Protokół Nr XI/11

Protokół Nr XI/11 obrad XI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
Protokół Nr XXXIV/10

Protokół Nr XI/11

 

z obrad XI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady XI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 20 grudnia  2011 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.

 

 

Ad 1.

Otwarcie obrad.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:

        

1.     Burzyński Marian

2.     Chlebus Andrzej

3.     Dziatkowski Marek

4.     Kleszczewski Zbigniew

5.     Kowalewski Witold

6.     Łanczkowski Andrzej

7.     Łuniewski Artur

8.     Mackiewicz Zbigniew

9.     Małachowski Sławomir

10. Ołdakowski Szczepan

11. Putra Szymon

12. Rogowski Tomasz

13. Szwengier Stanisław

14. Truchan Anna Danuta

15. Wierzchowska Mirosława

 

         Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

 

         Przewodniczący Rady otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Pana Bogdana Dyjuka – Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Pana Sylwestra Symonowicza – Z-cę Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana Dariusza Siwickiego – Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach, Pana Józefa Hańczuka – Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach, Pana Jarosława Niewińskiego – w/z Komendanta Placówki Straży Granicznej w Rutce – Tartak, Pana Waldemara Siedleckiego – Dowódcę 14 Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach, Pana Wojciecha Rodak – Nadleśniczego Nadleśnictwa Suwałki, Pana Jana Pryczkowskiego – Kierownika Delegatury Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Suwałkach, Panią Bożenę Jabłońską – Kierownika Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
w Suwałkach, Pana Władysława Sulimę – Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Pana Henryka Krzesickiego – Przewodniczącego Powiatowego Zrzeszenia Ludowe Zespoły Sportowe
w Suwałkach, Pana Adama Szymańskiego – Wójta Gminy Bakałarzewo, Pana Kazimierza Urynowicza – Wójta Gminy Jeleniewo.

         Przewodniczący Rady powitał dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu suwalskiego: Panią Teresą Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzocha – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską - Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku, Pana Mirosława Szczesnego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów,  naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Małgorzatę Micał – w/z Naczelnika Wydziału Programowania, Inwestycji i Rozwoju, Panią Jolantę Sawicką – Naczelnika Wydziału Komunikacji, Panią Celinę Puchalską – Naczelnika Wydziału Architektury i Budownictwa, Panią Ewę Kamińską – Naczelnika Wydziału Finansowo – Budżetowego, Pana Stanisława Żukowskiego – Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa (lista zaproszonych Gości załącznik Nr 1).

         Przewodniczący Rady powitał radnych Rady Powiatu (lista obecności radnych – załącznik Nr 2).

 

Przewodniczący Rady powitał przybyłych na obrady sesji przedstawicieli Hufca Związku Harcerstwa Polskiego w Suwałkach na czele z Panią Komendant Lidią Żyniewicz, którzy tradycyjnie goszczą na obradach sesji grudniowej.

Władzom powiatu suwalskiego harcerze z Hufca Związku Harcerstwa Polskiego w Suwałkach przekazali Betlejemskie Światełko Pokoju.

         Pani Komendant Lidia Żyniewicz w imieniu Harcerzy Hufca Związku Harcerstwa Polskiego w Suwałkach przekazała na ręce Przewodniczącego Rady oraz Starosty Suwalskiego świąteczne życzenia.

Przewodniczący Rady oraz Starosta Suwalski złożyli harcerzom podziękowania za Światełko Betlejemskie, które zostało przekazane na ich ręce
i w podziękowaniu wręczyli harcerzom koszyk słodyczy. 

         Przewodniczący Rady korzystając z okazji świątecznego nastroju, złożył wszystkim najlepsze życzenia, spokojnych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia i zaprosił zebranych gości do podzielenia się nawzajem opłatkiem.

         Starosta Suwalski w imieniu Zarządu Powiatu Suwalskiego złożył również wszystkim obecnym gościom, pracownikom jednostek, służb, inspekcji i straży podziękowanie za współpracę oraz serdeczne życzenia, zdrowych, wesołych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

         Zebrani goście oraz Radni przełamali się opłatkiem oraz złożyli sobie nawzajem życzenia świąteczne.

 

         Starosta Szczepan Ołdakowski oraz Przewodniczący Rady skierowali również kilka słów do kończącego pracę zawodową i odchodzącego na emeryturę Wójta Gminy Bakałarzewo Pana Adama Szymańskiego.

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż współpraca z p. Wójtem Szymańskim układała się bardzo dobrze zarówno z Zarządem Powiatu jak
i Radą Powiatu. Dzięki tej współpracy bardzo wiele przedsięwzięć udało się zrealizować w Powiecie. Dodał, iż odchodząc Pan Wójt prawdopodobnie ma dużą satysfakcję z tego co robił, jednakże każdy kiedyś musi skończyć pracę zawodową. Przekazał, również iż sądzi, że wszyscy będą go mile wspominali jako Wójta. Dodał, iż liczy na to, że będzie dzielił się swoim doświadczeniem
i wspierać będzie zarówno Gminę Bakałarzewo jak też cały powiat suwalski.

Starosta Szczepan Ołdakowski w imieniu Zarządu Powiatu w Suwałkach przekazał Panu Adamowi Szymańskiemu podziękowanie w formie grawertonu oraz kwiaty.

Przewodniczący Rady w imieniu zebranych Radnych Powiatu przekazał również Panu Szymańskiemu serdeczne życzenia oraz spokojnej emerytury. Dodał, aby problemy samorządu były dalej nieodzownym elementem jego życia, aby doradzał dalej tak, jak to robił dotychczas na wszystkich szczeblach samorządu, z uwagi na to, iż był konstruktywnym Wójtem.  

 Przewodniczący Rady w imieniu Rady Powiatu w Suwałkach przekazał Panu Adamowi Szymańskiemu podziękowanie w formie listu oraz statuetkę.

Pan Adam Szymański przekazał, iż niestety każdy w pewnym etapie życie stanie przed dylematem nad podjęciem bardzo ważnych, życiowych decyzji. Pewne względny osobiste zadecydowały o rezygnacji z pracy zawodowej. Dodał, iż bardzo miło współpracowało się mu z szanownym gremium Radnych oraz ze wszystkimi, którzy obecni są na dzisiejszych obradach sesji. Są na sali obecni, z którymi na co dzień współpracował, z którymi na co dzień rozwiązywał problemy dotyczące i Gminy Bakałarzewo i powiatu suwalskiego.  

Jego odejście następuje na koniec roku, gdzie pewne tematy ulegają zamknięciu. Nowy Wójt z Radą będzie rozwiązywać dalej te problemy, które będą stały przed Gminą. Przekazał, iż wszystkim serdecznie dziękuje, ponieważ sama gmina i samorząd gminny nie jest władna, aby rozwiązać wszystkie problemy. Na terenie gminy działa pośrednio lub bezpośrednio bardzo dużo jednostek
i wspólna praca Gminy Bakałarzewo i powiatu suwalskiego składała się na sukces i gminy i powiatu. Ludzie, którzy są w gminie, na pierwszej linii ognia oceniają pracę Wójta, dlatego też serdecznie dziękuje za tą współpracę, i będzie wszystkich mile wspominać, najbliżej oczywiście Zarząd Powiatu i Radę Powiatu za co na ręce Starosty składa to podziękowanie, a także wszystkim pracownikom Starostwa, kierownikom, dyrektorom jednostek organizacyjnych powiatu.

