Protokół Nr XXII/12
Protokół Nr XXII/12
z obrad XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach
Obrady XXII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 14 grudnia 2012 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.
Ad 1.
Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:
1. Burzyński Marian
2. Chlebus Andrzej
3. Dziatkowski Marek
4. Kleszczewski Zbigniew
5. Kowalewski Witold
6. Łanczkowski Andrzej
7. Łuniewski Artur
8. Mackiewicz Zbigniew
9. Małachowski Sławomir
10. Ołdakowski Szczepan
11. Putra Szymon
12. Rogowski Tomasz
13. Szwengier Stanisław
14. Truchan Anna Danuta
15. Wierzchowska Mirosława
Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Pana mł. insp. mgr Andrzeja Bałazego Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana Bogdana Wierzchowskiego wz. Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach, Pana Remigiusza Kuleszę przedstawiciela Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach, Pana przedstawiciela Placówki Straży Granicznej w Rutce – Tartak kpt. Andrzeja Mielziuka, Pana Walentego Wałejko - Przewodniczącego Rady Gminy Wiżajny, Panią Teresę Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Kazimierza Orłowskiego Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. L.M. Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzocha Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewką Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku oraz Kierownik Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego – Sekretarza Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Teresę Zwolan, Panią Jolantę Sawicką, Panią Celinę Puchalską, Pana Ryszarda Kalinowskiego (lista zaproszonych Gości – załącznik Nr 1).
Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (lista obecności Radnych – załącznik Nr 2).
Przewodniczący
Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.
Ad. 2.
Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad i powitanie gości.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad XXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
4. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
7. Rozpatrzenie projektu apelu Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego dotyczącego lokalizacji farm wiatrowych.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
12. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
13. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
14. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Promocji i
Rozwoju Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na 2013 r.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023.
19. Wolne wnioski.
20. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.
Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.
Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:
za przyjęciem porządku głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.3.
Przyjęcie protokołu z obrad XXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół
zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.
Uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad przyjęciem protokołu z XXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach:
za przyjęciem protokołu głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0
Protokół z obrad XXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.
Ad.4.
Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie między sesjami.
Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w dniach 30 listopada i 6 grudnia 2012 r. Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:
za przyjęciem sprawozdania głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).
Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd również obraduje - została ogłoszona przerwa. Sprawozdanie z dzisiejszego Zarządu zostanie przekazane wraz z materiałami do przyszłej sesji.
Ad.5.
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Andrzej Chlebus zadał pytanie Panu Komendantowi Miejskiemu Policji w Suwałkach Andrzejowi Bałazemu. W związku z planowaną zmianą organizacyjną komend policji, co będzie działo się z komendą, posterunkiem policji opuszczonym przez policję. Bo będzie np. Bakałarzewo połączone z Filipowem i co będzie z tym budynkiem się działo w przyszłości?
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zadał pytanie Panu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach. Ile razy były posypywane drogi w powiecie suwalskim, żebym mógł udzielać odpowiedzi mieszkańcom powiatu? Według jakich zasad są one posypywane?
Więcej pytań i interpelacji nie zgłoszono.
Ad.6.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski udzielił głosu Komendantowi Miejskiemu Policji w Suwałkach Andrzejowi Bałazemu.
Andrzej Bałazy przekazał, że jeśli chodzi o reorganizację posterunków policji to dzisiaj poruszaliśmy ten temat. Rano z Komendantem Symonowiczem, moim zastępcą, który między innymi nadzoruje pracę policji, byliśmy w Bakałarzewie na spotkaniu z Radnymi. Gdyby nie było innej możliwości zagospodarowania to zarządcą budynku jest Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku i prawdopodobna droga byłaby taka, że budynek zostałby przekazany do Agencji Mienia Wojskowego. Bo to ona zajmuje się zagospodarowaniem wszystkich nieruchomości w tym i policyjnych. Natomiast dzisiaj rozmawialiśmy na temat planowanych zmian i takie jest ustalenie z tego spotkania, że budynek po siedzibie posterunku - jeżeli samorząd gminy Bakałarzewo byłby zainteresowany, a wstępnie jest, to będzie on przekazany na potrzeby gminy. Z tym, że jedno z pomieszczeń przeznaczone byłoby na punkt przyjęć interesantów, czy do obsługi rejonu Bakałarzewo. Z takim dostępem całodobowym dla funkcjonariuszy policji. Jest to kwestia nie tylko takiego typowego punktu do kontaktu z dzielnicowym, który byłby wyznaczony dwie godziny w tygodniu czy dwa razy po dwie godziny. Ale byłby dostępny dłużej, w kwestii wykonania jakiś czynności służbowych czy innych i byłoby to możliwe na miejscu. W związku z tym, że nie ja decyduje o tych budynkach, to w poniedziałek jestem umówiony z zastępcą komendanta wojewódzkiego, który administruje tymi budynkami i to jego decyzja, i to w tym kierunku trzeba byłoby pójść. Będzie to z pożytkiem i dla samorządu i dla nas. Potrzeby gminy są takie, tu wstępnie radni mieli przedyskutować ten temat z Wójtem z Przewodniczącym Rady. Informacja na piśmie ma wrócić w przyszłym tygodniu.
