Protokół Nr IX/11

Protokół Nr IX/11 obrad IX sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 roku
Protokół Nr XXXIV/10

Protokół Nr IX/11

 

z obrad IX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady IX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 29 września 2011 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.

 

Ad 1.

Otwarcie obrad.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 14 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 13 radnych:

        

1.     Burzyński Marian

2.     Chlebus Andrzej

3.     Dziatkowski Marek

4.     Kleszczewski Zbigniew

5.     Kowalewski Witold

6.     Łuniewski Artur

7.     Mackiewicz Zbigniew

8.     Małachowski Sławomir

9.     Ołdakowski Szczepan

10. Putra Szymon

11. Rogowski Tomasz

12. Szwengier Stanisław

13. Truchan Anna Danuta

 

Nieobecni:

1. Łanczkowski Andrzej

 

         Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

 

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Pana Jana Kamińskiego – Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Pana Mieczysława Bagińskiego – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Sejmiku Województwa Podlaskiego, Pana podinsp. Andrzeja Przekopskiego - Przedstawiciela Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana Krzysztofa Tomczaka – Przedstawiciela Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej
w Suwałkach, Panią Katarzynę Łuniewską – Kopacz – Z-cę Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach, Pana Ryszarda Masłowskiego – Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach, Pana Jarosława Niewińskiego – przedstawiciela Komendanta Placówki Straży Granicznej w Rutce – Tartak, Pana Sławomira Renkiewicza – Wójta Gminy Przerośl.   Przewodniczący Rady powitał dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu suwalskiego: Panią Teresą Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzocha – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Wiolettę Kwiatkowską – Przedstawiciela Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku, Pana Mirosława Szczesnego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego –
Sekretarza Powiatu, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Teresę Zwolan, Pana Stanisława Żukowskiego oraz Pana Ryszarda Kalinowskiego. (lista zaproszonych Gości załącznik Nr 1).

         Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (lista obecności Radnych – załącznik Nr 2).

 

         Przewodniczący Rady powitał Panią Mirosławę Wierzchowską – radną elekt, która w dniu dzisiejszym złoży ślubowanie.  

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

         Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokołu z obrad VIII sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

4.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata
z tej samej listy na miejsce radnego w związku z wygaśnięciem mandatu.

8.     Ślubowanie radnego.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej.

 

10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Gminie Raczki prowadzenia zadania publicznego w zakresie zarządzania drogą powiatową.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu
na 2011 r.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego
na lata 2011 – 2018.

15. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zespołu Szkół
im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie za rok szkolny 2010/2011”.

16. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

17. Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub inne propozycje zmiany porządku obrad sesji.

         Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 13 radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

         Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 3.

Przyjęcie protokołu z obrad VIII sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

         Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.

Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z VIII sesji Rady Powiatu:

 

za przyjęciem protokołu głosowało    - 13  Radnych

przeciwko                                         - 0

wstrzymało się od głosu                    - 0

 

Protokół z obrad VIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.4.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

         Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w dniach  24 i 31 sierpnia br. Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało      - 13 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż na posiedzeniach poszczególnych Komisji Rady Państwo Radni otrzymali dodatkowo sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzenia w dniu 21 września br. Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało       - 13 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 4).

 

         Do grona Radnych dołączył Radny Andrzej Łanczkowski. W głosowaniu udział bierze 14 Radnych uprawnionych do głosowania. 

 

 

Ad.5.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie w tym punkcie interpelacji lub zapytań.

Radny Zbigniew Mackiewicz wystąpił z interpelacją, w sprawie wyjaśnienia na ile pojawiające się w ostatnim czasie bakterie E. coli
w ujęciach wodnych w Nowej Wsi oraz w sąsiednich wsiach w Gminie Szypliszki są  niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż w dniach 19 – 20 września br. miało miejsce posiedzenie Zarządu Związku Powiatów Polskich i Komisji Rewizyjnej, w której uczestniczy. Na spotkaniu tym zostało przedstawione zestawienie najważniejszych działań i oczekiwań przez samorządy powiatowe
w Polsce, dotyczące reformy systemu dochodów jednostek samorządów, usunięcia z systemu prawa przepisów regulujących szczegółowo sposób wykonywania zadań przez samorządy, stworzenie instytucjonalnych form współdziałania między powiatem a gminami wchodzącymi w skład tego powiatu, wprowadzenie monokratycznego organu wykonawczego, czyli wyboru bezpośredniego Starosty, ustalenie standardów realizacji zadań zleconych przez województwa, i innych spraw. Taki zestaw prac, które Zarząd Związku Powiatów Polskich uważa za bardzo pilne w celu usprawnienia działalności samorządów został opracowany. Dodał, iż Prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich przesłał to do Starostwa i zostało to przekazane wszystkim Radnym
(kserokopia pisma znak: Or.A.0715/301/11 z dn. 28.09.2011 r. - załącznik
Nr 5)
jednocześnie z prośbą o przekazanie tego wszystkim Komitetom Wyborczym, które w tej chwili prowadzą kampanię wyborczą a także Posłom, aby mogli się z tym zapoznać i ustosunkować się, jednocześnie z prośbą o to, aby później jak uznają to za słuszne, aby dążyli do tego, jak zostaną wybrani, aby te postulaty Związku Powiatów Polskich można było wprowadzać w życie.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż powyższe materiały przekaże Panu Janowi Kamińskiemu Posłowi na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oraz Panu Mieczysławowi Bagińskiemu Przewodniczącemu Komisji Rolnictwa Sejmiku Województwa Podlaskiego z prośbą o przedstawienie tych działań, które już są podejmowane w Sejmie, dotyczące korekt w reformie samorządowej, dotyczących dochodów samorządu, jeśli Pan Poseł chciałby na ten temat wypowiedzieć się to bardzo o to prosi, oraz również poprosił Pana Przewodniczącego Bagińskiego o ustosunkowanie się do tych spraw. Jednocześnie Starosta Ołdakowski przekazał, iż chciałby podziękować obu Panom za to, iż wspierali w przeszłości działalność samorządu Powiatu Suwalskiego. W momencie, kiedy Pan Poseł Kamiński był Wicemarszałkiem,
a Pan Bagiński był Przewodniczącym Sejmiku, kiedy Starostwo Powiatowe
w Suwałkach zmieniało swoją siedzibę i tutaj wyraźne wsparcie Starostwo otrzymało w postaci dotacji z Sejmiku w wysokości 350.000 zł na remont tego obiektu, również w przypadku dróg można było liczyć na wsparcie obu Panów. Dodał, iż liczy na to, iż ta współpraca będzie dalej się dobrze układała.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż będzie miał ponowienie i prośbę
do Pana Starosty o odpowiedź na interpelacje, jakie zadawał Pan Radny Zbigniew Mackiewicz podczas obrad VIII sesji w dniu 25 sierpnia br. ponieważ z tego co jest mu wiadome Pan Starosta Szczepan Ołdakowski jest w stanie już na pewne punkty odpowiedzieć, po czym uzgodniony zostanie dalszy ewentualny bieg postępowania, gdyby odpowiedzi były niewystarczające.