         Pana Adama Szymańskiego Wójta Gminy Bakałarzewo pożegnano gromkimi brawami.   

 

Obrady Sesji opuścił Radny Andrzej Łanczkowski. W głosowaniu udział bierze 14 Radnych uprawnionych do głosowania.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

         Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości. 

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokołu z obrad X sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

4.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

7.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Becejłach.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu  Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

15. Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011 r.”

16. Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011 r.”

17. Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Promocji
i Rozwoju Rady Powiatu w Suwałkach w 2011r.”

18. Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011  r.”

19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu
na 2011 r.

20. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego
na lata 2011 – 2018.

21. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2018.

22. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na rok 2012 r.

23. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

24. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.

         Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 14 radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

         Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 3.

Przyjęcie protokołu z obrad X sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

         Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.

Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z X sesji Rady Powiatu:

 

za przyjęciem protokołu głosowało    - 14  Radnych

przeciwko                                         - 0

wstrzymało się od głosu                    - 0

 

Protokół z obrad X Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.4.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

         Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w dniach  10 i 24 listopada oraz 9 grudnia br. Państwo Radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji Rady. Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało      - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż odbyły się jeszcze dwa posiedzenia Zarządu Powiatu w Suwałkach w dniu 16 i 20 grudnia br. Dodał, iż Państwo Radni otrzymali powyższe sprawozdanie w dniu dzisiejszym. Przekazał również, że Zarząd Powiatu rozpoczął obrady w dniu dzisiejszym przed sesją, jednakże obrady te nie zostały zakończone i sprawozdanie z drugiej części posiedzenia Zarządu Powiatu w dniu dzisiejszym zostanie przedłożone na kolejnej sesji Rady. Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało       - 14 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 4).

 

Ad.5.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie interpelacji lub zapytań. Dodał, iż po raz kolejny zaprosił na obrady sesji Pana Józefa Władysława Sulimę Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i w związku
z jego obecnością w dniu dzisiejszym wystąpił do Dyrektora Sulimy
z interpelacją w sprawie przedstawienia planowanych działań inwestycyjnych
w zakresie remontów, budowy oraz przebudowy dróg wojewódzkich na terenie Powiatu Suwalskiego.

 

Innych interpelacji i zapytań nie wniesiono.

 

Ad.6.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

         Przewodniczący Rady oddał głos Dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.

 

         Do grona Radnych dołączył Radny Andrzej Łanczkowski. W głosowaniu udział bierze 15 Radnych uprawnionych do głosowania.

 

         Pan Józef Władysław Sulima Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich
w Białymstoku przekazał, iż to, co on chce zrobić, to, co proponują Wójtowie
z terenu powiatu suwalskiego, czy o to, o co zabiega w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Starosta Szczepan Ołdakowski to zrobiłby, gdyby zatwierdził to Sejmik Województwa. Dodał, iż może składać obietnice, że zrobi to, o co proszą go ludzie, ale jeśli Przewodniczący Sejmiku powie, że nie to on nie jest w stanie spełnić próśb mieszkańców i władz Powiatu. Dlatego też, przekazał, iż na pytanie Przewodniczącego Rady najlepiej jeśli odpowiedziałby i obiecał Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

 

         Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Pan Bogdan Dyjuk przekazał, iż interpelacja była skierowana konkretnie do Pana Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, dlatego też w jeszcze większe zakłopotanie Pan Dyrektor go wpędził. Dodał, iż obaj są w dniu dzisiejszym na obradach. Ostatnio złożyło się tak, że zaproszenia Przewodniczącego Rady na sesję
w powiecie pokrywały się dość często z jego zawodowymi kwestami, czy też wojewódzkimi, i nie mógł przybyć, Nie wynikało to z niechęci, czy od ewentualnego święta lub potrzeby. Dodał, iż sądzi, że Państwo nie czują się pominięci, a przez to spokojniej i sprawniej przebiegały sesje, bo nie było niepotrzebnego przedłużania czasu trwania tej sesji.  

Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego w Białymstoku Pan Bogdan Dyjuk przekazał, iż wczoraj w dniu 19 grudnia br. Sejmik Województwa Podlaskiego przyjął budżet na 2012 r. Dodał, iż Pan Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku mógłby już spokojnie mówić o szczegółach bogatego załącznika związanego z inwestycjami drogowymi. Załącznik ten ukazuje, iż w roku 2012 będzie przewidziana do rozpoczęcia budowy, przebudowy konkretna droga, ale również do rozpoczęcia procesu inwestycyjnego, czyli np. wprowadzenia na listę inwestycji danego zadania, by móc rozpocząć np. opracowanie dokumentacji. Dodał, iż w miarę możliwości realizacja pewnych inwestycji w infrastrukturze drogowej jest realizowana. Dodał, iż wiadomym jest, iż każdy mieszkający w danym środowisku lokalnym chciałby, aby te drogi, które są w gestii samorządu wojewódzkiego, w jego środowisku wyglądały jak najlepiej. Jednakże wówczas byłoby 16 takich spotkań z Panami Starostami i Przewodniczącymi, każdy by mówił jaka droga jego jest istotna. W dniu wczorajszym na posiedzeniu Sejmiku Województwa obecny był Starosta Wysokomazowiecki, Burmistrz i dyskutowano jak istotna i ważna jest droga Nr 678, tj. z Białegostoku, w kierunku Wysokiego Mazowieckiego. Dodał, iż osobiście dawał argument, że np. rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej, która zapisana jest w budżecie przyszłorocznym województwa podlaskiego, Suwałki – Sejny jest bardzo istotna z uwagi na to, iż Sejny są jedynym połączeniem z jednej strony Suwałk i drugim w kierunku Augustowa, czy Ogrodnik. Jednakże wskazywano, że istotnie ważność jest tej drogi wysoka, na te połączenia drogowe, wobec tego ich droga jest jeszcze ważniejsza niż Suwałki – Sejny. Dodał, że gdyby były takie spotkania z każdym Starostą to praktycznie każdy przekonywałby siebie nawzajem, o tym, kto ma rację.  Przekazał również, iż w wielu wypadkach dali sobie radę jako samorząd województwa z samorządami lokalnymi zrobić szereg inwestycji, m.in chodniki w róznych miejscowościach, przebudowy dróg w Gminie Jeleniewo.    

Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Pan Bogdan Dyjuk przekazał, iż po kilku latach oczekiwania droga Suwałki  - Bakałarzewo wejdzie do faktycznej realizacji, nie to że już się znajduje.Dlatego też zarówno on jako Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego oraz Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku będą absorbowali Pana Wójta Gminy Bakałarzewo i na wbicie szpadla pod przebudowę drogi wojewódzkiej Bakałarzewo – Suwałki na początku 2012 r. zapraszają.

Przekazał, iż rozmawiając dokładnie rok temu jesienią w Urzędzie Marszałkowskim, padały takie terminy, że droga Suwałki – Bakałarzewo wejdzie do realizacji luty – marzec 2011 r. Jednakże trochę się to przesuwało, ale droga ta w końcu zostanie wprowadzona. Będzie wprowadzona również droga Suwałki – Sejny i rozpoczęcie jej projektowania, oraz setek innych dróg w mniejszym zakresie w województwie podlaskim. Dodał, iż jego jako Przewodniczącego Sejmiku Województwa interesują wszystkie drogi, ale zapewne wszystkich obecnych i jego samego interesuje droga, która wzbudza wiele niepokoju a nawet i złości, czyli trasa Nr 8, aby do Białegostoku i do granicy była właściwa. Jego w szczególności interesują drogi w trzech powiatach: suwalskim, sejneńskim i augustowskim, ze względu na to, iż jest radnym z tego terenu.

Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego w Białymstoku Pan Bogdan Dyjuk przekazał, iż może sobie tylko chwalić współpracę z Dyrektorem Sulimą, ponieważ faktycznie udaje się wiele rzeczy zrobić, na zasadzie dzięki spokojnej rozmowie i dyskusji można zawsze lepsze efekty osiągnąć. Udało się w wielu wypadkach chodnik zrobić w powiecie. Dodał, iż jeden chodnik w powiecie suwalskim był na takiej zasadzie zrobiony, że do Pana Dyrektora po spotkaniu na sesji Rady Powiatu sam pojechał, powiedział, że będąc na sesji w powiecie usłyszał, że trzeba taki chodnik wyremontować stąd - dotąd, na co Dyrektor Sulima odpowiedział „nie ma sprawy”. Taka była dyskusja. Podczas ostatniej jego wizyty w jednej miejscowości, z której rozpoczyna się ten chodnik, usłyszał bardzo dużo pozytywnych słów pod adresem władz województwa, że ten chodnik tak ładnie, w tak krótkim czasie został zrobiony.

Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego w Białymstoku Pan Bogdan Dyjuk przekazał, iż inna ważna droga wojewódzka, której stan techniczny, szczególnie na jednym odcinku, ale tez i na całym jest bardzo zły, mowa tu o drodze Suwałki – Raczki – Augustów. Jednak dopóki nie rozwiąże się kwestia związana z budową tzw. obwodnicy Augustowa, to droga ta na chwilę obecną prawie że w takim stanie złym pozostanie. Ponieważ trudno wydawać duże pieniądze, żeby za chwilę samochody firm budujących obwodnicę po prostu zniszczyły nawierzchnię z powrotem. Obecna nawierzchnia tej drogi będzie remontowana celem zachowania bezpiecznych warunków jazdy, ale jest to kwestia tylko tzw. łatania. Natomiast droga ta będzie w następnych latach umieszczona w planie inwestycyjnym budżetu sejmiku województwa na kolejną perspektywę do wykonania. Dodał, iż tak źle nie jest. Nie jest również bardzo dobrze, ponieważ każdy chciałby, aby wszystkie drogi były już wykonane. Wiadomym jest, ile taki remont drogi, przebudowa kosztuje. W budżecie Sejmiku Województwa na rok 2012 zapisano ogólnie bardzo dużą kwotę, jednakże spora kwota przewidziana jest na przebudowę jednego odcinka drogi wojewódzkiej Białystok – Kleosin. Jest to faktycznie droga o największym natężeniu ruchu w województwie podlaskim, uwzględniając także drogi międzynarodowe, jest to stan faktyczny. Natomiast stan techniczny tej drogi jest katastrofalny, dlatego też rzeczywiście trzeba było w pierwszej kolejności rozpocząć modernizację tego odcinka. Jest to największa inwestycja, która jest prowadzona w ostatnich latach przez samorząd województwa w obszarze infrastruktury drogowej.  

         Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, iż nie zdarzyło się na terenie powiatu suwalskiego oprócz Filipowa, żeby jak ktoś coś zgłaszał w obrębie dróg, że chce, żeby nie było zrobione. Jeśli Wójtowie zgłaszają jakieś propozycje robót, to zawsze można jakieś pieniądze znaleźć i to zrobić. Jeśli chodzi zaś o Filipów to nic się tam nie robi, ponieważ była rozmowa z Wójtem na spotkaniu w Suwałkach, jest tam bardzo cykliczne miejsce, są tam dwie drogi ułożone. Dodał, że do Wójta Gminy Filipów powiedział tak „korzystacie z tego, chcecie dużo wozić, dajcie materiał, budujcie, a ja położę asfalt”. Mówili, że przemyślą, jednak po dzień dzisiejszy myślą, i tak to jest.

         Radny Stanisław Szwengier zapytał o to, czy droga Suwałki – Bakałarzewo będzie robiona w całości, czy tylko pewien odcinek tej drogi.

         Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, iż ten teren niezbyt dobrze zna, tak jak zapewne Pan Radny, jednakże jeśli Pan Radny pamięta, gdzie stoi tablica miejscowości Suwałki, tj. granica miejscowości, to od tej tablicy będą rozpoczynane prace modernizacyjne, zaś kończone będą na odcinku zrobionym wcześniej.

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż ku woli wyjaśnienia jeśli chodzi o drogę na Filipów. Sytuacja jest tego rodzaju, że jeśli tą drogę by wyremontowali i w kategorii drogi o tonażu 30 ton masy całkowitej na oś to drogi w mieście nie są na dzień dzisiejszy dostosowane do takiego tonażu, i tak naprawdę droga byłaby wyremontowana, a i tak dla tych którzy wożą żwir na nic by się to zdało ponieważ wyjeżdżając z miasta musieliby szukać innych rozwiązań. Dodał, iż chce wystąpić do Pana Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku o spowodowanie przebudowy zatoki autobusowej w pasie drogi wojewódzkiej na drodze prowadzącej do Filipowa w miejscowości Taciewo. Przekazał, iż w tej miejscowości jest bardzo niebezpieczne usytuowanie przystanku, gdzie dzieci wysiadające z autobusu muszą przejść przez tą ruchliwą drogę na wzgórzu, widoczność w tym miejscu jest ograniczona, a jest możliwość wybudowania takiej zatoki, ponieważ jest pas drogi na skrzyżowaniu też z drogą powiatową, jest bardzo szeroki i można byłoby wybudować tam taką zatokę, aby autobus zajechał w to miejsce
i zawrócił.  

Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż prosi o przeanalizowanie
tej sytuacji, i będąc przy głosie zwrócił się do Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego o poparcie działań dla samorządu powiatu suwalskiego w sprawie przebudowy skrzyżowania na drodze krajowej
Nr 8 z Płociczna  z droga powiatową, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wygenerowała jakieś środki finansowe najlepiej na przyszły rok, na przebudowę tego skrzyżowania.

Przewodniczący Rady przekazał, iż odnośnie przebudowy skrzyżowania na drodze krajowej Nr 8 to Rada w dniu dzisiejszym będzie przyjmować wystąpienie Zarządu Powiatu w tej sprawie. Dodał, iż do Pana Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego takie wystąpienie zostanie również wysłane.

         Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, iż nie zna on specyfiki wsiadania i wysiadania dzieci z autobusu na terenie powiatu, jednakże tam gdzie dzieci znajdują się w obszarze ruchu, gdzie jest to zasadne, tzn. gdzie jest wiele dzieci, nie jedno, to jest to priorytet dla Zarządu Dróg Wojewódzkich, nie zrobi on wówczas asfaltu a zrobi zatokę. Co to znaczy zatoka. Oznacza to, iż dzieci są oddzielone od ruchu. Dodał, iż gdzie zostanie zgłoszona zatoka, nie ma problemu, temat jest otwarty, podkreślił jeszcze raz, że wówczas nie zrobi asfaltu a zrobi zatokę. Tylko musi to zostać zgłoszone, Komisja przyjedzie, i oceni miejsce
do wytyczenia zatoki.