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski, przekazał Komendantowi Miejskiemu Policji w Suwałkach Andrzejowi Bałazemu, że pismo, które otrzymałem przekazałem Radnym wraz z materiami na sesję i każdy mógł się zapoznać z treścią tego pisma.
Przewodniczący Rady zadał pytanie, które dotyczy nie tak samego rewiru co posterunku, który byłby w Filipowie a obsługiwałoby go ośmiu pracowników, trzy gminy Przerośl, Filipów by obsługiwało ośmiu funkcjonariuszy, czy pojazdy samochodowe uległyby zmianie, więcej byłoby tych pojazdów, jeśli chodzi o mobilność tych pracowników? Czy zwiększyłoby to możliwość nie tyle dostępu mieszkańców, bo rozumiem, że po to są te punkty przyjęcia interesantów ale również czynności procesowo - śledczych, rozumiem, że na tej samej zasadzie co teraz w Przerośli się to odbywa, że gmina udostępnia pomieszczenie to tak samo byłoby w Bakałarzewie? W związku z tą reorganizacją byłaby możliwość zwiększenia tych pracowników częściej na służbie, czy ta zmiana też jest z tym związana? Czy tyle samo byśmy oczekiwali na interwencję policjantów z Suwałk? Czy byliby policjanci bardziej dostępni? Pytam tutaj o ideę zmiany.
Andrzej Bałazy, przekazał, że jeśli chodzi o ideę to Komenda Miejska w momencie powstania po reorganizacji z Komendy Rejonowej liczyła prawie 290 policjantów po zmianach przez wiele lat, przez kilkanaście już będzie od momentu powstania policyjnych etatów zostało 222 dokładnie. Jest to spora różnica. My reorganizowaliśmy strukturę komendy miejskiej czyli tego, tej części tutaj w mieście Suwałki. Natomiast jeśli chodzi o przyczynę, dla której zajęliśmy się posterunkami policji to jest sytuacja tego typu, że są uwagi co do funkcjonowania posterunków, co do ich mobilności i możliwości zastępstw itd. W tej chwili w strukturze, którą widzicie Państwo w tym piśmie to są pojedyncze stanowiska: asystent ds. kryminalnych, dwóch dzielnicowych na każdym posterunku i referent, który powinien pełnić funkcję patrolową - jedno stanowisko. Nasze wewnętrzne przepisy jasno określają zadania na poszczególnych stanowiskach. Posterunek Policji powinien być mniejszą komendą, na tej zasadzie powinien funkcjonować, że policjanci są w stanie prowadzić i postępowanie w sprawach o wykroczeniach i o przestępstwa i zajmować się profilaktyką. Dzielnicowi wykonują swoje zadania, my natomiast w tej strukturze nie byliśmy w stanie się obronić pod tym względem brakowało asystenta ds. kryminalnych - fizycznie nie miał kto go zastąpić. Tu następowała kolizja, czyli wychodzenie po za zakresy obowiązków. Co więcej przy zdarzeniach poważniejszych, czy jakichkolwiek gdzie trzeba było zaangażować dwóch policjantów to najczęściej był dzielnicowy, czy referent czy kierownik. To wprowadzało zamieszanie. Idea jest taka, żeby te posterunki były większe, żeby mogły zapewnić funkcjonowanie na zasadzie zastępstw. Jeżeli jest taka potrzeba, impreza np. taka jak masowe imprezy, to też żeby tych policjantów było ośmiu i żeby kierownik mógł to zorganizować we własnym zakresie, bo w tej chwili dochodzi do sytuacji takiej, że tak jak w Bakałarzewie jak rozmawiałem, jest Miami, no w tej dyskotece nie ma dużych problemów, ale ten posterunek, który istnieje nie jest w stanie zapewnić co tydzień służby do zabezpieczenia tej imprezy i to się ogranicza do tego, że wysyłamy wsparcie z Suwałk. Przy większej obsadzie tabor samochodowy zostanie na tym samym poziomie, czyli Ci policjanci np. dzielnicowy korzystał z samochodu, będzie dalej korzystał z tego samochodu. Chodzi nam o to, żeby była możliwość przesunięcia służby. Jeżeli Pan Przewodniczący się pyta czy my będziemy w stanie zorganizować tę służbę stale, to ja mówię, że nie, ponieważ nawet przy tych ośmiu policjantach to jest czterdziestogodzinny tydzień pracy i my musimy