 

Innych interpelacji i zapytań nie wniesiono.

 

Ad.6.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

         Przewodniczący Rady oddał głos Panu Ryszardowi Masłowskiemu Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Suwałkach.

         Pan Ryszard Masłowski Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Suwałkach przekazał, iż udzieli odpowiedzi bardzo ogólnie, ponieważ temat jest bardzo szeroki. Rozporządzenie reguluje jakie warunki powinna spełniać woda, żeby była zdatna do picia. Jest to spełnienie wymagań fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych, m.in. takim czynnikiem, który decyduje
o dopuszczeniu wody do spożycia, bądź warunkowego dopuszczenia, ewentualnie nie dopuszczenie do spożycia, czyli zamknięcie wodociągu jest czystość mikrobiologiczna. Na to składają się bakterie, ogólna ilość bakterii, bakterie z grupy Coli, bakterie Escheridia coli które wydzielone są jako oddzielne i paciorkowce. Dodał, iż mieszkańcy Powiatu oraz Miasta Suwałki przyzwyczaili się, że do tej pory póki jest inspektorem sanitarnym
tj. w granicach 12 lat nie było przypadków, żeby pojawiły się zaburzenia mikrobiologiczne. Zdarzały się one, jednakże były one spowodowane zwiększona ilością młodych bakterii. W chwili obecnej są sytuacje, ze pojawiły się paciorkowce, teraz bakterie E.coli i w zależności od tego jaki jest wynik ilości jednostek tworzących kolonie. Norma przewiduje, że w przypadku bakterii z grupy coli w wodzie obecność tego typu wynosi „0”, czyli nie ma możliwości by pojawiła się jednostka tworząca kolonie. Natomiast
w przypadku, kiedy się one pojawią, tak jak to było w przypadku Nowej Wsi
i Kaletnika pojawiły się one w niewielkiej ilości. Po przeprowadzonej analizie spowodowano, że woda ta została warunkowo dopuszczona do spożycia. Natomiast na zarządcę wodociągów została nałożona decyzja o doprowadzeniu tej wody do stanu prawidłowego. Zarządca rozpoczął procedurę dezynfekcji
i jest zobowiązany po zdezynfekowaniu dokonać kontrolnego badania tej wody
i przedstawić Inspektorowi Sanitarnemu wynik badania, który upoważni sanepid do zmiany decyzji i ponownego dopuszczenia bez żadnych przeciwwskazań wody do spożycia. Tak odbyło się w Nowej Wsi, natomiast
w Kaletniku badanie powtórne ponownie wykazało obecność bakterii E.coli, zatem procedura została wdrożona w trybie natychmiastowym z krótkim terminem wykonalności. Zarządca zobowiązany jest do ponownego oczyszczenia, tj. zdezynfekowania sieci i przedstawienia wyniku, który będzie prawidłowy.

Pan Ryszard Masłowski przekazał, iż zagrożenie przy małej ilości jednostek tworzących kolonie jest niewielkie. W zupełności wystarczy dopuszczenie warunkowe wody do spożycia, tzn. po przegotowaniu. W związku z powyższym tak zachowując się spełnione jest kryterium bezpieczeństwa domowego. Natomiast często dzieje się tak, że zarządca udaje, że nic nie wie, nie wiadomo skąd to się wzięło. Najczęściej bierze się to stąd, że jest przeprowadzany gdzieś tam remont odcinka sieci. Po remoncie zarządca zobowiązany jest do wyjątkowego nadzoru tej wody, przeprowadzenia bieżącej dezynfekcji i potwierdzenia tego badaniami. Jednakże to kosztuje i trzeba przy tym pochodzić wobec czego czasami ludzie ryzykują i nic nie robią. Dopiero przy badaniu pracowników z inspektoratu sanitarnego wychodzą nieprawidłowości. Dodał, iż w tych przypadkach jakie pojawiły się ostatnio nie ma potrzeby aby te ujęcia sieci zamknąć z uwagi na to, że ta ilość bakterii, jaka została w badaniu stwierdzona nie jest na tyle groźna, aby trzeba było zamknąć ujścia wody.

Przewodniczący Rady zapytał Radnego Mackiewicza, czy ta odpowiedź go satysfakcjonuje.

Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż chciałby zadać jeszcze jedno pytanie.

Przewodniczący Rady wyraził zgodę.

Radny Zbigniew Mackiewicz zapytał czy jest możliwość, że przy dezynfekcji sieci bakteria E.coli cofa się pod prąd do ujęcia wody
i rozprzestrzenia się dalej, czy ulega zniszczeniu na danym odcinku w jakim występuje.

Pan Ryszard Masłowski przekazał, iż na to pytanie nie będzie umiał dokładnie odpowiedzieć, musieliby na to pytanie odpowiedzieć pracownicy techniczni, ale np. markery pod prąd również pójdą, bo jeśli będzie zastój
w sieci to one będą kłębiły się przy odpowiednich warunkach do zamrażania,
ale mogą w jednym odcinku sieci spowodować zawężenie całej sieci. Najczęściej wykrywane jest zakażenie mikrobiologiczne, wtedy, kiedy odcinki,
z których pobiera się tzw. monitoring kontrolny są mało używane. Może tam dojść do namnożenia się takiej ilości bakterii, że badania przeprowadzone przez sanepid to wykryją. Natomiast najczęściej okazuje się, że w innych odcinkach sieci, gdzie woda była uzdatniana do picia tam jest woda zupełnie czysta, ale warunek, że wodociąg funkcjonuje jest jeden tzn. gdy w całej sieci jest czysta
i przydatna woda do spożycia.

Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Przewodniczącego Komisji Rolnictwa Sejmiku Województwa Podlaskiego Pana Mieczysława Bagińskiego.

Pan Mieczysław Bagiński Przewodniczący Komisji Rolnictwa Sejmiku Województwa Podlaskiego przekazał, iż bez względu na jego dalszy los po dziewiątym października br. to jest on dalej w parlamencie regionalnym, także dalej będzie radnym województwa, czyli radnym całego społeczeństwa podlaskiego. Dodał, iż na ile czas mu pozwolił zapoznać się z przekazaną przez Pana Starostę Ołdakowskiego literaturą Zarządu Związku Powiatów Polskich to są to problemy, do których musi odnieść się Parlament, Rząd, ale również samorząd województwa. Dodał, iż ze względu na jego usytuowanie za 10 dni też widzi tutaj miejsce do pracy dla swojej osoby.

Pan Mieczysław Bagiński przekazał, iż fizycznie pierwszy raz jest na tej sali obrad, dodał, że był na tej Sali, kiedy była ona w wielkiej poniewierce
i kiedy trzeba było poruszyć parę sumień w samorządzie województwa. Wówczas w tym samym czasie, jednocześnie uczestniczył w trudnych rozmowach o Państwowej Wyższej Uczelni w Suwałkach. Dodał, iż miał już pewne doświadczenie w tej sprawie, ponieważ dwa lata wcześniej udało się stworzyć w Łomży. Głosem doświadczonego wówczas prowadzone były rozmowy o takiej samej satysfakcji dla Suwałk.

Pan Mieczysław Bagiński przekazał, iż uczestniczył w sprawach ważnych dla Suwalszczyzny i wierzy, iż nadal będzie w nich uczestniczył. Każda uchwała, która dotyczyła jakiejś finansowej przemiany materialnej musiała odbyć się również z udziałem Sejmiku. Podkreślił, iż w Sejmiku był w różnych funkcjach jako m.in. Przewodniczący Komisji Finansów i Mienia, oraz jako Przewodniczący całego Parlamentu. Uznał jednak, że to powinien robić ktoś młodszy, kto krócej żyje niż on pracuje. Dlatego tez tę funkcje scedował na przyjaciela kolegę, który przez 4 lata był zastępcą tj. na Pana Bogdana Dyjuka
z Augustowa, który w chwili obecnej wykonuje funkcję Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska i Obszarów Wiejskich. W każdej istotnej sprawie dla tego środowiska i obszaru uczestniczył.

Pan Mieczysław Bagiński przekazał, iż od pierwszego dnia powołania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska uczestniczy w pracy jego organu stanowiącego, tzn. nie jest członkiem Zarządu na etacie ale zawsze jest w radzie tego funduszu, a także przez ostatnich 10 lat przewodniczącym tego organu stanowiącego, czyli Rady.

Pan Mieczysław Bagiński przekazał, iż wypada mu się zwrócić z taką prośbą, jeśli Państwo uznają, że może być on jeszcze potrzebny swoim doświadczeniem to prosi o wsparcie. Dodał, iż zna tego Powiatu duszę. Pan Starosta Szczepan Ołdakowski od pierwszego dnia jest z nim razem w Sejmiku. Dodał, iż po raz piąty jest wskazany przez wyborców i przeprasza za jego swobodny sposób mówienia, ale jak dodał, to tez kawałek natury się w tym sposobie kontaktu wyraża. Przekazał również, iż serdecznie dziękuje Przewodniczącemu Rady za zaproszenie na Sesję.

Pan Mieczysław Bagiński przekazał również, iż jeśli Państwo mieli sprawdzonych i spełnionych w tej kadencji poselskiej ludzi to poprosił
o powtórzenie kredytu zaufania. Dodał, iż reprezentuje Ruch Ludowy,
we wrześniu br. zaczął 50 rok stażu w tej partii. Przekazał również, iż do Senatu znalazł się kandydat o tym samym imieniu i nazwisku co on.

         Pan Mieczysław Bagiński przekazał, iż będzie na liście kandydatów widniał pierwszy jako Mieczysław Bagiński, syn Stanisława; natomiast jego imiennik jest synem Teofila.

         Dodał iż serdecznie zaprasza wszystkich do tego, aby być jak najliczniej
9 października br. tam, gdzie rozstrzyga się los kraju, los demokracji. Przekazał również, iż Rada Powiatu w Suwałkach w powiecie ziemskim jest radą bardzo ciekawą. Stronnictwo pokazuje, że może pracować z każdym partnerem politycznym, z którym można budować, który tego chce. I tego całej Radzie serdecznie życzy.

 

         Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Jana Kamińskiego.

 

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż serdecznie dziękuje za zaproszenie na dzisiejsze obrady. Dodał, iż są osoby, które prawdopodobnie myślą że zaczęsto tutaj nie bywał, jednak ma taki charakter, że tam gdzie jest dobrze to nie przeszkadza tylko publicznie powtarza, że tam się dzieje dobrze. Natomiast jeśli jego potrzebują to stara się na każdą taką prośbę reagować. Przekazał, iż nie będzie mówić o swoim życiorysie, ponieważ wszystkim jest bardzo dobrze znany.  

         Dodał, iż jest to jego szósta kadencja Sejmu. W ulotce jaką wydał, opisany jest w nim jego cały dorobek. Starał się być posłem bardzo zdyscyplinowanym, prawie 100% obecności w Sejmie, w głosowaniach
i w pracach Komisji: Gospodarki, gdzie do chwili obecnej jest jej Przewodniczącym, co jest wielkim wyróżnieniem. Od początku jest również
w Komisji Sportu, Kultury Fizycznej i Turystyki. Był również ponad pół roku
w Komisji Finansów. Dodał, iż jest również w stałej podkomisji tj. odnawialnych źródeł energii, która uważa za bardzo powszechną, w której spędził ponad dwa lata. Ponadto interpelacje, zapytania, wystąpienia plenarne, na których praktycznie w 100% występował w imieniu klubów w ważnych sprawach w szczególności tej problematyki, którą się tam zajmował.

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż Poseł w terenie praktycznie nie zajmuje się sprawami regionalnymi, bo od tego jest samorząd gminny, powiatowy i wojewódzki, Wojewoda, i to oni mniej lub bardziej wypełniają swoje zadania dla danego regionu. Jeżeli uda się pozyskać większą, znaczącą ilość środków finansowych to wówczas mówią, że dobrze swoją misję wypełniają. Natomiast jak tych środków finansowych trochę jest mniej to wówczas jest narzekanie. Środki finansowe nie zawsze do końca spływają tak według tego, co należy się tym regionom, ale często decyduje tutaj również klucz partyjny i znajomości partii rządzących w danym momencie.  

