Protokół Nr XXI/12
Protokół Nr XXI/12
z obrad XXI
Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XXI Sesji Rady
Powiatu w Suwałkach odbyły się 30
listopada 2012 r. w sali Nr 129, w budynku przy
ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.
Obradom
przewodniczył Przewodniczący Rady
Powiatu w
Ad 1.
Otwarcie
obrad.
Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych
ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:
1. Burzyński Marian
2. Chlebus Andrzej
3. Dziatkowski Marek
4.
5. Kowalewski Witold
6. Łanczkowski Andrzej
7. Łuniewski Artur
8. Mackiewicz Zbigniew
9.
10. Ołdakowski Szczepan
11. Putra Szymon
12. Rogowski Tomasz
13. Szwengier Stanisław
14. Truchan Anna Danuta
15. Wierzchowska Mirosława
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając
obrady powitał zaproszonych gości: Panią Teresę Dzienuć – Dyrektora Powiatowego
Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg
Powiatowych w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego –
Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana
Waldemara Jerzego Pstrzoch – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę
Jadwigę Chmielewską – Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku i Kierownik
Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika
Powiatu, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego –
Przewodniczący
Rady powitał Radnych Rady Powiatu (lista obecności Radnych – załącznik Nr 2).
Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje
prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.
Na początek chciałbym przeprosić za drobne zmiany bo
sesja była planowana na czwartek, natomiast podyktowane to było tym iż wczoraj
odbywały się obchody u Pana Dyrektora dnia szkoły, dnia patrona. Pokryły się
terminy. Część z Państwa z zaproszonych brała udział przez cały dzień. Tu tylko
mogę powiedzieć, że coroczne dni patrona szkoły, święto szkoły było na bardzo
wysokim poziomie. Tak też zostało ocenione i przez obecnego posła i przez Panią
Kurator, która przybyła na to święto. Ja z tego miejsca serdecznie gratuluję
Panu Dyrektorowi w imieniu Rady i pozdrawiam wszystkich nauczycieli. Toteż
wczoraj Pan Starosta w naszym imieniu uczynił.
Ad. 2.
Przyjęcie
porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali
porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad i powitanie gości.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad XX sesji Rady Powiatu w
Suwałkach.
4. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie
między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w
Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych
w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w
Suwałkach w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu
Powiatu Suwalskiego.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach
w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok
2013.
10. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z rocznego
planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
11. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w
Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w
Suwałkach na 2013 r.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian
w budżecie powiatu na 2012 r.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w
Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej
Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2022.
14. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
15. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady zapytał
czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.
Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie
wniesiono.
Głosowanie
nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:
za przyjęciem porządku głosowało - 15 radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się
od głosu - 0
Zaproponowany
porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.3.
Przyjęcie protokołu z obrad XX sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół
zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.
Uwag nie wniesiono.
Głosowanie
nad przyjęciem protokołu z XX sesji Rady Powiatu:
za przyjęciem
protokołu głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się
od głosu - 0
Protokół z obrad XX Sesji
Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad.4.
Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie między
sesjami.
Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z
działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w
dniach 13 i 21 listopada Państwo Radni
otrzymali wraz z materiałami.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdań z działalności Zarządu
Powiatu w
Suwałkach w okresie międzysesyjnym:
za przyjęciem
sprawozdania głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się
od głosu - 0
Sprawozdania
z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostały
przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).
Przewodniczący Rady
poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd również obraduje - została ogłoszona
przerwa. Sprawozdanie zostanie przekazane wraz z materiałami do przyszłej
sesji.
Ad.5.
Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący
Rady poprosił o zgłaszanie w tym punkcie interpelacji lub zapytań.
Interpelacji i zapytań nie wniesiono.
Ad.6.
Odpowiedzi na interpelacje i
zapytania.
Przewodniczący
Rady zamknął punkt z uwagi na jego bezprzedmiotowość.
Ad.7.
Rozpatrzenie projektu uchwały
Rady Powiatu w Suwałkach zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu
realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych.
Państwo
Radni projekt powyższej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Opiniowanie
powyższej uchwały było w dniu dzisiejszym przez Komisję Finansową i Komisję Polityki
Społecznej.