oddać urlopy i jakieś inne rzeczy. W zależności od potrzeb ta służba będzie planowana. Jeżeli chodzi o kwestię interwencji, czyli zdarzeń nagłych funkcjonuje to nadal na tej samej zasadzie co teraz. Jest telefon 112 czy 997 i ten telefon nie jest dzielony, te połączenia odbiera nasz dyżurny w Komendzie Miejskiej, jest dyżurka całodobowa. Dyżurny ma wykaz wszystkich patroli, wszystkich policjantów którzy są w pracy, obojętnie czy w dzień czy wieczorem, czy w nocy i to jest jego decyzja. Mogą być takie sytuacje, że na terenie posterunku będzie patrol ale dyżurny uzna, że bliżej ma inny patrol z miasta, a sytuacja jest nagła i on to zadanie dostanie do realizacji na tej zasadzie. Takie były przyczyny samej reorganizacji. Bo te struktury były traktowane jako niewydolne przy tym zakresie zadań jakie są nałożone nie do końca to funkcjonuje prawidłowo. Policjanci skierowani do konkretnych zadań oprócz swoich pracy wykonują też inne zadania, które nie koniecznie należą do ich obowiązków.
Więcej zapytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady podziękował za udzielenie wyczerpujących odpowiedzi.
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski na wstępie chciałbym podziękować za przekazanie mapek, które otrzymali wszyscy Radni. Jest to dobry pomysł powielony z ubiegłego roku. Dzięki temu możemy wiedzieć kto, gdzie jaki wykonawca odpowiada za jakie drogi. I możemy z nim już bezpośrednio się kontaktować.
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Dziemian przekazał, że wzorem ubiegłych lat zachowaliśmy standard zimowego utrzymania na drogach powiatowych. Pytanie dotyczyło natężenia ilości nasypywania dróg. Od 3 grudnia wystąpiły opady śniegu, pierwsze piaskarni poszły w ruch na początku grudnia. Liczba sypań danej drogi uzależniona jest od natężenia ruchu i od opadów występujących w danym okresie. Bo ten opad nie jest jednakowy np. w Suwałkach czy w Wiżajnach są różnice i to na początku tego okresu zimowego było widoczne, że bardziej zasypało okolice Jeleniewa a tutaj Wiżajny, Filipów, trochę po macoszemu potraktowano. I nie musieliśmy sypać. Stąd liczba wyjazdów piaskarek jest zróżnicowana od 1 do 3. Ja tylko powiem, że w piątym standardzie żeśmy wytypowali 430 km dróg, które są objęte zwalczaniem śliskości czyli używamy materiału mieszanki piaskowo - solnej to jest 20% soli i 80% piasku. Sypane są jedynie wzniesienia, skrzyżowania, zakręty, miejsca postoju autobusów czyli przystanki.
Przewodniczący Rady dodał, iż chciałby się odnieść do stwierdzenia, które tu padło: „w zależności od nasilenia ruchu”. Może Państwo Radni będziecie mieli obiekcję, że mówię o Przerośli, ale Przerośl, jest jedyną miejscowością gminną do której dochodzą tylko drogi powiatowe a nie dochodzi droga wojewódzka. Mówiąc o nasileniu, chciałbym aby Zarząd Dróg wziął to pod uwagę, bo akurat tak się złożyło, że jeździłem po wszystkich drogach powiatowych i byłem w różnych miejscach powiatu z różnych przyczyn i widziałem, że jednak nie do końca równo zostały, te drogi potraktowane czy to masą czy samym kruszywem. Ja w to nie wnikam, nie jestem fachowcem i nie oceniam, natomiast chciałbym, żeby wzięto to pod uwagę jeśli chodzi o nasilenie, bo tak jak mieszkańcy jakiejkolwiek innej gminy wyjeżdżają do pracy i mogą korzystać z drogi bo widzimy standard dróg wojewódzkich i krajowych jest troszkę inny i wiemy dlaczego i ja rozumiem nasze finanse, tylko żeby wziąć to pod uwagę że to nasilenie jest większe i ta możliwość kolizji jest też dużo większa. Ja nie mówię o drogach bocznych na terenie gminy tylko mówię o takich głównych, dojazdowych. I mówię to pod kątem, bo ja mam tu zarzut do Pana Dyrektora, że tak to jest skonstruowane, tylko chodzi mi o to żeby w praktyce z pracownikami uwzględnić właśnie te nasilenie ruchu.