         Przewodniczący Rady zwrócił się do Radnego Mackiewicza
z zapytaniem, czy w sprawie budowy zatoki autobusowej w miejscowości Taciewo gm. Suwałki, wystąpi w tej sprawie do Dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku sama gm. Suwałki, bo chodzi tutaj przede wszystkim o dzieci, które są dowożone do szkół z terenu gm. Suwałki.

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż w tej sprawie oczywiście wystąpi do Dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku gm. Suwałki.

         Radny Andrzej Łanczkowski zwrócił się Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku przypominając jednocześnie, iż Przewodniczący Rady w jego imieniu występował z prośbą do Dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku o umieszczenie na nawierzchni kilku dróg wojewódzkich w tym na trasie Suwałki – Wiżajny linii segregacyjnych, wyznaczających pasy ruchu. Dodał, iż z Suwałk do Jeleniewa jest wszystko w porządku, tzn. na nawierzchni są narysowane linie segregacyjne, dzięki czemu zachowana jest widoczność linii, które oddzielają pasy ruchu, natomiast od Jeleniewa do Wiżajn nie ma żadnych linii segregacyjnych na nawierzchni asfaltowej. Odpowiedź jaką Rada otrzymała, była taka, że wspomniana wyżej trasa nie posiada odpowiedniej szerokości jezdni, umożliwiającej zastosowanie linii segregacyjnych.

         Radny Andrzej Łanczkowski zwrócił się z zapytaniem do Dyrektora Sulimy, czy naniesienie linii segregacyjnych spowodowałoby jakieś utrudnienia dla poruszających się samochodów. W jego odczuciu naniesienie takich linii niezmiernie polepszyłoby jazdę, zwłaszcza w nocy, bądź też w warunkach ograniczających widoczność. Jeśli chodzi o Wiżajny to tam są najgorsze warunki klimatyczne. Zimą kierowcy poruszają się w trzech koleinach, jesienią zaś, gdy wieczory i noce są mgliste poruszanie się po wskazanej drodze powoduje tak naprawdę jazdę po omacku. Czy naniesie takich linii segregacyjnych powoduje jakieś zagrożenie dla kierowców, bo w jego odczuciu tak nie jest.    

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, że jeżeli przepis stanowi, że nie można malować linii segregacyjnych w osi, na drogach, które mają poniżej 6 m szerokości, to oznacza, że nie można. W tym wypadku można jedynie zrobić tzw. krawędziówki, czyli białe linie po krawędziach jezdni. Jest to rzecz, którą jedynie można w tym wypadku wykonać. Jest to temat
do przemyślenia. Dodał, iż proponowałby, aby w interpelacjach wrzucić
to do Zarządu Powiatu, przekazać do Dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich
w Białymstoku, po czym Dyrekcja udzieli odpowiedzi.

Radny Marek Dziatkowski przekazał, iż ma do Dyrektora pytanie związane z miejscowością Filipów. Ciągle pojawia się tam kwestia związana
z budową kładki – przejścia dla pieszych obok drogi wojewódzkiej na moście, na rzece Rospuda. Zapytał, czy byłoby to kiedyś możliwe do zrobienia.

 Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, że jeśli chodzi o zadania inwestycyjne na 2012 r. to temat jest już zamknięty z uwagi na to, że budżet sejmiku jest już uchwalony. Na gm. Rutka – Tartak są dwa mosty, które wymagają natychmiastowego remontu, i przygotowywana jest na nie dokumentacja na 2012 r. Oba będą rozebrane i wykonane zostaną nowe. Jeśli chodzi o ten most na rzece Rospuda to w 2012 r. należy ten problem zgłosić do Dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i przy uchwalaniu budżetu sejmiku w 2012 r. na rok 2013 zostanie to zadanie ujęte i w 2013 r. zostanie zrealizowane. Dodał, iż jak powiedział Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Pan Bogdan Dyjuk jeśli powiat suwalski dołoży środki finansowe do sporządzenia dokumentacji to Dyrekcja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wykona dokumentację na to zadanie w 2012  r., zaś w kolejnym roku zostanie to zadanie wykonane.

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał również, aby występując do Dyrekcji w tej sprawie nie sugerować dla niej, żeby na moście zrobić kładkę. Chodzi o to, że jeśli ktoś coś dla nich narzuca, to później ciężko jest to przemienić. Dodał, iż to widzi inaczej, trzeba najlepiej rozebrać cały most, przebudować go, zrobić skorupę i żeby był szeroki, co umożliwi że pas dla pieszych będzie ułożony dwustronnie. Takie rozwiązanie wydaje się być najlepsze ponieważ położenie kładki spowoduje później trudności w jej utrzymaniu.

Przewodniczący Rady przekazał, iż problem, który za chwilę poruszy Radni Gminy Przerośl przedstawili w interpelacjach na sesji Rady Gminy. Sam osobiście również ten problem zgłaszał Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, żeby wystąpił z takim wnioskiem do Dyrekcji w Białymstoku. Chodzi o zjazd na drodze na Filipów, na Zusenko. Zjazd w tej części ciągle się zapada. Nierówności te były uzupełniane w roku bieżącym przez Pana służby z Białegostoku, za co w imieniu mieszkańców gm. Przerośl dziękuje. Natomiast, nie jest to na trwałe zrobione, zwłaszcza największe trudności pojawiają się na wiosnę. Zapytał, czy nie można byłoby z 2-3 m zrobić dalej asfaltu na zjeździe, aby ten dół się nie zapadał. Rolnicy póki co podchodzą do tego ze zrozumieniem, jednak co jakiś czas zawieszenia samochodów przejeżdżających w tamtym kierunku  ludzi ulegają zniszczeniu.

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pan Józef Władysław Sulima przekazał, iż zabierze ze sobą Przewodniczącego Rady i uda się w to miejsce samochodem, aby zobaczyć wizualnie jaki nakład pracy jest w tym miejscu wymagany.

Przewodniczący Rady przyjął propozycję Dyrektora Sulimy.

Innych interpelacji i zapytań nie wniesiono.

Przewodniczący Rady złożył podziękowania dla Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego Pana Bogdana Dyjuka oraz dla Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Pana Józefa Władysława Sulimy za dyskusję, w której Radni mogli uczestniczyć.  

Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Pan Bogdan Dyjuk serdecznie podziękował, za możliwość spotkania, przekazał również
życzenia świąteczne na 2012 r.

 

Ad.7.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż w dniu
1 grudnia br. Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przesunięcia środków finansowych z PFRON na 2011 r. (uchwała Nr 3/2011 Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim z dnia 1 grudnia 2011 r. – załącznik Nr 5).

                Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady przekazał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej oraz Komisję Finansową.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 6).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski  poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 7).

 

 

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011
w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

  

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/76/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2011 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 8).

 

Ad.8.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru likwidacji sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Becejłach.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż projekt powyższej uchwały opiniowany był przez wszystkie Komisje Rady.