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii
Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Finansowej -
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie
opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Polityki Społecznej - Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu
dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała
Komisji stanowi załącznik Nr 5)
W
związku z tym proceduralnie, projektem powyższej uchwały również miała
obowiązek zająć się Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych przy
Staroście Suwalskim. W związku z procedurami zapoznam Państwa z uchwałą
Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim
z dnia 26 listopada 2012 roku, dotyczącej opinii w sprawie przesunięcia środków
finansowych PFRON na 2012 r. Na podstawie stosownych tu artykułów §1 Pozytywnie
zaopiniować projekt uchwały w sprawie przesunięcia środków finansowych z
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok. (załącznik
nr 6). Tak została ta uchwała zaopiniowana. Oczywiście, my nie mamy wpływu
na treść. Ale pozytywnie zaopiniować projekt uchwały w sprawie przesunięcia,
aczkolwiek treść uchwały troszeczkę ma
inne brzmienie, ale dotyczy to tej uchwały. Także Powiatowa Społeczna Rada
odniosła się do tego. Czy są jakieś pytania uwagi?
Pytań i
uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach
zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku
2012 w ramach środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych.
za podjęciem uchwały głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0 Radnych
Uchwała Nr XXI/126/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. zmieniającą uchwałę w sprawie
określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr
7).
Ad.8.
Rozpatrzenie projektu uchwały
Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie
ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu
Suwalskiego.
Państwo
Radni, dokonywaliśmy już kilku zmian w statucie. Było to komentowane i
uzasadniane, należało w formie obwieszczenia Rady Powiatu ujednolicić nasz tekst
uchwały i w związku z całym procesem musimy podjąć stosowną uchwałę co do
jednolitego tekstu. Ja tylko podkreślam, żeby uprzedzić Państwa, bo byłem
świadkiem też rozmów na komisjach, iż traktujemy to nie jako uchwalanie nowej
uchwały, tylko rzeczywiście jako zebranie wszystkich zmian, które już zapadły.
Nie wprowadzamy żadnych zmian, jakie mogłyby zmienić sprawy proceduralne, tylko
zebrane wszystkie zmiany, które do tej pory w jednolity tekst zostały zapisane,
do tej pory zostały podjęte a teraz zapisane w jednolity tekst. Natomiast
myślę, że w stosownym czasie zostanie ten statut uaktualniony zgodnie z
obowiązującymi przepisami o już stosowne zapisy, o zmiany stosownych zapisów.
Musi to troszeczkę potrwać i to będzie kontynuowane i przygotowywane.
Projekt
powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo otrzymali. Opiniowany był przez
trzy Komisje.
Pytań
i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego
Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej
sprawie.
Przewodniczący
Komisji – Artur Łuniewski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała
pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi
załącznik nr 8).
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii
w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji - Zbigniew Kleszczewski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym
zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała
Komisji stanowi załącznik nr 9).
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej
o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji - Marek Dziatkowski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym
zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała
Komisji stanowi załącznik nr 10).
Przewodniczący
dodał, iż na Komisjach Państwo Radni byliście poinformowani o dwóch poprawkach
drukarskich. Nie wnoszą one nic istotnego, tylko przypominam.
Więcej
uwag i pytań nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w
sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu
Suwalskiego.
za podjęciem uchwały głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0 Radnych
Uchwała Nr XXI/127/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w
sprawie Statutu Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie. (załącznik
Nr 11).
Ad.9.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady
Powiatu w Suwałkach w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z
organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego na rok 2013.
Państwo
Radni projekt powyższej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali wraz z
materiałami. Opiniowanie było przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu oraz Komisję Polityki Społecznej.
Pytań
i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poprosił
Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w
przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji – Artur Łuniewski przekazał, iż komisja zaopiniowała pozytywnie
przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik
nr 12).
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie
opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji – Marek Dziatkowski przekazał, iż komisja zaopiniowała pozytywnie
przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik
nr 13).
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w
sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok
2013.
za podjęciem uchwały głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0 Radnych
Uchwała Nr XXI/128/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z
organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego na rok 2013 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 14).
Ad.10.
Zapoznanie się ze
„Sprawozdaniem z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w
Suwałkach w 2012 r.”
W dniu
dzisiejszym Komisja Rewizyjna opracowała „Sprawozdanie z rocznego
planu kontroli”, który Państwo Radni otrzymaliście tuż przed sesją. Czy jest
konieczność przeczytania tego sprawozdania. Czy Państwo Radni mieli czas na
zapoznanie się z tym sprawozdaniem? Czy ktoś sobie życzy żebym odczytał to
sprawozdanie?
