Zalecenia pokontrolne z kontroli problemowej w Wydziale Finansowo - Budżetowym Starostwa Powiatoweg
ZARZĄD POWIATU Suwałki, 2008-04-25
w Suwałkach
ul. Świerkowa 60
16-400 Suwałki
AKW.0912-1- 4/08
Pani
Elżbieta Nikonowicz
Skarbnik Powiatu Suwalskiego
Kontrola problemowa przeprowadzona przez audytora wewnętrznego w Wydziale Finansowo-Budżetowym Starostwa Powiatowego w Suwałkach, wykazała uchybienia opisane w protokole kontroli, którego jeden egzemplarz przekazano Skrabnikowi Powiatu.
Kontrola obejmowała sprawdzenie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, poniesionych w związku z realizacją zadań Starostwa Powiatowego w Suwałkach. Ponadto, kontrolę realizacji zaleceń po ostatniej kontroli problemowej i kontrolę kasy. Oceniono kompletność przyjętych w Starostwie procedur kontroli i stosowanie tych regulacji w praktyce na podstawie wybranych dokumentów księgowych.
Wybrana do kontroli próba dokumentów obejmowała 5,2 % zrealizowanych wydatków w 2007 roku.
W 2007 roku zotały wprowadzone nowe regulacje wewnętrzne składajace się na politykę rachunkowości.
1. Po przeanalizowaniu wprowadzonych uregulowań wewnętrznych stwierdzono, że w stosunku do obowiązującego obecnie art.10 ustawy o rachunkowości należy je uzupełnić o:
a) określenie roku obrotowego i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze,
b) metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego,
c) podanie wersji oprogramowania rachunkowości informatycznej, datę rozpoczęcia użytkowania i pisemne stwierdzenie dopuszczenia przez jednostkę oprogramowania do eksloatacji.
2. Do opracowanych uregulowań wewnętrznych wnosi się następujące uwagi:
a) Instrukcja kasowa w rozdz. 2 § 11 zawiera sprzeczne stwierdzenia dotyczące prowadzenia i przechowywania Księgi druków ścisłego zarachowania (str. 2, 3 protokołu).
Należy skorygować zapis w uregulowaniach wewnętrznych dostosowując go do faktycznego stanu.
b)W § 2 w/w Instrukcji gospodarki kasowej podano błędną informację dotyczącą ustalenia jednostki obliczeniowej wartości pieniężnych. Należy ją zmienić biorąc pod uwagę § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 14 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne. (Dz.U. Nr 129, poz.858 z późn. zm.).
c) Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych § 12.2. nakłada obowiązek sprawdzania dokumentów pod względem merytorycznym w tym kontrola ta, ma za zadanie sprawdzenie, czy ,,zastosowano odpowiednie procedury wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych, potwierdzając to odrębnym zapisem na odwrocie dowodu księgowego''.
Natomiast, podczas kontroli dowodów pod względem formalnym i rachunkowym zgodnie z § 13.1. tejże instrukcji, należy sprawdzić czy ,,wydatek dokonany został zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych lub innymi uregulowaniami wewnętrznymi dotyczącymi gospodarowania środkami publicznymi''.
W tej Instrukcji i innych regulacjach nie ustalono, kto dokonuje zapisu na dowodzie księgowym w zakresie stosowania odpowiednich procedur ustawy Prawo zamówień publicznych.