Przewodniczący Rady zwracając się do zgromadzonych gości przekazał, iż Szkolne Schronisko Młodzieżowe przy Szkole Podstawowej w Becejłach zostało utworzone na mocy uchwały Nr XXXIII/205/05 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 czerwca 2005 r. Schronisko to zostało zorganizowane, między innymi, na wniosek Wójta Gminy Szypliszki, z wykorzystaniem mienia zlikwidowanego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego przy Szkole Podstawowej w Udziejku. Dodał, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. Wójt Gminy Szypliszki przekazał na podstawie umowy Szkołę Podstawową w Becejłach
w użytkowanie Społeczno – Oświatowemu Stowarzyszeniu Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym „Edukator” w Łomży.
Powiat Suwalski pokrywał dotychczas koszty utrzymania pomieszczeń w schronisku m.in. energii elektrycznej, wody, gazu i wywozu nieczystości. To Schronisko nie zapewnia jednak takiego standardu jak istniejące w Becejłach i okolicy kwatery agroturystyczne, dlatego też dalsze jego utrzymanie nie jest zasadne.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 9).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski korzystając z bycia przy głosie przekazał, iż chciałby sprostować artykuł, jaki ukazał się ostatnio w Gazecie Współczesnej, gdzie napisano, iż schronisko jest pod zarządem Gminy Jeleniewo, co już budzi pewne wątpliwości, natomiast druga kwestia to taka, iż napisano, że „Radny z Becejł”. Dodał, że każdy ma jego na myśli, pomimo, iż mieszka w Szypliszkach, nie zaś Radnego Burzyńskiego, który rzeczywiście zamieszkuje w Becejłach. Przekazał również, iż w wyniku tego błędnego artykułu ludzie wypominają mu, że on głosował właśnie za likwidacją tego schroniska, co jest oczywiście nieprawdą.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu z jednym głosem wstrzymującym się (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 10).

Przewodniczący Rady przekazał, iż żadne media nie kontaktowały się z nim, nikt też jego o ten punkt z porządku obrad nie pytał, nie udzielał żadnych informacji na ten temat. Dodał, iż posiadanej wiedzy to wie, iż Pan Wicestarosta udzielał informacji, wobec czego poprosił go o zabranie głosu.

Wicestarosta Witold Kowalewski przekazał, iż jeśli podanym do publicznej wiadomości porządku obrad pojawia się punkt dotyczący likwidacji to jest materiał na sensacje jeśli chodzi o prasę. I tak też było w tym przypadku. Przekazał również, iż po obradach Komisji Polityki Społecznej zadzwoniła z Gazety Współczesnej Pani Wysocka, z pytaniem, co ze schroniskiem. Dodał, iż przekazał Pani Redaktor jak sprawy wyglądają, natomiast nie mówił, że jest to w zarządzie Gminy Jeleniewo, ponieważ wiadomo jest, że Becejły leżą w Gminie Szypliszki, nie Jeleniewo, i tutaj Pani Redaktor wykazała się brakiem znajomości geografii Powiatu Suwalskiego. Dodał, iż pytano go, czy uchwała ma szansę przejścia, w wyniku głosowania. Przekazał Pani Redaktor, że Radni są po obradach jednej z Komisji, mianowicie Komisji Polityki Społecznej
i wszyscy głosowali „za”. Taki był przebieg rozmowy.

Przewodniczący Komisji Finansowej, przekazał, że zdanie, które było ujęte w tym artykule brzmiało: „co ciekawe Radny z Becejł był za”.

Przewodniczący Rady przekazał, iż ani Zarząd Powiatu, ani on jako Przewodniczący Rady nie ponoszą odpowiedzialności za to, co piszą media.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 11).

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zamiaru likwidacji sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego
w Becejłach.

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 14 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 1

 

Uchwała Nr XI/77/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie zamiaru likwidacji sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Becejłach została podjęta większością głosów (załącznik Nr 12).

 

Ad.9.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 13).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 14).

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012:

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/78/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
 w sprawie Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 15).

 

Ad.10.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Polityki Społecznej w dniu
14 grudnia br. opracowała i przedłożyła Radzie plan pracy Komisji na rok 2012. Projekt tego planu został Państwu Radnym przedstawiony.

Czy są pytania, uwagi do planu pracy Komisji.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.      

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012:

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/79/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu
w Suwałkach na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 16).

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Finansowa w dniu
16 grudnia br. opracowała i przedłożyła Radzie plan pracy Komisji na rok 2012. Projekt tego planu został Państwu Radnym przedstawiony.

Czy są pytania, uwagi do planu pracy Komisji.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.      

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012:

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/80/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu
w Suwałkach na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 17).

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu  Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu
w dniu 16 grudnia br. opracowała i przedłożyła Radzie plan pracy Komisji na rok 2012. Projekt tego planu został Państwu Radnym przedstawiony.

Czy są pytania, uwagi do planu pracy Komisji.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.      

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu
w Suwałkach na rok 2012:

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/81/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 18).

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Rewizyjna w dniu 10 listopada br. opracowała i przedłożyła Radzie plan kontroli Komisji na rok 2012. Projekt tego planu kontroli został Państwu Radnym przedstawiony. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez wszystkie Komisje Rady.

Czy są pytania, uwagi do planu kontroli Komisji Rewizyjnej.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.      

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 19).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 21).

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż Zarząd Powiatu w Suwałkach również zaopiniował powyższy projekt uchwały Rady pozytywnie.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/82/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu
w Suwałkach na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 22).

 

Ad.14.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż na podstawie opracowanych planów pracy Komisji Rady Powiatu w Suwałkach na 2012 r. został sporządzony plan pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2012 r., który Państwo otrzymali.

Dodał, iż Rada Powiatu zgodnie z zapisem w Statucie Powiatu w razie potrzeby może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy. W projekcie planu pracy Rady zostały dodatkowo wprowadzone zmiany wynikające głównie  z ustawy o finansach publicznych.

     Przewodniczący Rady przekazał iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez wszystkie Komisje Rady.

     Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 23).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 24).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25).

Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/83/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 26).

 

 

 

Ad.15.

Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011 r.”

 

     Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Polityki Społecznej w dniu
14 grudnia br. opracowała sprawozdanie z działalności Komisji w 2011 r.
i przedłożyła je Radzie Powiatu (załącznik Nr 27). Zapytał Radnych, czy jest taka potrzeba, czy ktoś z Radnych zgłasza wniosek, aby odczytać przedłożone przez Komisję sprawozdanie.

     Radni nie zgłosili wniosku, aby sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej z działalności w 2011 r. zostało odczytane przez Przewodniczącego Rady.  

     Pytań i uwag do przedłożonego sprawozdania nie wniesiono.

     Przewodniczący Rady przekazał, że jeżeli brak jest pytań i uwag, uważa sprawozdanie za przyjęte.

 

Ad.16.

Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011 r.”

 

     Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Finansowa w dniu
16 grudnia br. opracowała sprawozdanie z działalności Komisji w 2011 r.
i przedłożyła je Radzie Powiatu (załącznik Nr 28). Zapytał Radnych, czy jest taka potrzeba, czy ktoś z Radnych zgłasza wniosek, aby odczytać przedłożone przez Komisję sprawozdanie.

     Radni nie zgłosili wniosku, aby sprawozdanie Komisji Finansowej
z działalności w 2011 r. zostało odczytane przez Przewodniczącego Rady.

     Pytań i uwag do przedłożonego sprawozdania nie wniesiono.

     Przewodniczący Rady przekazał, że jeżeli brak jest pytań i uwag, uważa sprawozdanie za przyjęte.

 

Ad.17.

Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z działalności Komisji Promocji
i Rozwoju Rady Powiatu w Suwałkach w 2011r.”

 

     Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 16 grudnia br. opracowała sprawozdanie z działalności Komisji w 2011 r.
i przedłożyła je Radzie Powiatu (załącznik Nr 29). Zapytał Radnych, czy jest taka potrzeba, czy ktoś z Radnych zgłasza wniosek, aby odczytać przedłożone przez Komisję sprawozdanie.

