Protokół kontroli problemowej w Wydziale Finansowo - Budżetowym
PROTOKÓŁ
kontroli
problemowej przeprowadzonej w Wydziale Finansowo-Budżetowym Starostwa
Powiatowego w Suwałkach.
Kontrolę przeprowadził audytor wewnętrzny Alina Łapińska, na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Suwałkach Nr ORG.IV-0114-24/07 z dnia 19.04.2007r.
Kontrola została przeprowadzona w dniach od 23 kwietnia 2007r. do 25 maja 2007r., z wyłączeniem dni: 30.04.- 04.05.2007r. i 16-18.05.2007r.
Kontrola obejmowała 5% wydatków poniesionych przez Starostwo Powiatowe w Suwałkach, w 2006 roku z uwzględnieniem przestrzegania procedur kontroli finansowej.
Podstawa
prawna przeprowadzenia kontroli
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r samorządzie powiatowym
(Dz. U. Nr 91, poz. 578 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 listopada 1998r o finansach
publicznych (Dz. U.z 2003r, Nr 15, poz. 148 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994r o rachunkowości (Dz.U.
z 2002r, Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia
2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla
budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych(Dz.U. Nr 153, poz. 1752
z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września
2004r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr
209, poz. 2132 z późn. zm.),
- Uchwała Nr CXXXVIII/313/06 Zarządu Powiatu w Suwałkach
z dnia 17 października 2006 roku w sprawie zasad przeprowadzania kontroli.
Ustalenia kontroli zawarte zostały w kolejnych rozdziałach: str.
- Ustalenia ogólnoorganizacyjne 1
- Ustalenia szczegółowe 2
- Ustalenia końcowe 8
- USTALENIA OGÓLNOORGANIZACYJNE
1. Dane
ogólne
1. Kierownikiem Starostwa Powiatowego w Suwałkach jest Pan Szczepan Ołdakowski Starosta Suwalski. Wybór Starosty nastąpił uchwałą nr I/4/02 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 18 listopada 2002 roku i uchwałą nr I/5/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 23 listopada 2006 roku.
2. Wydziałem Finansowo-Budżetowym kieruje Skarbnik Powiatu Pani Elżbieta Nikonowicz. Powołana na to stanowisko uchwałą nr III/10/98 Rady Powiatu Suwalskiego z dnia 17 grudnia 1998 roku w sprawie powołania Skarbnika Powiatu.
Sprawy księgowe w zakresie wydatków Starostwa prowadzi Pani Ewa Kamińska zatrudniona na podstawie umowy o pracę od dnia 01.03.1999r.
3. Ostatnia kontrola Wydziału Finansowo-Budżetowego Starostwa Powiatowego w Suwałkach oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach była przeprowadzona w kwietniu 2007r. przez Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku w zakresie prawidłowości wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa przekazanej w 2006r. i przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej ośrodka inetrwencji kryzysowej oraz dofinansowanie ośrodka wsparcia.
4. Na podstawie Załącznika Nr 8 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego wynika, że obecnie w skład Starostwa wchodzi 66 stanowisk pracy (oprócz kierownictwa). Na dzień kontroli w Wydziale Finansowo-Budżetowym zatrudnionych było 8 pracowników.
- USTALENIA SZCZEGÓŁOWE
1. Kontrolą objęto posiadane przez jednostkę uregulowania wewnętrzne składajace się na zasady(politykę) rachunkowości.
Praca Wydziału Finansowo-Budżetowego oparta jest o przepisy prawa oraz następujące dokumenty wewnętrzne:
➢ Zakładowy plan kont ustalony Zarządzeniem Starosty Suwalskiego Nr 18/04 z dnia 9 czerwca 2004r.
Wraz upływem czasu oraz zmianą przepisów prawa i uregulowań wewnętrznych wprowadzono dwie zmiany do zakładowego planu kont: Zarządzaniem Nr 34/05 Starosty Suwalskiego z dnia 29 września 2005r. i Zarządzeniem Nr 46/06 Starosty Suwalskiego z dnia 27 października 2006r.