Uwag
nie wniesiono.
Sprawozdania
z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w
2012 został przyjęty. (załącznik Nr 15)
Ad.11.
Rozpatrzenie projektu uchwały
Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej
Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
Przewodniczący
Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni
otrzymali w dniu dzisiejszym przed obradami Komisji.
Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję
Finansową, Komisję Polityki Społecznej, Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w
dniu dzisiejszym a więc wszyscy Państwo Radni mieli możliwość zapoznania się z
w/w projektem uchwały.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji
w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Finansowej
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie
opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu
dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała
Komisji stanowi załącznik Nr 17)
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie
opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja zaopiniowała
pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi
załącznik Nr 18)
Projektem
powyższej uchwały zajmował się również Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym.
Nie ma jeszcze sprawozdania, ale poproszę Pana Starostę o przedstawienie
opinii w przedmiotowej sprawie.
Pan Starosta Szczepan Ołdakowski, przekazał,
iż zarząd w dniu dzisiejszym pozytywnie zaopiniował plan kontroli Komisji
Rewizyjnej nie wnosząc żadnych uwag.
Radny Zbigniew Mackiewicz, poprosił w
imieniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o pozytywne zaopiniowanie projektu
powyższej uchwały.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w
sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na
2013 rok.
za podjęciem stanowiska głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0
Uchwała Nr XXI/129/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji
Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta
jednogłośnie. (załącznik Nr 19).
Ad.12.
Rozpatrzenie projektu uchwały
Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.
Przewodniczący
Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni
otrzymali wraz z materiałami.
Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji
i Rozwoju Powiatu, Komisję Polityki Społecznej
i Komisję Finansową.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie
opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu - Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w
dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady
Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20)
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie
opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji – Marek Dziatkowski
poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie
przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik
Nr 21)
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji
w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Finansowej -
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w
sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012r.
za podjęciem stanowiska głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0
Uchwała Nr XXI/130/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r. została
podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 23).
Ad.13.
Rozpatrzenie projektu uchwały
Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy
Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.
Przewodniczący
Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni
otrzymali wraz z materiałami.
Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Finansową,
Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu dzisiejszym.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji
w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Finansowej -
Przewodniczący
Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o
przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu - Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w
dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu
(uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25)
Przewodniczący Rady poprosił
Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w
przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący
Komisji – Marek Dziatkowski
poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie
przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik
Nr 26)
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach
zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego
na lata 2012-2022.
za podjęciem stanowiska głosowało -
15 Radnych
przeciwko -
0
wstrzymało się od głosu -
0
Uchwała Nr XXI/131/12 Rady Powiatu
w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie
Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022 została
podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 27).
Ad.14.
Wolne wnioski i oświadczenia
radnych.
Będąc
przy głosie, chciałbym Państwu przypomnieć, iż wraz z materiałami
otrzymaliście:
Ø odpowiedź Pana Tadeusza Jarmuzewicza Sekretarza Stanu
w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na
interpelację poseł Bożeny Kamińskiej w sprawie umieszczenia budowy drogi
ekspresowej nr 61 w „Programie budowy dróg i autostrad na lata 2014-2020” (załącznik Nr 28)
Ø formalny wniosek uczestników Konferencji „Cała prawda
o wiatrakach”, która odbyła się w Gołdapi w dniu 10 listopada 2012 r. (załącznik Nr 29)
Dodatkowo
Państwo Radni otrzymali przed sesją:
Ø 2 listy otwarte skierowane do Pana Starosty
Suwalskiego, Parlamentarzystów i Samorządowców Województwa Podlaskiego w
sprawie regulacji prawnych dotyczących wiatraków (załącznik Nr 30 i 31)
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski - myślę, że
temat świeży i cały czas aktualny. Chciałbym też Państwo otrzymali te listy.
Z tego co wiem miało to być przedmiotem obrad Komisji poszczególnych, ale w
związku z tym, że jest dzisiaj sesja, możemy na szerszym forum na ten temat
zastanowić się nad rozważeniem tego tematu. Myślę, że też zostanie to
uczynione. To może jak jesteśmy przy tym temacie, bo jeszcze mam tutaj kilka
ogłoszeń, ale to może już na sam koniec sesji. To bardzo proszę, może ktoś z
Państwa chce zabrać głos, może w sprawie tego listu? Przewodniczący Rady
przekazał głos Panu Staroście.
