprowadzonej analizy szacowania powołanego przez Wojewodę rzeczoznawcy a robiło to Stowarzyszenie Rzeczoznawców
w Olsztynie, i z ocen tych wynika, że w wielu przypadkach wycena gruntów była błędnie wykonana i wskazano wiele uchybień. W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że kwoty wskazane przez rzeczoznawcę były nieadekwatne do wartości tych nieruchomości i w wielu przypadkach należałoby je zweryfikować.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż również niepokojące jest opieszałość w przypadku odwołań, które prowadzi Ministerstwo, gdyż następną instancją, jeśli ktoś nie zgadza się z decyzją wydaną przez Wojewodą Podlaskiego co do wartości wywłaszczonej nieruchomości jest odwołanie do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Ten proces odwoławczy trwa po kilka miesięcy, bez względu na to co przewiduje Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiedź jest lakoniczna, że w związku z małą liczbą urzędników niestety nie są w stanie wszystkich odwołań rozpatrzyć w terminie. Rolników bulwersuje i niepokoi ten stan rzeczy, ponieważ tracą oni dochody,
w związku z tym są pokrzywdzeni.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedłożonego projektu stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 25 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalania odszkodowań
za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa. Uwag do projektu nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 25 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa. Uwag do projektu nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej poinformował, iż Komisja w dniu 27 lutego br. zapoznała się z projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa. Uwag do projektu nie wniesiono.

           

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa.

 

za przyjęciem stanowiska głosowało             - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0 Radnych

 

Stanowisko Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie ustalania odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone pod obwodnicę Augustowa zostało podjęte jednogłośnie (załącznik Nr 10).

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości opłat za usunięcie
i przechowywanie statku lub innego obiektu pływającego z obszarów wodnych Powiatu Suwalskiego w 2014 r.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 25 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 11).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 12).

           

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statku lub innego obiektu pływającego z obszarów wodnych Powiatu Suwalskiego w 2014 r.:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/190/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statku lub innego obiektu pływającego z obszarów wodnych Powiatu Suwalskiego w 2014 r. została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 13).

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suwalskiego.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Polityki Społecznej w dniu 27 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 14).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suwalskiego:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/191/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu suwalskiego została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 15).

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Finansową w dniu 25 lutego br. oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu 27 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 16).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 17).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/192/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych  została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 18).

 

Ad.14.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania
i pozbawiana stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Finansową w dniu 25 lutego br. oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu 27 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 19).

Radny Andrzej Łanczkowski wystąpił z zapytaniem ile stypendiów sportowych było przyznanych w roku ubiegłym.

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż w porozumieniu z Panią Grażyną Kuklińską, informuje iż w roku 2013 Zarząd Powiatu przyznał
11 stypendiów sportowych.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja w dniu 27 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20). Dodał, iż Komisja wnioskuje o wprowadzenie jednej zmiany do projektu powyższej uchwały, mianowicie w § 3 ust. 1 projektu tejże uchwały po słowie „zamieszkałych” wprowadzić zapis „zamieszkałych na stałe”.

          Pytań i uwag nie wniesiono.

          Przewodniczący Rady przekazał, iż w związku ze zgłoszonym wnioskiem przez Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o uwzględnienie autopoprawki w projekcie powyższej uchwały, która została zgłoszona
na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej w dniu dzisiejszym wystąpił
z zapytaniem, kto jest za przyjęciem wniosku zaproponowanego przez Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej.

 

Głosowanie nad przyjęciem wniosku zaproponowanego przez Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej:

 

za przyjęciem wniosku głosowało                 - 15 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0 Radnych

 

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zasad przyznawania i pozbawiana stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

przeciwko                                                     - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/193/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie określenia zasad przyznawania i pozbawiana stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 21).

 

Ad.15.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Finansową oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 25 lutego br. oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu 27 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 22).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 23).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 24).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

przeciwko                                                     - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/194/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego
w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 25).

 

Ad.16.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Finansową oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu 27 lutego br.

Zapytał, czy są pytania, uwagi do projektu powyższej uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja  w dniu 25 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 26).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja  w dniu 27 lutego br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 27).