➢ Instrukcja w sprawie systemu funkcjonowania kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Starostwie Powiatowym w Suwałkach ustalona Zarządzeniem Nr 19/02 Starosty Suwalskiego z dnia 12 czerwca 2002r.
Do instrukcji wprowadzono cztery zmiany: Zarządzeniem Nr 5/03 Starosty Suwalskiego z dnia 3 lutego 2003r., Zarządzeniem Nr 16/03 Starosty Suwalskiego z dnia 5 maja 2003r., Zarządzeniem Nr 28/05 Starosty Suwalskiego z dnia 30 sierpnia 2005r., Zarządzeniem Nr 54/06 Starosty Suwalskiego z dnia 29 listopada 2006r.
Powyższa
instrukcja i jej kolejne zmiany opracowane były na podstawie art. 10 ustawy z
dnia 29 września 1994 o rachunkowości. Dokumenty te, nie
uwzględniają wszystkich procedur, jakie jednostka winna posiadać w formie
pisemnej. Zapis art. 47 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach
publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn.zm) również obliguje do opracowania
określonych uregulowań wewnętrznych. Odnosi się to, do procedur kontroli
finansowej a przede wszystkim do:
- wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- pobierania i gromadzenia środków publicznych,
- trybu postępowania w zakresie zamówień publicznych (zarówno w trybie ustawy jak i spoza ustawy),
- zwrotu środków publicznych,
Ustalając
procedury kontroli finansowej należy wziąć pod uwagę ,,Standardy kontroli
finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych'', ogłoszone komunikatem
Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003r. (Dz.Urz.Min.Fin. Nr 3, poz. 13).
W Instrukcji w sprawie systemu funkcjonowania kontroli wewnętrznej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych w pkt. 5 ppkt 3 lit ,,b'' zapisano, że za prawidłowy uważa się dowód księgowy ,, sprawdzony pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym przez odpowiedzialnych pracowników oraz na dowód sprawdzenia podpisany przez osoby upoważnione''. W pkt. 10 zapisano ,,Dokonanie sprawdzenia pod względem merytorycznym należy do obowiązków pacowników odpowiedzialnych za określony odcinek działalności wynikającej ze struktury organizacyjnej Starostwa Powiatowego.'' i dalej, w pkt. 12 ,,Dokonanie sprawdzenia pod względem formalnym i rachunkowym należy do obowiązków pracowników komórki finansowo-księgowej.''.
Gromadzone
dowody księgowe sprawdzane są pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym. Pod
względem merytorycznym dokumenty sprawdzają wicestarosta, sekretarz, naczelnicy
wydziałów i niektóre samodzielne stanowiska. Pod względem formalnym i
rachunkowym dokumenty sprawdza pracownik(zawsze ten sam) Wydziału
Finansowo-Budżetowego. Z cytowanych wyżej zapisów wynika, że osoby dokonujące
sprawdzenia dowodów winny być do tego upoważnione. Sprawdzone wyrywkowo zakresy
trzech osób nie zwierają upoważnienia do tego rodzaju kontroli. O ile można
przyjąć, że upoważnienie naczelników wynika z ogólnego upoważnienia zawartego w
§ 20 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego, to pracownika Wydziału
Finansowo-Budżetowego należy do tych czynności upoważnić poprzez zapis np. w
zakresie czynności.
➢ Instrukcja kasowa wprowadzona Zarządzeniem
Nr 21/99 Starosty Powiatu Suwalskiego z dnia 14 października 1999r.
W § 3 pkt. 1-3 podane są wielkości jednostek
pieniężnych przenoszenie, których jest możliwe pieszo przez kasjera (od 0,5 do
1,5 j.o.), lub transportowane mogą być odpowiednim samochodem (zapisano, że do
5 j.o. samochodem nie przystosowanym do tego celu, powyżej 5 j.o. ,,ochronę
transportu należy zlecić wyspecjalizowanej firmie'').