Pan
Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że problem jest narastający, coraz
głośniej słychać i coraz częściej słychać przeciwników budowy elektrowni
wiatrowych na Suwalszczyźnie i nie tylko, którzy wskazują na wiele zagrożeń
płynących z tego powodu dla mieszkańców, i zdrowotnych, i gospodarczych
dotyczących prowadzenia działalności gospodarczych przez mieszkańców powiatu
suwalskiego, problemu podejmowania jakiś zadań inwestycyjnych przez
poszczególne osoby z powiatu i utrudnienia z tym wynikające. Myślę, że też w
dużej mierze wynika to z niedoinformowania mieszkańców co do oddziaływania tych
elektrowni na zdrowie i życie obywateli/ludzi w pobliżu, których się to robi.
Co prawda firmy, które przystępują do inwestycji zapewniają że mają różnego
rodzaju opracowania, badania, które wskazują na to, że tych zagrożeń nie ma.
Wygląda na to, że tych zagrożeń nie ma i budują w takich odległościach, że
to bezpieczeństwo jest zapewnione. Są sporządzane raporty oddziaływania na
środowisko i jest podejmowana, uchwalana decyzja środowiskowa, która bierze te
wszystkie aspekty pod uwagę i wydawałoby się, że wszystko jest zgodnie z prawem,
które obecnie obowiązuje i jest w porządku i nie powinno być tutaj protestów.
Ale sami wiemy, że tak nie będzie, i jest coraz trudniej odpowiadać na tego
typu zarzuty i oczekiwania. Mieszkańcy widzą również w nas, mam tutaj na myśli
samorząd powiatowy jako stronę tego postępowania. Bo jak wiemy w ostateczności
zezwolenie na budowę wydaje urząd starostwa. I tutaj właśnie uważają, że ja mam
czy starosta, czy ten organ jakim jest starosta ma jakieś możliwości
zapobieżenia tym wszystkim zjawiskom, tym zagrożeniom i może podjąć pewne
działania, które by zapobiegające temu niebezpieczeństwu jakie się z tym wiąże.
Już nie ważne, że energia wiatrowa jest najbardziej energią czystą. Zobowiązuje
nas do tego typu źródła energii dyrektywy unijne, że tam do któregoś roku w
Polsce powinno być ze źródeł odnawialnych 15-20% energii. To wszystko jest
nieważne. Ważne są te inne aspekty o których tutaj wspominałem. Myślę, że
wynika to z, w dużej mierze nie precyzyjnego prawa polskiego, które nie określa
dokładnie norm jakie powinno być
spełnione aby to zagrożenie nie występowało.
Jeżeli w ogóle ma to miejsce. A do tego jeszcze wydaje mi się,
przyczynia się również do różnego rodzaju opinie, które wydają również organy
państwowe. Ja mam przed sobą z lutego tego roku. Odpowiedź Ministra Zdrowia,
Departament Zdrowia Publicznego na wystąpienie wicestarosty powiatu
pleszewskiego, to jest Przewodnicząca Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
która wystąpiła do Ministra Zdrowia z zapytaniem o szkodliwości na zdrowie
mieszkańców tego typu budowli. I odpowiedź jest niejednoznaczna. Są wskazywane
różnego rodzaju wpływ na zdrowie mieszkańców zarówno choroba wibroakustyczna,
oddziaływanie pola elektromagnetycznego natomiast nie zostało precyzyjnie
określone podległości z jakich te działanie niekorzystne ma wpływ. Również w
tej odpowiedzi są odniesienia do sprawy funkcjonowania różnego urządzeń
elektroakustycznych, typu radiostacje itd. Tutaj chodziło o działalność
lotniczego pogotowia Ratunkowego. Tutaj chodziło o lądowisko, które w Pleszewie
było w bezpośrednim sąsiedztwie i chodziło o zakłócenia radiolokacji. Więc tego
typu sformułowania nieprecyzyjne ale wskazujące, że oddziaływanie jest możliwe
daje jakby pożywkę dla ludzi, którzy boją się tego. Wydaje mi się, że tutaj
nasza rola coraz trudniejsza. Ja mając tutaj przed sobą przedstawione przez
Pana Przewodniczącego wystąpienia, chociażby to wystąpienie stowarzyszenia
Partnerstwo Dzikie Mazury z tej konferencji, która miała miejsce w Gołdapi.
