Protokół Nr XXV/13

Protokół Nr XXV/13 obrad XXV sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 18 kwietnia 2013 roku
Protokół Nr XXV/13

Protokół Nr XXV/13

obrad XXV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady XXV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 18 kwietnia
2013 r.
w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.

 

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad i powitanie gości

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 14 radnych:

        

1.     Burzyński Marian

2.     Chlebus Andrzej

3.     Dziatkowski Marek

4.     Kleszczewski Zbigniew

5.     Kowalewski Witold

6.     Łanczkowski Andrzej

7.     Łuniewski Artur

8.     Małachowski Sławomir

9.     Ołdakowski Szczepan

10. Putra Szymon

11. Rogowski Tomasz

12. Szwengier Stanisław

13. Truchan Anna Danuta

14. Wierzchowska Mirosława

 

Nieobecni:

1.    Mackiewicz Zbigniew

 

 

Przewodniczący Rady otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Pana Sylwestra Symonowicza – Zastępcę Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana Dariusza Siwickiego – Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach, Pana Józefa Hańczuka – Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach, Pana Ryszarda Masłowskiego – Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach, Pana Mirosława Szczesnego Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki,  Pana Tomasza Staniszewskiego - wz. Komendanta Placówki Straży Granicznej w Rutce Tartak, Pana Waldemara Siedleckiego - Dowódcę 14 Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach, Pana Stanisława Jacka Pietrukiewicza Wójta Gminy Wiżajny.

Przewodniczący Rady powitał również: Panią Teresę Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach,  Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzocha – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską – Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku oraz Kierownika Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego – Sekretarza Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Naczelników Wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach w osobach: Pani Teresy Zwolan, Pani Jolanty Sawickiej, Pani Celiny Puchalskiej, Pani Ewy Kamińskiej, Pana Stanisława Żukowskiego oraz Pana Ryszarda Kalinowskiego. Witam serdecznie Pana Marcina Orzechowskiego wz. Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach oraz stypendystów: Panią Aleksandrę Bogdan, Pana Pawła Bubrowskiego, Panią Dominikę Czyżewską, Panią Natalię Czyżewską, Pana Bartosza Sowula, Panią Sylwię Laszkowską, Panią Aleksandrę Nowosadko, Pana Dawida Osińskiego ( który do nas nie dotarł), Przedstawicieli mediów Panią Annę Przybycień z Radia Białystok (Lista zaproszonych Gości załącznik nr 1).

Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych – załącznik nr 2) oraz Zarząd Powiatu na czele z Panem Starostą
i obsługę Biura Rady.

Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

 

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.       Otwarcie obrad i powitanie gości. 

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Uroczyste wręczenie decyzji o otrzymaniu stypendium za wyniki w nauce.

4.       Uroczyste wręczenie decyzji o otrzymaniu stypendium za osiągnięcia sportowe.

5.       Przyjęcie protokołu z obrad XXIV sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

6.       Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

7.       Interpelacje i zapytania radnych.

8.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

9.       Zapoznanie się z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Podlaskiego z dnia 29.03.2013 r. w sprawie stwierdzenia nieważności niektórych zapisów uchwały Nr XXIII/142/13 z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie wydzielania środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, nauczycieli emerytów i rencistów, rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunków i sposobu ich przyznawania w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Suwalski.

10.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2012 rok”.

11.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2012 rok”.

12.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2012” oraz „Wykazem potrzeb na rok 2014 w zakresie pomocy społecznej, dział 852 „Opieka społeczna””.

13.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Ośrodka Wsparcia
w Lipniaku za rok 2012”.

14.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności za rok 2012”.

15.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem za rok 2012 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce”.

16.   Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2012”.

17.   Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych w Zespole Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie. 

18.   Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

19.   Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.

         Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 14 Radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

         Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad.3.

Uroczyste wręczenie decyzji o otrzymaniu stypendium za wyniki w nauce.

 

            Starosta Szczepan Ołdakowski odczytał decyzję Zarządu Powiatu
w Suwałkach o przyznaniu stypendium uczniom szkół ponadgimnazjalnych
z terenu powiatu suwalskiego. Stypendium w wysokości 250 zł miesięcznie otrzymają na okres 5 miesięcy, tj. od lutego do czerwca 2013 r.