 

          Przewodniczący Rady przekazał, iż w dniu 26 lutego br. została podjęta i wpłynęła do Biura Rady Powiatu uchwała Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim w sprawie podziału środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2014 r. (załącznik Nr 28).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 15 Radnych

przeciwko                                                     - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXXII/195/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 29).

 

Ad.17.

Wolne wnioski.

          Przewodniczący Rady będąc przy głosie przekazał, iż Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami:

- prośbę Starostów powiatu: Suwalskiego, Augustowskiego i Sejneńskiego skierowaną do Ministra Obrony Narodowej w sprawie nierozformowywania 14. Suwalskiego Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Suwałkach (kserokopia pisma znak: SO.5560.12.2013 z dn. 28.11.2013 r. - załącznik Nr 30) oraz odpowiedź na to pismo Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (kserokopia pisma znak SO.5560.3.2014 z dn. 30.01.2014 r. - załącznik Nr 31). Dodał, iż chciałby przekazać również, że w dniu dzisiejszym do Biura Rady Powiatu wpłynęło pismo Komisarza Wyborczego w Suwałkach w sprawie dokonania zmian w podziale powiatu suwalskiego na okręgi wyborcze (pismo znak: DSW – 714-4/14 z dn. 25.02.2014 r.  znajduje się w teczce oznaczonej nr ORG.500.2014), które Państwo Radni otrzymali w dniu dzisiejszym. Dodał, iż zmiany te były już prezentowane na Komisjach Rady, jako forma wstępna obrazująca sytuację panującą w powiecie suwalskim. Z przepisów wykonawczych wynika, iż pewne zmiany w podziale powiatu na okręgi wyborcze Rada Powiatu będzie zmuszona podjąć.

          Dodał, iż z obliczeń przygotowanych Państwu Radnym i przedstawionych przez Sekretarza Powiatu na Komisjach Rady wynika, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie sprostanie tym limitom okręgów wyborczych. Być może uda się komuś wymyśleć inny sposób podziału powiatu na okręgi wyborcze, wobec tego jest to temat otwarty a powyższa propozycja jest do przemyślenia. Zanim Zarząd Powiatu ustali konkretne propozycje będzie zmuszony poddać je pod opinię rad gmin. Oczywiście jest tak, że każda zmiana do poprzedniej może być dla jednych korzystna, dla drugich krzywdząca. Ogólnie w powiecie suwalskim liczba mieszkańców nie spadła drastycznie, ani też drastycznie nie wzrosła. Natomiast naturalnym jest, że ludzie się przenoszą  z gmin, i ten ruch obserwuje się m.in. w Gminie Suwałki, gdzie nastąpiło zwiększenie ludności i tak jak wynika z wyliczeń owa Gmina może być samodzielnym okręgiem wyborczym i może mieć trzy mandaty i wówczas Raczki stają się również samodzielnym okręgiem wyborczym z trzema mandatami, natomiast traci mandat okręg wyborczy nr 4, w którym są Gminy Rutka – Tartak, Wiżajny i Przerośl. Wcześniej miały 4 mandaty, teraz będą miały 3. Dodał, ze jeśli Rada Powiatu nie dokona podziału powiatu na okręgi wyborcze uczyni to wówczas Komisarz Wyborczy.

          Radny Andrzej Łanczkowski zapytał wobec tego nad czym Rada ma radzić, skoro od górnie przyszedł taki wymóg. 

          Przewodniczący Rady przekazał, iż Pan Radny otrzymał kserokopie pisma Komisarza Wyborczego, w którym nic nie ma powiedziane, jak mają być podzielone okręgi wyborcze. Natomiast nasze wstępne obliczenia wynikają z liczby mieszkańców. Tutaj można dokonywać przesunięć. Jeśli Pan Radny Łanczkowski znajdzie lepszy pomysł na przesunięcie, który będzie spełniał ustawowe wymogi, to sądzi, iż Radni podejdą do tej propozycji z entuzjazmem. Podane dane wyszły z wyliczeń, nie stąd, że ktoś przysłał do rady pismo. Gdyby istniał inny układ liczbowy różniący się np. o 100 – 200 osób w niektórych przypadkach gmin, to być może byłby inny ruch łączenia gmin, i wówczas Rada Powiatu miałaby np. dwa  czy trzy warianty a nie jeden. To przypadek okręgu nr 4 jest taki, iż praktycznie wychodzi jeden wariant, który spełnia wymogi prawne. Być może jest jeszcze jakiś inny wariant, który byłby bardziej korzystny, dlatego też należy się temu przyjrzeć. Dane statystyczne do takich obliczeń brane są za IV kwartał 2013 r. dlatego też nie ulegną one zmianie.  