Uczestnicy oczekują od nas konkretnych działań typu wprowadzenia
systematycznego monitoringu zdrowia osób
na stałe zamieszkałych w promieniu do 3 kilometrów od najbliższej elektrowni
wiatrowej czy też stworzenia specjalistycznej placówki medycznej zajmującej się
diagnozowaniem i leczeniem negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
lokalizacją farm wiatrowych, utworzenie funduszu celowego i gromadzenie na
nim środków na poczet wypłacenia osobom zamieszkałym w promieniu do 3
kilometrów od wiatraków odszkodowań z tytułu obniżenia wartości ich gruntów i
nieruchomości. Tego typu propozycje padają, czy też kolejna rzetelne
informowanie wszystkich mieszkańców na temat nowych inwestycji związanych z
budową farm wiatrowych. I jeszcze jedno informowanie turystów i kuracjuszy
przyjeżdzających na teren powiatu suwalskiego o znajdujących się tam farmach
wiatrowych. Czyli co, Ci właściciele pensjonatów byli by zadowoleni jeśli byśmy
takie informacje rozsyłali? Tu pisali Gmina Gołdap, skreślone na powiat
suwalski więc jest dużo takich sformułowań gdzie w zasadzie my nie mamy żadnej
możliwości ani finansowej ani prawnej żeby tego typu działania podejmować po
prostu to nie są nasze zadania. Jest tam takie sformułowanie, że mamy uchwalać
prawo lokalne, które by określało te odległości od zabudowań, które te wiatraki
mogłyby stanąć. Są to takie sformułowania naprawdę stowarzyszeniowe takie,
laików, którzy nie znają zakresu kompetencji samorządów. I wydaje mi się, że w
tej sytuacji najwłaściwszą odpowiedzią byłoby uchwalenie naszego stanowiska
w tej sprawie, w kontekście tych wszystkich niepokoi, które występują
i w kontekście również tego wystąpienia Ministerstwa Zdrowia
skierowane do rządu i do parlamentu, żeby podjęła szybką ścieżką legislacyjną
uchwalenie nowych ustaw, które by precyzyjnie określały warunki w jakich można
te wiatraki budować i miejsca w jakiej odległości. To jest jedyne miejsce,
które wydaje się być właściwe, jedyny adresat. Wtedy by wszystkie wątpliwości znikły,
gdyby taka ustawa czy ustawy dotyczące energii odnawialnej uchwalono. Ja
rozumiem tutaj również pozycję Gminy. Gmina tutaj też nie ma prawa nie podjąć
działań żeby firma często zachodnia, bogata rozmawia bezpośrednio z właścicielami gruntów i wykupuje, czy
wydzierżawia na wiele lat działki mając podstawę prawną żeby składać wnioski o
poproszenie warunków zabudowy i rozpoczęcia postępowania w celu uzyskania
pozwolenia na budowę. Tutaj widzimy jaka jest sytuacja. Mieszkańcy, którzy mają
jakieś korzyści z tego tytułu i to nawet znaczne są „za” natomiast sąsiedzi z
różnych powodów są przeciwni. Rodzi to wiele konfliktów nie tylko lokalnych ale
i też pretensji do samorządów. Wydaje mi się, że w tej sytuacji powinniśmy
przyjąć takie stanowisko, opracować i przyjąć skierować do władz Państwowych do
Parlamentu żeby uchwalili w jakiej odległości mają stać te wiatraki
i upublicznić. Przekazać również tym gremiom stowarzyszeniom, które do nas
występują z prośbą o działalnie. To tyle ze strony Zarządu.
Przewodniczący
Rady podziękował Panu Staroście i przekazał głos Radnemu Zbigniewowi
Mackiewiczowi.
Radny
Zbigniew Mackiewicz, przekazał, że musimy pamiętać, że ład przestrzenny kreuje
gmina w swoich planach miejscowych często zwane studium zabudowy. W przypadku wiatraków
zajęcie jakiegokolwiek stanowiska, żeby coś z tego wypłynęło to nie będzie
zupełnie wiążące czy dla gmin czy dla wydziału budownictwa i architektury
starosta. Zupełnie nie wiążące, a tak naprawdę będzie to kosztowało dużo pracy
i wysiłku pracowników Urzędu Starostwa. Bo ktoś będzie musiał to opracować. A
nie mamy przecież pieniędzy na zlecanie tego na zewnątrz. Jeszcze chciałbym
dodać, proponuję, aby to pismo przesłać do posła Zielińskiego, do Pani Bożeny
Kamińskiej i innych parlamentarzystów, do biura sejmu i do Marszałka.