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Marek Dziemian wyjaśnił na czym polega natężenie ruchu. Bo jeśli mamy mniejsze natężenie ruchu na danej drodze to narzut śnieżny jaki występuje na danej drodze nie podlega takiemu szybkiemu zlodowaceniu. Wtedy możemy wysłać głównie piaskarkę bądź możemy nic tam nie wysyłać. Bo na tyle jest śnieg chropowaty, że opona jest w stanie się wgryźć w ten śnieg i jechać można swobodnie. Przy większym natężeniu skutkuje to że się robi lodowisko i bez posypania nie ma możliwości poruszania się na danej drodze. Stąd są też różnice związane z natężeniem ruchu. Np. na drodze do Przerośli o której Pan Przewodniczący wspomniał Przerośl – Motule i do Taciewa, są to praktycznie dwie drogi, którymi mieszkańcy się poruszają i dojeżdżają do Suwałk. A taka droga na Zusenko czy Śmieciuchówka i to są drogi, które będą innymi kategoriami rozpatrywane i tam rzadziej będzie piaskarka.
Przewodniczący Rady dodał, iż te dwie drogi są najczęściej używane, ale dopiero dzisiaj jeden pas się zrobił przy tym natężeniu ruchu od wyjeżdżenia bo dopiero teraz trochę puściło. Jechałem wczoraj, właściwie co dzień tam jechałem i szukałem tych posypek, dlatego bardziej mnie interesuje ta strona nasza finansowa za co my płacimy. Bo ja sobie zdaję sprawę, że Wy wszędzie nie możecie być. Bo dalsze moje pytanie jest następujące: jaka jest różnica jeśli płacimy za posypywanie materiałem, którym posypujemy i jaka jest różnica jeśli wysyłamy piaskarkę, żeby nie posypać całej drogi. Jakie są różnice w kosztach?
Dyrektor Marek Dziemian powiedział, że jeżeli chcielibyśmy sypać po całości dane odcinki, to musielibyśmy zmienić strategię i sypać mieszankę piaskowo – solną tylko przejść na czystą sól. Liczba w danym roku załóżmy, że 20 wysłań piaskarki na dany teren skutkowałoby tym, że droga bym nam się przewężała i zawężało pobocze. I skutkiem następnym byłoby to, że musielibyśmy tę drogę zamiatać pobocze i tym podobne sprawy. Także można zauważyć jadąc wiosną, można zauważyć te miejsca, które były sypane, gdzie się zawęża pobocze. Tak fachowym okiem trzeba spojrzeć na to i wtedy dostrzega się te różnice między tymi odcinkami gdzie było sypane. Sukcesywnie z roku na rok nanosi się, zawężają się pobocza i zatrzymuje woda. Powoduje to to, że wyrywane są te pobocza. Są to pewne niuanse, które wpływają na stan drogi. Natomiast jeśli chcielibyśmy sami ciągnąć trzeba zmienić strategię na sól, a sól i te które my zakupujemy do mieszanki piaskowo solnej. W zakupie wynosi ona 220zł/tona. Toną soli bylibyśmy w stanie wysypać ciągiem naszą pługopiaskarką 2-3 km. Teraz w przełożeniu na te 430 km, które jest objęte posypywaniem to byśmy nie dali rady finansowo.
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał, że jego ta odpowiedź satysfakcjonuje. Bo rozumiem, że płacimy za kilometr posypanego zakrętu łuku? Bo teraz mi chodzi, za co my płacimy?
Starosta Szczepan Ołdakowski zapytał, kto decyduje jak i gdzie wysyłany jest sprzęt?
Dyrektor Marek Dziemian dodał, że płacimy za godzinę pracy sprzętu, czyli nośnika, na którym jest osadzona piaskarka i na sezon 2012/2013 godzina pracy nośnika, czyli samochodu, na którym jest osadzona piaskarka kosztuje nas od 152 do 156 zł. Bo mamy dwóch wykonawców. Jest 4 zł różnicy między nimi za godzinę pracy sprzętu. Natomiast za tonę mieszanki piaskowo solnej płacimy 150 zł/tona. Tutaj jest od ilości wysypanej tony i od godziny pracy sprzętu. Załóżmy 10 ton wysypuje piaskarka to płacimy 1500zł + 3-4 godziny pracy za to, to mamy w granicach 2000 zł jeden wyjazd jednej piaskarki. Są trzy okręgi do sypania, jako Zarząd Dróg Powiatowych mamy własną piaskarkę i obsługujemy okolice Suwałk, druga piaskarka jest na obręb Jeleniewo, Wiżajny, Szypliszki i trzeci wykonawca Filipów, Przerośl. Raczki własnym sprzętem staramy się obsługiwać.