            Zarząd Powiatu postanowił przyznać stypendium za wyniki w nauce:

·              Pani Aleksandrze Bogdan  - uczennicy I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

·              Panu Pawłowi Bubrowskiemu - uczniowi I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

·              Pani Natalii Czyżewskiej - uczennicy I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

Pani Dominice Czyżewskiej - uczennicy I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.

Przewodniczący Rady, Starosta Suwalski oraz Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej wręczyli tegorocznym stypendystom decyzje o przyznaniu stypendium.

Stypendystów nagrodzono brawami.

         Przewodniczący Rady przekazał, że do Zarządu Powiatu wpłynęły 4 wnioski o przyznanie stypendium za wyniki w nauce. Wszystkie zostały złożone przez Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach Pana Andrzeja Kaszkiel.

            Wnioski pod względem formalnym zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w Suwałkach Nr XVI/103/12 z dnia 25 maja 2012 r. sprawdził Zarząd Powiatu i przekazał do opinii Komisji właściwej ds. edukacji publicznej.

            Po zaopiniowaniu przez Komisję do ostatecznej decyzji, wnioski o przyznanie stypendium za wyniki w nauce zostały przekazane do Zarządu Powiatu.

           

 

Ad.4.

Uroczyste wręczenie decyzji o otrzymaniu stypendium za osiągnięcia sportowe.

             

            Przewodniczący Rady przekazał, po raz pierwszy wręczamy takie stypendium. Do Zarządu Powiatu wpłynęły 4 wnioski o przyznanie stypendium za osiągnięcia sportowe. Trzy wnioski złożył  Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach Pan Andrzej Kaszkiel, jeden wniosek natomiast Dyrektor Powiatowego Zespołu Placówek Szkoła Mistrzostwa Sportowego Szczyrk Pan Jarosław Konior (wniosek dotyczył mieszkańca Powiatu Suwalskiego, który tam odbywa naukę).

            Wnioski pod względem formalnym zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w Suwałkach Nr XIX/117/12 z dnia 28 września 2012 r. sprawdził Zarząd Powiatu i przekazał do opinii Komisji właściwej ds. kultury fizycznej.

            Po zaopiniowaniu przez Komisję do ostatecznej decyzji, wnioski o przyznanie stypendium za osiągnięcia sportowe zostały przekazane do Zarządu Powiatu.

            Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że po raz pierwszy będziemy przyznawali stypendium za osiągnięcia sportowe, które zostały sprawdzone zgodnie z uchwalonym regulaminem. Trzeba było wykazać się osiągnięciami sportowymi zarówno na szczeblu powiatowym, jak i wojewódzkim, i krajowym. Tego typu dowody zostały przedłożone. Złożone 4 wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone i Zarząd Powiatu na podstawie uchwały Rady Powiatu w Suwałkach z dn. 28 września 2012 roku przyznaje stypendia sportowe następującym osobom:

·              Pani Aleksandrze Nowosadko - uczennicy I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

·              Pani Sylwii Laszkowskiej - uczennicy I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

·              Panu Bartoszowi Sowul - uczniowi I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach,

·              Panu Dawidowi Osińskiemu – uczniowi Powiatowego Zespołu Placówek Szkoła Mistrzostwa Sportowego Szczyrk.

Przewodniczący Rady, Starosta Suwalski oraz Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej wręczyli tegorocznym stypendystom decyzje o przyznaniu stypendium.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że nieobecny Dawid Osiński uczy się w Szczyrku, jego dyscypliną sportową jest kombinacja norweska. Ma osiągnięcia na szczeblu krajowym, bardzo znaczne. Uczestniczył również w Mistrzostwach o Puchar Bieguna Zimna organizowanym przez Ośrodek Sportów Zimowych w Szelmencie. I tam zajął w swojej grupie wiekowej I miejsce, natomiast wśród wszystkich uczestników zajął III miejsce. Decyzja zostanie przekazana rodzicom, którzy mieszkają w gminie Rutka – Tartak, z gratulacjami i nadzieją na dalsze sukcesy sportowe, gdzie będzie promował nasz region suwalski i miasto Suwałki na arenach krajowych i zagranicznych. Serdeczne gratulacje.

Stypendystów nagrodzono brawami.