Podane w Instrukcji kasowej
wielkości jednostek obliczeniowych są niezgodne z rozporządzeniem Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 roku w sprawie
szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości
pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne
jednostki organizacyjne (Dz.U.Nr 129, poz. 858, z późn. zm.)
W § 6 rozporządzenia
uregulowany został sposób transportu wartości pieniężnych:
,,1. Transport wartości
pieniężnych nie przekraczających 1 jednostki obliczeniowej (tj.120-krotności
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za ubiegły kwartał – na podstawie cyt.
rozporządzenia), może być wykonywany pieszo, jeżeli użycie pojazdu
mechanicznego nie jest uzasadnione ze względu na odległość dzielącą jednostkę, w której wartości pieniężne są
pobierane, od jednostki, do której są transportowane, a do przenoszenia
wartości pieniężnych używa się odpowiedniego zabezpieczenia technicznego.
2. W przypdku, gdy przenoszone
wartości pieniężne przekraczają 0,3 jednostki obliczeniowej, osoba
transportująca jest chroniona przez co najmniej jednego pracownika ochrony,
który może być nie uzbrojony.
§ 7.1. Wartości pieniężne
większe niż 1 jednostka obliczeniowa transportuje się pojazdami specjalnymi lub
przystosowanymi.''
➢ Instrukcja inwentaryzacyjna wprowadzona
Zarządzeniem Nr 18/02 Starosty Suwalskiego z dnia 12 czerwca 2002r.
W
omawianych wyżej uregulowaniach wewnętrznych opisujących przyjęte przez
jednostkę zasady (politykę) rachunkowości brak jest (w stosunku do wymagań
atr.10 ust.1 ustawy o rachunkowości ) następujących elementów:
- określenia
roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
- metody
wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego w zakresie, w
jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru,
- opisu
systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych,
ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w
nich zapisów,
- wykazu
zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach
danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w
organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,
- aktualnego
wykazu programów rachunkowości informatycznej, z podaniem wersji
oprogramowania, daty rozpoczęcia użytkowania i pisemnym stwierdzeniem
dopuszczenia przez jednostkę oprogramowania do eksploatacji,
Wydział
Finansowo-Budżetowy użytkuje następujące programy komputerowe:
- program
,,Symfonia - Płace'' do naliczania wynagrodzeń – do tego programu Wydział
psiada kartę rejestracyjną programu i umowę licencyjną z Firmą ,,ALTKOM
MATRIX'',
- program
,,Płatnik'' do naliczania składek na ubezpieczenie społeczne - program
przekazany nieodpłatnie przez ZUS,
- program
finansowo-księgowy ,,PerseusFK'' do prowadzenia pełnej księgowości –
Wydział posiada dokument przyznający nieograniczone czasowo prawo
użytkowania programu,
- program
antywirusowy ,,NOD32'' - posiada
licencję do 04.05.2007r.,
- jest
użytkownikiem ,,Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu
Terytorialnego Bestia'' służącego do zarządzania finansami jednostki -
autorskie prawa majątkowe należą do Skarbu Państwa- Ministerstwa Finansów.
Wydział posiada dokument zatytułowany:
,,Protokół dopuszczenia programów komputerowych wraz ze zmianami w Starostwie
Powiatowym w Suwałkach'' podpisany przez Starostę Beatę Henrykę Ordonowską.
Dokument na podstawie art. 10 ust.1, pkt 3 lit. ,,a'' dopuszcza do użytkowania
programy konputerowe:,,ProFINN'', ,,Płace'', ,,Płatnik". Dokument nie jest
opatrzony datą, ani nie ustala daty dopuszczenia programów do użytkowania.
Programu komputerowego ,,ProFINN''
jednostka nie użytkuje od stycznia 2005r.