     Radni nie zgłosili wniosku, aby sprawozdanie Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu  z działalności w 2011 r. zostało odczytane przez Przewodniczącego Rady.

     Pytań i uwag do przedłożonego sprawozdania nie wniesiono.

     Przewodniczący Rady przekazał, że jeżeli brak jest pytań i uwag, uważa sprawozdanie za przyjęte.

 

Ad.18.

Zapoznanie się ze „sprawozdaniem z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2011  r.”

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż Komisja Rewizyjna w dniu
16 grudnia br. opracowała sprawozdanie z rocznego planu kontroli Komisji
w 2011 r. i przedłożyła je Radzie Powiatu (załącznik Nr 30). Zapytał Radnych, czy jest taka potrzeba, czy ktoś z Radnych zgłasza taki wniosek, aby odczytać przedłożone przez Komisję sprawozdanie.

     Radni nie zgłosili wniosku, aby sprawozdanie Komisji Rewizyjnej
z rocznego planu kontroli w 2011 r. zostało odczytane przez Przewodniczącego Rady. 

     Pytań i uwag do przedłożonego sprawozdania nie wniesiono.

     Przewodniczący Rady przekazał, że jeżeli brak jest pytań i uwag, uważa sprawozdanie za przyjęte.

 

Ad.19.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu
na 2011 r.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.   

                Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 31).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 32).

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2011 r.

 

 za podjęciem uchwały głosowało               - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/84/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2011 r. została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 33).

 

Ad.20.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni powyższy projekt uchwały oraz uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami. Dodał, iż powyższy projekt uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową oraz Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

         Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 34).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 35).           

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

        

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/85/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 27 października 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2011 – 2018 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 36).

               

Ad.21.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2018.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż w związku z zapisami ustawy
o finansach publicznych oraz pojawiającymi się interpretacjami związanymi
z kolejnością podejmowania uchwał związanych z budżetem powyższa uchwałą powinna zostać podjęta „nie później niż uchwała budżetowa”. Stąd też taka będzie kolejność w podejmowaniu najbliższych uchwał.

         Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Zarząd Powiatu w Suwałkach dokonywał dwukrotnie zmian
w projekcie tejże uchwały z uwzględnieniem uwag wykazanych
w uchwale RIO w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu w Suwałkach na lata 2012 – 2018, którą Państwo radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji Rady (kserokopia uchwały Nr RIO.V.-00311-11/11 z dn. 6.12.2011 r. - załącznik Nr 37). Również Pani Skarbnik Powiatu Elżbieta Olejnik sygnalizowała na posiedzeniach Komisji uwagi wskazane przez RIO.

Przewodniczący Rady przekazał, iż ostateczny projekt uchwały został przyjęty przez Zarząd Powiatu w dniu 16 grudnia br. Komisje Rady zostały zapoznane z wprowadzonymi zmianami do projektu uchwały i opiniowały w/w projekt uchwały. Również Komisja Rewizyjna opiniowała przedłożony projekt uchwały.

                Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 38).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 39).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 40).         

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 41).  

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

        

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2018:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/86/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2018 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 42).

 

Ad.22.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na rok 2012 r.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2012 rok wraz z uzasadnieniem Państwo Radni otrzymali
w miesiącu listopadzie br. Projekt budżetu powiatu na 2012 r. był opiniowany przez wszystkie Komisję Rady.

Dnia 9 grudnia br. wpłynęła opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu Powiatu w Suwałkach na 2012 r., którą Państwo Radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji.

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Starosty Szczepana Ołdakowskiego z prośbą o przedstawienie w kilku słowach projektu budżetu powiatu na rok 2012 wraz z jego uzasadnieniem.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż projekt budżetu powiatu na rok 2012 jest projektem budżetu zrównoważonego. Zamyka się on kwotą  zarówno po stronie dochodów jak i wydatków w wysokości 23.312.949 zł. Można powiedzieć, że w momencie jego uchwalania jest podobny do tego jaki został przez Radę uchwalony w 2010 r. na rok 2011. Po stronie dochodów są pewne różnice. Dochody własne stanowią tylko 9,5 % wszystkich dochodów jakimi Powiat będzie dysponował. Świadczy to o tym w jakim stopniu powiat jest samorządny. Pozostałe środki, są to środki finansowe pochodzące
z subwencji, z dotacji na zadania zlecone oraz z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Natomiast jeśli chodzi o dochody z podatku CIT to również jest to kwota symboliczna, wynosi ona około 28.000 zł, takie są przewidywania. Dodał, iż świadczy to o tym, że jest to powiat czysto rolniczy, nie ma przedsiębiorstw, które by przynosiły większe dochody z podatku od osób prawnych. 

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż zagrożenia jakie występują
w przypadku tego uchwalanego budżetu, to osobiście widzi takie zagrożenie, czy tez wątpliwość po przekazanych wskaźnikach, jakie powiat otrzymał od Ministra Finansów, m.in. podział środków z podatku PIT. Jest on wyższy od dochodów uzyskanych z tego tytułu w roku 2011 o ponad 650.000 zł. Dodał, iż nie wie skąd takie założenia w momencie, kiedy wchodzi się w ten okres kryzysu. Jeśli chodzi o pracodawców, przedsiębiorców w sferze budżetowej to płace w ogóle  są zamrożone, natomiast przedsiębiorcy wykazują niespecjalnie możliwości, czy też chęci zapału do podnoszenia wynagrodzeń, więc takie założenia chyba nie są do końca realne. Druga propozycja to dochody z najmu
i dzierżawy mienia powiatu. Tutaj również powiat ma doświadczenia zwłaszcza w jednej pozycji, gdzie powiat dzierżawił grunty pod kopalnię kruszywa w Dowspudzie. Są jednak tutaj kłopoty z uzyskaniem czynszu z tego tytułu. Dzierżawca warunkuje wpłatę kolejnej raty od rozpoczęcia budowy obwodnicy Augustowa. Ma on podpisaną wstępną umowę z firmą Budimex. Są i takie sytuacje, gdzie można uzyskać dochody inne, które nie zostały uwzględnione w budżecie, chociażby ze sprzedaży majątku, ponieważ podjęte zostały decyzje o przeznaczeniu do sprzedaży kompleksu pałacowo – parkowego w Dowspudzie, na który w roku 2012 zostanie ogłoszony przetarg. Można uzyskać dochody również, w przypadku przejęcia przez Skarb Państwa gruntów pod budowę obwodnicy Augustowa. Dodał, iż Zarząd Powiatu jest po spotkaniu z geodetą, który pokazywał te działki, które zostaną przekazane. Jest to obszar ponad
10 ha, które z zasobów powiatu przejdą pod obwodnicę Augustowa.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż jeżeli chodzi o wydatki, to również powiat ma bardzo skomplikowaną sytuacje, ponieważ aby zbilansować przyszły budżet, to niestety, ale należało poobcinać wszystkie potrzeby jakie składały jednostki powiatowe i ograniczyć się tylko do tych niezbędnych potrzeb wynikających z propozycji planów, jakie zostały zgłoszone. Natomiast będzie trzeba wspólnie szukać oszczędności. Dodał, iż mniej więcej są zabezpieczone środki finansowe na wynagrodzenia, w przypadku tylko jednej jednostki, chodzi o Zespół Szkół w Dowspudzie oraz częściowo Dom Dziecka w Pawłówce, gdzie podwyżki wynagrodzeń wynikają z zapisów w Karcie Nauczyciela.