         Przewodniczący Rady pogratulował stypendystom oraz Panu Marcinowi Orzechowskiemu, który trenuje dziewczyny. Życzymy dalszych sukcesów na niwie sportu. Rada Powiatu zdaje sobie sprawę, że nie są to duże stypendia, jest to kwota 250 zł miesięcznie. Ale nie trzeba dokumentować żadnych kosztów ,są to pieniądze na Wasze potrzeby, na rozwój Waszych zainteresowań. Jest to zachęta szczególnie dla tych, którzy otrzymali stypendium za osiągnięcia w nauce, żeby dalej to kontynuować, natomiast sportowcy to żyją pasją. Dziękuję bardzo i jeszcze raz wszystkiego dobrego w imieniu całej Rady Powiatu w Suwałkach.

Jeśli chcecie uczestniczyć w obradach to zapraszamy, jeśli macie jakieś inne  obowiązki to pozostawiam Wam do dyspozycji.

 

Stypendyści wraz z opiekunem opuścili obrady XXV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

 

 

Ad.5.

Przyjęcie protokołu z obrad XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo był wyłożony w Biurze Rady Powiatu. Zapytał, czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z obrad XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 14 Radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

Protokół z obrad XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad.6.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzeń w dniach 21 marca i 4 kwietnia 2013 roku Państwo Radni otrzymali przed posiedzeniami Komisji.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi, ewentualnie pytania
do Zarządu w sprawie sprawozdania. Pytań ani uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu
w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem porządku głosowało              - 14 Radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym (załącznik nr 3) zostało przyjęte jednogłośnie.

 

Dzisiaj odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu. Sprawozdanie z niego otrzymacie Państwo na obrady na najbliższą Sesję.

 

 

Ad.7.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady poprosił Pana Starostę o przedstawienie tematu dotyczącego żwirowni dzierżawionej przez Pana Bobiera. Ja osobiście, wiem, ale chciałbym, żebyście Państwo byli z tym zapoznani, bo wiem, że na Komisjach były takie pytania. I dlatego poprosiłem Pana Starostę żeby w paru słowach dzisiaj przedstawił w jakiej to jest fazie.

Czy są jeszcze jakieś inne interpelacje?

Interpelacji nie zgłoszono.

 

 

