Protokół Nr I/14
Protokół Nr I/14
z obrad I Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady I Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 1 grudnia 2014 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.
Obradom przewodniczył Radny senior Szczepan Ołdakowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.
Ad 1.
Otwarcie sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
Radny senior Szczepan
Ołdakowski dokonał otwarcia obrad I sesji Rady Powiatu w Suwałkach V
kadencji o godz. 1400, następnie poinformował zebranych, że
jako najstarszy wiekiem radny będzie prowadził obrady
do momentu wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu. Prowadzący obrady poprosił
wszystkich o powstanie.
Odegrany został Hymn Państwowy.
Prowadzący obrady powitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości (Lista zaproszonych Gości – Załącznik Nr 1). Radny senior na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych (Lista obecności Radnych – Załącznik Nr 2), co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Radny senior poprosił Sekretarza Powiatu – Urzędnika Wyborczego o rozdanie radnym w imieniu Przewodniczącego Powiatowej Komisji Wyborczej w Suwałkach zaświadczeń o uzyskaniu mandatu Radnego Powiatu Suwalskiego.
Sekretarz Powiatu rozdał Radnym w/w zaświadczenia.
Ad. 2
Przedstawienie porządku obrad.
Prowadzący obrady Radny senior Szczepan Ołdakowski
przekazał, że postanowieniem Nr 36/2014 z dnia 25
listopada 2014 r. w sprawie zwołania pierwszych sesji nowo wybranych rad
powiatów w wyborach, przeprowadzonych w dniu 16 listopada 2014 r. Komisarz
Wyborczy
w Suwałkach ustalił porządek obrad I sesji Rady Powiatu, w brzmieniu:
1. Otwarcie sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Złożenie ślubowania przez Radnych.
4. Wybór Przewodniczącego Rady.
5. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady (Wiceprzewodniczących).
6. Zakończenie obrad sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
Ad. 3
Złożenie ślubowania przez Radnych.
Prowadzący obrady
poinformował, że stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa
ślubowanie. Dodał, że jako radny senior
pierwszy złoży ślubowanie przed Wysoką Radą. Po czym ślubowanie
od pozostałych radnych odbędzie się w ten sposób, że będzie on kolejno
wyczytywał z imienia i nazwiska radnych z listy, a każdy wyczytany radny
powstanie i wypowie tekst ślubowania. Zaznaczył również, że ślubowanie, może
być złożone z dodaniem zwrotu „Tak mi dopomóż Bóg”.
Prowadzący obrady poprosił wszystkich o powstanie i odczytał rotę ślubowania:
„Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej” .
„Tak mi dopomóż Bóg”.
Następnie Radny senior wywoływał kolejno z listy obecności radnych, którzy składali ślubowanie, wypowiadając słowa roty ślubowania.
Ad. 4
Wybór Przewodniczącego Rady.
Prowadzący obrady poinformował, że Rada Powiatu wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
Radny senior zwrócił
się do Radnych o zgłaszanie kandydatów
na stanowisko Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach. Będąc przy głosie
Radny senior Szczepan Ołdakowski zgłosił kandydaturę Radnego Grzegorza
Mackiewicza, podając krótkie uzasadnienie, obecnie Pan Mackiewicz pełni funkcję
sekretarza gminy w Płaskiej, ma doświadczenie w pracy samorządowej oraz
doświadczenie w kierowaniu zasobami ludzkimi, które zdobywał na poprzednich
stanowiskach, w związku z powyższym uważa tą kandydaturę za dobrą.
Innych kandydatów nie zgłoszono. Radny Grzegorz Mackiewicz wyraził zgodę na kandydowanie.
Prowadzący obrady zwrócił się do Radnego Mackiewicza
z zapytaniem czy chce on zabrać głos.
Radny
Grzegorz Mackiewicz podziękował Radnemu seniorowi
za zgłoszenie jego kandydatury. Pytań do zgłoszonego kandydata nie było.
Prowadzący obrady przekazał, że zgodnie z § 32 ust. 2 Statutu Powiatu Suwalskiego głosowanie jest tajne i przeprowadzi je komisja skrutacyjna wybrana przez Radę Powiatu spośród Radnych. W głosowaniu tajnym Radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.