Wydział
posiada zasady ochrony danych osobowych wprowadzone Zarządzeniem nr 41/04
Starosty Suwalskiego z dnia 29 października 2004r. w sprawie ustalenia
instrukcji określających sposób zarządzania systemami informatycznymi. Od
kwietnia 2007 roku obowiązuje Zarzdzenie Nr 27/07 Starosty Suwalskiego z dnia
23 kwietnia 2007r. wsprawie ustalenia instrukcji określających sposób
zarządzania systemami informatycznymi. Zarządzenie zostało wydane na podstawie
art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych
(Dz.U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji
przetwarzania danych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim
powinny odpowiadać urządzenia i sysytemy informatyczne służące do przetwarzania
danych osobowych (Dz.U. Nr 100, poz. 1024).
Instrukcję zarządzania systemami
informatycznymi Wydziału Finansowo-Budżetowego zawiera Załącznik Nr 3 do
Zarządzenia .
Powyższy dokument odnosi się do ochrony
danych osobowych. Nie ma natomiast, w obecnych uregulowaniach wewnętrznych
ustalonego systemu zasad ochrony danych rachunkowości utrwalonych na nośnikach
komputerowych o czym mowa w art. 71 ustawy o rachunkowości. Jest to kwestia
właściwego zapisu w dokumencie już istniejącym lub nowym, ponieważ faktycznie
tworzone kopie bezpieczeństwa na podstawie w/w omawianego zarządzenia zawierają
nie tylko dane osobowe, ale całość zbiorów tworzących ksiegi rachunkowe na
komputerach.
Ponadto uregulowania wewnętrzne jednostki nie zawierają:
–
zasad archiwizowania dokumentów związanych z przeprowadzaniem
postępowania o zamówienia publiczne stosownie do art. 97 ust.1 ustawy z dnia 29
stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz.177 z późn.zm.).
2. Kontrola dokumentów
księgowych.
Dziennik obrotów Starostwa Powiatowego w Suwałkach wykazuje na koniec grudnia 2006r. zaksięgowanych 15070 pozycji.
Sprawdzono wyrywkowo wydatki z miesiąca czerwca 2006r. na łączną kwotę 351.905,05 zł.
Badając dowody księgowe sprawdzono przestrzeganie procedur
kontroli oraz przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań
finansowych, w tym również, czy dowód:
- został poddany kontroli
formalno-rachunkowej;
- przeprowadzono kontrolę
merytoryczną danej operacji;
- zawiera wszystkie wymagane
załączniki;
- posiada numer
identyfikacyjny nadany w sposób przyjęty w jednostce;
- był poprawiany, a jeśli tak,
to czy zrealizowano to zgodnie z zasadami opisanymi w ustawie o
rachunkowości;
- został zatwierdzony przez
upoważnione osoby;
- posiada poprawną dekretację
księgową,
- posiada informację o ujęciu
w księgach inwentarzowych lub o zrealizowaniu usługi.