Ad.8.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że sprawa z Bobierem, dzierżawcą złoża na działce w Dowspudzie trwa już od kilku lat. W zasadzie to od momentu budowy obwodnicy wg starej wersji, która została wstrzymana. Pan Bobier spóźnił się z zawarciem umowy i nie zdążył sprzedać kruszywa w tamtym wariancie. Od tego czasu próbujemy dochodzić należności, która wynikała z przetargu i zawartej z nim umowy. Pan Bobier kwotę przekraczającą 800 tys. zł miał do przekazania w trzech ratach. Wpłacił jedną ratę do dzisiaj i pokrył koszty VATu, które w momencie wystawienia faktury przez Starostwo musiały być opłacone i odprowadzone do Skarbu Państwa do Urzędu Skarbowego.  Natomiast dwóch kolejnych rat nie wpłacał, prosząc nas o przesunięcie terminu uzasadniając to zwłaszcza tym, że wstrzymana została budowa obwodnicy Augustowa. W pewnym momencie przedstawił nam wstępne porozumienie z firmą Budimex, która zobowiązywała się do kupna od niego kruszywa w momencie, kiedy rozpocznie budowa obwodnicy Augustowa. Niestety do dnia dzisiejszego ten zamiar, czy ta deklaracja nie zostały zrealizowane. I myśmy wystąpili do sądu w roku ubiegłym o wyegzekwowanie tych naszych należności, oczywiście sąd przyznał nam rację i wezwał do zapłaty Pana Bobiera. Jednocześnie Pan Bobier nie dokonał tej wpłaty i w międzyczasie jeszcze doszło do ugody w sądzie. Myśmy zgodzili się na przesunięcie terminu spłaty i mimo tej ugody sądowej w dalszym ciągu Pan Bobier się nie wywiązuje ze swoich zobowiązań. Ostateczna decyzja sądu to jest uruchomienie procedury egzekucyjnej. Myśmy po uprawomocnieniu się tego wyroku przystąpili do egzekucji i powiadomiliśmy komornika sądowego, który wszczął postępowanie. To dotyczy 3 raty, ponieważ my w sądzie spieraliśmy się o tę ostatnią ratę. Natomiast co do drugiej raty, której również nie zapłacił Pan Bobier, również wszczęliśmy postępowanie i skierowaliśmy sprawę na drogę sądową. I sąd wyznaczył termin na 23 maja br.  pierwszej rozprawy. Natomiast Pan Bobier złożył do nas taką prośbę czy wniosek, który dzisiaj na Zarządzie rozpatrywaliśmy, żeby odstąpić od egzekucji i kierowania wniosku do sądu w sprawie tej drugiej raty. Uzasadniając tym, że ona cały czas liczy, że firma Budimex realizująca obwodnicę Augustowa jednak od niego wykupi to kruszywo i on wtedy będzie w stanie nam to spłacić. Jego wystąpienie dzisiaj nie spotkało się z aprobatą Zarządu. A jednym z przyczyn to było to, że osobiście doprowadziłem do spotkania Pana Bobiera z kierownikiem robót drogowych firmy Budimex. Takie spotkanie miało miejsce i Budimex wyraził chęć wykupienia kruszywa, natomiast nie domówili się co do ceny. I te uzgodnienia ciągle trwają. Wiem, że firma Budimex widzę to po sąsiedzku, że firma Budimex kupiła to kruszywo z innego złoża. Wydaje nam się, że Pan Bobier stawia wygórowane warunki cenowe, nie patrząc na to, że ma zaległości cenowe w stosunku do Powiatu Suwalskiego i że z dnia na dzień rosną mu odsetki ustawowe do tej kwoty podstawowej. Więc jego postawa dla nas jest niewłaściwa i niezrozumiana.  Brnie w to nie patrząc na to, jak się sprawy mają. Chcę przedstawić Państwu informację, jaką przedstawił nam radca prawny: w dniu 9 października Sąd Okręgowy w Suwałkach wydał wyrok zasądzający na rzecz Powiatu Suwalskiego należność stanowiącą trzecią ratę czynszu dzierżawnego w kwocie 220 774,75 zł wraz z odsetkami ustawowymi. Termin płatności powyższej raty upłynął w dniu 30 czerwca 2012 roku. W związku z powyższym został złożony wniosek do właściwego komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego. Na dzień dzisiejszy komornik zabezpieczył ewentualne przyszłe wierzytelności na rzecz Jana Bobiera od firmy Budimex i firmy usługowo-handlowej Kulhawik (jest to firma spod Białegostoku, która zobowiązała się odbierać od niego kruszywo). Natomiast te wierzytelności mogą być, a może ich nie być. Jeśli firma Budimex nie podpisze umowy z Janem Bobierem, to nie będzie co egzekwować. 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski podziękował Panu Staroście za przedstawioną informację i zapytał, czy ktoś ma jakieś pytania w tej sprawie?

         Pytań i uwag nie zgłoszono.

         Przewodniczący Rady dodał, że ta informacja jest ważna, żebyście Państwo mieli spojrzenie na całokształt sprawy.

 

 

Ad.9.

Zapoznanie się z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody podlaskiego z dnia 29.03.2013 r. w sprawie stwierdzenia nieważności niektórych zapisów uchwały Nr XXIII/14/13 z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie wydzielania środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, nauczycieli emerytów i rencistów, rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunków i sposobu ich przyznawania  w szkołach i placówkach  prowadzonych przez Powiat Suwalski.

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że rozstrzygnięcie nadzorcze Państwo otrzymaliście (załącznik Nr 4). Było ono również przedmiotem dyskusji. Część z Państwa Radnych miała możliwość zapoznać się z tym na Komisji Polityki Społecznej. Natomiast tak jak każde rozstrzygnięcie – my mamy prawo się z tym nie zgodzić. Natomiast usprawiedliwiając Zarząd, była to tylko zmiana na wniosek Pana Dyrektora. No i teraz, tak jak parę lat temu Urząd Wojewody takie uchwały jak najbardziej zatwierdzał, teraz zmieniła się interpretacja i już uchylił niektóre zapisy, tak jak widzieliście w tej uchwale. W związku z tym, że podejmowanie nasze tak, jak Zarząd stwierdził mogę przedstawić Państwu stanowisko, bo Zarząd podjął decyzję, że przygotujemy nowy projekt uchwały, który będzie dostosowany do obecnych i Zarząd postanowił nie proponować Państwu jako Radnym , żebyśmy z tym rozstrzygnięciem nadzorczym dyskutowali.