Radny senior
zaproponował 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej. Innych propozycji nie
było. Prowadzący obrady poddał pod glosowanie
3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej.
Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego 3 – osobowego składu komisji skrutacyjnej.
za przyjęciem 3 – osobowego
składu komisji skrutacyjnej głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie.
Radny senior zaproponował kandydaturę Radnego Zbigniewa Mackiewicza, który wyraził zgodę na pracę w Komisji, kandydaturę Radnej Ireny Gryszkiewicz, która wyraziła zgodę na pracę w Komisji oraz kandydaturę Radnego Mariana Burzyńskiego, który wyraził zgodę na pracę w Komisji.
Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają uwagi do proponowanego składu Komisji Skrutacyjnej. Nikt uwag nie zgłosił, więc Radny senior zarządził głosowanie nad powołaniem Komisji Skrutacyjnej w składzie:
1. Zbigniew Mackiewicz
2. Irena Gryszkiewicz
3. Marian Burzyński
Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego składu komisji skrutacyjnej:
za przyjęciem składu komisji skrutacyjnej głosowało - 13 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 2
Zaproponowany skład komisji skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie.
Prowadzący obrady
stwierdził, że Rada Powiatu powołała Komisję Skrutacyjną do przeprowadzenia
wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu
w Suwałkach.
Radny Senior
zarządził 5-minutową przerwę w obradach, celem ukonstytuowania się komisji
skrutacyjnej, wyboru Przewodniczącego Komisji
i przygotowania Regulaminu głosowania w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady
Powiatu w Suwałkach. Przerwa trwała od godz. 14.15 do godz. 14.20.
Komisja
Skrutacyjna wybrała na Przewodniczącego Komisji Pana Zbigniewa Mackiewicza. Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o odczytanie
proponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Zbigniew Mackiewicz odczytał proponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach.
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje. Uwag ani propozycji nie było. Zaproponowany Regulamin głosowania poddał pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem
zaproponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach:
za przyjęciem proponowanego Regulaminu głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 3).
Radny
senior poprosił członków Komisji o przystąpienie do pracy
i przygotowanie kart do głosowania.
Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania. Radni wypełniali karty i kolejno wrzucali wypełnione karty do urny.
Prowadzący obrady zarządził 5 - minutową przerwę w obradach. Przerwa trwała od godz. 14.25. do godz. 14.30.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o przedstawienie wyników głosowania.
Radny Zbigniew
Mackiewicz odczytał protokół głosowania, zgodnie
z którym na kandydaturę Radnego Grzegorza Mackiewicza w wyborze
na Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach oddano 15 ważnych głosów
i ważnie oddane głosy otrzymał Radny Grzegorz Mackiewicz (protokół Komisji
Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr 4). Projekt uchwały w przedmiocie
sprawy stanowi załącznik Nr 5).
Na podstawie
wyników głosowania Radny senior stwierdził, że Rada Powiatu w Suwałkach bezwzględną
większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę
Nr I/1/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 roku
w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach (załącznik Nr 6).
Radny senior złożył gratulacje Radnemu Grzegorzowi Mackiewiczowi życząc pomyślnej i owocnej pracy. Poprosił Radnego Mackiewicza o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym i dalsze przewodnictwo obrad przekazał dla nowo wybranego Przewodniczącego Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu Grzegorz Mackiewicz powitał zebranych, złożył podziękowania Radnym za mandat zaufania jakim go obdarzono, wyraził nadzieję na dobrą współpracę z cała Radą i Zarządem Powiatu.
Ad. 5
Wybór Wiceprzewodniczącego Rady (Wiceprzewodniczących).
Przewodniczący
Rady Powiatu poinformował, że Rada Powiatu zgodnie
z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wybiera ze swojego grona jednego
lub dwóch Wiceprzewodniczących Rady, bezwzględną większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu tajnym.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Wysokiej Rady o zgłaszanie kandydatów na tę funkcję. Powiedział, że korzystając z przywileju bycia przy głosie, zgłasza kandydaturę Radnego Marka Dziatkowskiego oraz kandydaturę Radnego Andrzeja Chlebus na stanowiska Wiceprzewodniczących Rady Powiatu.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zapytał czy Radny Marek Dziatkowski wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Marek Dziatkowski wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady zapytał czy Radny Andrzej Chlebus wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Andrzej Chlebus wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z tym, że głosowanie jest tajne przeprowadzi je powołana przez Radę i wybrana spośród radnych trzy osobowa Komisja Skrutacyjna.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby Komisja Skrutacyjna powołana do wyboru Przewodniczącego Rady przeprowadziła pozostałe głosowania.