Natomiast jeśli chodzi o inne problemy związane z rosnącymi wydatkami to Starosta przekazał, iż widać wyraźnie ciągły wzrost wydatków na zadania z zakresu pomocy społecznej. Dawniej były to zadania rządowe, zlecone, które realizował powiat w zakresie organizacji i opieki zastępczej jeśli chodzi o dzieci, czy też w przypadku Powiatowego Urzędu Pracy. Są to teraz zadania własne, które powiat musi realizować głównie z własnego budżetu. W między czasie dochodzą nowe zapisy ustawowe, które generują dodatkowe koszty, zaś ustawodawca nie gwarantuje zabezpieczenia środków w związku
ze wzrastającymi kosztami. Dodał, iż ma tutaj na myśli ustawę o pieczy zastępczej, która jest uchwalona, wchodzi w życie od 1 stycznia 2012 r., natomiast w tej chwili trwają na wniosek Związku Powiatów Polskich prace nad nowelizacją tej ustawy, aby w miarę możliwości złagodzić ten skutek w postaci wzrostu kosztów realizacji tej ustawy, chociażby zatrudnienie koordynatorów w opiece zastępczej, jakie spada na powiat od przyszłego roku.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż są również problemy z zapewnieniem środków niezbędnych na funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach. Część środków pozyskiwana była z Funduszu Pracy, była to kwota uwarunkowana od wielkości środków przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu. 7,5 % z tej puli można było jedynie przeznaczyć na zabezpieczenie potrzeb Powiatowego Urzędu Pracy. W roku bieżącym ta kwota jest znacznie niższa w porównaniu do roku poprzedniego, w związku z tym widać, że te 7,5 % to jest znacznie mniej. Jednakże udało się jeszcze w roku bieżącym wynegocjować z Prezydentem Miasta Suwałki i w zasadzie wszystkie potrzeby tego Urzędu są pokrywane bez konieczności zwalniania pracowników, co nie koniecznie tak jest w innych powiatach. Dodał, iż w wielu powiatach Starostowie zdecydowali się na redukcję zatrudnienia w Powiatowych Urzędach Pracy.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż największym zagrożeniem dla budżetu powiatu jest przekazanie przez Wojewodę administrowania Staroście byłego przejścia granicznego w Budzisku. Majątek, który tam funkcjonuje, zbędny dla Państwa stał się od maja br. nie własnością, ale udręką Starosty i samorządu powiatowego. Samorząd powiatu suwalskiego otrzymał ten majątek w administrowanie, natomiast są problemy z uzyskaniem zabezpieczenia finansowego z budżetu państwa na wszystkie działania, jakie są tam niezbędne, żeby obiekty tam znajdujące się nie niszczały, i żeby można je było wynajmować i gospodarować. Dodał, iż co prawda powiat otrzymał środki w wysokości 420.000 zł jednakże tylko na wydatki rzeczowe, natomiast nie uzyskał środków na zatrudnienie tam niezbędnych pracowników. Zaś w projekcie budżetu na rok 2012 Wojewoda nie przeznaczył ani złotówki na dalsze funkcjonowanie byłego przejścia granicznego w Budzisku. W związku z tym powiat od początku 2012 roku będzie borykał się z kłopotami. Dodał, iż uważa, że Zarząd Powiatu w styczniu 2012 r. będzie zmuszony podjąć radykalne działania, łącznie z wystąpieniem do Ministra Administracji a także z wypowiadaniem umów najemcom, i ewentualnie ograniczenia tego administrowania do zabezpieczenia przed kradzieżą mienia, które tam funkcjonuje. Również będzie to dotyczyło tych służb, które mają tam swoją siedzibę, mianowicie służba celna, czy straż graniczna.  Jeżeli nie zmieni się postawa i Ministra Finansów, jak też i Pana Wojewody. Do tej pory Pan Wojewoda ograniczał się do składania w Ministerstwie kolejnych zapytań. Od miesiąca sierpnia br. do tej pory żadnej odpowiedzi w tej sprawie powiat nie uzyskał.

Starosta Szczepan Ołdakowski poinformował, iż w tym momencie przygotowywany jest wniosek do Sądu, w zasadzie jest on już gotowy, przeciwko Skarbowi Państwa o odzyskanie środków już wydanych na płace dla pracowników pracujących w Budzisku. Dodał, iż dla niego innym niezrozumiałym posunięciem jest zachowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która ograniczyła dostęp do budynków położnych przy przejściu w Budzisku, tj. postawiła barierki, które utrudniają dojazd, co sprawia również zagrożenie i niebezpieczeństwo dla podróżujących jak również dla tych, którzy chcieliby skorzystać z tych usług, które są tam świadczone. Jest to niedopuszczalne i uważa iż w styczniu 2012 r. również po raz kolejny wystąpi, ewentualnie złoży skargę do Ministerstwa Budownictwa na działalność Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Starosta Szczepan Ołdakowski poinformował, iż kolejnym zagrożeniem jest wzrost składek rentowych o 2 %, co w przypadku starostwa i jego jednostek organizacyjnych daje kwotę dodatkową, którą powiat musi wydać, tj. około 200.000 zł w skali roku. Dodał, iż tutaj też nikt na razie nie mówi o żadnej  rekompensacie dla samorządu z tego tytułu.

Innym problemem jest też funkcjonowanie Ośrodka Wsparcia w Lipniaku, ponieważ w ubiegłym roku zmieniły się zasady finansowania tego Ośrodka. W tej chwili powiat stara się pozyskiwać osoby, które mogłyby w tym Ośrodku przechodzić rehabilitację, ponieważ pieniądze są uzależnione od faktycznej liczby osób, które są w tym Ośrodku rehabilitowane. Wcześniej były to dotacje do miejsc, jakie zostały stworzone. Taka zasada powoduje, że kwota przeznaczona przez Wojewodę w budżecie jest tylko „wirtualna”. Po prostu nie ma szans, by w pełni ją wykorzystać. Powiat miał już doświadczenia tego typu w roku bieżącym. Dodał, iż wydaje się mu, iż takie podejście Rządu do sprawy rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych powoduje, iż powiat będzie odchodził od działalności tego Ośrodka i będzie przekształcał go sukcesywnie w zakład aktywności zawodowej. Taki wniosek został już złożony do Wojewódzkiego Urzędu Pracy, aby na bazie Ośrodka Wsparcia w Lipniaku stworzyć zakład aktywności zawodowej. Wówczas Ośrodek będzie mógł funkcjonować poprzez prowadzenie działalności usługowej i zarabiać na siebie. W tej chwili takiej działalności Ośrodek nie może prowadzić.

 Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż jeżeli chodzi o działalność inwestycyjną, o której wspominał na posiedzeniach Komisji, uwzględnione zostały w załączniku inwestycyjnym do projektu budżetu powiatu na 2012 r. tylko te zadania, które już są związane jakimiś porozumieniami, czy też złożonymi wnioskami o środki unijne. Dodał, iż ma nadziej, że ta lista zostanie rozszerzona i uzupełniona o odpowiednie udziały własne a także środki jakie powiat pozyska od samorządów i nie tylko. Można powiedzieć, ze już są pozytywne sygnały, dojdzie jedno zadanie do realizacji, ponieważ jest już rozstrzygnięcie Ministerstwa Rolnictwa, co do realizacji Programu Operacyjnego Ryby. Powiat Suwalski złożył wniosek na kwotę dotacji w wysokości 1 mln złotych. Wniosek ten w roku 2012 będzie realizowany.