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż rzucił okiem na to co Pan Starosta mu przekazał, i dodał, że jest on zwolennikiem tego, aby był bezpośredni wybór wójta i starosty oraz marszałka województwa, ponieważ dawałoby to większą i odpowiedzialną pracę. Natomiast jeśli chodzi o wybory bezpośrednie do Sejmu to osobiście jest za tym, aby takie wybory były. Dodał, iż uważa, że człowiek swoja pracą udowadnia na ile to wyborcy szanują, na ile on może wspierać swój region. To wyborcy maja decydować. Tylko takim elementem, nad którym on się zastanawia to jeżeli utworzone zostanie 460 – jednoosobowych mandatów wyborczych do Sejmu i trafi 460 posłów, to pytanie zadał w debacie radiowej dla Pana Posła z SLD, chociaż on odpowiedział, że nie jest posłem z SLD tylko sympatykiem, odpowiedział on, iż taki system obowiązuje w Wielkiej Brytanii
i jakoś się to kręci. Dodał, iż on ma tutaj na uwadze uchwalenie budżetu państwa przy 460 jednoosobowych mandatach, nie biorąc pod uwagę partii politycznych. To jest na dzień dzisiejszy niewyobrażalne, ponieważ jego nikt by nie zmusił, jeżeli złożyłby on poprawkę do budżetu dotyczącą tego regionu i żyjących tu ludzi z tego województwa, żeby miał on inaczej zagłosować niż życzyłby sobie tego np. Minister Finansów, czy Premier Rządu – tego sobie nie wyobraża. Nie wyobraża sobie również tego, aby np. z Krakowa, czy z Wielkopolski inny poseł głosowałby tez za Suwalszczyzną a nie głosowałby za Wielkopolską.  Dodał, iż może być to rzecz utrudniona, ale jest on osobiście zwolennikiem za bezpośrednimi mandatami do Sejmu, żeby wyborcy rozliczali swojego wybranego przedstawiciela z tego co on zrobił i co ma zamiar zrobić.  

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż z większością tych postulatów zgadza się, ponieważ są one bardzo logiczne i rzeczowe. Jeśli chodzi o ustawę dotyczącą finansów publicznych i rozliczania samorządów z zadłużania się, nad tą ustawą posłowie bardzo mocno dyskutowali i to wzbudziło negatywne spostrzeżenia wobec samorządów różnych szczebli  w kraju, jak również Wysokiej Izby. Nie było czasu zbyt mocno pochylić się nad tym, ale jest to zadanie natychmiastowe dla przyszłego nowego parlamentu, aby te sprawę rozwiązać. Musi być silny samorząd. Rząd nie może wzmacniać organów rządowych i trzymać pieniądze, żeby mieć przełożenie pośrednio na to co się w terenie dzieje. Musi być wzmocniona jednostka samorządu od gminy, przez powiaty i województwa w terenie. Te pieniądze tutaj powinny trafiać i to Państwo Radni mają decydować wspólnie z Zarządem Powiatu o waszych potrzebach, ponieważ o tym wiecie najlepiej. Środki finansowe powinne być niepolitycznie dzielone tylko od potrzeby, lub wedle ustalonego klucza, który uważa, że można wypracować. Dodał, iż jeśli będzie w kolejnej kadencji posłem to nad tym mocno się pochyli i będzie nad tym współpracować.

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż starał się na ważne potrzeby tego regionu reagować. Jedną z takich rzeczy była prośba Pana Starosty o bezpośrednie uczestniczenie w rozmowach na temat obwodnicy Augustowa i obwodnicy Suwałk. Obwodnica Augustowa można powiedzieć, że buduje się, chociaż obawia się osobiście, żeby ta umowa była zrealizowana z uwagi na bardzo niski koszt jaki wykonawca zaoferował i prowadzone w tej chwili negocjacje w terenie bo zadanie jest bardzo duże i bardzo ważne i jakościowo musi być bardzo dobrze zrobione. Obawy jego z tego powodu są takie, iż wcześniejszy odcinek obwodnicy Augustowa cztery, czy pięć lat temu, gdzie inne były zupełnie koszty kosztował około 470 mln zł, natomiast ten w dniu dzisiejszym około 700 mln zł a jest prawie trzykrotnie dłuższy, układ czteropasmowy od węzła Szkocja z Raczek do Suwałk. Odbywają się spotkania w terenie, czy też konsultacje społeczne, które są bardzo burzliwe. Jeśli będzie taka potrzeba będę się włączał, aby w przyszłym roku w lipcu bo taki jest termin uzyskania pozwolenia na budowę, aby prace nad ta budowa obwodnicy ruszyły a w 2014 r. żeby ta obwodnica już funkcjonowała, ponieważ jest bardzo potrzebna. Dodał, iż w rozmowie z Ministrem Grabarczykiem przekazał mu, iż to co się dzieje z obwodnicą Augustowa i Suwałk to przechodzi wszelkie ludzkie możliwości i domysły. Obwodnica Gołdapi jest otwarta, w Olecku, Ełku są budowane, tam jedzie 100 pojazdów, w naszym mieście 10 tys. na dobę, tam wszystko idzie a u nas nie ma środków finansowych. Zabrano województwu podlaskiemu prawie 2 mld zł ze ściany wschodniej.