Uwag, ani propozycji zmian składu Komisji Skrutacyjnej nie wniesiono.
Przewodniczący Rady zapytał kolejno członków Komisji Skrutacyjnej czy zgadzają się na przeprowadzenie pozostałych głosowań.
Członkowie dotychczasowej Komisji Skrutacyjnej wyrazili zgodę.
Głosowanie nad przyjęciem dotychczasowego składu Komisji Skrutacyjnej:
za przyjęciem składu komisji skrutacyjnej głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany dotychczas 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady zarządził 5-minutową przerwę w obradach, celem przygotowania Regulaminu głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Suwałkach. Przerwa trwała od godz. 14.35 do godz. 14.40.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o odczytanie proponowanego Regulaminu głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Zbigniew Mackiewicz odczytał proponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Suwałkach.
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje. Uwag ani propozycji nie było. Zaproponowany Regulamin głosowania poddał pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem
zaproponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Suwałkach:
za przyjęciem proponowanego Regulaminu głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 7).
Przewodniczący
Rady poprosił członków Komisji o przystąpienie
do pracy i rozdanie kart do głosowania.
Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania. Radni wypełniali karty i kolejno wrzucali wypełnione karty do urny.
Prowadzący obrady zarządził 5 - minutową przerwę w obradach. Przerwa trwała od godz. 14.45 do godz. 14.50.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o przedstawienie wyników głosowania.
Radny Zbigniew
Mackiewicz odczytał protokół głosowania, zgodnie
z którym na kandydaturę Radnego Marka Dziatkowskiego w wyborze
na Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w Suwałkach oddano 15 ważnych głosów i
ważnie oddane głosy otrzymał Radny Marek Dziatkowski oraz na kandydaturę
Radnego Andrzeja Chlebus w wyborze na Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu w
Suwałkach oddano 15 ważnych głosów w tym 13 „za” i 2 „przeciw” (protokół Komisji
Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr 8). Projekt uchwały w przedmiocie
sprawy stanowi załącznik Nr 9).
Na podstawie
wyników głosowania Przewodniczący Rady stwierdził,
że Rada Powiatu w Suwałkach bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę Nr
I/2/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 roku
w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Powiatu w Suwałkach (załącznik Nr
10).
Prowadzący obrady złożył gratulacje Radnemu Markowi Dziatkowskiemu oraz Radnemu Andrzejowi Chlebus i poprosił o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym.
Przewodniczący Rady Powiatu zaproponował rozszerzyć porządek obrad o następujące punkty: po punkcie 5 „Wybór Wiceprzewodniczącego Rady (Wiceprzewodniczących)” wprowadzić pkt:
6. Wybór Starosty Suwalskiego.
7. Wybór Wicestarosty Suwalskiego.
8. Wybór członka Zarządu Powiatu.
9. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
10. Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji stałych rady.
11.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania
oraz składu osobowego Komisji Finansowej.
12.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania
oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej.
13.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania
oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
16. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
17. Zakończenie obrad sesji Rady Powiatu w Suwałkach (zamknięcie obrad).
Przewodniczący
Rady zapytał czy są inne propozycje lub uwagi
do porządku obrad. Propozycji zmian i uwag nie wniesiono.
Proponowany porządek obrad sesji po wprowadzonej zmianie:
1. Otwarcie sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Złożenie ślubowania przez Radnych.
4. Wybór Przewodniczącego Rady.
5. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady (Wiceprzewodniczących).
6. Wybór Starosty Suwalskiego.
7. Wybór Wicestarosty Suwalskiego.
8. Wybór członka Zarządu Powiatu.
9. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
10. Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji stałych rady.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Finansowej.
12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej.
13. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
16. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
17. Zakończenie obrad sesji Rady Powiatu w Suwałkach (zamknięcie obrad).
Przewodniczący
Rady Powiatu zaproponowany porządek obrad poddał
pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:
za przyjęciem porządku głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 6
Wybór Starosty Suwalskiego.
Przewodniczący
Rady poinformował, iż Rada Powiatu wybiera zgodnie
z art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym starostę bezwzględną
większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Wysokiej Rady o zgłaszanie kandydatów na Starostę Suwalskiego.
Radny Witold Kowalewski
zgłosił kandydaturę Radnego Szczepana Ołdakowskiego na Starostę Suwalskiego.
Dodał, iż Radny Ołdakowski
od trzech kadencji pełnił funkcję Starosty Suwalskiego i jednocześnie
Przewodniczącego Zarządu Powiatu. Jest doświadczonym samorządowcem. Wcześniej
był również radnym sejmiku województwa podlaskiego oraz pełnił funkcję
Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach. Dodał, iż jest to człowiek,
który ma wszelkie niezbędne kwalifikacje do pełnienia zaszczytnej funkcji
Starosty Suwalskiego.
Przewodniczący Rady zapytał Radnego Szczepana Ołdakowskiego czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Szczepan Ołdakowski wyraził zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zapytał czy członkowie dotychczasowej Komisji Skrutacyjnej wyrażają zgodę na dalszą pracę. Wyrazili zgodę.
Prowadzący obrady poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej.
Głosowanie nad przyjęciem dotychczasowego składu komisji skrutacyjnej:
za przyjęciem składu komisji skrutacyjnej głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany dotychczasowy 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej został przyjęty większością głosów.
Przewodniczący Rady zarządził 5-minutową przerwę w obradach, celem przygotowania Regulaminu głosowania w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego. Przerwa trwała od godz. 14.55 do godz. 15.00.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o odczytanie proponowanego Regulaminu głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Zbigniew Mackiewicz odczytał proponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego.
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje. Uwag ani propozycji nie było. Zaproponowany Regulamin głosowania poddał pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem
zaproponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego:
za przyjęciem proponowanego Regulaminu głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 11).
Przewodniczący
Rady poprosił członków Komisji o przystąpienie
do pracy i rozdanie kart do głosowania.
Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania. Radni wypełniali karty i kolejno wrzucali wypełnione karty do urny.
Prowadzący obrady zarządził 5 - minutową przerwę w obradach. Przerwa trwała od godz. 15.05 do godz. 15.10.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o przedstawienie wyników głosowania.
Radny Zbigniew
Mackiewicz odczytał protokół głosowania, zgodnie
z którym na kandydaturę Radnego Szczepana Ołdakowskiego w wyborze
na Starostę Suwalskiego oddano 15 ważnych głosów „za” i ważnie oddane głosy
otrzymał Szczepan Ołdakowski (protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik
Nr 12). Projekt uchwały w przedmiocie sprawy stanowi załącznik
Nr 13).
Na podstawie
wyników głosowania Przewodniczący Rady stwierdził,
że Rada Powiatu w Suwałkach bezwzględną większością głosów ustawowego składu
rady w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę Nr I/3/14 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 roku w sprawie wyboru Starosty Suwalskiego (załącznik
Nr 14).
Prowadzący obrady złożył gratulacje Radnemu Szczepanowi Ołdakowskiemu i poprosił o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym.
Starosta Suwalski Szczepan Ołdakowski podziękował wszystkim Radnym
za udzielenie mu zaufania i powierzenie mu funkcji Starosty. Dodał, że to będzie jego IV kadencja. Przekazał także, że działając jako Starosta zawsze będzie miał na względzie interes Powiatu i jego mieszkańców. Dodał, iż sądzi, że dzięki dobrej współpracy z całą Radą uda się jeszcze wiele dobrego zrobić na rzecz Powiatu Suwalskiego.
Ad. 7
Wybór Wicestarosty Suwalskiego.
Przewodniczący Rady poinformował, że Rada Powiatu wybiera, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, Wicestarostę na wniosek Starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
Przewodniczący Rady poprosił Starostę Suwalskiego o zgłoszenie kandydata na stanowisko Wicestarosty Suwalskiego.