     Poinformował również, że wspólnie z Komendą Miejską Policji
Suwałkach powiat będzie realizował projekt pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Jest to projekt realizowany ze środków szwajcarskich. Komenda Miejska Policji w Suwałkach taki wniosek napisała i trzy powiaty z województwa podlaskiego zostały zakwalifikowane, w tym
powiat suwalski i z tego tytułu powiat otrzyma środki finansowe na poprawę rozwiązań komunikacyjnych przy drogach powiatowych w wysokości 450.000 zł, natomiast Komenda Miejska Policji w Suwałkach uzyska środki na zakup dobrze wyposażonego samochodu.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał również, że został ogłoszony kolejny konkurs na realizację projektu z Programu Polska – Litwa. Powiat przygotowuje się już do złożenia wniosku z Rejonem Wyłkowyszki.
W ramach tego projektu do 17 stycznia 2012 r. należy składać dokumentację. Dotyczyć to będzie przebudowy części drogi z Wiżajn w kierunku Smolnik, jest to bardzo ważny szlak turystyczny, dlatego też należy poprawić na tej drodze nawierzchnię, natomiast władze Rejonu Wyłkowyszki w mieście Kybartai będą modernizować plac miejski. 

Przekazał na zakończenie, iż projekt budżetu powiatu na 2012 r. jest realny do zrealizowania, prawdopodobnie będzie się on zmieniał. Dodał, iż ma nadzieję, że mimo wszystko będą wolne środki, które pozwolą na pokrycie wydatków związanych z obsługą zobowiązań, natomiast powiat nie będzie musiał zaciągać z tego tytułu kredytu. Dodał, iż wydaje się mu, że sytuacja finansowa, jaka wynika z Wieloletniej Prognozy Finansowej upoważni Zarząd Powiatu ewentualnie do zaciągnięcia kolejnego kredytu na zadania inwestycyjne, jeśli będzie taka potrzeba, kiedy będą np. propozycje z gmin na realizowanie wspólnych zadań w zakresie modernizacji dróg. Dodał, iż Zarząd Powiatu może zaciągać kredyty tylko na zadania inwestycyjne. Sytuację tą należy przeanalizować, po sporządzeniu bilansu powiatu w pierwszym kwartale 2012 r.

Starosta Szczepan Ołdakowski  w imieniu Zarządu Powiatu w Suwałkach zwrócił się do Rady Powiatu o podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2012 r., w takim kształcie, jaki został przedstawiony.

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 14 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budżetu powiatu na 2012 r. (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 43).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budżetu powiatu na 2012 r. (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 44).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji
i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski  poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budżetu powiatu na 2012 r. (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 45).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
o przedstawienie ostatecznej opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier poinformował, iż komisja w dniu 16 grudnia 2011 r. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budżetu powiatu na 2012 r. (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 46). 

         Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu Powiatu w Suwałkach na 2012 rok (kserokopia uchwały Nr RIO.V.-00310-11/11 z dn. 6.12.2011 r. – załącznik Nr 47).

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono.  

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na rok 2012:

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XI/87/11 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 20 grudnia 2011 r.
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na rok 2012 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 48).

 

Przewodniczący Rady złożył podziękowania wszystkim Radnym za jednogłośne uchwalenie budżetu powiatu na rok 2012, pogratulował również Panu Staroście, Zarządowi Powiatu oraz Skarbnik Powiatu.

 

Ad.23.       

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Będąc przy głosie Przewodniczący Rady przekazał, iż Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami projekt ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw – wraz
z uzasadnieniem oraz oceną skutków finansowych proponowanych rozwiązań (treść ustawy przekazana Radnym na płycie CD) – załącznik Nr 49, ponadto prośbę od Koordynatora Międzynarodowej Koalicji dla Ochrony Polskiej Wsi
w województwie w sprawie podjęcia uchwały popierającej uchwałę Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie ogłoszenia obszaru województwa podlaskiego strefą wolną od upraw organizmów roślinnych zmodyfikowanych genetycznie (załącznik Nr 50), a także prośbę Rady Sołeckiej wsi Potasznia
o dokonanie przeglądu drogi powiatowej przebiegającej przez wieś Potasznia
w celu poprawy  bezpieczeństwa na tej drodze (pismo z dn. 14.11.2011 r. – załącznik Nr 51) oraz odpowiedź Zarządu Województwa Podlaskiego w Białymstoku na wystąpienie Starosty Suwalskiego w sprawie rozważenia możliwości realizacji zadania polegającego na budowie ścieżki rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 653 na odcinku Suwałki – Sejny (pismo znak: DIS-I.8010.85.2011 z dn. 16.11.2011 r. – załącznik Nr 52).

 

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż na ostatnim posiedzeniu Komisji Finansowej w dniu 16 grudnia 2011 r. Radny Zbigniew Mackiewicz zgłosił propozycję, aby wystąpić do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad w Białymstoku z wnioskiem o przebudowę drogi krajowej Nr 8 na odcinku krzyżującym się z drogą powiatową Dubowo – Płociczno. Problem ten jest znany dla Rady Powiatu, ponieważ już raz Rada zajmowała stanowisko
w tej sprawie i występowała do GDDKiA. Temat ten również wielokrotnie poruszany był na sesjach Rady Powiatu, m.in. na sesji w sierpniu br. kiedy był Pan Poseł Leszek Cieślik, który obiecywał, że po rozmowach z GDDKiA droga ta będzie modernizowana na tym odcinku. Teraz wiadomo, że są problemy
z uzyskaniem środków finansowych na przebudowę tego fragmentu drogi, i w związku z tym istnieje taka potrzeba, żeby po raz kolejny wystąpić, przypomnieć się i jednocześnie naciskać, żeby te pieniądze jednak udało się uzyskać. Dodał, iż Zarząd Powiatu przygotował projekt wystąpienia Rady Powiatu, który Państwo w dniu dzisiejszym otrzymali (załącznik Nr 53). To wystąpienie zostanie skierowane do Pana Jerzego Doroszkiewicza oraz do wiadomości dla Posłów z regionu Suwalszczyzny, do Pana Wojewody oraz do GDDKiA w Warszawie.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą, aby to wystąpienie skierować również do Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego Pana Bogdana Dyjuka.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż również to stanowisko otrzyma Pan Bogdan Dyjuk Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do treści projektu stanowiska w sprawie podjęcia radykalnych działań poprawiających warunki bezpieczeństwa na drodze krajowej Nr 8.

Pytań i uwag do projektu stanowiska nie wniesiono.

Radni jednogłośnie przyjęli projekt wystąpienia do Dyrektora Oddziału              w Białymstoku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

         Innych wolnych wniosków nie wniesiono.

 

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał słowa podziękowania Pani Skarbnik Powiatu Elżbiecie Olejnik oraz jej zespołowi, za pracę jaką włożyli
w opracowanie projektu budżetu powiatu na rok 2012.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż najbliższa sesja Rady może odbyć się nie w ostatni czwartek stycznia, lecz przed 17 stycznia 2012 r. z uwagi na termin składania jednego z wniosków.

 

Ad.24.

Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XI sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1500.

 

         Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

/-/ Sławomir Małachowski

 

 

 

Protokołowała:

/-/ M. Radziszewska

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Radziszewska

Wprowadzający: Monika Radziszewska

Data modyfikacji: 2012-02-20

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2012-02-20