         W dniu 11 kwietnia br. z rozstrzygnięciem nadzorczym i opinią Zarządu zapoznała się Komisja Polityki Społecznej.

         Czy są jakieś pytania do tej części?

         Pytań nie zgłoszono.

         Proszę Przewodniczącego Komisji Marka Dziatkowskiego o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Marek Dziatkowski przekazał, że Komisja nie zgłaszała uwag i przyjęła to bez zastrzeżeń.

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, iż w związku z powyższym my przyjmujemy to rozstrzygnięcie nadzorcze, natomiast Zarząd przygotuje nowy projektu uchwały. Jest jeszcze na to czas, są środki, to jest dopiero początek roku. Dyrektorzy jednostek, którzy korzystają z pomocy zdrowotnej wiedzą, że na razie nie obowiązuje ta nowa uchwała.

         Czy są pytania? Czy ktoś z Państwa ma inne zdanie? Bo z opinii Komisji i dyskusji wynika, że Rada nie wnosi o zaskarżenie tej decyzji. Czy ktoś zgłasza taki wniosek?

         Żadnego wniosku nie złożono.

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski dodał, że w związku z tym Rada nie ma potrzeby i uzasadnienia.

         Zamykam dyskusję i czekamy na nowy projekt uchwały, który będzie uwzględniał te zapisy dotyczące, bo najlepiej jest tekst ujednolicony, żeby było wszystko jednoznaczne.

 

 

Ad.10.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2012 rok.”

 

Przewodniczący Rady przekazał, że punkty kolejne będą bardzo podobne. Proszę o wyrozumienie gości, ponieważ Komisje już obradowały i zapoznawały się z Państwa sprawozdaniami. Chodzi o sprawozdania jednostek organizacyjnych Powiatu Suwalskiego. Musimy proceduralnie przez to przejść, żeby przyjąć te sprawozdania. Ponieważ dyskusje nad nimi były na Komisjach, to przejdźmy już do meritum.

Państwo Radni otrzymali powyższe „Sprawozdanie z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2012 rok” wraz z materiałami. Zapytał, czy są pytania do Pana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach ewentualnie uwagi, co do sprawozdania?

 Pytań ani uwag nie wniesiono.

 Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 17 kwietnia br.      

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, że Komisja zapoznała się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2012 rok” 17 kwietnia, omówiła to sprawozdanie, była dyskusja, Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.        

Czy ktoś z Państwa ma uwagi czy pytania?

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag
do powyższego uważa za przyjęte „Sprawozdanie z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2012 r.” (pismo znak: ZDP.II.4011.5.2013 z dn. 06.03.2013 r. – załącznik nr 5).

 

 

Ad.11.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2012 r.”

 

Przewodniczący Rady przekazał, że Państwo Radni otrzymali powyższe „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach
za 2012 r.” wraz z materiałami.

Zapytał, czy są pytania do Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, ewentualnie uwagi, co do sprawozdania.

         Pytań ani uwag nie wniesiono.

Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej w dniu 11 kwietnia br.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Czy są pytania, uwagi?

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag
do powyższego, uważa się  za przyjęte „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2012 r.” (pismo znak: DO.0302.5.2013.TK z dn. 11.03.2013 r. – załącznik nr 6).

 

 

Ad.12.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2012” oraz „ Wykazem potrzeb na rok 2014 w zakresie pomocy społecznej, dział 852 „Opieka Społeczna””.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że Państwo Radni otrzymali powyższe „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Suwałkach w 2012 r.” oraz „Wykaz potrzeb na rok 2014 w zakresie pomocy społecznej, dział 852 „Opieka Społeczna”” wraz z materiałami.

Zapytał Radnych, czy są pytania lub uwagi do Pana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach?

Pytań ani uwag nie wniesiono.

Ze Sprawozdaniem i Wykazem potrzeb zapoznała się na posiedzeniu w dniu
11 kwietnia br. Komisja Polityki Społecznej.

          Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem oraz wykazem potrzeb i nie wniosła uwag do powyższego.

Czy są uwagi, wnioski do powyższego sprawozdania?