Na pytanie Pana Starosty Szczepana Ołdakowskiego, Dyrektor Marek Dziemian odpowiedział, że on ze swoim zastępcą decydują o tym, gdzie i kiedy te piaskarki jadą. Podstawą wysłania piaskarki jest wyjazd w teren, wizytacja czyli zobaczenie jak rzeczywiście w terenie to wygląda, czy jest potrzeba sypania. O potrzebie sypania dowiadujemy się od mieszkańców, czy od Państwa Radnych, bo Wy jesteście jakby „naszymi oczami w terenie”. I to Wy sygnalizujecie nam pewne problemy.
Radny Zbigniew Mackiewicz, podziękował, za to, że wielokrotnie zgłaszał, żeby droga była posypana w Gawrych Ruda. Także serdecznie dziękuję za to posypanie.
Przewodniczący Rady podziękował, za tę informację że to my mamy zgłaszać bo ja myślałem, że ze względu na oszczędności wszystkie drogi są posypane raz. Tak jak zobaczyłem, jak przejechałem po drodze posypane i dlatego nie dzwoniłem, bo myślałem, że to ze względu na oszczędności.
Radny Tomasz Rogowski, przekazał iż ma wniosek do Pana Dyrektora aby w miejscowości Czarne, tam jest taka górka aby posypać piaskiem.
Dyrektor Marek Dziemian przekazał, że to zostało już uczynione w ubiegłym tygodniu. I to jest bezzasadne.
Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że ustalono tak jak w ubiegłym roku na stronie internetowej powiatu suwalskiego umieścimy informację co znaczy ten piąty stopień zimowego utrzymania. Tutaj mam prośbę do Pana Dyrektora, żeby taką informację przygotować i opisać te wyższe stopnie żeby mieszkańcy byli świadomi jak to wygląda i w jakim zakresie my mamy obowiązek utrzymywania tych dróg powiatowych. Może wtedy nie będzie takich pretensji do nas składanych i będzie łatwiej funkcjonować i utrzymywać to wszystko.
Dyrektor Marek Dziemian przekazał, że taka informacja jest wywieszona na naszej stronie internetowej Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach. Natomiast tę formalność na stronę internetową powiatu uzupełnię, tak żeby to się na stronie starostwa znalazło.
Więcej zapytań i interpelacji nie zgłoszono.
Ad.7.
Rozpatrzenie projektu apelu Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego dotyczącego lokalizacji farm wiatrowych.
Państwo Radni projekt apelu Rady Powiatu w Suwałkach otrzymali wraz z materiałami. Jest to konsekwencja naszych ustaleń jakie były na poprzedniej sesji i poprosiliśmy zarząd o przygotowanie apelu. Z projektem tym zapoznały się 3 Komisje: Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 12 grudnia br., Komisja Polityki Społecznej w dniu 13 grudnia br. oraz Komisja Finansowa w dniu 14 grudnia br.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Głosowanie nad przyjęciem apelu Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego dotyczącego lokalizacji farm wiatrowych.
za przyjęciem apelu głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Projekt apelu Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie podjęcia działań zmierzających do uregulowania stanu prawnego dotyczącego lokalizacji farm wiatrowych został przyjęty jednogłośnie. (załącznik Nr 4).
Ad. 8.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
W dniu 13 grudnia br. Komisja Polityki Społecznej opracowała i uchwaliła plan pracy komisji na 2013 rok. Projekt uchwały Państwo Radni otrzymali tuż przed sesją.
Projekt uchwały opiniowany był przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
Proszę Przewodniczącego Zarządu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Zarządu Szczepan Ołdakowski poinformował, iż Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym zaopiniował pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/132/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 5).
Ad.9.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
W dniu 14 grudnia br. Komisja Finansowa opracowała i uchwaliła plan pracy komisji na 2013 rok. Projekt uchwały Państwo Radni otrzymali tuż przed sesją.
Projekt uchwały opiniowany był przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
Proszę Przewodniczącego Zarządu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Zarządu Szczepan Ołdakowski poinformował, iż Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym zaopiniował pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/123/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia plany pracy Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 6).