         Jak zostanie wybudowana obwodnica Augustowa ruch ma z powrotem wrócić do „8” i przez odcinek łączący Poddubówek, który musi zostać rozbudowany, ponieważ ta droga nie wytrzyma żadnego tonażu. Obwodnica Suwałk również musi być. To jest zadanie przyszłych parlamentarzystów, szczególnie z województwa podlaskiego a przede wszystkim tych z Suwalszczyzny. Dodał, iż liczy na mądrego ministra infrastruktury, na rozsądny rząd, że natychmiast podejmie działania i naszą rolą jest to przyspieszyć, aby ruszyła obwodnica Suwałk. Zapadła decyzja przebiegu obwodnicy Suwałk, ale za nim ta decyzja zapadła to również Pan Starosta „zdrowie zjadł” natomiast jego samego łącznie z rodziną już od czci i wiary odprowadzono. Dodał, iż jemu to nie przeszkadza, ponieważ ma czyste sumienie i występuje w imieniu swoich wyborców mieszkańców, po to, aby ta droga przebiegała normalnie, i aby ludziom się normalnie żyło. Przekazał, iż 20 – cia lat temu będąc Wojewodą wytyczył pas szerokości ponad 100 m, 20 ha leży na skarbie Państwa w zasobach Agencji Nieruchomości Rolnej, po to, że już widział i miał wizję, gdzie powinna przebiegać obwodnica, najlepsza dla tego regionu, właśnie od strony zachodniej jest najkorzystniejsza, i grunt został wydzielony. Jest to oszczędność przy budowie rzędu kilku mln zł z tytułu wykupu tylko gruntów. Dodał, po co w Suwałkach lotnisko z 3 km pasem. Lotnisko trzeba też mieć za co utrzymać, są to ogromne koszta. Polskie linie lotnicze mają ogromny problem z lotniskiem i z utrzymaniem całej floty. A u nas chcą wybudować lotnisko, w tej chwili nikomu to nie przeszkadza. Można było to pogodzić, tylko trzeba było od początku logicznie do tego podejść. Dlatego tez musi być mądry samorząd tutaj w terenie, mądrzy ludzie, którzy zawiadują tym wszystkim. Wówczas ludziom żyłoby się lepiej. Ale budowę tej obwodnicy należy za wszelką cenę przyspieszyć, żeby ruch z obwodnicy Augustowa ruszył obwodnicą Suwałk, wówczas i mieszkańcom będzie lepiej i wszystkie służby będą miały mniej roboty.     

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż jeśli chodzi o drogę Suwałki – Bakałarzewo, która obiecał, poinformował, że kiedy będąc Wicemarszałkiem zrobił bardzo szczegółową dokumentację, na podstawie opinii ludzi, wszystkich służb, Policji, ponieważ było tam bardzo dużo wypadków, ludzi którzy ginęli, w Przebrodzie zaś chodzą dzieci do szkoły i jest to bardzo niebezpieczna droga. Środki finansowe z działania – Infrastruktura można przesunąć na działanie – Infrastruktura drogowa. Połowa tych środków już została przesunięta, czego pilnował – droga Bakałarzewo – Suwałki – środki finansowe zostały przez Zarząd Województwa przyznane, już ma być ogłaszany przetarg i ruszy budowa tej drogi. Powstanie kolejny odcinek pięknej drogi, tak samo jak został zrobiony chociażby odcinek od granicy województwa do Bakałarzewa i przez Bakałarzewo. Od Cimoch do Raczek również został zrobiony piękny i bezpieczny odcinek oraz będzie również piękny odcinek Suwałki – Sejny. Pieniądze również zostały na tą drogę przeznaczone. Jeśli ktoś zapyta o odcinek Raczki -  Suwałki to również zostanie zrobiony lecz po wybudowaniu obwodnicy, ponieważ w tej chwili pójdzie tam ciężki sprzęt i droga ta zostanie na pewno zniszczona, więc w chwili obecnej nie ma co jej poprawiać.

         Dodał, iż będąc w Komisji Gospodarki również bardzo mocno pracował, zresztą zlecił mu to Waldemar Pawlak nad mostem energetycznym Litwa – Polska. Jest to w tej chwili już praktycznie na ukończeniu. Podpisane zostało wstępne porozumienie w Łomży w tym temacie około trzy tygodnie temu. Powołany został pełnomocnik – były Dyrektor Zakładu Energetycznego w Białymstoku – Pan Mirosław Kasacki, który prowadzi całą tą inwestycję. Wszystko wskazuje, że lada dzień będą pozwolenia na budowę i budowa tej ogromnej linii łączącej Litwę z Polska poprzez Suwalszczyznę, Ełk, Ostrołękę pozwoli po jej wybudowaniu podłączyć każdą ilość wybudowanych wiatraków, chociaż jego zdaniem jest już ich wystarczająco, a nawet za dużo. I w tym momencie chciałby zaapelować o to, aby uchronić tereny atrakcyjne przed tego typu inwestycjami. Dodał, iż wie, ze Wójtowie czerpią z tego dochody, ponieważ wpływają z tego podatki ale należy uchronić to, co jest jeszcze do uchronienia, bo nie będą przyjeżdżać tutaj ludzie a do gmin przyjdą mieszkańcy, kiedy ich kwatery agroturystyczne będą stawały się puste i nie będą mieli z czego żyć. Energia odnawialna oczywiście tak, ale z rozsądkiem, tam ją umiejscawiać, gdzie ona nie szpeci krajobrazu, nie przeszkadza ludziom spokojnie żyć, bo człowiek jest najważniejszy i to należy mieć na uwadze.

         Dodał, iż kolejną najważniejszą rzeczą jest gazyfikacja naszego regionu, o co często zabiegał. Jak najszybciej nasz region musi mieć gaz ziemny, to jest rola również przyszłych posłów z tego regionu, żeby gaz ziemny tutaj trafił. Pan Prezydent Suwałk ma rozbudowywać sieć w całych Suwałkach, pod kątem już ewentualnego podłączenia, co jest bardzo mądrą decyzją i tak należy robić.          Odnośnie wyborów poprosił aby zgromadzeni zachęcili wszystkich na ile to możliwe mieszkańców powiatu suwalskiego, aby uczestniczyli w tych wyborach, jest to rzecz najważniejsza. To ludzie, którzy uczestniczą
w wyborach decydują  o losach naszej Ojczyzny, o tym kto i jak będzie rządził. Natomiast najgorszą rzeczą jest nie pójść do urn.

 

         Radny Andrzej Łanczkowski zwrócił się do Posła Jana Kamińskiego
z zapytaniem, czy w sytuacji, gdy Pan Kamiński zostanie Posłem, czego mu serdecznie życzy, czy za 4 lata będzie mógł zapytań Pana Posła, czy droga wojewódzka Suwałki – Wiżajny będzie zbudowana. Chodzi o to, aby Pan Kamiński będąc posłem w następnej kadencji te pieniądze również w jakiś sposób przeznaczył na tą drogę, ponieważ jest połączenie z Raczkami, będzie z Sejnami, aby jeszcze było z Suwałk do Wiżajn. To jest jego osobisty apel do pana Posła.