Lp. |
Nr
dokumentu-poz. dziennika obrotów |
Data |
Tytułem |
Kwota |
Paragraf |
1 |
372/4 - 6256 |
01-06-06 |
ubezpieczenie komunikacyne sam.służb.-I rata |
253,00 |
4430 |
2 |
374/4-6344-6347 |
05-06-06 |
podatek dochodowy za V 2006 |
9.484,00 110,00 383,00 8.978,00 13,00 |
w tym: 02002-4010 75011-4010 75020-4010 75020-4410 |
3 |
374/8-6357-6359 |
05-06-06 |
zakup odkurzacza |
1.135,00 |
4210 |
4 |
377/2-16-6381 |
07-06-06 |
ekwiwalent za wyłączenie gruntów z upraw rolnych |
12.866,80 |
3030 |
5 |
378/1-6386 |
08-06-06 |
koszty eksploatacyjne w bud. przy ul. Noniewicza 10 |
17.748,46 |
4300 |
6 |
378/2-6387-6388 |
08-06-06 |
opł. fakt. za dowody rejestrac.,karty pojazdu., |
6.424,54 |
4210 |
7 |
380/4-6412 |
09-06-06 |
opł. fakt. za dowody rejestrac.,karty pojazdu., |
2.095,03 |
4210 |
8 |
380/6-6415-6416 |
09-06-06 |
podłączenie do monitoringu bud.przy ul Świerkowej 60 |
732,00 |
6050 |
9 |
380/9-6418 |
09-06-06 |
za udział w szkoleniu |
265,00 |
4300 |
10 |
385/1-6427 |
13-06-06 |
koszty organizacji imprezy ,,Podlaskie gminy wiejskie
w Warszawie'' |
800,64 |
4300 |
11 |
385/2-6428 |
13-06-06 |
zakup przenośnej pamięci PenDrive |
274,89 |
4210 |
12 |
386/2-6447 |
14-06-06 |
przesyłki pocztowe |
4.614,70 |
4300 |
13 |
386/3-6448 |
14-06-06 |
za dowody rejestracyjne UE i karty pojazdu |
1.541,02 |
4210 |
14 |
387/1-6545-6546 |
16-06-06 |
montaż systemu monitoringu oraz urządzeń do
rejestracji i archiwizacji obrazu w pomieszczeniu serwerowni, w
wyremontowanej części bud. przy ul. Świerkowej 60 |
26.170,28 |
6050 |
15 |
388/3 |
20-06-06 |
rata odsetkowa od kredytu inwestycyjnego |
5.431,30 |
8070 |
16 |
388/6-6585 |
20-06-06 |
za tablice rejestracyjne |
1.869,93 |
4300 |
17 |
388/7-6586 |
20-06-06 |
faktura za paliwo |
560,39 |
4210 |
18 |
388/9-6588 |
20-06-06 |
za wtórnik tablicy rejestracyjnej |
94,68 |
4300 |
19 |
391/2-6665 |
21-06-06 |
za tablice rejestarcyjne |
13.184,19 |
4300 |
20 |
391/3-6666 |
21-06-06 |
odsetki od kredytu inwestycyjnego |
10.179,75 |
8070 |
21 |
391/4-6667 |
21-06-06 |
za energię cieplną w bud .przy ul. Świerkowej 60 za
maj 2006r. |
5.836,30 |
4260 |
22 |
391/5-6668 |
21-06-06 |
opł fakt. za dowody rejestracyjne, karty pojazdu,
nalepki |
5.233,92 |
4210 |
23 |
394/5-6750 |
21-06-06 |
za usługi telekomunikacyjne/kwiecień, maj,czerwiec/ |
4.870,09 |
4300 |
24 |
394/8-6753 |
23-06-06 |
za usługi telekomunikacyjne/abonament -czerwiec,
połączenia -maj/ |
704,07 |
4300 |
25 |
394/10-6755 |
23-06-06 |
za szkolenie |
350,00 |
4300 |
26 |
394/6-6751 |
23-06-06 |
za usługi telekomunikacyjne /abonament -czerwiec,
połączenia -maj/ |
1.304,88 |
4300 |
27 |
395/5-6763-6767 |
26-06-06 |
wypłata wynagrodzeń za m-c czerwiec |
85.439,54 84.337,85 1.101,69 |
w tym: 4010 4110 |
28 |
396/2-6782 |
27-06-06 |
opłata za tablice rejestracyjne |
17.042,40 |
4300 |
29 |
396/4-6788 |
27-06-06 |
opł fakt. za dowody rejestracyjne UE, karty pojazdu, krajowe prawo jazdy UE |
3.697,77 |
4210 |
30 |
396/7-6791 |
27-06-06 |
opł fakt. za dowody rejestracyjne UE, karty pojazdu, krajowe prawo jazdy UE |
919,28 |
4210 |
31 |
396/8-6792 |
27-06-06 |
umowa zlecenie nr WFB.I.311/60/06 |