Starosta Suwalski Szczepan Ołdakowski zgłosił kandydaturę Radnego Witolda Kowalewskiego, dotychczasowego Wicestarostę. Podkreślił, że wspólnie się im bardzo dobrze współpracowało i skutecznie realizowali zadania, jakie przypadają Zarządowi Powiatu.
Przewodniczący Rady zapytał Radnego Witolda Kowalewskiego czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Witold Kowalewski wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady zapytał czy członkowie dotychczasowej Komisji Skrutacyjnej wyrażają zgodę na dalszą pracę. Wyrazili zgodę.
Prowadzący obrady poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej.
Głosowanie nad przyjęciem dotychczasowego składu komisji skrutacyjnej:
za przyjęciem składu komisji skrutacyjnej głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany dotychczasowy 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej został przyjęty większością głosów.
Przewodniczący Rady zarządził 5-minutową przerwę w obradach, celem przygotowania Regulaminu głosowania w sprawie wyboru Wicestarosty Suwalskiego. Przerwa trwała od godz. 15.15 do godz. 15.20.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o odczytanie proponowanego Regulaminu głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Zbigniew Mackiewicz odczytał proponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Wicestarosty Suwalskiego.
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje. Uwag ani propozycji nie było. Zaproponowany Regulamin głosowania poddał pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem
zaproponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru Wicestarosty Suwalskiego:
za przyjęciem proponowanego Regulaminu głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru Wicestarosty Suwalskiego został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 15).
Przewodniczący
Rady poprosił członków Komisji o przystąpienie
do pracy i rozdanie kart do głosowania.
Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania. Radni wypełniali karty i kolejno wrzucali wypełnione karty do urny.
Prowadzący obrady zarządził 5 - minutową przerwę w obradach. Przerwa trwała od godz. 15.25 do godz. 15.30.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o przedstawienie wyników głosowania.
Radny Zbigniew
Mackiewicz odczytał protokół głosowania, zgodnie
z którym na kandydaturę Radnego Witolda Kowalewskiego w wyborze
na Wicestarostę Suwalskiego oddano 15 ważnych „za” głosów i ważnie oddane głosy
otrzymał Witold Kowalewski (protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik
Nr 16). Projekt uchwały w przedmiocie sprawy stanowi załącznik Nr
17).
Na podstawie
wyników głosowania Przewodniczący Rady stwierdził,
że Rada Powiatu w Suwałkach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę Nr I/4/14
Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 roku
w sprawie wyboru Wicestarosty Suwalskiego (załącznik Nr 18).
Prowadzący obrady złożył gratulacje Radnemu Witoldowi Kowalewskiemu i poprosił o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym.
Wicestarosta Suwalski
Witold Kowalewski podziękował wszystkim Radnym oraz serdecznie podziękował
Staroście Suwalskiemu za zaufanie
i zgłoszenie go na stanowisko Wicestarosty Suwalskiego.
Ad. 8
Wybór członka Zarządu Powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował, że Rada Powiatu wybiera, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym członka zarządu, na wniosek Starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
Poprosił Starostę Suwalskiego o zgłoszenie kandydata na stanowisko członka Zarządu Powiatu w Suwałkach.
Starosta Suwalski na członka Zarządu Powiatu w Suwałkach zaproponował kandydaturę Radnego Sławomira Małachowskiego, dotychczasowego Przewodniczącego Rady, Przewodniczącego Rady od III kadencji a radnego powiatu suwalskiego od początku istnienia Powiatu. Dodał, iż uważa, że będzie to dobry członek Zarządu Powiatu i będzie dobrze współpracował z Zarządem tak, jak dotychczas
Przewodniczący Rady zapytał Radnego Sławomira Małachowskiego czy wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Sławomir Małachowski wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady zapytał czy członkowie dotychczasowej Komisji Skrutacyjnej wyrażają zgodę na dalszą pracę. Wyrazili zgodę.
Prowadzący obrady poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej.
Głosowanie nad przyjęciem dotychczasowego składu komisji skrutacyjnej:
za przyjęciem składu komisji skrutacyjnej głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany dotychczasowy 3 – osobowy skład komisji skrutacyjnej został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady zarządził 5-minutową przerwę w obradach, celem przygotowania Regulaminu głosowania w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Suwałkach. Przerwa trwała od godz. 15.40 do godz. 15.45.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o odczytanie proponowanego Regulaminu głosowania.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Pan Zbigniew Mackiewicz odczytał proponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Suwałkach.