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż nad tą drogą od kilku już lat pracował także jako Marszałek Województwa. Był taki zamysł, aby ta drogę poprowadzić jeszcze dalej niż do samych Wiżajn, w innym kierunku. Ponieważ piękne są również tereny w kierunku na Szypliszki oraz Sejny. Dodał, iż obok tej drogi chciałby wybudować ścieżkę rowerową. Takie prace zostały nawet zlecone. Okazało się, iż jest tak wąski pas drogowy, że w żaden sposób nie idzie tej ścieżki tam zmieścić. Można byłoby podjąć się wykupienia tego, ale liczba gospodarstw, które do tej drogi przylegają, byłoby rzeczą niemożliwą, żeby to zrealizować. Dodał, iż jak Pan Radny zauważył, gdy odchodził z funkcji Marszałka wybudowany został piękny Szelment i ta droga jak powiedział będzie w pierwszej kolejności zrobiona i jest zrobiona. Musiała zostać naprawiona po budowie Szelmentu droga z Kaletnika do Jeleniewa, i jest zrobiona.

         Pan Jan Kamiński Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekazał, iż zgadza się całkowicie z Radnym Łanczkowskim, że odcinek z Jeleniewa do Wiżajn powinien być zrobiony. Dodał, iż jest on człowiekiem, że nie lubi  obiecywać i nie wywiązać się z tej obietnicy. Przekazał, iż gdyby był w Zarządzie Województwa odpowiedziałby Panu Radnemu na 100 % czy ten odcinek byłby zrobiony, czy tez nie. Dodał, iż w twej sytuacji uczyni wszystko i zainteresuje się tą drogą, aby na spotkaniu za 4 lata ta droga była zrobiona tak jak jest zrobiona droga z Suwałk do Jeleniewa i będzie za tym tematem chodził w Zarządzie Województwa i sądzi, że to powinno się udać, ponieważ są to tereny piękne turystycznie i latem przyjeżdża ogromna ilość turystów i ci ludzie również muszą bezpiecznie jeździć i wtedy nie będzie pretensji i więcej ich będzie przyjeżdżało. Taką obietnicę może złożyć i będzie czynił starania, żeby ta droga została zrobiona.

         Przekazał również iż jego rolą jest w przyszłej kadencji poselskiej pomoc w sprawie byłego przejścia granicznego w Budzisku, żeby to jakoś zagospodarować, lub znaleźć jakąś formę bytu tego, bo w obecnej sytuacji jaka panuje tak być nie może.

 

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż dziękuje za deklaracje pomocy rozwiązania właściwego zagospodarowania Budziska. Jest to bardzo ogromny problem dla Powiatu. Najbardziej brakuje wsparcia w rozmowach z Generalną Dyrekcją z Oddziałem Białostockim jeśli chodzi o rozwiązania komunikacyjne. Na dzień dzisiejszy sprawy stoją w martwym punkcie, chodzi tam o udostępnienie obiektów tam funkcjonujących do możliwości korzystania z różnych usług tam świadczonych, ewentualnie również które będzie można prowadzić. Dodał, iż dziękuje bardzo Posłowi Kamińskiemu i życzy sukcesów w wyborach do parlamentu.

 

         Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Jan Kamiński opuścił obrady sesji.   

 

         Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Pana Starostę w sprawie zgłoszonych trzech interpelacji na obradach ostatniej sesji Rady przez Radnego Zbigniewa Mackiewicza. 

 

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż Pan Radny Mackiewicz mówił o trzech problemach, jeden dotyczący również rozwiązania komunikacyjnego na drodze Nr 8, na skrzyżowaniu z drogą powiatową biegnąca z Dubowa do Płociczna. Jest to bardzo niebezpieczne skrzyżowanie, sprawa jest dość znana, wiele wypadków miało tam miejsce i również samorząd powiatowy w roku ubiegłym występował do GDDKiA z prośba o rozwiązanie tego problemu i stworzenie takiego rozwiązania komunikacyjnego, żeby skręt
w stronę Płociczna był bezpieczny zarówno jadąc od Suwałk jak tez i drugiej strony. Dodał, iż po ostatniej sesji, w ubiegłym tygodniu w trakcie trwania konsultacji dotyczących obwodnicy Augustowa miał możliwość spotkania się z zastępcą Dyrektora Panem Topczewskim i temat ten został poruszony również przy udziale Pana Posła Cieślika. Była mowa o tej propozycji, która Pan Poseł złożył, żeby wyłączyć ten etap remontu drogi z Augustowa do Suwałk i odcinek najbardziej niebezpieczny potraktować jako odrębny etap. Pan Dyrektor stwierdził, że jest to w tym momencie nie bardzo możliwe, ponieważ opracowują oni dokumentację na przebudowę drogi od Gatnego i środki, które byłyby potrzebne na wydzielenie tego zadania są bardzo duże w stosunku do całej przebudowy, na całym odcinku potrzebna jest nowa nakładka, a tutaj trzeba dokonać pewnych prac inżynieryjnych i zrobić lewoskręty. Są to znaczne koszty w całej tej inwestycji. Zatem zadanie to będzie robione w całości. Dokumentacja jest tworzona i GDDKiA jest na etapie szukania środków
z  budżetu Państwa. Dodał, iż na dzień dzisiejszy może jedynie tyle powiedzieć, jeżeli jest taka sugestia, czy potrzeba to można również na piśmie po raz kolejny do GDDKiA wystąpić.

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż drugi temat dotyczący drogi biegnącej od Suwałk w stronę Budziska to wiadome jest, iż w tej chwili trwa tam remont drogi, co prawda nie na całej długości tylko na odcinku około 8 km. Przebudowa tej drogi dochodzi nieco powyżej drogi powiatowej prowadzącej do Ośrodka Szelment. Na całej szerokości jest tam układana nowa nawierzchnia. Dodał, iż sadzi, że ta przebudowa będzie kontynuowana.