Ad.10.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
W dniu 12 grudnia br. Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu opracowała i uchwaliła plan pracy komisji na 2013 rok. Projekt uchwały Państwo Radni otrzymali tuż przed sesją.
Projekt uchwały opiniowany był przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
Proszę Przewodniczącego Zarządu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Zarządu Szczepan Ołdakowski poinformował, iż Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym zaopiniował pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/134/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia planu pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 7).
Ad.11.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
Projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez trzy Komisje: Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 12 grudnia br., Komisję Polityki Społecznej w dniu 13 grudnia br. oraz Komisję Finansową w dniu 14 grudnia br.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 12 grudnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 8)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 9)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 10)
Projekt uchwały opiniowany był przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
Proszę Przewodniczącego Zarządu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Zarządu Szczepan Ołdakowski poinformował, iż Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym zaopiniował pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/135/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 11).
Ad.12.
Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Polityki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 roku”.
W dniu 13 grudnia br. Komisja Polityki Społecznej opracowała sprawozdanie z rocznego planu pracy Komisji. Sprawozdanie Radni otrzymali tuż przed sesją. (załącznik nr 12 )
Pytań i uwag nie wniesiono.
Sprawozdanie uznajemy za przyjęte.
Ad.13.
Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Finansowej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
W dniu 14 grudnia br. Komisja Finansowa opracowała sprawozdanie z rocznego planu pracy Komisji. Sprawozdanie Radni otrzymali tuż przed sesją. (załącznik nr 13)
Pytań i uwag nie wniesiono.
Sprawozdanie uznajemy za przyjęte.
Ad.14.
Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Komisji Promocji i Rozwoju Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”
W dniu 12 grudnia br. Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu opracowała sprawozdanie z rocznego planu pracy Komisji. Sprawozdanie Radni otrzymali tuż przed sesją. (załącznik nr 14)
Pytań i uwag nie wniesiono.
Sprawozdanie uznajemy za przyjęte.
Ad.15.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.
Projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez trzy Komisje: Komisję Finansową w dniu 14 grudnia br., Komisję Polityki Społecznej w dniu 13 grudnia br., Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 12 grudnia br.,
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 15)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 13 grudnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 16)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 12 grudnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 17)
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/136/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r. została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 18).
Ad.16.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.
Projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Był on opiniowany przez trzy Komisje: Komisję Finansową w dniu 14 grudnia br., Komisję Polityki Społecznej w dniu 13 grudnia br., Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 12 grudnia br.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 19)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 21)
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/137/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 22).
Ad.17.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na 2013 r.
Projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali w połowie listopada. W dniu 6 grudnia br. do Biura Rady Powiatu w Suwałkach wpłynęło wyjaśnienie wprowadzonych zmian w projekcie budżetu powiatu na 2013 rok, które otrzymali Państwo Radni wraz z materiałami.
Proszę o przedstawienie projektu budżetu na 2013 r. wraz z jego uzasadnieniem przez Przewodniczącego Zarządu.
Przewodniczący Zarządu Szczepan Ołdakowski przekazał, że nad projektem budżetu debatowaliśmy na wszystkich komisjach. Informowałem Państwa jak ten budżet został skonstruowany. Pani Skarbnik szczegółowo informacje przedstawiała i to jest efekt pracy Wydziału Finansowego i Pani Skarbnik. Serdecznie dziękuję za przygotowanie tego projektu. Podkreślić należy, że po raz pierwszy w dziejach Powiatu Suwalskiego budżet przekracza w momencie jego uchwalania kwoty 35 mln złotych zarówno po stronie przychodów jak i wydatków. Jest to wyjątkowy moment. Jest to efektem nie tylko hojności rządu i Ministra Finansów, ale głównie aktywności Was samych – pracowników starostwa i nasze jednostki, które aktywnie potrafią zdobywać środki z Unii Europejskiej. W budżecie na realizację programów unijnych mamy przeznaczoną kwotę ok 10,5 mln zł w momencie jego uchwalania. To jest praca, którą zrobiliście w tym roku i ona zaprocentowała tymi liczbami w uchwalanym budżecie. Budżet nie jest łatwy, jest dużo zagrożeń są zagrożenia po stronie dochodów własnych, które planujemy uzyskać zarówno z gospodarowania majątkiem jak i też ze świadczenia usług czy też ze sprzedaży mienia. Jest również nadzieja, że będzie jeszcze lepiej. Po stronie wydatków planujemy deficyt w budżecie, nie jest bardzo uciążliwy i zdołamy go pokryć z zaciągniętego kredytu. Mamy jednak nadzieję, że ten kredyt będzie zbędny i uda nam się go pokryć z wolnych środków, które pozostaną nam z tego roku. Zadania inwestycyjne w tym budżecie uchwalanym stanowią znaczną pozycje jest to kwota ponad 5 mln złotych, są to zadania pewne bo wynikają z podpisanych umów lub też zatwierdzonych do realizacji wniosków, jakie powiat składał i myślę, że ta kwota może jeszcze się zwiększyć, chociażby z tego powodu, że dalej będziemy szukali tych możliwości. Będziemy rozmawiali również z gminami, mam tu na myśli inwestycje na drogach powiatowych i w związku z tym, mimo kryzysu jaki mamy w Polsce, w Powiecie Suwalskim może się to w czasie przesuwać. Możemy się rozwijać i dalej realizować zadania prorozwojowe.