Prowadzący obrady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje. Uwag ani propozycji nie było. Zaproponowany Regulamin głosowania poddał pod głosowanie.
Głosowanie nad przyjęciem
zaproponowanego Regulaminu głosowania
w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Suwałkach:
za przyjęciem proponowanego Regulaminu głosowało - 15 radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Zaproponowany Regulamin głosowania w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 19).
Przewodniczący
Rady poprosił członków Komisji o przystąpienie
do pracy i rozdanie kart do głosowania.
Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania. Radni wypełniali karty i kolejno wrzucali wypełnione karty do urny.
Prowadzący obrady zarządził 5 - minutową przerwę w obradach. Przerwa trwała od godz. 15.50 do godz. 15.55.
Prowadzący
obrady poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej
o przedstawienie wyników głosowania.
Radny Zbigniew
Mackiewicz odczytał protokół głosowania, zgodnie
z którym na kandydaturę Radnego Sławomira Małachowskiego w wyborze
na członka Zarządu Powiatu w Suwałkach oddano 15 ważnych głosów „za”
i ważnie oddane głosy otrzymał Sławomir Małachowski (protokół Komisji
Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr 20). Projekt uchwały w
przedmiocie sprawy stanowi załącznik Nr 21).
Na podstawie
wyników głosowania Przewodniczący Rady stwierdził,
że Rada Powiatu w Suwałkach zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym podjęła uchwałę
Nr I/5/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 roku
w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu w Suwałkach (załącznik Nr 22).
Prowadzący obrady złożył gratulacje Radnemu Sławomirowi Małachowskiemu i poprosił o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym.
Członek Zarządu
Powiatu Sławomir Małachowski przekazał podziękowania wszystkim Radnym za
obdarzenie go zaufaniem, dodał,
iż zobowiązuje się dalej reprezentować Powiat tak, jak dotychczas.
Starosta Szczepan
Ołdakowski oraz Wicestarosta Witold Kowalewski złożyli podziękowania
ustępującym z dotychczasowych stanowisk Przewodniczącego Rady Powiatu oraz
członka Zarządu Powiatu. Funkcje
te piastowali: Pan Sławomir Małachowski – Przewodniczący Rady Powiatu
od 2002 r. radny powiatu od 1998 r., oraz Pan Andrzej Chlebus – członek Zarządu
Powiatu od 2002 r., radny powiatu od 1998 r.
Włodarze Powiatu postanowili uhonorować wspomniane osoby Medalem Starosty Suwalskiego z certyfikatem Mennicy Polskiej w dowód podziękowania za wkład pracy w rozwój samorządu powiatowego w latach 2002 – 2014.
Ad. 9
Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący
Rady poinformował, że Rada Powiatu kontroluje działalność zarządu oraz
powiatowych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
Zgodnie ze statutem powiatu rada wybiera przewodniczącego oraz pozostałych
członków komisji w liczbie 4, w tym zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza
komisji. Poinformował,
że w pierwszym etapie wyłoniony zostanie skład komisji, a następnie
poszczególne osoby na funkcje w komisji. Poprosił o zgłaszanie kandydatów
do składu komisji rewizyjnej.
Radny Sławomir Małachowski zgłosił kandydaturę Radnego Stanisława Szwengier oraz kandydaturę Radnego Stefana Biłdę. Dodał, że Pan Szwengier wielokrotnie przewodniczył obradom Komisji Rewizyjnej, był jej Przewodniczącym przez trzy kadencje, jego doświadczenie i wiedza jak najbardziej będą tutaj wykorzystane. Natomiast Pan Stefan Biłda jest jest radnym powiatowym po raz czwarty, były Wiceprzewodniczący Rady Powiatu, doświadczony samorządowiec.
Obaj kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie.
Wicestarosta Suwalski Witold Kowalewski zgłosił kandydaturę Radnej Ireny Gryszkiewicz, która wyraziła zgodę na kandydowanie, oraz kandydaturę Radnego Rafała Konrada Bukowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Starosta Suwalski Szczepan Ołdakowski zgłosił kandydaturę Radnego Mariana Burzyńskiego, który jest radnym powiatu drugą kadencję, był już członkiem Komisji Rewizyjnej.