Pytań i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady przekazał, że wobec braku pytań i uwag uważa „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Suwałkach w 2012 r.” (pisma znak: PCPR.I.120/5/2013 z dn. 21.03.2013 r. – załącznik nr 7) za przyjęte bez uwag.

 

 

Ad.13.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2012”.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że Państwo Radni otrzymali „Sprawozdanie z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2012” wraz
z materiałami. Zapytał Radnych, czy są pytania do Pani Dyrektor Ośrodka Wsparcia w Lipniaku, ewentualnie uwagi, co do sprawozdania.

Pytań ani uwag nie wniesiono.

Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej.

          Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Czy są jakieś uwagi, może ktoś zgłasza wnioski?

Nie zgłoszono wniosków ani uwag.

Przewodniczący Rady przekazał, że wobec braku pytań i uwag
do powyższego sprawozdania, uważa się za przyjęte bez uwag „Sprawozdanie
z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2012” (pismo znak: OWL.IV.0714.8.2013 z dn. 28.03.2013 r. – załącznik nr 8).

 

 

Ad.14.

Zapoznanie się ze „ Sprawozdaniem z działalności Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności za rok 2012”.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że Państwo Radni otrzymali „Sprawozdanie z działalności Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności
w Lipniaku za rok 2012” wraz z materiałami.

Zapytał Radnych, czy są pytania do Pani Kierownik Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności.

         Pytań ani uwag nie wniesiono.

 Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej w dniu 11 kwietnia br.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Czy są jakieś uwagi, może ktoś zgłasza wnioski?

Nie zgłoszono wniosków ani uwag.

Przewodniczący Rady przekazał, że wobec powyższego uważa się za przyjęte bez uwag „Sprawozdanie z działalności Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności w Lipniaku za rok 2011” (pismo znak: SOWA.IV.0714.2.2013 z dn. 28.03.2013 r. – załącznik nr 9).

 

 

Ad.15.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem za rok 2012 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce”.

Przewodniczący Rady przekazał, że Państwo Radni otrzymali powyższe „Sprawozdanie za rok 2011 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce” wraz z materiałami.

Zapytał, czy są pytania do Pana Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, ewentualnie uwagi, co do sprawozdania.

         Pytań ani uwag nie wniesiono.

Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej w dniu 11 kwietnia br.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Czy są jakieś uwagi, zapytania, wnioski?

Nie zgłoszono wniosków ani uwag.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wobec braku pytań i uwag
do „Sprawozdania za rok 2012 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce” (pismo z dn. 08.03.2013 r. – załącznik nr  10) uważa się sprawozdanie za przyjęte bez uwag.

 

 

Ad.16.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2012”.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że „Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2012” Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Zapytał, czy są pytania do Pani Naczelnik Wydziału Programowania, Inwestycji i Rozwoju?

Pytań i uwag nie wniesiono.

Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 17 kwietnia br. oraz Komisja Polityki Społecznej w dniu 11 kwietnia br.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, że komisja zajmowała się tym sprawozdaniem 17 kwietnia, nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, że Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem i nie wniosła uwag.

Czy są jakieś uwagi, może ktoś zgłasza wnioski?

Nie zgłoszono wniosków ani uwag.

Przewodniczący Rady przekazał, że wobec braku pytań i uwag
do powyższego sprawozdania uważa „Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2012” (załącznik nr 11) za przyjęte bez uwag.

 

 

Ad.17.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych w Zespole Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie.

 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski poinformował, że projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez Komisję Polityki Społecznej w dniu 11 kwietnia br. Państwo wiecie, iż zgodnie z procedurami, najpierw był projekt intencyjny powyższej uchwały. Następnie uchwała była opiniowana przez Podlaskiego Kuratora Oświaty, który wyraził pozytywną opinię w przedmiotowej sprawie. Przypomnę tylko, że chodzi o szkołę, która zgodnie z nowymi aktami prawno-wykonawczymi w dzisiejszym systemie szkolnictwa już nie może funkcjonować. Robimy porządek w dokumentacji, także Pan Dyrektor nie będzie miał co przekazywać, ponieważ ta szkoła nigdy nie została utworzona.

         Czy są jakieś pytania?

Pytań nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie, która zajmowała się tą uchwała w dniu 11 kwietnia.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 12).

Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi?

Pytań i uwag nie zgłoszono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych w Zespole Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie.