          Przewodniczący Rady przekazał, iż otrzymali Państwo Radni kserokopię pisma Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
w sprawie pozbawienia odcinka DP 1190B kategorii drogi powiatowej i zaliczenia go do kategorii drogi gminnej oraz zaliczeniu fragmentu „łącznika” węzła Raczki od skrzyżowania z DP 1190B do DW 655, do kategorii dróg powiatowych (kserokopia pisma znak:  GDDKiA – O/BI-ZP-PS-JF-404/28-1/2013 z dn. 28.11.2013 r. – załącznik Nr 32).

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż chce zwrócić się do Szanownej Rady z prośbą o wyrażenie przez Radnych swego zdania na temat o którym wspomniał Pan Przewodniczący. Dodał, iż dwukrotnie Oddział w Białymstoku GDDKiA wystąpił w tej sprawie, w dniu wczorajszym natomiast był Dyrektor Doroszkiewicz również w tej  sprawie. Chodzi o zamiar zbudowania łącznika pomiędzy węzłem (dawniej był to węzeł Szkocja), który obecnie według projektu budowy obwodnicy Augustowa nazywa się węzłem Raczki, ale leży w Szkocji, i od tego węzła będzie prowadzona droga omijająca miejscowość Raczki, przecinająca drogę powiatową w kierunku Moczydeł i łącząca się z drogą wojewódzką biegnącą do Olecka. Chodzi o to, że jest taka propozycja, żeby odcinek od drogi powiatowej do drogi wojewódzkiej przekazać do administrowania powiatowi i uczynić z niej drogę powiatową. Taka jest propozycja GDDKiA zaś odcinek od skrzyżowania, które powstanie, w kierunku Raczek do starej szkoły dochodzącej do drogi wojewódzkiej w samych Raczkach - przekazać gminie.

          Dodał, iż Pan Dyrektor Doroszkiewicz uzasadnia to tym, iż podjęcie tych decyzji i podpisanie porozumienia przyspieszy realizacje tego przedsięwzięcia i uzyskanie tzw. zintegrowanej zgody na realizację inwestycji drogowej. Dodał, że już raz Zarząd Powiatu odpowiedział negatywnie na tą propozycję, uzasadniając tutaj po konsultacjach z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych, że koszty administrowania tej nowej drogi o parametrach drogi krajowej (będzie to droga tego typu jak od Augustowa do Sztabina) zwłaszcza w okresie zimowym będą bardzo duże. Będzie tam duży ruch i trzeba będzie utrzymywać tą drogę do stanu czarnej nawierzchni, co może pochłonąć znaczne środki przeznaczone na zimowe utrzymanie dróg w całym powiecie. Myśląc logicznie droga ta jest przedłużeniem drogi krajowej dochodzącej do węzła Raczki i powinna być droga krajową. W dniu wczorajszym Pan Dyrektor Doroszkiewicz po raz kolejny prosił o rozpatrzenie tej sprawy, wobec tego przekazał, iż jest zobowiązany w dniu dzisiejszym przedstawić Szanownej Radzie pod ewentualną dyskusję a Zarząd Powiatu na najbliższym posiedzeniu podejmie decyzję ostateczną.

          Przewodniczący Rady przekazał, iż osobiście uważa, iż nie stać powiatu na utrzymanie dróg powiatowych jakie są, i nie są one utrzymane tak jak tego byśmy sobie życzyli i jak mieszkańcy powiatu by chcieli. Powiat zaciąga kolejne zobowiązania a nie ma na nie pokrycia. Dodał, iż szybciej myślałby o przekazaniu gminom niektórych dróg powiatowych, które nie są używane, tylko, że wynika to z przelicznika subwencji i działa to w drugą stronę.

          Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż myśli podobnie jak Pan Starosta. Nie można wprowadzać nowych dróg, które będą dodatkowo obciążeniem dla Powiatu. GDDKiA chciałaby się na razie pozbyć tych dróg w ich utrzymaniu, jeżeli je wybudowała, to niech utrzymuje. Albo w innym przypadku powinna zapewnić środki finansowe na ich utrzymanie. Dodał, iż nie sądzi jednak, aby tak było. Dla Gminy dodatkowym obciążeniem przy budowie obwodnicy Augustowa jest oświetlenie, które ma być zastosowane. Gminy nie mają wpływu na to, jakie będą oprawy, czy będą energooszczędne, czy tez nie, ale za prąd będzie musiała płacić Gmina. Wobec tego tutaj powiat nie może zostać postawiony do muru, i jeżeli jest taka możliwość to nie przyjmować tej drogi, bo będzie to dużym obciążeniem dla powiatu.

          Radny Zbigniew Kleszczewski przekazał, iż wydaje się mu, że nie ma nad czym dyskutować. Powiat jest za biedny, żeby dokładać sobie taka drogę do utrzymania.   

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż w poniedziałek uczestniczył w posiedzeniu Zarządu i Komisji Rewizyjnej Związku Powiatów Polskich. Posiedzenie to miało miejsce w Ministerstwie Rolnictwa z udziałem p. Ministra Stanisława Kalemby oraz p. Wiceminister Zofii Szalczyk oraz p. Ministra Tadeusza Nalewajk. Tematy spotkania były różne, p. Minister mówił między innymi o problemie afrykańskiego pomoru świń. Informował, iż wystąpił do Komisji Europejskiej o uruchomienie środków na wypłatę odszkodowań dla rolników w związku z tą sytuacją.

Dodał, iż samorząd głównie zainteresowała wypowiedź p. Wiceminister Szalczyk, która mówiła o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na następny okres aplikacyjny i o programie PO Ryby. Dobre wiadomości są takie, że z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z tzw. odnowy wsi, są to zadania dotyczące zadań inwestycyjnych, po raz pierwszy ujęto powiaty, jako potencjalnego beneficjenta. Będzie można zatem aplikować o środki z tego działania. Na ten cel w budżecie unijnym przewidzianych jest 13,5 mld Euro. Dodał, iż kolejna informacja, która być może będzie dla powiatu bardzo ważna to  kwalifikowalność Wat – u. Przekazał, iż zwrócił się do p. Wiceminister w sprawie zadań już zrealizowanych i które realizują samorządy gminne z PO   Ryby, gdzie Urząd Marszałkowski w Białymstoku uznaje, że samorządy muszą płacić i odprowadzać Wat, w związku z czym ta inwestycja jest znacznie droższa. P. Wiceminister stwierdziła, że jest to zła interpretacja, i że jeżeli inwestycja nie generuje przychodów tzn. że nie można odliczyć tego Wat - u  i w związku z tym Wat powinien być kwalifikowany. Przekazał również, iż Związek Powiatów Polskich (jest to informacja z dnia dzisiejszego) oficjalnie wystąpił do Ministerstwa o ostateczną interpretację tego zapisu. Jest też informacja, ze Wat w ogóle będzie kwalifikowany dla samorządów w następnym okresie finansowym 2014 – 2020.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do dyrektorów jednostek organizacyjnych powiatu, aby sprawozdania z działalności jednostek za rok 2013 złożyli w marcu, ponieważ kolejna sesja planowana jest na 3 kwietnia br.

 

Ad.18.

Zamknięcie posiedzenia.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XXXII sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1505.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

/-/ Sławomir Małachowski

 

 

Protokołował:

/-/ Cezary Zwoliński

Sekretarz Powiatu

 

 

Sporządziła:

/-/ Monika Szczerbowska

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Cezary Grzegorz Zwoliński

Wprowadzający: Cezary Grzegorz Zwoliński

Data modyfikacji: 2014-04-04

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2014-04-04