Radny Marian Burzyński wyraził zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał proponowany skład Komisji Rewizyjnej w osobach:
1. Stanisław Szwengier
2. Stefan Biłda
3. Irena Gryszkiewicz
4. Rafał Konrad Bukowski
5. Marian Burzyński
i poddał zaproponowany skład Komisji pod głosowanie. Zaproponowany skład Komisji został przez Radę przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnych, aby zgłaszali spośród osób wchodzących w skład Komisji Rewizyjnej, osoby na funkcję Przewodniczącego Komisji.
Radny
Sławomir Małachowski zgłosił kandydaturę Radnego Stanisława Szwengier na
stanowisko Przewodniczącego Komisji, który wyraził zgodę
na kandydowanie.
Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad kandydaturą Radnego Stanisława Szwengier na stanowisko Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. „Za” tą kandydaturą głosowało 15 Radnych.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnych, aby zgłosili spośród osób wchodzących w skład Komisji Rewizyjnej, osobę do funkcję Zastępcy Przewodniczącego Komisji.
Wicestarosta Suwalski Witold Kowalewski zgłosił kandydaturę Radnej Ireny Gryszkiewicz do funkcji Zastępcy Przewodniczącego Komisji, która wyraziła zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad kandydaturą Radnej Ireny Gryszkiewicz na stanowisko Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. „Za” tą kandydaturą głosowało 14 Radnych i 1 Radny „wstrzymał się od głosu”.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnych, aby zgłosili spośród osób wchodzących w skład Komisji Rewizyjnej, osobę na funkcję Sekretarza Komisji.
Starosta Suwalski Szczepan Ołdakowski zgłosił kandydaturę Radnego Mariana Burzyńskiego do funkcji Sekretarza Komisji, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Innych kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad kandydaturą Radnego Mariana Burzyńskiego na stanowisko Sekretarza Komisji Rewizyjnej. „Za” tą kandydaturą głosowało 14 Radnych i 1 Radny „wstrzymał się od głosu”.
Przewodniczący
Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik Nr 23)
i zarządził głosowanie.
Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej:
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Uchwała Nr I/6/14 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 r.
w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej został podjęta jednogłośnie (Załącznik
Nr 24).
Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji stałych rady.
Przewodniczący Rady poinformował, że na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu może powoływać ze swojego grona stałe komisje ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy. Zaproponował aby rada powołała trzy komisję stałe rady: komisję finansową, komisję polityki społecznej oraz komisję promocji i rozwoju powiatu.
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania lub uwagi.
Uwag ani pytań nie wniesiono.
Przewodniczący
Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik Nr 25)
i zarządził głosowanie.
Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie powołania komisji stałych rady:
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Uchwała Nr I/7/14 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 r.
w sprawie powołania komisji stałych rady została podjęta jednogłośnie (Załącznik
Nr 26).
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z § 44 ust. 5 Statutu Powiatu Suwalskiego proponuje, aby Radni zapisali się do poszczególnych komisji rady. Dodał, iż Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym – tylko raz.
Ad. 11
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Finansowej.
Przewodniczący Rady przypomniał, iż Komisja Finansowa zajmować się będzie sprawami stricte związanymi z budżetem powiatu, ze środkami pochodzącymi z funduszy celowych oraz z unii europejskiej.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik Nr 27), natomiast Pan Starosta Szczepan Ołdakowski listę Radnych, którzy zapisali się do pracy w tej komisji i są to:
1. Zbigniew Mackiewicz
2. Szczepan Ołdakowski
3. Stanisław Szwengier
4. Marek Dziatkowski
5. Rafał Konrad Bukowski
6. Grzegorz Mackiewicz
7. Andrzej Chlebus
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały.
Uwag ani pytań nie wniesiono.
Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Finansowej:
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Uchwała Nr I/8/14 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 r.
w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji
Finansowej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 28).
Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej.