 

za przyjęciem porządku głosowało              - 14 Radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

Uchwała Nr XXV/150/13 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 18 kwietnia 2013 r.
w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych w Zespole Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie została podjęta jednogłośnie (załącznik nr 13).

 

 

Ad.18.

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Będąc przy głosie przypomnę, że Państwo Radni wraz z materiałami otrzymali:

 

Ø    informację z biura korespondencji i Informacji Kancelarii Sejmu potwierdzający wpłynięcie pisma z dnia 21 lutego 2013 skierowanego do Marszałka Sejmu w sprawie zapowiadanej likwidacji połączeń kolejowych na trasie Suwałki – Augustów – Sokółka (załącznik Nr 14),

Ø    informacje dotyczące planowanych zamierzeń w zakresie ochrony środowiska przewidzianych do realizacji w latach 2012-2015 przez Gminę Szypliszki i Gminę Wiżajny – te informacje zostały przekazane na nasze wnioski, wnioski radnych, wnioski z Komisji, a za pośrednictwem Zarządu i Naczelnika Ochrony Środowiska i Rolnictwa w sprawie uzupełnienia wcześniej przyjmowanego sprawozdania o te informacje (załącznik Nr 15),

Ø    uchwałę Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 21 marca 2013 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2012 rok (kserokopia uchwały załącznik Nr 16),

Ø    uchwałę Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 21 marca 2013 roku w sprawie przyjęcia informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej wraz z wykazem przedsięwzięć na lata 2012-2022 za 2012 rok (kserokopia uchwały załącznik Nr 17).

 

 

W dniu dzisiejszym Państwo Radni otrzymali:

·       wyjaśnienia z Ministerstwa Środowiska Departamentu Ochrony Powietrza w sprawie lokalizacji farm wiatrowych (załącznik Nr 18).

 

 

Przewodniczący Rady Sławomir  Małachowski, zapytał czy ktoś z Państwa Radnych ma jeszcze jakieś informacje do przekazania?

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że 26 kwietnia obchodzimy 73 rocznicę rozstrzelania członków Tymczasowej Rady Ziemi Suwalskiej w lesie szwajcarskim. Wspólnie Starostwo Powiatowe w Suwałkach wraz ze Światowym Związkiem Żołnierzy Armii Krajowej Obwód Suwalski organizuje te obchody, jak co roku. Zapraszamy wszystkich serdecznie do udziału w tych obchodach. Uroczystości rozpoczną się o godz. 9:00 mszą św. w konkatedrze p.w.  św. Aleksandra w Suwałkach, następnie dalsza część będzie tak jak zwykle będzie miała miejsce pod pomnikiem w Lesie Szwajcarskim. Oczywiście zapewniamy również transport, jeżeli ktoś będzie chciał z tego skorzystać. Zachęcam do udziału i złożenia hołdu tym, którzy oddali swoje życie za ojczyznę.

Starosta Szczepan Ołdakowski dodał, że w dniu 8-9 kwietnia br. uczestniczył jako przedstawiciel samorządu Powiatu Suwalskiego w obradach Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich. Na tym zgromadzeniu został przyjęty program działania związku na kolejny rok a także szereg stanowisk. Ja tutaj tylko zacytuję, że one są dostępne na stronie Związku Powiatów Polskich, można z nimi zapoznać się.

Mimo naszych uwag, krytycznych uwag, mam na myśli Komisję Rewizyjną, która stwierdziła, że nasze stanowiska, które są adresowane do ministerstw czy przedstawicieli rządu to ministerstwa czy też przedstawiciele nie zawsze odpowiadają na nasze pisma, uwagi. W ubiegłym roku na ok. 10 takich stanowisk, tylko w 6 przypadkach otrzymaliśmy odpowiedź. Zobowiązaliśmy Zarząd Związku to bardziej intensywnego zabiegania o otrzymanie odpowiedzi i reakcji przedstawicieli rządu. Problemy, które mamy są coraz dotkliwsze, zwłaszcza jeżeli chodzi o finanse samorządów powiatowych. Na tym zgromadzeniu podjęto między innymi takie stanowisko - w sprawie przywrócenia właściwej roli powiatom – to takie ustrojowe stanowisko, bo się okazuje, że ten samorząd  na przestrzeni piętnastu lat rozrywa się, czyli coraz mniej samorządności, coraz więcej zadań zleconych bez środków finansowych. Samorządy miały wraz z instytucjami zespolonymi a to zespole rozchodzi się.