Przewodniczący
Rady zapytał, czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Czy ktoś ma odmienne zdanie?
Bo rozumiem, że Państwo jako Radni upoważniamy Zarząd do napisania takiego
stanowiska i do zaopiniowania na komisjach i wtedy podejmiemy na najbliższej
Sesji Rady Powiatu. I jeszcze z uwzględnieniem, co Pan Radny powiedział do
Parlamentarzystów lokalnych, i wojewódzkich radnych, którzy biorą czynny
udział w tych demonstracjach.
Pan
Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że do władz wojewódzkich i
samorządowych również należy to wysłać bo wielu z tych inwestorów korzysta ze
środków unijnych, który dzieli samorząd wojewódzki z Regionalnego Programu
Pracy, czy programu z tego działania dotyczących ochrony środowiska.
Przewodniczący
Rady Sławomir Małachowski oddał głos Radnemu Andrzejowi Łanczkowskiemu.
Nie
wiem czy to jest związane z naszym stanowiskiem ale rozmawiałem z koleżanką
i ja widzę jeszcze jeden problem w tym wszystkim. Problem polega na tym, że
protestują Ci ludzie, którzy nie będą czerpali z tego zysku. Być może się mylę,
ale może jest jeszcze jakaś grupa ludzi, która jest zainteresowana aby te farmy
wiatrowe nie powstawały. Natomiast nikt się nie zastanawia, nikt nie próbuje
szukać globalnego rozwiązania bo w moim odczuciu znaczny problem na naszym
terenie nie powinno tylko skutkować tym, że właściciel działki będzie miał z
tego jakieś korzyści, ktoś kto udostępni drogę będzie miał z tego profity ale
ja widziałbym profity dla całości tego społeczeństwa znaleźć rozwiązanie. Nikt
z nas nie mówi o tym, nie myśli o tym żeby zacząć rozmawiać o obniżce energii
elektrycznej z tych źródeł odnawialnych. Płacimy ogromne pieniądze za przesył,
w naszych rachunkach płacimy duże pieniądze za przesył a skoro na naszych
terenach będą powstawały fermy wiatrowe o ogromnej mocy, to może zacząć również
mówić o tym, że to społeczeństwo tu mieszkające przy tych fermach żąda tego
żeby energia, ta która jest tutaj wytwarzana nie była obciążona wartością
przesyłu tej energii do nas. I może wtedy społeczeństwo by zaczęło patrzeć na to
w trochę inny sposób. Każdy z nas widziałby w tym jakiś biznes. Bo tak
chyba do tego w tych czasach trzeba podchodzić. Nie wiem czy to moje zdanie
jest cokolwiek warte przy tym dyskusji.
Przewodniczący
zamknął dyskusję na temat tematu wiatraków. Rozumiem, że komisje wrócą do
opiniowania. O zabranie głosu poprosił Starosta Szczepan Ołdakowski.
Starosta
Szczepan Ołdakowski przekazał, że nie wiem czy ja dobrze rozumuje, ale nawet z
tego co myśmy nie dawno przeprowadzali tę procedurę to niedawno organizowaliśmy
przetarg na dostawcę energii elektrycznej. Ceny energii są uwolnione i możemy
sobie dowolnie wybierać od tego dystrybutora czy od innego. Nie koniecznie
musimy korzystać z Białegostoku. Może to być również z Lublina czy z kąś. Także
tutaj nie wiem czy jest coś do ugrania w tej chwili.
Przewodniczący
Rady, powiedział, że chciałbym z Państwem ustalić kilka spraw organizacyjnych.
W związku z tym, iż zamiarem jest i tu padł wniosek również ze strony zarządu
żeby nie robić sesji w ostatnim tygodniu przed świętami. Udałoby się po
uzgodnieniach z Panią Skarbnik, że ewentualnie przygotować ostatnie zmiany do
budżetu i tutaj uwaga, kierownicy jednostek i naczelnicy, którzy mają
wpływ na gospodarowanie budżetem żeby zrobić sesję w piątek 14 grudnia br.
Taką uroczystą z wszystkimi gośćmi zaproszonymi o godzinie około 14:00.