Przewodniczący Rady przypomniał, iż Komisja Polityki Społecznej zajmować się ma sprawami m.in. związanymi z edukacją publiczną, pomocą społeczną, kulturą, porządkiem publicznym, bezrobociem, sprawami konsumenckimi.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik Nr 29) natomiast Pan Starosta Szczepan Ołdakowski listę Radnych, którzy zapisali się do pracy w tej komisji i są to:
1. Zbigniew Kleszczewski
2. Sławomir Małachowski
3. Irena Gryszkiewicz
4. Szczepan Ołdakowski
5. Anna Danuta Truchan
6. Grzegorz Mackiewicz
7. Marian Burzyński
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały.
Uwag ani pytań nie wniesiono.
Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej:
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Uchwała Nr I/9/14 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 30).
Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.
Przewodniczący Rady przypomniał, iż Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu zajmować się ma sprawami z zakresu m.in. dróg, geodezji, architektury, ochrony środowiska, rolnictwa oraz promocji powiatu, turystyki, współpracy z innymi samorządami i organizacjami pozarządowymi.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały (Załącznik Nr 31) natomiast Pan Starosta Szczepan Ołdakowski listę Radnych, którzy zapisali się do pracy w tej komisji i są to:
1. Artur Łuniewski
2. Anna Danuta Truchan
3. Witold Kowalewski
4. Stefan Biłda
5. Marek Dziatkowski
6. Zbigniew Mackiewicz
Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały.
Uwag ani pytań nie wniesiono.
Głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu:
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Uchwała Nr I/10/14 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 1 grudnia 2014 r.
w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 32).
Ad. 14
Interpelacje i zapytania radnych.
Interpelacji i zapytań nie wniesiono.
Ad. 15
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Przewodniczący Rady zamknął punkt z uwagi na jego bezprzedmiotowość.
Ad. 16
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 25c ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym „radny składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym uzyskał mandat, jeżeli taką działalność prowadził przed dniem wyborów” w związku z powyższym rozdane zostały dzisiaj Państwu radnym druki oświadczeń majątkowych do wypełnienia, oraz wyciąg z ustawy o samorządzie powiatowym, gdzie zawarte są wszystkie informacje niezbędne dla Państwa Radnych.
Ponadto zgodnie z art. 25e radni obowiązani są do złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonka, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie powiatu oraz do złożenia oświadczeń o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, jeżeli umowy te zostały zawarte z organami powiatu lub jednostkami organizacyjnymi powiatu lub powiatowymi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z usług powszechnie dostępnych lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących. Radny, którego małżonek w okresie pełnienia funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali zatrudnieni na terenie danego powiatu w jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, jest obowiązana do pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku zmiany stanowiska przez małżonka zatrudnionego w podmiotach, o których mowa w zdaniu pierwszym.
Przewodniczący rady zarządził przerwę w celu ukonstytuowania się nowo powołanych komisji rady. Dodał, iż członkowie Komisji na I posiedzeniu dokonają wyboru Przewodniczącego Komisji oraz Wiceprzewodniczącego poszczególnych Komisji, co usprawni prace Rady, m.in. Przewodniczący Komisji będzie mógł już zgodnie ze statutem Powiatu zwoływać posiedzenia Komisji.
Przerwa trwała od godz. 16.10 do godz. 16.15.
Po przerwie Przewodniczący Rady powiedział, że komisję ukonstytuowały się i będzie można już normalnie pracować, usprawni to pracę rady.
Radny Sławomir Małachowski wystąpił z wnioskiem formalnym, aby sesje Rady o ile jest taka możliwość dalszej kontynuacji odbywały się jak dotychczas w czwartki.
Przewodniczący Rady
poinformował, że jest to dobra propozycja
i proponuje, aby sesje Rady Powiatu odbywały się w czwartki o godz. 14.00.
Uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady przekazał, iż kolejna sesja Rady planowana jest na dzień 18 grudnia br. na godz. 14.00.
Przewodniczący Rady zapytał czy są oświadczenia, wnioski.
Nie wniesiono.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim Radnym za tak konstruktywną postawę, Dodał, że myśli iż będzie się wszystkim dobrze współpracowało przez te cztery lata.
Ad. 17
Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady Grzegorz Mackiewicz zamknął obrady I sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1630.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
/-/ Grzegorz Mackiewicz
Protokołowała:
/-/ Monika Szczerbowska
Metryka strony