         Drugie stanowisko w sprawie projektów zmian ustrojowych samorządu terytorialnego, następne w sprawie zmian w systemie finansów publicznych – wspominałem o tej sytuacji samorządów, zwłaszcza powiatów, szczególnie teraz kiedy wchodzi nowa ustawa o finansach publicznych, wchodzi nowa procedura określania długu i to co jest związane z możliwościami uchwalenia budżetu na kolejny rok. Tutaj niektóre samorządy mogą mieć już w związku z tym kłopoty. Kolejne stanowisko w sprawie problemów w zakresie transportu i komunikacji – chodzi tu o drogi powiatowe. Wielokrotnie Związek Powiatów Polskich zwracał się do Rządu z tym problemem, żeby zwiększyć środki na modernizację, budowę dróg powiatowych. Również z propozycjami tworzenia specjalnego funduszu na tego typu inwestycje w zakresie budowy dróg lokalnych. Na tym zgromadzeniu ogólnym również miało miejsce spotkanie z Ministrem Rozwoju Regionalnego, Pani Minister mówiła o perspektywie finansowej, mówiła o środkach unijnych. Z tych dokumentów, które zostały przyjęte przez Unię Europejską wynika, że w budżecie w zasadzie bezpośrednio na drogi lokalne nie będzie środków. Możemy jedynie próbować łączyć nasze zadania i zabiegać o środki z regionalnych projektów operacyjnych, ale tylko w takich, gdzie te drogi będą stanowiły logiczną sieć transportową na obszarze danego powiatu, czyli łączą się z drogami wojewódzkimi i krajowymi i pełnią rolę dróg strategicznych. I takie zamiary mamy jako Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego, żeby jeszcze w tym miesiącu spotkać się z Zarządem Województwa i wynegocjować w strategii Województwa Podlaskiego i programie operacyjnym ujęcie tego typu zadań. Kolejne stanowisko  w sprawie dostępu powiatów do środków finansowych dedykowanych rozwojowi wsi – chodzi o tzw. PROW. Dotychczas i w pierwszej edycji i w obecnie trwającej są głównie samorządy gminne. My również jesteśmy w obszarze, mamy szereg zadań związanych ze wsią i niestety nie możemy z tego funduszu korzystać. I stąd takie stanowisko i taka propozycja, żeby rozszerzyć tych beneficjentów o samorządy powiatowe. Kolejne sprawy to są to wyznaczenie obszarów funkcjonalnych – chodzi o kolejną perspektywę finansową i określenie takich obszarów, które będą mogły być objęte dofinansowaniem. I ostatnie stanowisko w sprawie ogłoszenia Roku Powiatów. Zwłaszcza w związku z tym, że mamy piętnastą rocznicę od momentu funkcjonowania powiatu, a konkretnie 1 stycznia 2014 r. Myślę, że jako Rada Powiatu zastanowimy się, jak tę rocznicę obejść, ale jest to sprawa dosyć odległa – to styczeń przyszłego roku. To tyle z mojej strony. Dziękuję serdecznie.    

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski podziękował Panu Staroście, i zapytał, czy ktoś jeszcze z Państwa Radnych chce zabrać głos?

         Nie zgłoszono.

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przypomniał o złożeniu oświadczeń majątkowych do 30 kwietnia 2013r. Dopiero jest złożonych 5 oświadczeń na 14 koniecznych.

         Na zakończenie chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim dyrektorom jednostek, którzy w ostatnim miesiącu współpracowali z Radą, z Komisjami Rady  w sprawie składanych sprawozdań, bo były wyczerpujące Państwo udzieliliście wszystkich wyjaśnień (dzisiaj wszystkie sprawozdania zostały przyjęte bez uwag). Chylę czoła, bo przy tych środkach budżetowych wykonujecie bardzo dobrą robotę.

 

 

Ad.19.

Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady XXV sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1455.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

/-/Sławomir Małachowski

 

Protokołowała:                                 

/-/Kinga Pietrzak                     

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Kinga Pietrzak

Wprowadzający: Kinga Pietrzak

Data modyfikacji: 2013-05-28

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2013-05-28