3. Skontrolowane dokumenty księgowe zawierają odstępstwa w stosunku do tego , co zostało wprowadzone uregulowaniami wewnętrznymi:
a) Faktury dotyczące zakupu materiałów biurowych, sprzętu komputerowego opatrzono opisem: ,,zakupu dokonano zgodnie z umową nr ....''. Jest to właściwe w odniesieniu do przepisu art. 35 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy o finansach publicznych, jednak w odniesieniu do ustawy Prawo zamówień publicznych winna być umieszczona informacja o wyłączeniu stosowania ustawy ze względu na wartość zamówienia lub o zastosowaniu właściwego trybu zamówienia. Stosowany opis nie świadczy o tym, że w stosunku do tych zakupów przeprowadzone zostały postępowania o zamówienie publiczne.
b) Sprawdzony raport kasowy nr 9/2007 za okres od 03 do 28 września 2007 roku zawiera uchybienia polegające na:
- braku specyfikacji wykorzystanych druków ,,KP'' i ,,KW''. Podanie tych danych wymagane jest drukiem raportu kasowego, potrzebne jest także do kontroli rozchodów druków ścisłego zarachowania.
- wszystkie polecenia wyjazdu służbowego(w tym między innymi nr dz.obr. 9439, 9443, 9998) nie posiadają potwierdzenia dokonania kontroli pod względem formalnym i rachunkowym, do czego zobowiązuje Instrukcja obiegu dokumentów – część tabelaryczna.
4. Księgowanie dowodów prowadzone było przez kilka osób w różnym czasie ale pod jedną datą księgowania(w przypadku miesiąca września pod datą 30). Dokumenty podobnie jak stwierdzono w poprzedniej kontroli, ujmowano w urządzeniach księgowych niechronologicznie( ze względu na ich wytworzenie), wbrew zapisowi art. 14 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Kontrola dowodów źródłowych w zakresie:
a) przestrzegania kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych,
b) przestrzegania zasad wstępnej oceny celowości,
pozwoliła stwierdzić, że mimo drobnych uchybień, w Starostwie Powiatowym w Suwałkach przestrzegane są ustalone procedury kontroli i zasady wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków.
Mając na uwadze ustalenia kontroli, oraz na podstawie § 23 Zasad przeprowadzania kontroli wprowadzonych do stosowania Uchwałą Zarządu Powiatu w Suwałkach Nr CXXXVIII/313/2006 z dna 17 października 2006r. zalecam:
- Uzupełnienie regulacji wewnętrznych składających się na zasady (politykę) rachunkowości, o następujące zagadnienia:
a) określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
b) metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego,
c) podanie wersji oprogramowania rachunkowości informatycznej, datę rozpoczęcia użytkowania i pisemne stwierdzenie dopuszczenia przez jednostkę oprogramowania do eksloatacji,
d) ustalić, osobę (stanowisko) zobowiązaną do dokonania zapisu na dowodzie księgowym w zakresie stosowania odpowiednich procedur ustawy Prawo zamówień publicznych,
e) uściślić zapis dotyczący miejsca przechowywania Księgi druków ścisłego zarachowania,
f) zmienić zapis w Instrukcji gospodarki kasowej podając właściwą informację dotyczącą jednostki obliczeniowej wartości pieniężnych.
- Stosowanie w praktyce ustaleń zawartych w uregulowaniach jednostki:
a) kompletne wypełnianie raportów kasowych poprzez wpisywanie ilości dowodów ,,KP'' i ,,KW'',
b) zamieszczanie na fakturach informacji o wyłączeniu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych ze względu na wartość zamówienia lub o zastosowaniu właściwego trybu zamówienia,
c) sprawdzić u producenta(dystrybutora) oprogramowania ,,PerseusFK'' jakie są programowe możliwości w zakresie chronologicznego księgowania dokumentów, jeśli ksiegowań dokonuje kilka osób,
d) stosować się do zapisów Instrukcji obiegu dokumentów – część tabelaryczna, w zakresie dokonania kontroli pod względem formalnym i rachunkowym poleceń wyjazdu służbowego.
O sposobie wykonania zaleceń proszę powiadomić Zarząd Powiatu w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.
W I C E S T A R O S T A
/-/ Witold Kowalewski
S T A R O S T A
/-/ Szczepan Ołdakowski
Otrzymałam:
dn. 28.04.2008 r.
Z u p. S k a r b n i k a
/-/ Cecylia Wawrzyn
/-/ A. Łapińska
Metryka strony