Natomiast trzecia sprawa dotyczy samego Budziska i problemów komunikacyjnych, o których niejednokrotnie była mowa. W tej chwili – była już mowa o tym na Komisjach Rady, że przygotowano decyzję Wojewody o przebudowie drogi ekspresowej w obrębie przejścia granicznego w Budzisku. Powiat złożył odwołanie i Minister Infrastruktury na wniosek GDDKiA umorzył postępowanie, tak jakby sprawy nie było, czyli GDDKiA na dzień dzisiejszy wycofała się z pomysłu przebudowy tego odcinka drogi, ze względu na to, że nie ma środków. Natomiast do dnia dzisiejszego Powiat nie otrzymał odpowiedzi na wystąpienie, aby udrożnić tam dojazd do dwóch budynków przy przejściu granicznym. Nie ma odpowiedzi z Oddziału Wojewódzkiego GDDKiA w Białymstoku, mimo tego, iż spełniona została ich sugestia, aby otrzymać opinię ze strony Izby Celnej, a także Inspekcji Transportu Drogowego. Opinie te zostały przez Powiat uzyskane i w dalszym ciągu pozostaje oczekiwanie na odpowiedź. Dodał, iż pytał o to Pana Topczewskiego, który stwierdził, że nie zna tego tematu, ponieważ tą sprawą zajmował się sam Dyrektor Doroszkiewicz, który w tej chwili przebywa na zwolnieniu lekarskim od dłuższego czasu.

         Starosta Szczepan Ołdakowski poinformował, że zrodził się taki pomysł ze strony Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, aby w oparciu
o powierzchnię utwardzoną za budynkiem głównym w Budzisku otworzyć poligon do uczenia się jazdy w trudnych warunkach śliskiej jezdni. Dodał,
iż w przyszłym tygodniu wybiera się z Dyrektorem Jasionowskim i Dyrektorem Grabowskim na wizję lokalną do Budziska, żeby zobaczyć, czy ten obszar za budynkiem głównym wystarczy na stworzenie takiego poligonu z dwiema matami poślizgowymi, które chcą tam zamontować i prowadzić szkolenia w tym zakresie dla wszystkich kandydatów na kierowców, ewentualnie na doszkolenie się. Dodał, iż byłaby to ciekawa propozycja zagospodarowania tego obszaru, prawdopodobnie jakieś pomieszczenia również byłyby przez WORD wykorzystane. Przekazał też, iż dlatego też tak intensywniej występuje o udrożnienie dojazdu  do tego budynku głównego, ponieważ w takich sytuacjach, jakby powstał ten poligon to ten dojazd z tyłu budynku niekoniecznie byłby potrzebny.

         Przewodniczący Rady w związku z udzielonymi przez Pana Starostę odpowiedziami zwrócił się do Pana Radnego Zbigniewa Mackiewicza z zapytaniem, czy pozostaje dalej na stanowisku, aby ze zgłoszonymi przez niego interpelacjami wystąpić na piśmie.

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał Panu Staroście podziękowania
za wsparcie w rozmowach odnośnie uporządkowania skrzyżowania z drogą powiatową biegnącą z Dubowa do Płociczna. Dodał, iż dziwne jest, że żyjemy w takim kraju, że jak ludzie nie wyjdą na ulicę to nic nie będzie się działo, i nikt żadnych kroków nie podejmie. Współpraca z GDDKiA nie układa się najlepiej, co nie jest winą ani Starostwa, ani też Gmin, dlaczego to trudno powiedzieć. Jeśli chodzi o to skrzyżowanie i wystąpienie w tej sprawie na piśmie uważa na dzień dzisiejszy, że nie będzie miało większego sensu i znaczenia, gdyż to skrzyżowanie będzie musiało być przebudowane wraz z uruchomieniem drogi ekspresowej z Augustowa, która kończy się w Poddubówku i dalej będzie skierowana w kierunku Dubowa do tego skrzyżowania.

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał żartobliwie, że na dzień dzisiejszy i ten okres docelowy do momentu przebudowania tego skrzyżowania można byłoby wydzielić lewoskręt, ewentualnie pomalować jezdnię, i na to też GDDKiA nie ma środków finansowych. Najlepiej byłoby zrobić prywatnie składkę, najlepiej jak każdy z zainteresowanych mieszkańców wrzuci symboliczną złotówkę, z których będzie można kupić farby, może znaki
w postaci darowizny dla GDDKiA, może wówczas się ona obudzi.

         Przewodniczący Rady przekazał, iż wnioskuje, że dzisiejsze rozmowy
na tą chwilę wyczerpały temat, oczywiście zawsze można do niego wrócić.

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż taka odpowiedź
go satysfakcjonuje.  

 

Ad. 7

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata
z tej samej listy na miejsce radnego w związku z wygaśnięciem mandatu.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż projekt powyższej uchwały opiniowany był przez wszystkie Komisje Rady. Dodał, iż zgodnie z Ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz mając na względzie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy, Rada Powiatu
w dniu 25 sierpnia 2011 r. podjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Daniela Racis z okręgu wyborczego Nr 4 z listy KWW NA RZECZ POWIATU SUWALSKIEGO z powodu pisemnego zrzeczenia się mandatu. Dodał, iż mandat radnego powiatu przysługuje kandydatowi z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów – jest nim Pani Mirosława Wierzchowska. Pani Wierzchowska mogła zrzec się pierwszeństwa przy obsadzeniu mandatu na rzecz kandydata z tej samej listy, który uzyskał kolejno największa liczbę głosów. Jednak tego nie uczyniła, zatem przyjmuje mandat radnej rady powiatu.  

Pytań i uwag nie wniesiono.  

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 6).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 7).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 29 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 8). 

          

                Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wstąpienia kandydata z tej samej listy na miejsce radnego w związku z wygaśnięciem mandatu:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/66/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie wstąpienia kandydata z tej samej listy na miejsce radnego w związku z wygaśnięciem mandatu została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 9).

 

 

 

Ad.8.

Ślubowanie radnego.

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie. Dodał, iż tekst ślubowania może zostać złożony
z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”. Dodał, iż jako Przewodniczący Rady przyjmie złożoną przysięgę przez Panią Mirosławę Wierzchowską.

         Przewodniczący Rady poprosił o powstanie Panią Mirosławę Wierzchowską i odczytanie treści ślubowania.

         Pani Mirosława Wierzchowska odczytała treść ślubowania: „Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko
dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu oraz dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”, wypowiadając na zakończenie zdanie „Tak mi dopomóż Bóg”. 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż przyjął ślubowanie, jednocześnie złożył gratulacje Radnej Mirosławie Wierzchowskiej, życząc owocnej współpracy z Szanowną Radą i przekazał radnej herbówkę. Dodał, iż Pani Wierzchowska otrzymała wszystkie materiały, które Państwo Radni otrzymali przed sesją, aby mogła kompetentnie uczestniczyć w dalszych obradach
i głosować.