Wcześniej byłby Zarząd, a komisje dzień przed. Z tego co wiem Przewodniczący
Komisji Polityki Społecznej z Panem Dyrektorem Domu Dziecka komisję ustalał na
13 grudnia br. Czy to wszyscy
akceptujemy i tak pasuje nam?
Pytanie
Radnego Artura Łuniewskiego, Czy wszystkie Komisje byłyby w czwartek?
Przewodniczący
Rady przekazał, że jest to do ustalenia.
Dzisiaj
chcę tylko wytłumaczyć, że w związku z krótką sesją nie zapraszaliśmy gości,
tych z poza. Dziękuję tu dla Pana Mirka Szczesnego, który czuje się bardzo
związany ściśle z powiatem, czuje się jakby z naszą jednostką, no niestety nie
jest ale cieszymy się bardzo, że dodatkowo przyszedł i jest bardzo czujny.
Także ukłony, że Pan poczuwa się z nami. Dziękuję za obecność wszystkim Państwu
kierownikom jednostek – bo wiem, że taki termin już jesteście Państwo po pracy
i zdaje sobie z tego sprawę. Dziękujemy za zrozumienie, ale mówię, czym to było
podyktowane. Natomiast przyszłą sesję zrobimy już na 14:00, i myślę też, że
godzina półtorej obradujemy. Myślę, że będzie możliwość przyjęcia budżetu na
rok 2013.
Pan
Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że w dniu przedwczorajszym z Panem
Naczelnikiem Kalinowskim byliśmy u Pana Wojewody Dzierzgowskiego w sprawie
budowy obwodnicy Augustowa. Chodziło tam o całą procedurę, która za chwilę będzie rozpoczęta już trwa w zasadzie
obwieszczenie o wszczęciu postępowania ogłoszony w październiku a ze złożeniem
na realizację inwestycji drogowych tak zwany „zryw” ukaże się 10 grudnia br. To
zapowiedziała Pani Dyrektor Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego z
klauzulą, czy z rygorem natychmiastowej wykonalności. To znaczy, że od
tego momentu Budimex może wchodzić na plac budowy i rozpocząć działania
inwestycyjne bez względu na to, czy będą odwołania, czy nie. Ewentualne
odwołania będą rozpatrywane przez Ministerstwo Budownictwa teoretycznie na
czas. Termin odwołań od momentu
ogłoszenia obwieszczenia w mediach to jest dwa tygodnie na odwołania a samo
rozpatrywanie miesiąc z tym, że z doświadczeń jakie ma Generalna Dyrekcja
wynika, że w ciągu miesiąca nigdy się nie udało ministerstwu rozpatrzeć, trwa
to nawet do pół roku. Ale to niczego nie zmienia inwestycja będzie realizowana.
W pierwszej kolejności mają być wycenione te nieruchomości, które są
zabudowane. W naszym powiecie to dotyczy tego węzła Szkocja, gospodarstwa będą
w całości przejmowane przez inwestora i w zasadzie już trwa, trochę tak jakby
nielegalnie ze strony Budimexu, trwają opisy tych gospodarstw i tych działek, i za
chwilę po opublikowaniu z RIDu Wojewoda ogłosi przetarg na wyłonienie
rzeczoznawcy, który będzie wyceniał ten majątek i będą określone kwoty
odszkodowań, z którymi będą mogli się właściciele zgodzić albo nie. Ale to nie
przerywa, tak jak powiedziałem realizacji tego przedsięwzięcia.
Przewodniczący
Sławomir Małachowski przekazał głos Radnemu Zbigniewowi Mackiewiczowi.
Radny
Zbigniew Mackiewicz, zapytał, czy będzie łącznik do drogi krajowej przez Dubowo?
Starosta
Szczepan Ołdakowski przekazał, że jest to od węzła lotnisko przez Dubowo do „ósemki”.
Przewodniczący
Rady – Sławomir Małachowski, ja chciałbym na zakończenie sesji złożyć życzenia
Andrzejom, dzisiaj siedzącym na sali. Mamy dwóch Panów Radnych Andrzejów.
Andrzejom wszystkiego dobrego. W dniu dzisiejszym nie powiedzenie o Andrzejach
byłoby nietaktem.
Ad.15.
Zamknięcie obrad.
Przewodniczący
Rady
Na tym protokół
zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
/-/ Sławomir
Małachowski
Protokołowała:
/-/ Kinga Pietrzak
Metryka strony