1.300,00 |
4170 |
32 |
396/15-6799 |
27-06-06 |
zakup monitora |
465,00 |
4210 |
33 |
396/16-6800 |
27-06-06 |
zakup gwoździ do sztandaru |
301,00 |
4210 |
34 |
396/18-6801 |
27-06-06 |
zakup wieńca pogrzebowego |
240,00 |
4210 |
35 |
396/21-6806 |
27-06-06 |
naprawa chłodziarki |
160,00 |
4270 |
36 |
396/23-6807 |
27-06-06 |
wypłata stypendium |
150,00 |
3240 |
37 |
398/5-6823 |
28-06-06 |
opł fakt. za dowody rejestracyjne UE, karty pojazdu, krajowe prawo jazdy UE |
1.858,08 |
4210 |
38 |
398/7-6826 |
28-0606 |
za przeprowadzone rozmowy telefoniczne (za
pośrednictwem centrali wewnętrznej) |
791,04 |
4300 |
39 |
398/11-6831 |
28-06-06 |
abonament za tel. komórkowy |
146,40 |
4300 |
40 |
398/12-6837 |
28-06-06 |
abonament za tel. komórkowy |
146,40 |
4300 |
41 |
400/2-6841-6842 |
29-06-06 |
zakup materiałów biurowych |
2.039,40 |
4210 |
42 |
400/4-6847 |
29-06-06 |
zakup materiałów biurowych |
747,27 |
4210 |
43 |
402/5-6860-6872 |
30-06-06 |
składki na ubezpieczenie społeczne |
60.376,90 27.589,72 4.428,81 28.358,37 |
w tym: 4010 4040 4110 |
44 |
402/7-6873-6871 |
30-06-06 |
podatek dochodowy za VI |
12.757,00 |
4010 |
45 |
402/8-6878-6883 |
30-06-06 |
składki na ubezpieczenie społeczne za VI |
12.683,54 |
4010 |
46 |
402/9-6884 |
30-06-06 |
opł fakt. za dowody rejestracyjne, karty pojazdu,
nalepki |
10.234,73 |
4210 |
47 |
RK6/06 406/55-6953 |
30-06-06 |
wypłata diet radnym |
6.164,44 |
3030 |
48 |
RK6/06 406/13,62-6944 |
30-06-06 |
okulary korekcyjne i ekwiwalent za pranie odzieży |
220,00 |
3020 |
|
|
|
Razem: |
351.905,05 |
|
Na koniec 2006 roku wydatki wykonane wynosiły 6.762.634,96 zł. Sprawdzone wydatki stanowią 5,2% wydatków wykonanych.
Poddane kontroli dokumenty
przechowywane są w segregatorach wg numeracji narastającej od nr 372 do 444,
zaksięgowane w dzienniku obrotów od nr 6242 do nr 7415. Na dokumentach znajdują
się podpisy osób sprawdzających pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym,
sposób ujęcia dokumentu w księgach oraz klasyfikacja budżetowa. Dokumenty zatwierdzone są do wypłaty przez Skarbnika i
Starostę Powiatu Suwalskiego. Posiadają
pieczęć dotyczącą zamówień
publicznych, zapłacono gotówką/przelewem. Na
odwrocie dokumenty są opisane wskazując cel zakupu lub przeznaczenie.
Dokumenty posiadają informację o ujęciu w księgach inwentarzowych (poz. 374/8 –
zakupiony odkurzacz, poz.396/15 – zakupiony monitor).
Na wyciągach bankowych
– wskazuje się miesiąc ujęcia dokumentów w księgach rachunkowych
(stosownie do art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy o rachunkowości) poprzez wpisanie całej daty.
Przed wydatkowaniem środków pracownicy składają wniosek do Starosty
Suwalskiego o wyrażenie zgody na dokonanie wydatku/zaciągnięcie zobowiązań. Skarbnik
dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej z planem finansowym.
Wnioski te nie są dołączone do dokumentów księgowych odzwierciedlających
dokonanie operacji gospodarczej, więc praktycznie nie jest udokumentowana
wstępna ocena celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania
wydatków. Obowiązek ich wypełniania nie wynika z uregulowań wewnętrznych.