         Przewodniczący Rady poinformował, iż Radna Wierzchowska winna złożyć podpis na liście obecności i dodał, że od tej pory Rada Powiatu
w Suwałkach liczy sobie znów 15 Radnych, na 15 obecnych podczas obrad dzisiejszej sesji Rady Powiatu.

 

Ad.9.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż jest to pewna konsekwencja podjęcia przez Radę Powiatu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego, który był członkiem Komisji Polityki Społecznej i jednocześnie jej Wiceprzewodniczącym. Pani Radna Mirosława Wierzchowska oświadczyła wcześniej w rozmowie jaką przeprowadził, że chce uczestniczyć
w pracy Komisji Polityki Społecznej przede wszystkim z racji wykonywanego przez nią zawodu. 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż jeśli uchwała zostanie podjęta, to chciałby, aby po sesji Komisja Polityki Społecznej dokonała wyboru Wiceprzewodniczącego tejże Komisji, z uwagi na wolny wakat w chwili obecnej w składzie Komisji.

Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 29 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 10). 

          

                Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/67/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Polityki Społecznej została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 11).

 

Ad.10.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż jest to również pewna konsekwencja podjęcia przez Radę Powiatu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego, który był członkiem Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu. Pani Radna Mirosława Wierzchowska oświadczyła wcześniej w rozmowie jaką przeprowadził, że chce uczestniczyć
w pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.

Dodał, iż projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 12).

 

                Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/68/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia przedmiotu działania oraz składu osobowego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 13).

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż zmiany dotyczą przesunięć stanowisk w Wydziale Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez wszystkie Komisje Rady.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 29 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 14). 

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 15).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 16).

                   

                Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/69/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego
w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 17).

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Gminie Raczki prowadzenia zadania publicznego w zakresie zarządzania drogą powiatową.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu. Dodał, iż Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami uchwałę Rady Gminy Raczki z dnia 9 września 2011 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Suwalskiemu z przeznaczeniem na realizacje zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 1125B Granica województwa – Wierciochy” w wysokości 200.000,00 zł (załącznik Nr 18).

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 19).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20).

 

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie powierzenia Gminie Raczki prowadzenia zadania publicznego w zakresie zarządzania drogą powiatową:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/70/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie powierzenia Gminie Raczki prowadzenia zadania publicznego
w zakresie zarządzania drogą powiatową została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 21).

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2011 r.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.   

                Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 22).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 23).

 

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2011 r.

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/71/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2011 r. została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 24).

 

Ad.14.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu oraz Komisję Finansową.

         Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 27 września 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 26).

          

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

        

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr IX/72/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 września 2011 r.  zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 27).

               

Ad.15

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zespołu Szkół
im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie za rok szkolny 2010/2011”.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni otrzymali powyższe „Sprawozdanie z działalności Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca
w Dowspudzie za rok szkolny 2010/2011” wraz z materiałami. Z tym sprawozdaniem zapoznała się na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej w dniu 29 września 2011 r. Zapytał, czy są pytania do Pana Dyrektora
Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie ewentualnie uwagi,
co do sprawozdania.

         Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, iż w wyniku braku pytań i uwag
do powyższego sprawozdania uważa „Sprawozdanie z działalności Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie za rok szkolny 2010/2011” za przyjęte (pism znak: ZS.0311-3/11 z dn.19.09.2011 r. - załącznik Nr 28).

 

Ad.16

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

         Będąc przy głosie Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami pismo Pana Adama Stefana Kościucha Przewodniczącego Stowarzyszenia Na Rzecz Ochrony Środowiska Kruszki
w sprawie kontrowersyjnej lokalizacji budowy biogazowni w miejscowości Kruszki, gm. Przerośl. (kserokopia pisma – załącznik Nr 29). Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnych z prośbą o zapoznanie się z tą literaturą. Dodał,
iż Przewodniczący Stowarzyszenia był osobiście u Przewodniczącego Rady
z prośbą o zorganizowanie spotkania z Zarządem Powiatu, ponieważ chciałby przedstawić stanowisko Stowarzyszenia oraz żeby właściwa Komisja również się tą sprawą zajęła. Dodał, iż taką Komisją jest Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu dlatego wcześniej przed ostatnią Komisją tego nie podawał, ponieważ uzgodnił
z Przewodniczącym Stowarzyszenia, że wpierw uprzedzi Państwa Radnych i Przewodniczącego Komisji. Natomiast Przewodniczący Stowarzyszenia jest dostępny na telefon i kiedy trzeba chętnie przyjedzie, podobnie do Zarządu Powiatu i przedstawi sytuację mieszkańców tejże miejscowości. Dodał, iż poprosił Przewodniczącego Stowarzyszenia, żeby wyartykułował, czego Stowarzyszenie oczekuje od Rady Powiatu. I tutaj prośba do Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o zaproszenie Pana Kościucha
na posiedzenie Komisji, gdyby Komisja tego chciała a jest to jej niezależna decyzja.   

Przewodniczący Rady przekazał, iż następna sesja planowana jest
w ostatni czwartek października na godz. 14.00. Poinformował również
w imieniu Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej, iż ustalone jest wyjazdowe posiedzenie Komisji w dniu 25 października br. do Dowspudy,
o godz. 13.00 jest zbiórka pod Urzędem Starostwa po czym nastąpi przejazd
do Dowspudy.

Radny Stanisław Szwengier wystąpił z zapytaniem, kiedy Rada skorzysta z zaproszenia Pana Dyrektora Ośrodka w Szelmencie na sesję wyjazdową
do Ośrodka.

Przewodniczący Rady udzielając odpowiedzi przekazał, iż być może sesja taka odbędzie się, kiedy zostanie skończona przebudowa drogi dojazdowej
do Szelmentu.

Przewodniczący Rady przekazał kierując słowa do Pani Radnej Mirosławy Wierzchowskiej, że pokój Przewodniczącego Rady dostępny jest dla wszystkich Radnych, można korzystać z niego i przeprowadzać umówione spotkania.

         Innych wolnych wniosków nie wniesiono.

 

Ad.17.

Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady IX sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1530.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

/-/ Sławomir Małachowski

 

 

 

Protokołowała:

/-/ M. Radziszewska

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Radziszewska

Wprowadzający: Monika Radziszewska

Data modyfikacji: 2011-10-28

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2011-10-28