Dochody własne stanowią niewielką część jest 8,6 %. Samorząd powiatowy ma bardzo małą możliwość kreowania własnych dochodów i tych źródeł dochodów własnych jest niewiele. W związku z tym, mamy ograniczone pole manewru. Pozostaje mi tylko apelować do Szanownej Rady o uchwalenie tego budżetu i wspieranie Zarządu w jego realizacji.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Projekt powyższej uchwały był opiniowany przez Komisje: Komisję Finansową w dniu 30 listopada br., Komisję Polityki Społecznej w dniu 30 listopada br., Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 30 listopada br. i Komisję Rewizyjną w dniu 30 listopada br.
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 23)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 30 listopada br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 24)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25)
Proszę o przedstawienie ostatecznej opinii przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Stanisława Szwengra.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier poinformował, iż komisja w dniu 30 listopada br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowisko załącznik Nr 26)
Odczytanie stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały budżetowej powiatu suwalskiego na 2013 rok. Uchwała RIO 19/12 z 5 grudnia 2012 roku wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Powiatu w Suwałkach na 2013 rok oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu. Na podstawie stosownych przepisów prawnych opiniuje pozytywnie projekt uchwały budżetowej Powiatu w Suwałkach na 2013 oraz możliwość sfinansowania przedstawionego deficytu.(kserokopia uchwały RIO załącznik Nr 27)
Chciałbym Państwu przypomnieć, że uchwalamy budżet wraz ze zmianami, nie ten pierwszy, który otrzymaliśmy, ale ten z wprowadzonymi przez Panią Skarbnik zmianami. Z tymi zmianami Państwo Radni zapoznali się na poszczególnych komisjach. Były to zmiany kosmetyczne, biurowe, żeby RIO nie miała żadnych wątpliwości. My będziemy głosowali na budżet z tymi poprawkami.
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na 2013 r.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/138/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu powiatu suwalskiego na 2013 r. została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 28).
Ad.18.
Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023.
Projekt oraz uzasadnienie powyższej uchwały Państwo Radni otrzymali w połowie listopada. W dniu 6 grudnia br. do Biura Rady Powiatu w Suwałkach wpłynęło wyjaśnienie wprowadzonych zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013-2023, które otrzymali Państwo Radni wraz z materiałami.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Projekt powyższej uchwały był opiniowany przez cztery Komisje: Komisję Rewizyjną w dniu 30 listopada br., Komisję Finansową w dniu 30 listopada br., Komisję Polityki Społecznej w dniu 30 listopada br., Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 30 listopada br.
Proszę o przedstawienie opinii przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Stanisława Szewngra.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier poinformował, iż komisja w dniu 30 listopada br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowisko załącznik Nr 29)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 30)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 30 listopada br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 31)
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 32)
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zapoznał Radnych z uchwałą RIO Nr19/12 z 5 grudnia 2012 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023. Zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi Regionalna Izba Obrachunkowa opiniuje pozytywnie projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023. (kserokopia uchwały RIO załącznik Nr 33)
Pytań i uwag nie wniesiono.
Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023.
za podjęciem uchwały głosowało - 15 Radnych
przeciwko - 0
wstrzymało się od głosu - 0 Radnych
Uchwała Nr XXII/139/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2013-2023 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 34).
Ad.19.
Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
Będąc przy głosie, chciałbym Państwu przypomnieć, iż wraz z materiałami otrzymaliście:
· Informację o zmianach organizacyjnych dotyczących funkcjonowania posterunków Policji w powiecie suwalskim w Komendzie Miejskiej policji w Suwałkach (załącznik Nr 35)
Dodatkowo pragnę zapoznać Państwa z dokonaną analizą oświadczeń majątkowych Starosty Suwalskiego Szczepana Ołdakowskiego i Przewodniczącego Rady Sławomira Małachowskiego. Oświadczenia majątkowe wpłynęły w ustawowym terminie na ręce Wojewody Podlaskiego. „Stosownie do art. 25 c ust. 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) przedstawiam informację o wynikach analizy oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Podlaskiemu:
Zarówno Starosta Suwalski – Pan Szczepan Ołdakowski, jak i Przewodniczący Rady Powiatu Suwalskiego – Pan Sławomir Małachowski, w określonym ustawą terminie złożyli swoje oświadczenia majątkowe łącznie z kopiami zeznań podatkowych PIT za 2011 rok.
Po przeprowadzonej analizie nie wnosi się uwag do złożonych oświadczeń majątkowych.
Podpisano z up. Wojewody Podlaskiego Ewa Wojewódko - Dyrektor Generalny” (załącznik Nr 36)
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski, przekazał podziękowania Zarządowi Powiatu oraz Pani Skarbnik Elżbiecie Olejnik, Dyrektorom naszych jednostek oraz poszczególnym naczelnikom za to, że realnie patrzycie na sytuację finansową Powiatu Suwalskiego i na jego możliwości finansowe. Wszystkim, którzy przyczynili się do stworzenia tego budżetu pragnę serdecznie podziękować za przygotowanie takiego budżetu na przyszły rok, który jednogłośnie został przyjęty przez Radę. Gratuluję przygotowania takiego budżetu i życzę takiej realizacji żeby było jak najmniej problemów z jego egzekwowaniem.
Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że dziękuje za zrozumienie, za uchwalenie tego budżetu. Ze swojej strony zobowiązuję się, że będziemy dalej szukali możliwości pozyskania dodatkowych dochodów. Apeluję do Dyrektorów naszych jednostek o zrozumienie, bo z tego co Pani Skarbnik przekazała co oni składali w swoich projektach planów finansowych na 2013 rok to niestety musieliśmy ograniczyć te potrzeby do tych które są niezbędne. Natomiast były również takie, które uznajemy za zasadne natomiast przy takim budżecie niestety nie można ich zrealizować. Niemniej jednak pochylimy się nad Waszymi potrzebami odnośnie środków transportu. Wiemy, że w Lipniaku, Pawłówce i Dowspudzie są potrzebne nowe środki transportu. Stare są już wyeksploatowane. Żeby realizować swoje zadania trzeba posiadać sprawne środki dowozu zwłaszcza tutaj tych uczestników zarówno w Ośrodku Wsparcia w Lipniaku, czy Domu Dziecka w Pawłówce czy też w Dowspudzie dotyczy to młodzieży, która tam się uczy. Do tematu wrócimy na początku przyszłego roku i znajdziemy jakieś rozwiązanie żeby środki pozyskać.
Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że w dniu 5 grudnia br. w Gołdapi miało miejsce spotkanie pięciu starostów z powiatu: suwalskiego, ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i sejneńskiego, na którym podpisaliśmy porozumienie o współpracy. Celem podpisanego porozumienia jest szeroko rozumiana współpraca pomiędzy powiatami z zakresu: administracji architektoniczno – budowlanej, w szczególności w wydawaniu przez starostów decyzji o pozwoleniu na budowę elektrowni wiatrowych lub biogazowni w oparciu o prawomocne decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego wydawane przez wójtów, burmistrzów (decyzje o warunkach zabudowy) lub miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, oraz gospodarki nieruchomościami, w szczególności wykonywania przez starostę zadania organu z zakresu administracji rządowej w sprawie ograniczenia (w drodze decyzji administracyjnej) sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie inwestorowi zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości, na której istnieje potrzeba zakładania i przeprowadzania urządzeń infrastruktury technicznej o charakterze publicznym. Podpisane porozumienie obejmuje także dziedziny z zakresu ochrony zdrowia, promocji powiatów oraz opieki społecznej. Współpraca powiatów leżących na obszarze dwóch sąsiednich województw, a mających wspólne cele, problemy i zadania daje większy i efektywniejszy potencjał w realizacji ustawowych zadań na rzecz mieszkańców poprzez wymianę doświadczeń, informacji, opinii jak również występowania do stosownych władz w zakresie problemów wspólnych dla całego regionu.
Ad.20.
Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XXII sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1515.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
/-/Sławomir Małachowski
Protokołowała:
/-/Kinga Pietrzak
Metryka strony