Faktury wpływające do jednostki nie posiadają daty wpływu, co może rodzić nieporozumienia związane z terminowością zapłaty należności z nich wynikających. Zgodnie z § 6 ust. 12 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 18 grudnia 1998r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatów (Dz.U. Nr 112, poz. 1319) ,,na każdej wpływającej na nośniku papierowym korespondencji umieszcza się .... pieczątkę określającą datę otrzymania''.
Listy płac sporządzane są w programie ,,Symfonia Płace 2.80.a''. Podpisane są przez osobę sporządzającą , Skarbnika Powiatu, Starostę oraz zatwierdzone pod względem merytorycznym przez Sekretarza Powiatu. Przechowywane są oddzielnie od pozostałych dokumentów księgowych. Kwota wynagrodzeń wypłaconych pod poz. 395/5 znajduje swoje odbicie w listach płac nr 52-55 z miesiąca czerwca 2006r. Wyrywkowo sprawdzono poprawność ujętych w listach płac wynagrodzeń 5 osób. Kwoty te są zgodne z przyznanymi pracownikom wynagrodzeniami. Ponadto sprawdzono podstawę wypłacenia kwoty 60.376,90 zł składki na ubezpeczenie społeczne. Kwota naliczona jest w programie ,,Płatnik wer. 6.04.001'' i ujęta w deklaracji ZUS DRA 01.06.2006 za miesiąc czerwiec 2006r.
Dowody księgowe dotyczące wydatków Starostwa, funduszy celowych, dochodów Skarbu Państwa posiadają własną, odrębną, numerację i kompletowane są w oddzielnych zbiorach. Dowody te ujmowane są na jednym dzienniku. Pojedyńcze dowody księgowe posiadają wskazanie pozycji pod którą zostały ujęte w dzienniku. Na wyciągach bankowych wskazano pozycje od ... do... pod którymi zostały ujęte w dzienniku. Księgowanie dowodów prowadzone było przez kilka osób w różnym czasie i w zwiazku z tym, dokumenty ujmowano w urządzeniach księgowych niechronologicznie (Załącznik Nr 1 do protokołu kontroli). Zgodnie z art. 14 ust.1 o rachunkowości, dziennik winien zawierać chronologiczne ujęcie zdarzeń gospodarczych.
Ponadto księgowane dokumenty oznaczane są literami np. B, M,
Z. Stosowany sposób oznaczania dokumentów księgowych - nie wynika z regulacji
wewnętrznych.
- USTALENIA KOŃCOWE
Na powyższych ustaleniach czynności kontrolne zakończono. Integralną część protokołu kontroli stanowią następujące załączniki:
Nr 1 – kserokopie fragmentów dzinnika obrotów z miesiąca czerwca i grudnia 2006r.
Kierownika kontrolowanegoWydziału Panią Elżbietę Nikonowicz Skarbnika Powiatu Suwalskiego poinformowano o przysługującym jej z mocy przepisów § 19 Zasad przeprowadzania kontroli, stanowiących załącznik Nr 1 do Uchwały Nr CXXXVIII/313/06 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 17 października 2006r., prawie zgłoszenia w ciągu siedmiu dni zastrzeżeń, co do konkretnych faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie złożenia pisemnych wyjaśnień odnośnie okoliczności i przyczyn powstania nieprawidłowości opisanych w protokole kontroli.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano bez zastrzeżeń. Jeden egzemplarz protokołu wręczono Skarbnikowi Powiatu.
Fakt przeprowadzenia kontroli odnotowano w książce kontroli jednostki pod poz. 7/2007r.
Suwałki, 29 maja 2007r.
Za jednostkę kontrolowaną: Kontrolujący:
SKARBNIK
POWIATU
/-/ Elżbieta Nikonowicz /-/ A. Łapińska
...................................... ...........................................
( Skarbnik Powiatu) (Audytor wewnętrzny)
Metryka strony